Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Viking schreef:k vind dat je een veulen tot zijn derde met rust moet laten dan kunnen ze zich geestelijk en lichamelijk goed ontplooien,en niet van die rare spelletjes met ze moet doen,op een gegeven moment krijgen ze daar toch genoeg van,let maar op,die ervaring heb ik zelf gehad,vandaar dat al mijn paarden nu de opfok ingaan.
Viking schreef:Mijn hengst staat in Chaam,daar word hij iedere dag onderzocht op wondjes,hij komt dus in mensenhanden,de hoefsmid komt om de 2 maanden,de wormenkuurboer komt om de 2 maanden,dus al met al ziet hij dus zat mensen,en leert hij toch nog voetjes geven.
vera"]
[quote="Tessebes schreef:
Als je ze altijd onder de mensen houdt, beginnen ze na verloop van tijd te bijdehand te worden. Zeker bij zaken zoals inrijden of beleren voor de wagen kun je dat niet gebruiken. In de kudde groeien ze lekker op met andere paarden. Als ze daar geen respect toont, krijgt ze een opduvel. Verder leren ze daar te overleven en krijg je niet zo'n watje.
Viking schreef:We kunnen deze discussie wel door blijven voeren,maar daar schieten we niks mee op want ik blijf bij mijn mening,en jij zal wel jouw mening blijven houden.
Einde discussie!!!
Viking schreef:En ja ik vind dat rare spelletjes,dat parelli gedoe en zo,maar goed ieder zijn mening en dat is maar goed ook,dus ze worden niet uit de wei GERUKT,want ik ben zelf degene die hem uit de wei rukt.
En dan kan je wel zeggen dat ik mij eigen erin moet verdiepen,maar ik vind het onzin,ik heb al 30 jaar paarden en ik heb ze altijd zo opgevoed,en dat waren niet alleen fjorden maar ook kwpn en volbloedpaarden,en ik heb daar altijd goeie ervaringen mee gehad.

ik zal zowiezo ff in dat boek gaan neuzen.. ik vind het namelijk niet zown fijn idee om mijn veulen zo lang op eenopfokbedrijf te laten staan.. kweet nie eens of ze die wel in de buurt hebben :S
ik heb mijn veulen nog niet, dus ik wacht verder af wat voor een reacties er komen
Viking schreef:We kunnen deze discussie wel door blijven voeren,maar daar schieten we niks mee op want ik blijf bij mijn mening,en jij zal wel jouw mening blijven houden.
Einde discussie!!!
.Viking"]Je mening over opfok is dus uit nood geboren en niet omdat je daar vierkant achterstaat
Ik sta verder best open voor discussie,en ik ben echt niet zo snel op mijn teentjes getrapt hoor![]()
En ieder heeft gelukkig een eigen mening,en de mijne is dit..
[/quote]
Niemand zegt dat jij niet je mening mag hebben.
Alleen als je schrijft; "einde discussie" dan kun je reacties verwachten.
[quote="Viking schreef:De reden dat ik ze ook in de opfok gooi is omdat ik nog geen gelegenheid heb om ze bij huis te zetten,we zijn druk op zoek naar een boerderij of zo iets,en dan komen ze ook naar huis.
) dat het hebben van jonge paarden rond je huis veel voordelen zal opleveren. vera schreef:Ik blijf het een vreemde gedachten vinden dat paarden niet worden opgevoed door (ook) mensen. Alle dieren die met mensen leven worden van jongs af aan getraind, honden, katten, vogels om tam te maken, etc.
Maar een paard moet eerst opgroeien![]()
Het veulen ziet je dit dagelijks doen bij zijn moeder en in de meeste gevallen gaat het dan met het veulen ook makkelijker. Als ze afgespeend zijn na 4/5 maanden lekker in de opfok, dat scheelt je een boel geld en het veulen groet op met leeftijdsgenootjes. Waar je ook aan moet denken is dat het veulen tot zijn 3de jaar al heeeel wat centjes gekost heeft terwijl je er nog niks mee kan.
Tot zijn 3de jaar ben je zo'n €2000,- kwijt en voor dat geld kun je een hartstikke leuk paard kopen wat al beleerd is of idd een 2 jarige waar je in ieder geval al iets mee kan doen zonder er alleen maar geld in te stoppen.
Nou sorry hoor maar daar kan ik dus niet tegen..Toen het veulen zo vreselijk neerslachtig werd hebben we de eigenaren er op gewezen dat ze hem naar de opfok moesten doen, na een half jaar hebben ze dan uiteindelijk gedaan en nu staat hij heerlijk in Friesland en is vreselijk groot gerworden
Ilindra schreef:[Een jong dier wat we aanhouden gaat daarna echter de opfok in omdat een jong paard nu eenmaal ruimte, beweging en soortgenoten nodig heeft om tot een gezond zelfbewust paard op te groeien.
[/quote]
AnjaKos schreef:Als ze afgespeend zijn na 4/5 maanden lekker in de opfok, dat scheelt je een boel geld en het veulen groet op met leeftijdsgenootjes. Waar je ook aan moet denken is dat het veulen tot zijn 3de jaar al heeeel wat centjes gekost heeft terwijl je er nog niks mee kan.Tot zijn 3de jaar ben je zo'n €2000,- kwijt en voor dat geld kun je een hartstikke leuk paard kopen wat al beleerd is of idd een 2 jarige waar je in ieder geval al iets mee kan doen zonder er alleen maar geld in te stoppen.
ik wil graag een haflinger hengst... maar die ga ik niet kopen als hij al 6 of 7 is.. daar wil ik idd zoals tes zegt een band mee hebben.. of het nou meer geld kost of niet
gijsenkim schreef:Aols ik het goed begrijp Vera, dan gan jouw paarden ook gewoon in de opfok, ze staan immers met leeftijdsgenootjes op het land. Uit jouw eerdere postings haalde ik dat jouw dieren in een box staan zodat jij ermee kan trutten.
gijsenkim schreef:Veulens horen tot een jaar of 2,5 in de opfok. Zeker hengsten veulens wil je niet zelf opvoeden. Dat gaat niet goed. Gewoon lekker op het land met zijn soortgenoten daar krijg je een evenwichtig goed opgevoed paard van. Onze veulens, jaarlingen en tweejarigen staan november tot maart op stal en de rest in de opfok