kleigrond als wei, ervaringen gezocht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 15:22

Wat iedereen eigenlijk al zegt, in de zomer gaat het goed in de winter kunnen ze niet heel de wei op anders lopen ze alles kapot. wij lieten ze in de winter op een stuk pad lopen ( van 20 bij 100 ofzo ). Maar dat liepen ze echt helemaal kapot + dat we bijna ingenieurs moesten zijn qua wateraflopen etc maken. de paarden wilden vaak niet eens van het betegelde gedeelte af, zover zakten ze weg in de modder.

Maar het betegelde gedeelte ( Bij de stallen ongeveer 80 m2 ) bleef goed in de winter ( zand over de klei en daarop de tegels ).

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 15:32

Okee, hier kan ik wel wat mee.

Even nog wat extra info. Het land is omgeven aan 2 kanten door laagliggende sloten, de andere kant is een afwatervaart met gemaal naar een kanaal. 3de kant is dus een dijk. Er zit 1 lengte voor in en er is me al aangeboden om die uit te diepen en er dwars voren op te zetten. Ik heb 3 paarden van formaat 1,55 (eigenlijk E-pony's dus). Bij nader meten op de kaart blijkt het stuk 25 meter breed en 900 meter lang.

Het is weidevogel gebied, dus het heeft wel een paar beperkingen. Maar zand en bv bestrating is dat niet. Ik kan zelf straten, palen zetten, omheinen, zaaien en dat soort dingen. En anders vraag ik iemand met een trekker.

Ik ga nu eens berekenen wat het kost om de grond in 3 stukken te delen Zit te denken aan 2 stukken van 400 x 25 voor de zomer te wisselen en 1 stuk van 100 x 25 voor de winter. Waarvan dat laatste 1 deel stuk bestrating moet hebben + deel zand. Drainage gaat hem niet worden. Het is wel een stuk van 20.000 m2 dan word de prijs te hoog.

Ik hoef pas over 3 weken te laten weten of ik het doe. Kan me dus rustig verdiepen in de mogelijkheden en de kosten. Moet alleen wel bedenken dat huur of eigen grond hier in de buurt zeldzaam is. Ben nu ruim 600 euro per maand kwijt voor mijn 3-ling (en dan staan ze in de winter maar heel weinig buiten). Dus als ik met een paar duizend euro dat er in 2/3 jaar ofzo uit kan hebben...
Laatst bijgewerkt door Veulen84 op 05-02-11 15:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Ann_l0ves_fe

Re: kleigrond als wei, ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 15:37

In de winter is kleigrond echt een drama, dat wordt een grote modderpoel, ze trappen alles stuk. Ik zal het je niet aanraden..

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 15:42

Wij hebben ook een weiland met kleigrond.
Stenen zakken hier best een eindje weg.. (gaan allemaal scheef zakken.
Dus dan zou je daaronder al een flinke laag zand moeten neerleggen wil je het stabiel kunnen houden in de winter.. Misschien zelfs met een laag kiezel of iets in die richting ertussen, zodat het water goed weg kan lopen!

In de winter zakken ze echt weg.
Wij hebben in de winter de weide al niet meer in gebruik omdat het niet te doen is.
Wij hebben een flinke paddock aangelegd waar ze de winter staan. Met een flinke lading zand en daaronder kiezel blijft hij redelijk goed te belopen voor de paarden.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 15:46

Haflingertje: Paddock maken is zeker ook een optie. Daar ga ik ook eens van vragen wat de kosten zijn.

Mag het land pachten voor 20 jaar. Dus een beetje investeren is niet zo erg.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 15:54

Bij ons bleven de tegels perfect liggen ( tussen opsluitbanden ). Wel dikke laag zand eronder idd + door tegelleggers gelegd en aangetrild etc.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 15:57

In onze streek is alles kleigrond, dus ervaring genoeg :)

Op mijn vorige weide liepen alles stuk (1 haflinger, 1 welshxarabier jaarling), maar die grond was ook maar een grote paddock. Nu heb ik een weiland van 1ha gekocht (onderschrift) waar ze in april op gaan. Momenteel staan daar 5 paarden op die 'snachts op stal staan, maar het weiland is gewoon ok. Je moet weten hoe het te onderhouden.

Mijn plan is: in de zomer/lente heb ik 3 stukken weide die afgewisseld kunnen worden, zodat het land altijd een tijd kan rusten en in de winter gaan ze ook 24/7 buiten blijven, maar op het grootste stuk grond. Dat is zo groot+paddock aan, dat de kans dat ze het kapotlopen echt miniem is. Ik wil ook niet dat ze in de zomer op dit hele grote stuk teveel staan, omdat een haflinger nogal snel een wijnvatje wordt dan. Maar in de winter is het dan ideaal, in het gras zit niet teveel meer in en met een hele dag hooi kunnen ze dus heel de tijd eten en lekker rennen! Na de winter hebben ze dan weer 3 weides die een hele winter gerust hebben, opnieuw zijn ingezaaid ev. en zo dus helemaal klaar zijn voor de paarden (er komt nog een extra jaarling bij en over 1.5jaar hopelijk een veulentje)

Hier in de buurt worden de paarden ook niet binnegehaald als de stukken groot genoeg zijn (jouw weide is 2 hectare?). Gewoon een winterweide hebben, zien dat ze altijd ergens droog kunnen staan (ik liet altijd hakselhout brengen, werkt goed en is na een winter weer opgenomen in de grond) en niet droevig zijn dat dat stuk helemaal kapot is na de winter :).

Meer vragen? Pb gerust (of dit topic natuurlijk ;) )

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 15:59

Mijn paarden staan op kleigrond! 1 hectare!
Zomers prima te doen, maar het is gewoon snel "drassig", 's winters is het een modderpoel, maar mijn paarden zijn het gewend!
Wij hebben ze 's winters op kleiner stuk staan omdat ze anders het hele land dus zo vernield hebben, vriest het en is de grond hard, lopen ze over alles, dooit het, en is het dus drassig dan staan ze op 100 vierkante meter.
Wij hebben wel een aardig stuk daarin betegeld, denk zo'n 6 meter bij 6 ofzo, met kleine "opening"waar ze dus door kunnen, dit omdat als ze van alle kanten de tegels op kunnen dan verzakt de brut zo!
Dit gaat eigenlijks heel goed zo! je moet geen superstrak aangelegd tegelpad verwachten, maar het is zeker wel te doen! ze krijgen hier ook het hooi en water, en kunnen dus gewoon droog staan met hun pootjes!!

nog meer weten? dan hoor ik het wel!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 16:09

Onze paarden staan nu sinds een halfjaar op kleigrond (drie grote paarden). Het is eigenlijk echt een drama. We hebben 1,2 hectare land met twee schuilstallen, ervoor hebben we een paddock afgezet (dus niet met zand etc, gewoon weidegrond). We hebben de rest van de grond in twee gedeeld, om af te wisselen. Het is nu echter allemaal zo nat en blubberig, dat de paarden verplicht in de paddock staan (nog grotere blub). In de praktijk blijven ze dus in en rond de schuilstallen hangen. Voor volgende winter (nu kwamen we er nogal onverwacht op dus konden niets voorzien) wil ik echt ofwel een deel draineren (paddock), ofwel gewoon een heel dikke laag zand storten en dat telkens herhalen, of iets van betonroosters leggen. Want dit is echt geen doen.

Moest je de keuze hebben (dus ergens nog ander weiland kunnen krijgen) zou ik het je echt afraden. Maar als je (zoals wij dus een halfjaar geleden) weinig keus hebt, probeer dan vooral erg creatief te zijn, een stuk te draineren/bestraten, zodat je de winter redelijk doorkomt.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 16:11

Ik lees hier zoveel afwisselende ervaringen? Zou het niet kunnen dat de ene kleigrond de andere niet is? Nu zitten wij wel op de grens klei met euhm iets anders (drogere grond, weet alleen niet wat, ben niet zo'n bodemkundige krak :P ) en ligt het daar misschien aan dat het hier niet zo'n ontzettende blubber wordt?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 16:15

Wij staan echt op hele zuigende, zware klei. Verder helpt het ook niet dat er een sloot rondom heel de weide loopt, die nu op enkele maanden tijd al 2x overstroomd is IN de wei :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 16:26

Kleigrond is op zich een zwaardere grondsoort, met grotere dichtheid. Ikzelf zit op veengrond, kan je wel vergelijken volgens mij. In de zomer zijn deze weides ideaal omdat ze water goed vasthouden, en je krijgt dus minder snel last van "dorre plekken" bij warme periodes (ik heb de afgelopen 2 jaar met regelmatige langdurige hittegolven geen enkele gele plek gehad op zowat 2ha voor 3 paarden!). Ook de grasgroei schiet goed op vind ik, heb amper moeten bijvoeren in het najaar.

De drassigheid van kleigrond hangt vooral af van de omgeving en het grondwaterniveau. Zit je hoog, of op het hoogste punt van de omgeving, heb je geen waterlopen of enkel flink lager gelegen waterlopen, dan kan het prima dat je weide in de winter het goed uithoudt.
Zit je heel laag, met dan nog een grote waterloop (denk:grote rivier, kanaal) dan heb je al flink wat meer kans dat je stuk land ook natter zal zijn.

Het grondwaterniveau hangt van verschillende factoren af: wel/geen waterlopen in de buurt, hoe is het met de grond gesteld in de omgeving (is er meer kleigrond of ook meer zandgrond?), komt er veel afwatering van de regio in die waterlopen of net niet?

Stel het zo: hoe lager je ligt, hoe meer grondwater je hebt, hoe meer kans op drets en blub in de winter.

Ik werk al paar jaar met zo'n weides. De zomerweides zijn de lager gelegen weides met 1 grote beek in de buurt. Het grondwaterniveau is daar altijd hoog, zelfs als de beek ernaast kurkdroog is.(in de zomer bij 3 weken 30° heb ik nog water op 1m van het grondoppervlak in mijn geboorde put staan, en die is zowat 15m diep). Ideale zomerweide zoals ik al zei, in de winter heb ik bij een flinke regenbui genoeg water op het land om een school eendjes happy te houden. Die weides liggen echt in een soort "dal" om je het beste beeld te geven. Grof gezegd kan je schatten dat er vanaf oktober tot maart zowat constant wel stukken zijn die onder water staan.

De winterweides liggen iets verderop, hoger gelegen, naast diezelfde beek, maar kan ik in de winter wel gebruiken. Zowat alle omligende weides liggen lager, dus wat er bij mij teveel aan water komt, gaat gewoon naar die plekken en naar de waterloop... Deze gebruik ik niet in de zomer, op risico dat deze wel dorre plekken kunnen geven als ze compleet afgegeten raken.

Het blijft altijd opletten bij nat weer dat zulke weides niet stukgelopen worden, maar als je inderdaad oplet wat je doet en goed in het oog houdt hoe je stuk grond evalueert en eventueel bijzait, mot het wel doenbaar zijn om dat te handhaven.

(nota: mijn paarden staan 24/7, zomer en winter bten zonder shcuilhok, eventueel mt waterdicht deken of exczeemdeken tegen de vliegen. Als ze genoeg bomen hebben voor schaduw en een droge plek voor de voeten, kunnen ze dat prima uithouden)

karlijn_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 00:09

Wij hebben ook kleigrond, in de winter is het heel zompig (maar geen plassen ofzo) en gaat de wei heel snel kapot. Het is dat we een grote wei hebben we de paarden regelmatig verplaatsen, anders was het nu één grote modder zooi geweest.
In de zomer is er niets mee aan de hand.

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 00:18

Wij huren een halve hectare kleigrond. Zomer is zoals gezegd harstikke fijn, veel gras.
Winter is minder fijn. Wij hebben een aantal koeienroosters neergelegd zodat de paarden droog kunnen staan. Dan is het wel goed te doen, ja ze krijgen moddervoeten maar daar heb ik eigenlijk nooit problemen mee gehad.
Maar als jij een stuk paddock er in kan maken dan zou ik persoonlijk niet al te moeilijk er over doen.

In de winter is het fijn als het droger zou zijn, vooral na enige jaren omdat de grond dan meer wordt vastgelopen.

Ps. Onderin mijn profiel staan wel wat foto's van de wei. Dan kun je zien hoe het is dit is van april tm september daarna wordt het natter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 10:12

Veulen84 schreef:
Haflingertje: Paddock maken is zeker ook een optie. Daar ga ik ook eens van vragen wat de kosten zijn.

Mag het land pachten voor 20 jaar. Dus een beetje investeren is niet zo erg.

Wij hebben hier ook een paddock(woudzand) op klei. Met drainage en de hele handel. Maar dan nog, kan je merken dat er klei onder zit, die het water niet goed laat zakken.

Laag liggende sloten maakt niet uit. Aardappelveld hier heeft erg lage sloten en is gedraineerd, maar daar wordt je compleet is vastgezogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 10:19

Ine23 schreef:
Ik lees hier zoveel afwisselende ervaringen? Zou het niet kunnen dat de ene kleigrond de andere niet is? Nu zitten wij wel op de grens klei met euhm iets anders (drogere grond, weet alleen niet wat, ben niet zo'n bodemkundige krak :P ) en ligt het daar misschien aan dat het hier niet zo'n ontzettende blubber wordt?

Dat denk ik. In groningen is de klei enorm vet. In de hete zomer is het dus beton met gras er op, daarom is een bui regen ook altijd fijn. Maar helaas, teveel regen en het trekt de grond bijna niet in. Of de grond raakt verzadigd met het gevolg, dat je enorme blubber krijgt of enorme plassen. In de winter vriest dat dan op en je hebt een ijsbaan.
Grondwater zit hier vrij hoog.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:49

Bij mijn tante was het ook een en al klei.
Hier hebben ze één grote hoop zand gestort en aangedrukt, en eronder 'stiekem' een soort hol gegraven en er een stalletje in gebouwt :)

KarminaP

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 21:09

hier ook klei. Onze weides zijn gelegen op het hoogste punt van de hele streek en nog is het een ramp in vde winter. de paarden ploegen alles onder, zo krijg je putten en kuilen van 30 tot 40 centimeter.
Bij ons gaan ze bij natte periodes het weiland niet op... Anders alleen nog maar modder...
als het dan een week niet geregend heeft kunnen de paarden weer naar buiten. Gelukkig hebben we ook een stapmolen

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 13:47

Hier staan de paarden ook op een wei met kleigrond. Ik heb tot mijn beschikking een weide 4500m2. Ik heb een paddock liggen van 20 bij 20 meter. Helaas ook van kleigrond...

De wei is in de zomer goed te doen, word wel kei en keihard, maar dat vind ik zelf geen probleem. Ook om op te rijden is het niet aan te raden want het is schuiven en glijden. Mijn weide is in 3 grote stukken, 1 klein stuk en een paddock met uitloopstal verdeeld. Zolang ik in de zomer vaak de paarden van wei wissel en 's avonds blijf beregenen gaat het perfect.

Alleen dan krijg je de winter...Ik heb langs 3 kanten een diepe sloot liggen, maar als de grond echt vol zit (als het veel geregend heeft), dan blijven er grote plassen op de wei staan, die ook heel erg lang nadat de plassen weg zijn getrokken nat blijven. Ik heb ervoor gekozen om 1 gedeelde wei op te geven als 'uitraaswei' in de winter, maar er is werkelijk waar niks meer van over. Er staan her en der nog wat sprietjes gras, de grond is heel erg ongelijk en als het goed gevroren heeft, kunnen de paarden er bijna niet overheen omdat het zo ongelijk is. Met klei krijg je dus ook echt klonten die gewoon uit de grond getrapt worden en overal schuifsporen waardoor het ongelijk is. Het is net alsof ze aan het ploegen zijn geweest, zo rampzalig, dat moet dus in de zomer weer opnieuw ingezaaid/beregend worden.

De paddock is de hele winter zeik en zeikesnat geweest, we hebben er zelf voor gekozen om hier 4 stelcom platen op te laten leggen. Want paarden de hele winter op de kleigrond houden, is eigenlijk geen optie. Ze vertrappen het gegarandeerd, want eten/drinken doe ze meestal op dezelfde plek en de grond raakt toch verzadigd door alle regen...Deze zomer is bij ons het idee om de paddock geheel af te graven, hier drainage in te leggen en dan zand te storten, zodat het wel droog blijf.

Bedenk wel, als je gaat bestraten op kleingrond, word dit gegarandeerd een ramp...Hebben we hier ook gehad, maar de klein is zo vettig en nat, dat ze de stenen gewoon de grond in stappen...Na een aantal maanden is het een ongelijke boel, liggen de stenen zo'n 10/20cm dieper en ben je het effect van een droge plek kwijt...

Mijn paarden hebben het het wbt de klei niet echt slecht. Ze kunnen droog staan, uit de wind, buiten droog staan op die platen. Maar ik zou geen paarden houden op een weide waar ik alleen klei heb, geen stal en geen aangestraat stuk. Ik heb 1 stuk opgegeven zodat ze iig lekker buiten konden, als het een beetje droog was, maar na flinke regenbuien blijven de plassen er soms 2 tot 3 weken opliggen, ondanks alle sloten eromheen...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 13:51

Ik zou er absoluut niet aan beginnen als het voor het hele jaar rond is, dat is vragen om ellende en gedoe zeker als het maar 20 m breed is.

Maar voor in het voorjaar en zomers is het wel oke, daarbuiten niet.

kayjody

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 15:51

ik woon sinds een jaar ook op klei grond. en in de winter is het een zooitje de klei blijft echt aan je schoenen plakken, leker van die laagjes. hier in de buurt geinformeerd voor het stallen van een paard maar bij de meeste mag het paard in de winter niet echt de wei op die lopen ze helemaal kapot. of je moet een zeer groot stuk hebben. in de zomer kan het prima maar in de winter ... zorg iig dat je bv een stuk hebt waar ze dan droog kunnen staan en niet in de klei/modder , zlef laat ik mijn pony voorlopig nog maar lekker bij mijn ouders staan en daar staat hij op zandgrond.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 16:00

Hoi,

Wij hebben momenteel iets van 10 hectare kleigrond weides.
Hiervan wordt een deel gepacht, het overige is voor onze 25 paarden.
Wij winnen ons eigen hooi/kuil, daarvoor gebruiken we gedeeltelijk de paardenweides, maar vnl. 2 hectare land waar verder niks mee gedaan wordt behalve crossen. :D We gebruiken nu denk ik zo'n 6 hectare, 7 misschien om de paarden het hele jaar te weidden.

We hebben nauwelijks winter- en zomerweides, omdat dat nog niet echt nodig is. We hebben wel veel onderhoud aan het land, met de vorst (ervoor, erna) en met veel regen ben je continu aan het land glad aan het rollen. Ingangen van weides kunnen door de klei glad worden, die vullen we dan aan met wit zand.

Met echte zeikregen halen wij de paarden binnen, het land wordt dan heel snel omgeploegd.

Opzich ben ik heel tevreden over de weilanden, er staat altijd voldoende gras én het gras is van zeer goede kwaliteit. Wij hebben voldoende wei voor onze paarden én hooiwinning, maar zo veel ruimte heb je niet.

Onze paarden staan 's nachts op stal, de jouwe niet. En we hebben natuurlijk het onderhoud van de weides als bemesten en maaien. Jouw land zul je vrij moeten houden van mest denk ik om het goed te houden, verder zou ik dan toch iets van een paddock aanleggen, of een gedeeltelijk betegelen.

Het land wordt met sneeuw en vorst erg glad (Deze winter en vorige was het sommige dagen onmogelijk de paarden naarbuiten te doen).

Dus ik weet niet of het is....

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 16:08

Wij hebben de paarden ook op de klei staan, in de zomer is het prima te doen ( als er niet overdreven veel regen valt.)
Maar zoals nu in de winter kunnen ze echt het land niet op, ze zakken gewoon te diep weg.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 16:11

bij mn stiefpa zitten ze ook op klei. wat een vettige bende wordt me dat in de winter zeg!
gelukkig hebben zij wel een betonnen vloertje in de schuilstal+ uitloop'terras' gemaakt. op de planning staat een zandpaddock naar volgende winter toe, want zo lopen ze inderdaad alles stuk.
in hun geval maakt dat nu wel niet zo uit; weilanden genoeg, maar als je moet toekomen met één stuk, moet je wel de schade aan de grasmat beperken.

voordeel is wel dat het gras geweldig groeit daar in de zomer (terwijl ik met mijn zandgrond dan weer een sahara heb...)

pol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 16:19

Ook wij zitten op de klei. Wij hebben 3 stukken weiland. Alle drie de weilanden zijn gedraineerd. Een stuk hebben we de toplaag lava in laten verwerken. Het kost wat maar op die manier verschraal je en zorgt voor betere waterafvoer. Gevolg een stabiel land waar paarden het hele jaar in kunnen.