geschoren paard wanneer vacht weer aangegroeit

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 15:10

hij kan zelf bepalen als hij naar binnen gaat en dat doet hij ook s'nachts staat hij ook op stal zo te zien aan de lading poep binnen :+
we hebben een schuilstal van 3,5 bij 6,5 dus hij staat heerlijk binnen
we hebben de trailer ook naast de schuilstal gezet zodat hij daar achter luw kan staan
het waait nu ook mega hard maar hij voelt niet koud aan hij is vrolijk en happy
hij voelt heerlijk warm dus gelukkig gaat dat goed
het valt me niet tegen hoe hij het doet pfffff want daar was ik best bang voor

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 21:08

Klinkt goed geregeld, hoor. Ik deel je verbazing, ik heb ook een geschoren paard gekocht (vrijwel geheel) en met het koudere weer heeft ze een 150 grams opgehad en nu staat ze met een regendeken op. Comfortabele temperatuur onder de deken en ze ziet er niet ontevreden uit ;)

Ponymeisje97

Re: geschoren paard wanneer vacht weer aangegroeit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 21:12

met zijn deken op is hij echt prachtig !

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 21:34

Waratje ik heb nog een andere deken liggen dat is volgens mij 200 gram dus denk dat ik die van de week opleg dat lijkt me lekkerder dan 2 dekens over elkaar
2 dekens overelkaar is best warm en hij voelt echt niet koud aan dus volgens mij kan hij wel onder die 200 gram
als dat goed gaat dan gooi ik na een tijd alleen het regendek op zo bouw ik langzaam af tot bloot :D
effe bekijken en voelen hoe hij zich houd 8-)
Ponymeisje97 whaha bedankt _/-\o_ over een paar maanden zonder dek ook :+

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 21:49

200 gram had die van mij pas op toen het overdag niet meer boven de nul graden uitkwam, en dikker dan dat heeftie niet opgehad, terwijl het hier in het oosten toch aardig hard gevroren heeft, -12 is het wel geweest in de koude nachten.
Dus persoonlijk lijkt mij 200 gram erg veel met dit weer.
Het is dat het zo waaide, anders had die van mij vandaag alweer een dagje dekenloos gestaan.
Hij voelde nu onder zijn ongevoerde deken nl ook behoorlijk warm, maar nog minder opleggen is vol in de wind staan en dat vind ik idd voor een geschoren paard net iets te fris.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 22:29

overgang van altijd op stal naar 24/7 in de wind lijkt me te groot om nu zijn deken af te gooien
ps:hij stond bij de vorige eigenaar binnen opstal met een outdoordeken :=

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 22:33

Misschien moet je niet teveel als een mens, maar meer als een paard denken.
Een paard is geen mens, moet je ook geen menselijke eigenschappen toedichten.

Is maar een klein advies, maar ik zie heel veel paarden die naar mijn mening wel erg veel betutteld worden.
"Lekker warm" daar denken de meeste paarden anders over dan wij.

Overigens heb ik vorig jaar een zelfde overgang meegemaakt met mijn pony, die heeft 18 jaar op stal gewoond en is met -5 en besneeuwde weide ook naar 24/67 buiten gegaan ineens, ik weet dus wel een beetje waar ik het over heb.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 22:37

Lang denk ik eerlijk gezegd.
Mijn merrie is begin december nog geschoren en verhaard nog helemaal niks en is super kaal! Ik denk zeker Mei.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 22:44

Marije_jiplover
dat zie je dan verkeerd want ik denk niet als een pennymeisje
ik vind scheren en dekens echt niet nodig een paard kan zich heel goed zelf warm houden jammer dat er mensen hun natuur in de war schoppen door te scheren
maar zeg nou eerlijk een paard die 2 weken terug is kaal gehaald
en altijd binnen heeft gestaan met een buitendeken 150 gram (opstal)
zou jij die ineens buiten zetten onder een dun regendekentje vol in de wind op texel 24/7 buiten
nou ik niet
ik ben blij als hij straks zonder deken door het leven kan

als je even goed had gelezen voel ik steeds hoe warm of koud hij het heeft aan de hand daarvan probeer ik zo snel mogelijk naar dunner te kunnen en uiteindelijk zonder

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 07:27

Je hoeft niet zo aangebrand te reageren, ik denk alleen mee in de richting van het paard. En zoals je kunt lezen, ben ik ervaringsdeskundige, die van mij kwam vanuit een altijd op stal situatie midden in de vorstperiode in een besneeuwde wei (met schuilstal) en dat was ook enorm aftasten naar wat met dekens.

Maar om op jouw situatie terug te komen: ja, tussen twee weken terug toen het vroor en nu zit overdag ruim 10 graden verschil. Dus als je hem een deken opgeeft, die de wind tegenhoudt, en dat hoeft echt geen dikke te zijn, dan heeft het dier het heus niet zomaar koud. In jouw geval zou ik dus waarschijnlijk voor niet meer dan 100 gram kiezen, als hij op stal onder 150 gram gestaan heeft.
Als een dier echt warm aanvoelt onder de deken, heeft het dier het al 'te' warm. Een dier moet niet 'lekker warm' aanvoelen onder de deken, zeker niet op de niet geschoren stukken, want die isoleren nog prima, daar zou het dier gewoon buitentemperatuur mogen aanvoelen.

Je geeft toch aan dat die kan schuilen? Waar gaat het dier staan? Continue binnen? Of staatie veel buiten.

Een binnenpaard moet soms wel eens een dikkere deken op dan buiten, want een buitenpaard kan lekker gaan bewegen om de spieren warm te houden, een binnenpaard komt niet veel verder dan rondjes.

Juist omdat je aangeeft, dat je liever de natuur zelf zijn gang zou laten gaan, maar dat nu even niet kan ivm recent scheren, zou ik heel goed op het dier letten, maar dan wel in dierennormen. En dan zo snel als mogelijk (en dat is vaak sneller dan je denkt) afbouwen met dekens.

Het kan best zijn dat er nog een vorstperiode aankomt, dan krijgt die van mij ook weer een dikkere jas aan.
Juist omdat een dekenpaard zijn eigen vacht niet meer goed kan gebruiken, moet je daar als baas alert op zijn.
Maar als het warmer wordt en het paard blijft met die dikke jas aanstaan, voelt je paard zich daar niet zo comfortabel bij als wij denken.
Een paard zonder deken kan zijn jas weliswaar niet zomaar uittrekken als het warmer is, maar die kan wel reguleren met de hoeveelheid lucht die hij tussen de haren inzet en daarmee de isolatiewaarde van zijn eigen jas ook reguleren.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 10:32

ik vind het goed dat je mee denkt maar ik voelde me aangevallen omdat jij zegt dat ik hem niet als mens moet behandelen
alsof ik hem behandel als een porseleinen paardje dat doet ik dus niet
maar zoals ik eerder al heb aangegeven kreeg ik hem een canvasdekentje en daar had hij het duidelijk te koud onder
dus ik heb een regendeken erover heen gelegd meer niet dus zo dik aangekleed is hij niet
nu ben ik aan het zoeken wat het beste is en hem zo snel mogelijk zonder deken te kunnen laten staan
ik heb nog wat dekens liggen en probeer het daar mee op te lossen zodat ik niet dekens hoef blijven te kopen want als hij zonder deken is blijft hij zonder
mijn andere paard krijgt nu het regendek op die nu op de vos ligt dus ik moet de vos nu wat anders opleggen en ik wil dus naar dunner
nu staat hij onder 2 dunne over elkaar maar ik vind 2 dekens over elkaar niet ideaal
hij staat nu veel binnen zeker s'nachts
en hij voelt niet echt warm onder zijn deken met lekker warm bedoel ik gewoon warm net als de rest van zijn lijf dus niet warmer

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 16:22

ik heb vandaag de grote deken verwisseltruc gedaan
hij had het tussen de middag vrij warm vond ik zijn stoppels beginnen aardig te groeien yeahhhh
dus hij staat nu onder een andere deken geen idee hoe dik die is ik schat 150 a 200 gram max
ik heb geen hele dikke dekens liggen dus dat zal wel kloppen
ik heb vanmiddag weer even gevoeld en hij voelt gewoon normaal niet te warm en niet te koud
het waait hier nu weer windkracht 9 pff word je toch gek van van die wind
maar hij doet het prima zo