!!! De afmetingen van een binnenpiste meningen gevraagd !!!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 10:59

Kijk anders inderdaad eens naar half-open binnenbakken/overdekte buitenbak?

Zoiets:
http://www.manegedegoudsehout.nl/images ... age008.jpg
http://www.stalverwey.nl/fotos/111.JPG
foto onderaan: http://heikenhof.be/hh/dressuurstal/?pg=lessen

Ik kan me voorstellen dat dat al meteen wat minder kost, en persoonlijk vindt ik er alleen maar voordelen aan verbonden (niet zo muf/broeikast in de zomer, droog in de winter). Als je dan een combinatie met windbreekgaas neemt, dan heb je in de winter ook niet de tocht die binnenkomt.

Allesinds, 10x20 is veel te klein, zelfs longeren kan op zo'n kleine oppervlakte amper/niet

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 11:00

op de stal waar mijn verzorgfries stond hadden we een bak van 20 x 40 en 20 x 60.
dat vond ik super goed te rijden, ik denk dat 15 x 30 het beste is om te laten bouwen :j

dandydesurcy

Re: !!! De afmetingen van een binnenpiste meningen gevraagd !!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 11:02

@ tantjeuh
Bedankt
zeker interessant weet je welke firma deze bouwt ?

# vanky
Bedankt voor de reactie

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 11:23

Verkijk je niet op de kosten van alleen een overkapping zonder wanden. Omdat daar de wind onder kan slaan moet zo'n constructie zwaarder zijn dan een dichte bak. Wat je uitspaart op wanden kan je zo maar kwijt zijn aan zwaardere spanten om zo'n open constructie stormbestendig te kunnen bouwen.

JessicaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 11:28

tantjeuh schreef:
Kijk anders inderdaad eens naar half-open binnenbakken/overdekte buitenbak?

Zoiets:
http://www.manegedegoudsehout.nl/images ... age008.jpg
http://www.stalverwey.nl/fotos/111.JPG
foto onderaan: http://heikenhof.be/hh/dressuurstal/?pg=lessen

Ik kan me voorstellen dat dat al meteen wat minder kost, en persoonlijk vindt ik er alleen maar voordelen aan verbonden (niet zo muf/broeikast in de zomer, droog in de winter). Als je dan een combinatie met windbreekgaas neemt, dan heb je in de winter ook niet de tocht die binnenkomt.

Allesinds, 10x20 is veel te klein, zelfs longeren kan op zo'n kleine oppervlakte amper/niet

In die bak van manege de Goudse Hout heb ik ook vaak zat gereden. Het is een goede bak voor wanneer je idd een half open bak wilt hebben en in de winter op zich nog wel te rijden qua grond maar kouder dan een binnenbak is het natuurlijk wel.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 12:02

Vraag is wat wil je kunnen in die binnenbak en met welke maat paarden.
Voor grondwerk/longeren/keertje losgooien heb je aan 15x15 (pony's) of 20x20 (paarden) genoeg. Bij die laatste maat zou wat stap en draf werk onder het zadel bij lang slecht weer ook een optie zijn. Wil je echt een binnenbak om "gewoon" in te kunnen rijden of zelfs springen, dan zit je snel aan 15x30 en liever 20x40. Maar omdat je aangeeft al een flinke buitenbak te hebben lijkt me een nooduitwijk mogelijkheid voor de winter meer waar je naar zoekt. Dan heb je aan een grote longeerbak genoeg, zolang je de maat een beetje aanpast aan de maat paarden/pony's die er in moeten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 13:36

Bij 20x20 heb je een grote volte, kun je longeren en bijv. als je doorgaans in de buitenbak rijdt nog wel enkele dagen per jaar 'noodrijden' (hoewel je tureluurs wordt ervan).

Het kleinste wat ik heb gereden was 15x30 en dat is erg krap, jonge paarden vliegen bijna tegen de kant op met galopperen en ook grote paarden hebben er moeite mee tenzij ze al wat verder zijn met dressuren.

Persoonlijk zou ik het geld steken in een evt. verbetering van de bodem van de buitenbak en een abonnement op binnenrijden bij een stal in de buurt (en als je veel paarden moet rijden: een vrachtwagen).

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 15:46

15 x 30 is toch wel echt het minimum voor een binnenbak vind ik persoonlijk.. en dan moet je ook zorgen dat je er een goede bodem in hebt liggen, anders rijd je ze erin kapot.

wij hebben aan de overkant van de weg iemand waar we af en toe naar kunnen uitwijken. die heeft ook een 15 x 30 bakje, maar daar ligt een best zware bodem in, dus ga ik zelf persoonlijk niet tevaak heen.

dat is niet heel ruim om te rijden, maar je kunt ermee uit de voeten uit nood. maar zou er niet aan moeten denken om een hele winter erin te rijden (misschien als de bodem goed is dat het wel iets beter zou zijn hoor)
Dus ik zou dat aanhouden, mooiste is natuurlijk 20 x 40 of groter, maar dat is geen optie voor jou zei je al.
10 x 20 is écht heel erg klein, dat is idd meer formaat paddock. dan zou ik idd kijken naar een goede bodem voor de buitenbak, of alleen een dak erboven ofzo.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 15:47

20x10 is net aan een volte halvebaan geloof ik. Wat ik me zo even voor de geest kan halen.
Dat is echt heel weinig.

20 x 40 zijn mooie afmetingen ja :)

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 15:55

Ik ken mensen die inderdaad een noodbakje hebben. 1 iemand die heeft een bak van 25 x 25 ongeveer....en een andere stal (waar mijn paard altijd heeft gestaan) een bak van 13 x 25/30 ongeveer. (met een veel te laag dak. kon met mijn paard van 1.67 amper lichtrijden anders zou ik het dak raken).

Mijn voorkeur heeft dan de bak van 25 x 25. Je kunt beter dan een soort grote volte maken.... dan dat je de hele tijd hele korte hoeken hebt. Dan ga je al gauw merken dat paarden of naar binnen vallen...of tegen de bakrand aan gaan plakken. En je hebt geen ruimte om het te corrigeren. Ook als je paard weinig balans heeft, is het in het begin niet te rijden. uiteraard ook niet bevordelijk voor de paardenbenen als ze de hele tijd veel te korten bochten moeten draaien. 15 meter breed kun je als je een beetje een paard hebt amper rechtstellen op de korte zijde.

Ik denk dat je heel even moet kijken waar je je bak echt voor wilt gaan gebruiken. Mocht je ooit echt serieuzer willen worden....dan zou ik toch minimaal voor 20x40 gaan (even doorsparen dan maar) en als je zelfs Z ambities hebt..zou ik zelfs nog doorsparen voor 20x60. Of in ieder geval de mogelijkheid zo laten dat je later eventueel uit kunt breiden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 17:05

Sky_As schreef:
(met een veel te laag dak. kon met mijn paard van 1.67 amper lichtrijden anders zou ik het dak raken).

Ouch wat gevaarlijk! Als een paard steigert wordt je dus zo tegen het plafond gecruncht?

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 17:44

Ik zou het geld stoppen in een nieuwe buitenbak met een goede bodem. In een bak van 20 bij 20 kan je al niet normaal rijden. :n Ik denk dat je daar ook later spijt van gaat krijgen.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 17:58

En eerst en vooral eerst kijken naar de vergunning...
Eens polsen bij de gemeente, een adviesbureau zoeken waar ze zo'n dingen regelen en dan pas naar bouwfirma's stappen.

Wij hebben een 15x30 binnenpiste die we enkel en alleen gebruiken als er buiten echt te veel water opstaat (wat hier bijna nooit gebeurt) of als de grond bevroren is. Ik rij daar al m'n Z-oefeningen in, al is het niet ideaal. Maar met een goeie buitenpiste gebruik je de binnenpiste toch niet zoveel dat dit een probleem wordt.
En vooral: zorg dat er een goeie bodem inligt!!

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 23:47

Bij mij op stal is de binnenbak 20x30m dat is met een groot paard als die van flink sturen, maar ik kan in de winter wel lekker binnen rijden en mijn paard beweging blijven geven ook al ligt er sneeuw of heeft het hard gevroren. Kleiner zou niet fijn zijn, maar dit is te doen.Buiten hebben we 20x60 tot onze beschikking dus de echte lange lijnen kan ik buiten maken.
Wanneer je 10x20 doet heb je een kwart van een normale bak, dat lijkt mij veel te klein om in te rijden...

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 23:50

misschien een tip : een overdekte stapmolen, in de midden heb je een cirkel om te rijden en je kunt je paardjes altijd in de stapmolen ook doen werken...
Ik denk dat je hier veel meer zult aan hebben dan gewoon een te kleine binnenpiste...

Voor dit idee kun je mss een langsgaan in maart op Equitana in Essen, daar zullen verschillende aannemers staan die je prijzen kunnen geven voor stallen enz

Verder vraag ik me af als dit wel mogelijk is qua vergunning?

Moest ik het voor het kiezen hebben zou ik kiezen voor de overdekte stapmolen en een hele goeie buitenpiste met goeie afmetingen (dus min 20 x 40) (liever 30 x 60 :p )

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 23:59

Bij mij op stal hebben we een binnenbakje van nou misschien 15 x 20m, en dat is het dan ook echt maximaal. Mijn tante gebruikt dit om ponyles te geven aan een of twee kinderen. Voor hun is dit op zich wel prima, ze kunnen er een paar rondjes in draven. Maar voor mij met een paard van toch ruim 1.70m is het echt totaal niks. Het lukt hem wel om er een rondje in te galopperen, maar dat is dan echt een zwaar verzamelde galop. Een jong paard zou ik er echt nooit in rijden. :n

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 00:41

Ik heb op een stal gestaan. Met een goede buitenbak van 20x60 en een klein binnenbakje van 20x20. Ik kon daar echt niet in rijden. Veelste krap. En ik heb niet eens een groot paard (1.60). Je rijdt dan de hele tijd op de volte. Voor het serieus longeren ging het super. Maar om even je paard uit te laten razen was hij ook echt te krap. Ik heb nu een ruime binnenbak van 20x50 en dat rijdt toch veel en veel beter.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 00:43

Als je geen ruimte hebt voor minstens 30x30 of 20x40 zou ik niet meer als een cirkel overdekt maken. Voor rijden is kleiner gewoon niet geschikt. Zorg dan gewoon voor een goede buitenbaan! :)

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 00:52

in 20x10 valt echt niet te rijden, dat is goed als een longeerbak maar zelfs voor een paddock vind ik het te klein. Ik zou minimaal 15x30 aanhouden, maar 20x40 is beter vooral als het om een paard gaat, of er meerdere mensen tegelijk in de bak gaan rijden.
als het niet mogelijk is om een standaardmaat van 20x40 aan te houden, zou je voor of een goede buitenbaan met beschutting (windgaas, bomen als coniferen) of een halfopen bak/ overdekte buitenbak kunnen kijken, tantjeuh heeft een aantal mooie voorbeelden daarvan. Dit scheelt in kosten, en is in de zomer niet zo muf als een binnenbak.

xantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 20:17

wij hebben een binnenbak van 15 x30 als je alleen of met zijn tweeen rijd is het goed te doen maar met meer wordt het al gauw om mekaar heen cirkelen

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 20:31

Urielle schreef:
Sky_As schreef:
(met een veel te laag dak. kon met mijn paard van 1.67 amper lichtrijden anders zou ik het dak raken).

Ouch wat gevaarlijk! Als een paard steigert wordt je dus zo tegen het plafond gecruncht?

was inderdaad geen succes, mijn paard was dan ook de enige die ik daar reed!
gewoon puur omdat ik die 99% vertrouw. En met cap...dus voordeel was dat ook al zou er iets gebeuren bleef het waarschijnlijk bij hoofdpijn.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 20:33

Kleiner dan een breedte van 15 meter zou ik echt niet gaan. Heb eens een kleine binnenbak gezien die volgens mij maar 12 meter was, maar tijdens longeren is de draaicirkel IMO dan echt te klein. Vooral voor jonge paarden zou ik dat dan afraden.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 20:58

Kleinste waar ik in heb gereden was bij iemand in de achtertuin en dat was 13x30 en dan kan je niet normaal A afwenden want dat red je bijna niet. 20x10 echt niet doen, das een postzegel.

RoyalladyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 23:31

Op zich goed dat je hier vraagt wat de afmetingen van een binnenbak zou moeten zijn. Mijn advies is eerst een plan van eisen helder te hebben alvorens je naar een aantal aannemers gaat om vrijblijvend een prijs op te vragen. Lees de offertes goed door en kijk wat er wel en niet bij staat (bv. vergunningaanvragen / legekosten / engineeringskosten, onvoorzien e.d.) en let er vooral op of de fundering wel of niet is inbegrepen.... Dat laatste kan in sommige gevallen zeer duur zijn afhankelijk van de bodemgesteldheid (altijd laten sonderen!). Hoe wil je de verlichting bijvoorbeeld hebben, en hoe wil je de bak besproeien met water (en waar komt het water vandaan). Zijn ook dingen die je eigenlijk van te voren helder dient te hebben.

Mijn (eigen) keuze voor een binnenbak zou een 20x60 bak zijn (tussen de onderkant van de schotten) met minimaal 1 lange zijde van gaas en bij voorkeur een gangpad naast de andere lange zijde en aan een korte zijde.. Maar goed, de grootte is gewoon afhankelijk van je wensen. Ga even langs diverse maneges/ stallingen in je buurt en kijk daar eens wat de grootte is en wat je er van vindt. Suc6!

chikie1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 00:20

ik zou toch het liefst een 40x20 baan willen hebben!
maar ik zou alleen voor de slechte dagen ook nog wel voor een 15x35 kunnen gaan. maar kleiner toch niet hoor. als je de korte zijde dan weer kleiner maakt rijd je als het ware altijd een halve kleine volte.
is niet echt ideaal..