Een paard voor de heb

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe denken jullie over een paard voor de heb?

Belachelijk
188 (74%)
Niet zo raar
35 (13%)
Groot gelijk
15 (5%)
Geen mening
14 (5%)

Totaal aantal stemmen: 252

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 11:24

Klopt Wen_en_Jelle! :j
Ik heb er persoonlijk niks op tegen als iemand een paard heeft als "huisdier".Niemand is verplicht om erop te rijden end.
Maar verzorgen is een must.
Bij mij valt dus onder "heb" een paard in bezit hebben zodat je kunt pronken "ik heb een paard" en verder niet naar omkijken.

Maar goed,tis maar net hoe je het bekijkt dan. ;)

Jannepauli

Re: Een paard voor de heb

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 11:33

... maar dan neem ik aan dat er kennelijk iemand anders is die het paard voert en verzorgt? Anders zullen ze niet lang van hun pronkstuk kunnen genieten.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 11:45

Och je moest es weten wat ik allemaal voor een taferelen heb meegemaakt,echt waar!
Op gegeven moment stond ik stront te scheppen,kon het echt niet meer aanzien.En je raad het al,kreeg onnoemelijk op mn falie!!!Want tjee hoe kon ik het lef hebben om een beestje letterlijk uit te stront te trekken!!!
Net dat ik de schuld kreeg van een merrie die altijd met dr benen tegen de staldeur stond te meppen.
Tot aan dr knieën in de stront (echt waar) hoogdrachtig en kwam NOOIT uit dr box.
Eigenaresse kwam nooit en als ze kwam gooide ze 2 plakken stro erin en verdween weer.
Soms had het dier geluk en werd even door de binnenbak gejaagd,met een lange zweep met een plastic zakje eraan zodat ie zich even 'het licht uit de ogen mocht racen'.vervolgens weer terug in dezelfde bescheten box!
En de staleigenaar vond het belangrijker iemand anders de schuld te geven van het deurenrammen dan dat ie de eigenaar aansprak!(maarja papa was dokter en betaalde daar 3 stallen,dus stalhouder hield zn klep wel)
Ik kan zoiets niet aanzien hoor,heb mn boeltje gepakt en ben vertrokken.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 11:54

Tja, jij hebt kennelijk slechte ervaringen. Die overigens inderdaad ook de stalhouder te verwijten zijn.
Maar er zijn evenzovele mensen die verder niks met hun paard doen (rijden,mennen etc) en hun paarden wel goed verzorgen. En dat was de vraag in de OP.. ik heb daar verder niks op tegen, mede omdat het mij ook niks aangaat.
Slechte verzorging door eigenaar en stalhouder is een heel ander verhaal.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 12:03

Als onder 'heb' bedoelt word alleen een paard verzorgen en in een wei laten lopen en verder niks dan heb ik daar ook geen moeite mee.
Dat is iets dat moet ieder voor zich uitmaken gaat mij ook niks aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 12:09

Ik heb een paard "voor de heb".

Ik heb dit paard als klein meisje verzorgt. Altijd iedere dag lekker rijden en knuffelen en poetsen. Tot de dag dat de eigenaren naar een bejaardenhuis moesten.
Ik mocht de pony hebben.

Poown staat nu op een melkveebedrijf, lekker 24 uur per dag op de wei. Doordat ik zelf swinters uberhaupt niet rijd (Kunnen alleen buitenrijden, en ik heb dan met vijf minuten zon pijn in mijn tenen en handen dat ik het idee heb dat die eraf liggen := ). En ik afgelopen zomer een schouderblessure had. Heb ik al een dik jaar niet meer gereden.
Af en toe eventjes opgestapt om een staprondje te doen, meer niet.

Maar, paardjelief komt niks te kort. Swinters wandel ik een a twee keer per week met haar. En mijn meisje heeft twee verzorgsters. Eentje die zo af en toe een keertje komt (Door prive thuis komt ze niet zo vaak meer). En eentje die straks lekker met haar aan het rijden gaat. (Poown staat te herstellen van hoefbevangen.....) Zij komt twee keer in de week.

Ik ga wel om de dag naar paardlief toe. Iedere dag lukt helaas niet langs school. Maar zeker vier keer in de week dat ze van mij aandacht krijgt, en twee keer in de week van verzorgmeisje.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 12:15

Ik verbaas me over sommige berichten...

Waarom zou het erg zijn als je een paard hebt in een weiland aan je huis, waar je niks mee doet?
Als het paard gewoon een schuilplekje heeft, hooi in de tijd dat het nodig is om bij te voeren, nou dan zou dat paard het geen ene ruk uitmaken dat hij niet hoeft te werken ;)

Lees steeds vaker dat het zielig is om je paard in de wei te hebben lopen zonder dat je hem rijdt oid :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 12:18

Sommige berichten gaan idd wat ver.

Mijn pony maakt het niks uit of hij gereden word of niet. Sterker nog, pluk je haar vier keer in de week uit de wei word ze chagerijnig. Dan wil ze het bit niet aanpakken, gaat haar buik uitzetten, en probeert continu om te keren op een ritje :')

Maar ga je 2 keer in de week, dan pakt ze het bit zelf, blaast ze zich niet op. En dan is ze lekker vooruit.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 18:14

Ik heb gekozen voor de optie 'belachelijk' omdat ik de optie 'onzinnig' miste. Waarom koop je in hemelsnaam een beest dat handenvol geld kost waar je dan vervolgens niets mee doet?
En daar reken ik de dieren die lekker paard mogen zijn niet onder. Die heb je immers niet gekocht 'voor de heb' maar om het beestje een goede oude dag te bezorgen, of omdat je het gewoon gezellig vind om zo'n beest om je huis te hebben hobbelen. Als Yng of Zador om de een of andere reden niet meer te rijden is blijft ie ook gewoon, dan hebben we een wandel/knuffelpaard.

Nee, hier op stal zijn ook van die mensen. Beest komt amper uit de stal, staat op de betonnen bodem met langs de randen een laagje natte zooi wat ooit stro was, en word áls ze gereden word vooruit geschopt en in een krul getrokken. Zulke mensen moeten geen dieren kopen, koop dan een dure fiets om stoer over te doen.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 20:36

Mister01 schreef:
ronduit belachelijk!!! :(

jij ben degene die ervoor kiest om een paard te hebben en dient daarmee dus ook voor alle bijkomende belangen van het dier te zorgen!
kortom: je ben verantwoordelijk dat het hem/haar aan niks ontbreekt!

zelf probeer ik af en toe hemel en aarde te bewegen om toch even langs mijn paardjes kan gaan, al is het maar om even te checken en een knuffel en appeltje te geven, en kan me ook ontzettend ergeren aan mensen die zo ontzettend laks denken over het hebben van een paard! :(

als je niet de benodigde zorg kan geven begin er dan gewoon niet aan!! is beter voor jou en voor je paard!!

even een kleine uitleg erbij: :o
ik versta onder een paard voor de heb een paard wat niet wordt voorzien in zijn noden.
NIET HOE VAAK HIJ/ZIJ WORDT GEREDEN. dat vind ik iets totaal anders.
er zijn altijd redenen waarom iemand weinig of niet zijn paard rijdt, maar wel goed verzorgt, en alle behoeftes vervult!

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 23:45

suze_ schreef:
Ligt er aan wat je onder voor de heb verstaat.

je kan ermee bedoelen dat je enkel een paard hebt om te kunnen zeggen ik heb een paard en er verder nooit wat mee doet. Zou ik zonde van het geld vinden, maar zolang het paard een goed leven heeft (veel buiten, sociaal contact, controle, verzorging etc.) zal het paard het aan zijn bips roesten.

je kan er ook mee bedoelen dat je een paard hebt voor je eigen plezier.
En ik denk zo dat 99,9% van de mensen een paard hebben vanuit egoïstische redenen.
Omdat je graag rijdt/ment etc. of omdat je graag verzorgt/wandelt etc. Als je er niks aan vindt, zal je geen paard kopen of het verkopen zodra het plezier weg is.
En ook hiervoor geldt dat zolang het paard een goed leven heeft (veel buiten, sociaal contact, controle, verzorging etc.) dat het het paard aan zijn bips zal roesten waarom hij eigenlijk van jou is.

Dit bedoel ik dus ja. Ik heb het dus echt over mensen die er zelf niks mee doen en elk moment dat ze het paard moeten verzorgen als teveel ervaren. Ik heb het nooit over rijden gehad, mijn paard rij ik ook niet elke dag maar die staat zoiezo lekker buiten de hele dag.

Ik bedoel dus de mensen die een paard hebben zodat ze kunnen zeggen dat ze een paard hebben, zelf amper brood op de plank hebben en het paard krijgt alleen maar brood(want dit is lekker goedkoop) als de dierenarts erbij moet komen, gebeurt dat met heel veel moeite.

Oftewel, ze kunnen zeggen dat ze er 1 hebben, maar kijken er niet naar om qua verzorging.

Sorry voor de slechte uitleg, maar denk dat ik toch al beetje zat te slapen toen ik dit schreef.
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 01-02-11 23:51, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 23:49

Wat is een paard voor de heb?
Er elke dag op rijden of heel af en toe er iets mee doen.
Als het paard goed wordt verzorgd maakt het niet zoveel uit.
Net wat iemand wil met zijn paard.
Wij hebben op stal een haflinger staan. De eigenaar ment er mee, maar alleen zomers in het weekend.
Verder komt hij eigenlijk nooit op stal maar de pony wordt wel goed verzorgd.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 23:52

lees voortaan even alles, heb net uitgelegd wat ik versta onder een paard voor de heb

sandratinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 23:58

je hebt paardenSPORTliefhebbers en PAARDENliefhebbers

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 23:59

daffie1986 schreef:
lees voortaan even alles, heb net uitgelegd wat ik versta onder een paard voor de heb

Dat heb ik gedaan.
Toch vind ik een paard in een weiland die totaal niet wordt verzorgd, geen paard voor de heb.
Dat is nalatigheid en onverschilligheid.
Bedoel jij misschien ook dat mensen een paard hebben als statussymbool om te kunnen opscheppen tegen andere mensen?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 23:59

@sandratinka: Dat is een opmerking die nergens op slaat. Dat heeft hier helemaal niks mee te maken.
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 02-02-11 00:01, in het totaal 1 keer bewerkt

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 00:01

daffie1986 schreef:
suze_ schreef:
Ligt er aan wat je onder voor de heb verstaat.

je kan ermee bedoelen dat je enkel een paard hebt om te kunnen zeggen ik heb een paard en er verder nooit wat mee doet. Zou ik zonde van het geld vinden, maar zolang het paard een goed leven heeft (veel buiten, sociaal contact, controle, verzorging etc.) zal het paard het aan zijn bips roesten.

je kan er ook mee bedoelen dat je een paard hebt voor je eigen plezier.
En ik denk zo dat 99,9% van de mensen een paard hebben vanuit egoïstische redenen.
Omdat je graag rijdt/ment etc. of omdat je graag verzorgt/wandelt etc. Als je er niks aan vindt, zal je geen paard kopen of het verkopen zodra het plezier weg is.
En ook hiervoor geldt dat zolang het paard een goed leven heeft (veel buiten, sociaal contact, controle, verzorging etc.) dat het het paard aan zijn bips zal roesten waarom hij eigenlijk van jou is.

Dit bedoel ik dus ja. Ik heb het dus echt over mensen die er zelf niks mee doen en elk moment dat ze het paard moeten verzorgen als teveel ervaren. Ik heb het nooit over rijden gehad, mijn paard rij ik ook niet elke dag maar die staat zoiezo lekker buiten de hele dag.

Ik bedoel dus de mensen die een paard hebben zodat ze kunnen zeggen dat ze een paard hebben, zelf amper brood op de plank hebben en het paard krijgt alleen maar brood(want dit is lekker goedkoop) als de dierenarts erbij moet komen, gebeurt dat met heel veel moeite.

Oftewel, ze kunnen zeggen dat ze er 1 hebben, maar kijken er niet naar om qua verzorging.

Sorry voor de slechte uitleg, maar denk dat ik toch al beetje zat te slapen toen ik dit schreef.

@mika11, volgens mij staat hier toch duidelijk wat ik bedoel met een paard voor de heb.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 00:03

Iets alleen maar hebben om te kunnen zeggen dat je het hebt is natuurlijk kul. (voor wie heb je het dan? :? )

Maar waarom zou je persé iets met een paard(en) moeten doen? Wat is er mis met het alleen maar houden van paarden? Als ze goed verzorgd worden enz, wat is dan het probleem?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 00:03

Maar ik meende het serieus dat sommige mensen een paard als statussymbool hebben.
Er zijn best mensen die een ' paard voor de heb' hebben omdat het goed staat (denken ze) om een paard te hebben.
Misschien vergeten ze dan wel goed voor hun paard te zorgen omdat het hun verder weinig interesseert.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 02-02-11 00:06, in het totaal 1 keer bewerkt

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 00:05

Ik heb een paard voor de heb.
Ik verdien er geen geld mee.

Maar goed er is een verschil tussen paardenmensen of mensen met paarden.
Ts, bedoel je dat eigenlijk niet meer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 00:06

Hier op stal zijn ook van die gevallen geweest. Gelukkig vol pension. Dus de dieren ontbrak het aan niets, ook al moet je als stalhouder constant om je geld vragen en voer.

1 paard moest zware ijzers, want dan tilde het paard zijn benen mooi op, ook een deken moest op, wegens de vacht. Maar een deken om doen en vervolgens een half jaar niet komen, zware ijzers puur voor weidegebruik? Deken zat te strak, hebben we afgehaald omdat de schoft open ging. Gelukkig stond dit paard volpension op een hele kleinschalige stal, anders kwam het beestje nooit zijn stal uit. Dit vind ik eerlijk gezegd een geval voor de 'heb'. De stalling is goed verzorgd, maar het paard wordt met dingen opgezadeld die niet nodig zijn en niet door een eigenaar worden gecontroleerd, wat uiteindelijk leidt tot negatieve gevolgen voor het dier.

Verder kwam er een zeer mager paard en pas toen het drachtig moest worden, kwam men met voer op de proppen en eens bij het beestje kijken. Eigenaar had het paard al een half jaar en heeft er geen gram op gekregen, maar wel klagen dat we het hier niet binnen een maand voor elkaar kregen. Niemand kwam bij haar, als je niet kon rijden was er niets te doen. Beestje vond borstelen zo heerlijk.

En dan nog een paard dat van een eigenaar was die hem als inzet van een scheiding had ingezet. Niemand kwam kijken, we hebben een hoefsmid geregeld, de hoefsmid was met paard begaan en heeft het gratis gedaan. Paard was een draak, maar is hier op stal omgeturnd tot een lieverd, had even tijd nodig. Man in kwestie had paard gehouden om vrouw te pesten, ten koste van het paard, gelukkig is hij verkocht.

Ik heb twee paarden, eentje van bijna 26 en eentje van 5 welke 1 bijrijder heeft. Ik ben er zelf 2 a 3 maal in de week. Beiden krijgen goede verzorging, met voer, water , schone stal en veel buiten met soortgenoten en medische verzorging.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 00:07

haha, die opmerking was niet voor jou bedoeld. Had hem al gauw veranderd voordat je daarop zou reageren maar dus toch te laat. is voor sandratinka bedoeld.

Maar inderdaad statussymbool wat je noemt heeft bij genoeg mensen ook mee te maken. dat het niet verzorgen nalatigheid en dierenbescherming is, is een gevolg van een paard voor de heb imo.

Sneezey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 00:10

Heb helaas ook een aantal paarden voor de 'heb' gezien. Ronduit belachelijk!!!!! :( Mensen kopen een paard om te zeggen dat ze er 1 hebben maar er voor zorgen ho maar. En dat beessie staat weg te kwijnen in zn box. Heb daar in het verleden echt een vriendschap voor weg gegooid omdat ik t niet kon aanzien hoe er met dat beessie werd omgegaan. _-:( Paard wordt meer als een stuk speelgoed gezien dan als een levend wezen. Als je een paard koopt zorg er dan goed voor! En koop anders geen paard.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 00:13

ik vind niet dat als je paard in volpension staat je er dan zomaar vanuit kan gaan dat hij dan alle dingen die hij nodig heeft krijgt.

tuurlijk, hij staat netjes schoon, komt (in vele gevallen) elke dag buiten en wordt gevoerd, maar ik beschouw aandacht en liefde geven ook als een van de levensbehoeften.

dat je niet elke dag wil rijden of zelfs nooit rijdt wil niet zeggen dat je dan niet lekker kan tutten en aandacht schenken aan je paardje.

mensen die een paard hebben en niet de moeite kunnen opbrengen om op zijn minst een aantal keren per week aandacht aan hun paard te schenken zijn het in mijn ogen niet waard om eigenaar te zijn!!

maar zo schijnt het ook heel erg stoer te zijn om te kunnen zeggen dat je een hengst hebt!!! ook zoiets raars.
mensen zonder of met weinig kennis die zich aan een paard wagen waar je serieus ervaring voor moet hebben wil het geen totale ramp worden en gevaarlijk voor alle partijen.

soms vraag ik me wel eens af of mensen uberhaupt wel nadenken voordat ze iets kopen!!

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 00:14

Ik vind het belachelijk, maar dan bedoel ik dus inderdaad een paard als een soort statussymbool. Dat mensen lekker stoer kunnen doen door te zeggen " Ik heb een paard" maar ondertussen geven ze niets om het dier. Dat vind ik een paard voor de heb en dat vind ik echt belachelijk. En ja die mensen bestaan, ik ken er zelf meerdere, bijv. ook die een mooie dure pony voor hun kind kopen waar kindlief niet eens op durft, maar dat geeft niks want hun kindje heeft wel een mooie dure hete pony met goede papieren (die heel de dag in zijn boxje moet staan want er mag natuurlijk niemand anders aankomen). Zoiets vind ik verspilling van een paard. Het voorbeeld van Funnyhorses vind ik ook heel typisch een paard voor de heb.

AP_Art ik vind niet dat jij een paard voor de heb hebt, ik vind dat jij een pony waar je altijd gek op bent geweest een fijn thuis hebt gegeven. Dat is niet belachelijk, dat is juist heel mooi.