evaring met een veulen opvoeden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Viking

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 11:06

Mijn hengst staat in Chaam,daar word hij iedere dag onderzocht op wondjes,hij komt dus in mensenhanden,de hoefsmid komt om de 2 maanden,de wormenkuurboer komt om de 2 maanden,dus al met al ziet hij dus zat mensen,en leert hij toch nog voetjes geven. OK dan!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 11:08

Viking schreef:
k vind dat je een veulen tot zijn derde met rust moet laten dan kunnen ze zich geestelijk en lichamelijk goed ontplooien,en niet van die rare spelletjes met ze moet doen,op een gegeven moment krijgen ze daar toch genoeg van,let maar op,die ervaring heb ik zelf gehad,vandaar dat al mijn paarden nu de opfok ingaan.

Vreemd dat ik dan al bijna 30 jaar (ja erg he, kan er ook niks aan doen) jonge paarden op heb gevoed en nog nooit problemen heb gehad maar er alleen maar voordeel uit heb gekregen Verward
Het enige paard waar ik nooit helemaal mee ben geworden was een paard wat 4 jaar was en nog nooit iets had gedaan. Dit bleef een bang, respectloos en "lui" dier.

Voordat je clickertraining e.d. "rare spelletjes" gaat noemen moet je je er misschien eerst even in verdiepen.

Je gaat kinderen toch ook niet eerst volwassen laten worden en ze vervolgens opvoeden? Daar begin je al mee als ze baby zijn anders worden het echte Extreme duivel
Dit geldt net zo goed voor dieren, waarom mag alleen een paard een paard opvoeden terwijl hij straks met mensen door het leven moet?

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 11:11

Viking schreef:
Mijn hengst staat in Chaam,daar word hij iedere dag onderzocht op wondjes,hij komt dus in mensenhanden,de hoefsmid komt om de 2 maanden,de wormenkuurboer komt om de 2 maanden,dus al met al ziet hij dus zat mensen,en leert hij toch nog voetjes geven. OK dan!

Volgens mij zijn dat allemaal minder leuke ervaringen voor je paard. Nu associeert hij mensen met wondjes onderzoeken, hoeven bekappen en wormenspuiten. En dan maar hopen dat het een beetje vriendelijke lui zijn Haha!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 11:17

vera"]
[quote="Tessebes schreef:

Als je ze altijd onder de mensen houdt, beginnen ze na verloop van tijd te bijdehand te worden. Zeker bij zaken zoals inrijden of beleren voor de wagen kun je dat niet gebruiken. In de kudde groeien ze lekker op met andere paarden. Als ze daar geen respect toont, krijgt ze een opduvel. Verder leren ze daar te overleven en krijg je niet zo'n watje.

Ik geloof ook niet dat een paard bij je in huis moet wonen. Maar dagelijks in een kudde en in handen komen is voor mij de beste combinatie.
[/quote]

Ja, daar ben ik het mee eens. Ik vind het ook niks als ze alleen uit de wei worden gerukt als de hoefsmid of da komt of als ze een wormenkuur naar binnen gespoten krijgen. Daarom vond ik Chaam eigenlijk geen optie. Als ik kom, dan wil ik dat ik bij m'n veulen kan komen, dat ik haar kan borstelen, hoefjes krabben, beetje wandelen enz. Bij Chaam kan dat niet, daar kun je alleen bij het hek gaan staan en hopen dat ze richting het hek wil komen.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 11:30

Ben het met je eens, Tessebes. Niet alleen is het jammer dat je paard niks leert van mensen maar het is ook nog erg leuk om een goede band op te bouwen. Lovers

Ik blijf het een vreemde gedachten vinden dat paarden niet worden opgevoed door (ook) mensen. Alle dieren die met mensen leven worden van jongs af aan getraind, honden, katten, vogels om tam te maken, etc.
Maar een paard moet eerst opgroeien Verward

Ik denk dat dit uit de tijd van het paard als werkdier stamt. Zolang je er niks mee kunt zet je het maar in een wei en steek je daar geen kostbare tijd in. Als het dan een leeftijd heeft bereikt waarin het geld kan opbrengen wordt het uit de wei gehaald en zonder pardon "beleerd".
De paarden van nu zijn gezelschapsdieren geworden ipv werkdieren. nu verwachten we hele andere dingen van een paard, fokken we met veel meer bloed waardoor we hele andere paarden krijgen.
Om een paard met die druk om te laten gaan kun je het er maar beter op jonge leeftijd aan laten wennen zodat het de gewoonste zaak van de wereld wordt.
Dan heb je geen stresskip die op 3 jarige leeftijd wordt overdonderd met allerlei indrukken. Ach gut

Viking

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 11:39

Ik kan bij mijn paarden komen wanneer ik wil,als ik bel om te zeggen dat ik eraan kom,dan kan ik gewoon bij hun,maar goed dat ik er altijd bij ben als de hoefsmid etc komt,dan ben ik zelf 1 van die rare onvriendelijke lui. Boos!
En ja ik vind dat rare spelletjes,dat parelli gedoe en zo,maar goed ieder zijn mening en dat is maar goed ook,dus ze worden niet uit de wei GERUKT,want ik ben zelf degene die hem uit de wei rukt.

En dan kan je wel zeggen dat ik mij eigen erin moet verdiepen,maar ik vind het onzin,ik heb al 30 jaar paarden en ik heb ze altijd zo opgevoed,en dat waren niet alleen fjorden maar ook kwpn en volbloedpaarden,en ik heb daar altijd goeie ervaringen mee gehad.

We kunnen deze discussie wel door blijven voeren,maar daar schieten we niks mee op want ik blijf bij mijn mening,en jij zal wel jouw mening blijven houden.

Einde discussie!!!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 11:45

Viking schreef:
We kunnen deze discussie wel door blijven voeren,maar daar schieten we niks mee op want ik blijf bij mijn mening,en jij zal wel jouw mening blijven houden.

Einde discussie!!!

Tut, tut, wat ben jij snel op je teentjes getrapt.
Gelukkig bepaal jij niet of een discussie beeindigd wordt.
Als je er problemen mee hebt dat er mensen zijn die een andere mening dan jij hebben dan moet je niet op een forum reageren.

Jammer dat je niet opstaat voor andere methoden van met paarden omgaan, het is juist zo leuk en je paarden worden er een stuk vrolijker van. *LOL*

Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 11:45

Viking schreef:
En ja ik vind dat rare spelletjes,dat parelli gedoe en zo,maar goed ieder zijn mening en dat is maar goed ook,dus ze worden niet uit de wei GERUKT,want ik ben zelf degene die hem uit de wei rukt.

En dan kan je wel zeggen dat ik mij eigen erin moet verdiepen,maar ik vind het onzin,ik heb al 30 jaar paarden en ik heb ze altijd zo opgevoed,en dat waren niet alleen fjorden maar ook kwpn en volbloedpaarden,en ik heb daar altijd goeie ervaringen mee gehad.

Clickertraining en "dat parelli gedoe enzo" zijn wel totaal verschillende dingen hoor *LOL*
En Vera ik ben het helemaal met je eens

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-03 11:53

Haha! ik zal zowiezo ff in dat boek gaan neuzen.. ik vind het namelijk niet zown fijn idee om mijn veulen zo lang op eenopfokbedrijf te laten staan.. kweet nie eens of ze die wel in de buurt hebben :S

maar hij zou dus zoiezo met een haflingerruin van 11 komen te staan.. en er komen er nog een paar bij.

magoed Haha! ik heb mijn veulen nog niet, dus ik wacht verder af wat voor een reacties er komen Knipoog

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 12:21

Viking schreef:

Einde discussie!!!

Nou nou... het doel van deze discussie is niet om het met elkaar eens te worden hoor, maar om meningen te delen, daar leer je alleen maar van.

Viking

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 12:24

Ik sta verder best open voor discussie,en ik ben echt niet zo snel op mijn teentjes getrapt hoor Knipoog
En ieder heeft gelukkig een eigen mening,en de mijne is dit. Tong uitsteken .

Maar wat Tessebes zegt over Chaam is gewoon niet waar,je mag gewoon een afspraak maken om je paard te zien,je krijgt bericht wanneer de hoefsmid komt en zo,en of je daar bij wilt zijn,en nee,je mag niet gaan wandelen of zo met ze,omdat ze in een natuurgebied lopen.

De reden dat ik ze ook in de opfok gooi is omdat ik nog geen gelegenheid heb om ze bij huis te zetten,we zijn druk op zoek naar een boerderij of zo iets,en dan komen ze ook naar huis.
Dus nu kan ik mijn aandacht aan Viking geven,zonder dat ik de anderen tekort doe,snappie.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 12:34

Viking"]
Ik sta verder best open voor discussie,en ik ben echt niet zo snel op mijn teentjes getrapt hoor Knipoog
En ieder heeft gelukkig een eigen mening,en de mijne is dit. Tong uitsteken .
[/quote]
Niemand zegt dat jij niet je mening mag hebben.
Alleen als je schrijft; "einde discussie" dan kun je reacties verwachten.

[quote="Viking schreef:
De reden dat ik ze ook in de opfok gooi is omdat ik nog geen gelegenheid heb om ze bij huis te zetten,we zijn druk op zoek naar een boerderij of zo iets,en dan komen ze ook naar huis.
Je mening over opfok is dus uit nood geboren en niet omdat je daar vierkant achterstaat Pling
Dan zul je na 30 jaar ervaren (je was wel jong dat je op je 4e al veulens opvoedde *LOL* ) dat het hebben van jonge paarden rond je huis veel voordelen zal opleveren. OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 12:41

vera schreef:
Ik blijf het een vreemde gedachten vinden dat paarden niet worden opgevoed door (ook) mensen. Alle dieren die met mensen leven worden van jongs af aan getraind, honden, katten, vogels om tam te maken, etc.
Maar een paard moet eerst opgroeien Verward

Veulens blijven bij ons tot een half jaar bij de moeder, daarna gaan ze meestal naar de nieuwe eigenaar.
In dat halve jaar zijn we er veel mee bezig wat betreft aandacht geven, indrukken laten opdoen en dingen leren.
Een jong dier wat we aanhouden gaat daarna echter de opfok in omdat een jong paard nu eenmaal ruimte, beweging en soortgenoten nodig heeft om tot een gezond zelfbewust paard op te groeien.
Ik kan me ook echt ergeren aan mensen die en veulen kopen en het op een pensionstal zetten en er maar wat mee tuttelen.
Momenteel hebben we een 2 jarige hengst in de opfok staan waar we 1x per maand naar toe gaan.
Hij komt altijd direct als we hem roepen, is nog steeds erg sociaal naar mensen en we kunnen nog steeds zijn benen optillen en overal aan hem zitten.
Ook de ouderen paarden lopen bij ons altijd bij elkaar in het land, ook al kost dat wel eens een blessure of een wond.

Wat betreft andere jonge dieren, we trainen thuis ook politiehonden, zowel KNPV als diensthonden.
Ook met jonge honden doen we het eerste halve jaar helemaal niets.
Ze lopen alleen overdag in de ren in een kleine roedel en s´avonds gaan ze in hun eigen kennel.
Het enige wat we ze leren is komen als ze geroepen worden en we maken ze gek op een mouwtje.
Ook dit doen we om de hond de kans te geven op te groeien tot een gezonde vrije hond die het werk daarna goed aan kan.

Jonge dieren moeten nu eenmaal met soortgenoten kunnen ravotten en leren paard of hond te zijn.
Werken en leren moeten ze de rest van hun leven nog.

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 12:50

Mijn mening is: het eerste begin moet eigenlijk al plaatsvinden in de eerste maanden van zijn leven. Als een veulen nog bij mamma loopt is het allemaal makkelijk om een halster om te doen en voetjes oppkakken enzo. Het veulen ziet je dit dagelijks doen bij zijn moeder en in de meeste gevallen gaat het dan met het veulen ook makkelijker. Als ze afgespeend zijn na 4/5 maanden lekker in de opfok, dat scheelt je een boel geld en het veulen groet op met leeftijdsgenootjes. Waar je ook aan moet denken is dat het veulen tot zijn 3de jaar al heeeel wat centjes gekost heeft terwijl je er nog niks mee kan. Scheve mond Tot zijn 3de jaar ben je zo'n €2000,- kwijt en voor dat geld kun je een hartstikke leuk paard kopen wat al beleerd is of idd een 2 jarige waar je in ieder geval al iets mee kan doen zonder er alleen maar geld in te stoppen.

Bij ons op stal stond er een haflingerveulen, een henstje. De eigenaren/vriendinnetjes kwamen hem 1 keer in de week opzoeken en voor de rest stond hij in zijn uppie tussen de grote paarden en voelde zich diep ongelukkig. Ook gingen die kinderen er mee wandelen en dan lieten ze 'm springen over balkjes Boos! Nou sorry hoor maar daar kan ik dus niet tegen..Toen het veulen zo vreselijk neerslachtig werd hebben we de eigenaren er op gewezen dat ze hem naar de opfok moesten doen, na een half jaar hebben ze dan uiteindelijk gedaan en nu staat hij heerlijk in Friesland en is vreselijk groot gerworden Lachen

-X- Anja

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 12:52

Ilindra schreef:
[Een jong dier wat we aanhouden gaat daarna echter de opfok in omdat een jong paard nu eenmaal ruimte, beweging en soortgenoten nodig heeft om tot een gezond zelfbewust paard op te groeien.
[/quote]

Zoals ik al schreef; Ik geloof in een combinatie, in de wei met soortgenoten (jong en oud) en een paar keer per week in handen komen.

Jij vergelijkt nu werkhonden met gezelschapshonden.
Mensen die een puppy in huis halen zullen toch echt hun puppy moeten leren dat hij binnen niet mag plassen, niet aan de meubels mag knagen en dat bij de baas komen hardstikke leuk is.

Ik spendeer echt geen uren per dag aan jonge paarden, nooit langer dan 10 tot 20 minuten (een paar keer per week) omdat ze nog jong zijn en ze hun aandacht niet lang bij dingen kunnen houden.
Nu vinden ze de aandacht leuk, ze vinden het leuk om wat te leren en op het hoogtepunt van hun aandacht stop ik en zet ik ze weer in de wei.

Een jaarling in een box op een pensionstal wordt een vervelende klier (en gelijk heefttie!) maar dat is ook geen gezonde manier van met paarden omgaan

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 13:20

AnjaKos schreef:
Als ze afgespeend zijn na 4/5 maanden lekker in de opfok, dat scheelt je een boel geld en het veulen groet op met leeftijdsgenootjes. Waar je ook aan moet denken is dat het veulen tot zijn 3de jaar al heeeel wat centjes gekost heeft terwijl je er nog niks mee kan. Scheve mond Tot zijn 3de jaar ben je zo'n €2000,- kwijt en voor dat geld kun je een hartstikke leuk paard kopen wat al beleerd is of idd een 2 jarige waar je in ieder geval al iets mee kan doen zonder er alleen maar geld in te stoppen.

€2000??? Daar lukt het mij niet voor hoor! Voor 2000 euro heb je trouwens tegenwoordig ook bijna geen beleerd paard meer. Ik vind het ook wat waard als je een veulen ziet opgroeien en ze dingetjes kunt leren. Je krijgt er toch een band mee en dat is onbetaalbaar. Lovers

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-03 14:20

als ik me druk zou maken om hetgeld koos ik niet voor een veulen Haha! ik wil graag een haflinger hengst... maar die ga ik niet kopen als hij al 6 of 7 is.. daar wil ik idd zoals tes zegt een band mee hebben.. of het nou meer geld kost of niet
ennum... wa denkje van een beleerd paard.. hoe duur dat met stallingskosten is?? de stalling gaat hoe dan ook door.. of je paard nouw jong of oud is.. dus het is tog logisch dat je een bepaald bedrag per jaar kwijt bent aan je paard??

als je paard kreupel is en hij kan door iets een paar weken niet lopen moet je toch ook voor hem zorgen?? ook al kan je er dan alleen maar mee poetsen of stappen Scheve mond
met paarden omgaan is net zo leuk als er op rijden.. al dan niet leuker.. die hele verzorging vind ik belangrijker dan een uurtje crossen.. om maar overdreven uit te drukken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 14:52

Aols ik het goed begrijp Vera, dan gan jouw paarden ook gewoon in de opfok, ze staan immers met leeftijdsgenootjes op het land. Uit jouw eerdere postings haalde ik dat jouw dieren in een box staan zodat jij ermee kan trutten.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 15:57

gijsenkim schreef:
Aols ik het goed begrijp Vera, dan gan jouw paarden ook gewoon in de opfok, ze staan immers met leeftijdsgenootjes op het land. Uit jouw eerdere postings haalde ik dat jouw dieren in een box staan zodat jij ermee kan trutten.

Naar mijn mening is een paard "in opfok zetten" je paard wegbrengen naar een weiland waar allemaal leeftijdsgenoten staan. Daar is toezicht en zonodig worden ze bijgevoerd.

Digger staat bij ons thuis samen met andere paarden/ponies in de wei. Wel een ruinen/hengstenwei en een merriewei Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 16:06

Helaas hebben we nou eenmaal niet allemaal de mogelijkheid ons paard aan huis te houden. Het enige grond dat ik heb is mijn balkon dus moet ze dan wel weg brengen he. Dus zal 80 % van paardenminnend nederland hun veulen in de opfok moeten zetten!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 17:11

Ik snap natuurlijk wel dat niet iedereen het geluk heeft dat je je paard aan huis kunt houden.
Maar je kunt je paard "in opfok zetten" en 2x per maand gaan kijken of je kunt je paard ergens neerzetten waar je er een aantal malen per week naar toe kunt gaan. Voor het laatste zou ik kiezen.

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 19:21

gijsenkim schreef:
Veulens horen tot een jaar of 2,5 in de opfok. Zeker hengsten veulens wil je niet zelf opvoeden. Dat gaat niet goed. Gewoon lekker op het land met zijn soortgenoten daar krijg je een evenwichtig goed opgevoed paard van. Onze veulens, jaarlingen en tweejarigen staan november tot maart op stal en de rest in de opfok

Jeetje wat een onzin zeg. Ik heb Bugs nu ook zelf opgevoed hij is nu een jaarling. Ik ben blij dat hij niet gelijk in de opfok heeft gestaan, nu is hij al aardig verkeersmak ben blij dat ik dat allemaal niet meer krijg als hij sterk is enzo.
Hij luisterd super, heeft me in het begin een paar keer getest heel streng aangepakt en vooral consequend zijn, wat niet mag ook nooit toelaten. Ik wil heel graag dat hij hengst blijft heel fijn karakter vind ik.

Maar hij moet Bij merrie's later nog in de wei dus dat ik wel jammer.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 19:29

duhuh, hij is nu een jaarling, wacht maar af.

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 19:40

Hij heeft al (1) bal dus opzich zoudden de streken al kunnen komen hoor!

luna_cockie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 19:45

Cockie is nu 2 jaar,en vanaf het begin heb ik haar overal aan laten wennen.Ze is verkeersmak,loopt braaaf achter je aan,stopt als jij stopt,stopt als je ho zegt,kan voetjes geven,loopt zo van de kudde weg.Over het algemeen viel het opvoeden(tot nu toe) van Cockie best wel mee.Ze staat nu op een land van ong 7 hectare met veulens,jaarlingen,2-jarige,3-jarige en oudere(tot 12 jaar).Daar kan ze lekker nog jong zijn,het meeste heeft ze nu al gehad,dat kan ze al.Af en toe(1x in de 2 weken ong)haal ik haar uit het land om lekker te borstelen,hoeffies krabben,knuffelen en een beetje langs de weg lopen.

Vergeleken met andere 2jarige die bij Cockie op het land staan is Cockie echt ''braaf'',of eigelijk kan ik beter zeggen dat cockie is opgevoed..Haha!
Die andere 2jarige zijn echt nix gewend.Die kunnen geen voetje optillen,willen geen meter bij de kudde weg,lopen over je heen en ga zo maar door.(en die beesten zijn nu al iets van 1.55/1.60m )

Op momenten dat ik met die andere paarden wat wil doen(borstelen,hoeffies krabben enz) ben ik blij dat cockie dat allemaal al gewend is!