Ik ben op zoek naar wat jullie willen...

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

In welke provincie zoek jij een rusthuis/revalidatiestal?

Drenthe
6 (4%)
Flevoland
6 (4%)
Friesland
8 (5%)
Gelderland
18 (12%)
Groningen
1 (0%)
Limburg
7 (5%)
Noord-Brabant
18 (12%)
Noord-Holland
17 (12%)
Overijssel
18 (12%)
Utrecht
10 (7%)
Zeeland
8 (5%)
Zuid-Holland
23 (16%)

Totaal aantal stemmen: 140

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 19:12

Ik heb 8 paarden bij mijn ouders thuis, ik betaal dus puur alleen de bodembedekking & voer maar geen huur/hypotheek voor de wei of de stallen. Alleen aan die dingen ben ik in de winter al 80 euro per maand per paard kwijt. (Mijn paarden staan in de winter 's nachts op stal dat heeft zeker mijn oudje echt nodig en op de wei moeten ze nu toch ook bijgevoerd worden met hooi). Voor dat geld tel ik ook geen water en licht mee en natuurlijk de uren die wij bezig zijn op stal niet (uitmesten, voeren, paarden heen en weer lopen). Misschien dat je de prijzen iets kunt drukken door goedkoper voer te voeren (wij voeren kruiden muesli van havens) maar vaak hebben de oudjes dat goede kwaliteit voer echt nodig!

Verder zou ik mijn paard nooit weg brengen als hij oud is omdat ik zelf land genoeg heb.ik denk dat het heel moeilijk is om een prijs te maken waarvoor mensen beter hun paard weg kunnen brengen dan hem zelf houden en dat het voor jou ook nog rendabel is.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 19:13

Ik heb niet gestemd.

Ik zou kijken wat rieel is. Oude paarden, of met blessure hebben imo geen brok nodig. Ik denk dat in dit geval weidegang, hooi en/of kuilvoer volstaat.

Edit: Kijk wel even naar de grondprijzen! In het westen van het land is een stuk grond zeker duurder dan ergens anders. Vaak kun je net over de grens richting Dld terecht.

koenlover

Re: Ik ben op zoek naar wat jullie willen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 19:23

eenitraM; Mijn oudste paard (pas 19 dus eigenlijk nog helemaal niet oud) kan echt niet zonder brok (of in zijn geval muesli). Hij heeft dat beetje energie echt nodig in de winter om zichzelf (zelfs met deken!) warm te houden, zelfs al krijgt hij onbeperkt hooi! Voor mij zou dat dus echt wel een eis zijn als ik mijn paard al weg zou brengen.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 19:29

Mijn vraag aan jullie: Stel je hebt een oud of geblesseerd paard zou je die dan in een rusthuis zetten of vind je dit zonde van je geld? Het gaat dan om volpension en ook paarden die tijdelijk op rust moeten zijn welkom. Ja, dat geld zou ik er wel voor over hebben :j

Wat zou je dan graag zien bij zo'n bedrijf, welke service wil je dat er geboden wordt? Dat de paarden veel buiten staan en lekker kunnen genieten. Ook dat er goed op gelet word of het paard geen afwijkend gedrag vertoond of geblesseerd is enz. En goede kwaliteit voer en goede verzorging van de stallen. Ook aangepast voer voor oude paarden, die bijvoorbeeld niet goed meer kunnen kauwen.

En voor de poll: In welke provincie zou jij deze faciliteiten willen? Friesland, Groningen, Drenthe.

edit: Wat zou je er dan maximaal voor uit willen geven, en wees dan wel reeel graag, een bedrijf moet ook enigzins winstgevend zijn
€ 200,- per maand.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 19:37

Mijn paard is bijna 25 en staat al 5 jaar volpension van d'r pensioen te genieten, op dezelfde stal waar mijn andere (rij)paard staat. Zo kan ik haar dagelijks zien en verzorgen. Ze heeft straalkanker aan 3 hoeven en dat moet ik dus om de dag insmeren. Ze gaat overdag de wei in en 's avonds op stal.

Reden waarom ik haar nooit verhuisd heb is omdat ik haar dus graag (bijna) dagelijks wil zien, en geen tijd heb om van hot naar haar te rijden om allebei te zien. Ik betaal nu 230,- per maand, dus dat zou fors goedkoper moeten, minimaal 100,- er vanaf. Dan zou ik het graag in de buurt hebben, zodat ik toch regelmatig even langs kan wippen. 24/7 wei zie ik voor haar ook niet zitten, ik wil dat ze 's nachts op een schone stal staat. Daarnaast zou dat medicijngebruik dus overgenomen dienen te worden (medicijnen op eigen kosten uiteraard) en uiteraard de hoefsmid op tijd moeten komen.

Denk niet dat ik dus goedkoper uit zal zijn als ik haar verplaats naar een stal die helemaal naar mijn zin is, dus ze blijft lekker staan waar ze staat :D

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 19:58

s'nachts op stal vindt ik zelf ook een fijner idee, kun je ze toch s'avonds nog een keer rustig voeren en nakijken. Ik ga niet bezuinigen op brokken want ik weet als geen ander dat de meeste oudere paardjes toch echt wel wat extra's nodig hebben, zeker in de winter.

Als ik het doe dan doe ik het wel goed...

IkbenEllen: Waarom zou het dan minimaal 100 euro goedkoper moeten als iemand al die verzorging van je overneemt?

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 20:01

lien_87 schreef:
IkbenEllen: Waarom zou het dan minimaal 100 euro goedkoper moeten als iemand al die verzorging van je overneemt?

Omdat ik dan geen tijd heb om er dagelijks heen te gaan en mijn auto helaas nog niet op water loopt ;) (extra km rijden)
Ik doe de verzorging met plezier, dus voor mij zou het een aanzienlijk voordeel op moeten leveren als ik haar verplaats.
Maar ik ben ook wel echt een muts mijn mijn beesten hoor :D ;)

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 20:04

koenlover schreef:
eenitraM; Mijn oudste paard (pas 19 dus eigenlijk nog helemaal niet oud) kan echt niet zonder brok (of in zijn geval muesli). Hij heeft dat beetje energie echt nodig in de winter om zichzelf (zelfs met deken!) warm te houden, zelfs al krijgt hij onbeperkt hooi! Voor mij zou dat dus echt wel een eis zijn als ik mijn paard al weg zou brengen.

Hier gaat het over een rusthuis/revalidatiehuis.

Ik neem daarnaast aan dat paarden die daar hun eindbestemming hebben, geen deken op krijgen.

ryannuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 20:11

Ik zou mijn paard daar zeker heen brengen als ze oud is, mits het goedkoper is dan waar ze nu staat (180 euro per maand).
Ik vind het dan belangrijk dat ze veel buiten komt en ook dat haar gezondheid goed in de gaten wordt gehouden. Ook zou ik niet de dagelijkse verzorging zelf willen doen, behalve als het heel dicht in de buurt is (wat natuurlijk helemaal ideaal zou zijn!)
Ik woon trouwens in Gelderland. Ik zou zo'n stal zeker doen voor mijn paard als ze oud is! Ze is nu 19 dus dat valt nog wel mee, maar het lijkt me echt een ideale oplossing voor als ze met 'pensioen' gaat.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 20:12

19 is misschien nog jong maar mede door zijn artrose ed ( waardoor hij niet meer intensief gereden kan worden maar wel pijnloos op de wei kan staan). Zou een rusthuis een super oplossing zijn mits hij niet aan huis had kunnen staan. Mijn paard kan nu absoluut niet zonder deken ( is al eens onderkoeld geweest omdat hij geen goeie vacht aan kan maken) dus kan hij dat over 5 jaar ook niet!

Dit was trouwens reactie op eenitram
Laatst bijgewerkt door koenlover op 31-01-11 20:14, in het totaal 2 keer bewerkt

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 20:12

Iets wat ik in ieder geval zou willen zien bij een rust/revalidatie tehuis is dagelijkse weidegang in een kudde en veel contact met andere paarden! :)

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 19:33

zijn er nog mensen met andere ideeen?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 01:10

Ik denk dat je met je pensioenstal ivm veel buiten zijn ook naar de grondsoort moet kijken. Hier in de randstad moet je geen paarden op het land willen bij nattere periodes.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 01:18

Ik geef je eerlijk gezegd weinig kans. Ik denk dat je het moeilijk genoeg krijgt geen verlies te gaan lijden, laat staan dat je hier iets mee gaat verdienen. Hoge startkosten, arbeidsintensief, het soort stalling waar mensen per definitie niet bereid zijn erg veel aan uit te geven.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 01:27

Amaretto27 schreef:
Mijn vraag aan jullie: Stel je hebt een oud of geblesseerd paard zou je die dan in een rusthuis zetten of vind je dit zonde van je geld? Het gaat dan om volpension en ook paarden die tijdelijk op rust moeten zijn welkom. Ja, dat geld zou ik er wel voor over hebben :j

Wat zou je dan graag zien bij zo'n bedrijf, welke service wil je dat er geboden wordt? Dat de paarden veel buiten staan en lekker kunnen genieten. Ook dat er goed op gelet word of het paard geen afwijkend gedrag vertoond of geblesseerd is enz. En goede kwaliteit voer en goede verzorging van de stallen. Ook aangepast voer voor oude paarden, die bijvoorbeeld niet goed meer kunnen kauwen.

En voor de poll: In welke provincie zou jij deze faciliteiten willen? Friesland, Groningen, Drenthe.

edit: Wat zou je er dan maximaal voor uit willen geven, en wees dan wel reeel graag, een bedrijf moet ook enigzins winstgevend zijn
€ 200,- per maand.

Ik denk dat de bedoeling goed is, maar dat je er reel gezien niet van kan bestaan. De meeste oude paarden gaan naar de slacht.
Soms kun je geluk hebben dat iemand bereid is je paard over te nemen voor een wel verdient pensioen, maar vindt die maar eens.
Natuurlijk wil iedereen het beste voor het paard, maar de realiteit is dat er een overschot is, een crediet crisis en nu ook nog een voedsel schaarste... Ik denk dat maar weinig mensen de kosten (zie ik 200 per maand) willen betalen voor een paard waar ze niks meer mee -kunnen- doen.

XMarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 08:14

Overijssel en dan in Twente daar is er geen volgens mij :o

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 08:15

maXcomX schreef:
Ik denk dat maar weinig mensen de kosten (zie ik 200 per maand) willen betalen voor een paard waar ze niks meer mee -kunnen- doen.

Ik betaal er 230 voor, al 5 jaar ;) en ik ben niet de enige bij ons op stal :D

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 08:40

Ik heb een tijd gezocht naar een rusthuis in limburg en daar zit er een maar die heeft geen goede referenties.
Nu sta ik op 't Heike in Gastel en dat is een erg fijne stal, zowel pensionstal als rusthuis.
http://t-heike.webklik.nl/page/voorpagina

Een goed rusthuis moet altijd toegankelijk zijn voor de eigenaar van het paard, dat op een paar rusthuizen niet het geval je moet een afspraak maken om bij je paard te kunnen.
Mensen met liefde voor de paarden en oog voor de dieren.
Ruwvoer en krachtvoer goed in balans.
Goed met paarden maar ook met mensen om kunnen gaan.
Zorgen dat de paarden genoeg buiten kunnen en dat de stal schoon is en groot genoeg.
Een klein rijbakje, sommige oudjes vinden een beetje gymnastieke nog wel eens leuk.
Ik vind het overigens niet erg om geld uit te geven voor mijn paard in een rusthuis maar 200 euro per maand voor een e-pony ga ik niet betalen op een rusthuis.
Ik betaal nu 100 euro in de loopstal met uitloop en als ze op stal zou moeten 150 euro en dat is de grens.