Mestophaal wie weet nog iets?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 21:30

Sjors493 schreef:
Urielle schreef:
volgende keer kun je beter ff PBtje sturen, wekt wat minder ergernis op.

is een PB een Persoons Bericht?

ja een persoonlijk bericht, privemail :j

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 21:34

FlorisSam schreef:
Over de vraag wat kippen er mee doen: die vinden het leuk om dat uitelkaar te "pluizen",onze kippen vreten af en toe ook paardenstront,kuil vinden ze ook heerlijk :P

ik had ergens in het PP topic een foto gezien van die scharrelende kippen in de mest, zal hem eens opzoeken ;)
ze deed zeker dagelijks een kruiwagen mest in hun park & ze deden goed hun werk 8-)

Sjors493 schreef:
is een PB een Persoons Bericht?

PB = privé bericht :P

Anoniem

Re: Mestophaal wie weet nog iets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 21:35

Wij doen er niet vaak mest bij,wel vaak wat kuil van de grond.
Onze kippen eten écht alles(rijst,aardappeltjes,sla,appel,e.d.) haha.

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 21:38

bij ons ook hoor, eigenlijk al het keukenafval :+

heb er al eens een halve bakwagen mest bijgedaan (testje ;) ) en een week later was daar niets meer van te zien!

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 21:59

Urielle schreef:
Volgens mij stelde ik in mijn OP toch een best heel gerichte vraag, en jouw reactie lijkt me daar geen antwoord op?
Om je nog even harder tegen je schenen te schoppen: ze staan ook nog grotendeels binnen.

Ojee denk dat je nu wel meer mensen voor het been schop :D.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 22:04

Wij brengen het bij een manege kost een tientje per keer.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 22:10

Hoeveel kippen moet je dan hebben? Wat richt die ene kip van de buren aan met een kruiwagen mest? :P

mhollander, I know, maar ik hoef me verder voor niemand te verantwoorden ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 22:12

Urielle schreef:
Hoeveel kippen moet je dan hebben? Wat richt die ene kip van de buren aan met een kruiwagen mest? :P

mhollander, I know, maar ik hoef me verder voor niemand te verantwoorden ;)

Geen idee,ik denk dat je dan wel op de grotere pluimveebedrijven komt.
als het om veel mest gaat,misschien wil een (grote) kippenboer het hebben?
Kom ik aan met 5 hennen en 2 hanen :')

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 05:29

Hier is het antwoord mensen!!! ;)

heb het even opgezocht en op pagina 20 van dit topic [VSW] Weiland veranderen in Paddock Paradise *Deel 2* vind je meer over de kippen/mest/berg

flettie schreef:
Zidore schreef:
saar0208 ik heb Flettie al uitgenodigd om in dit topic antwoord te geven op jullie vragen over 'kippen als mesthoop?' Hoop dat ze zich hier aanmeld!

heb nl. geen idee hoe dat dan gaat. of de mest blijft liggen, begreep wel dat de kippen er flink in tekeer gingen (zelfs met -6 zoals ze schreef) zoals ze dat ook op het land doen. Dus dan zie je geen kippenhok met keutels, maar is het gewoon een zachte bodem.

Citaat:
Meldt zich

Oke, nog een keer het verhaal:
Wij hebben (op het moment) 5 kippen. Die zitten in een ren van ca. 15x15 meter en hebben een leghok om in te schuilen en natuurlijk eitjes te leggen Onze paarden (2 volwassen Tinkers en 1 Shetlander) staan van oktober t/m april aan huis (van mei t/m september staan ze 24/7 buiten op ons zomerweiland) en in die periode wordt de mest uit de stal en uit de paddock/rijbak bij de kippen in de ren gedaan. De kippen halen alles uitelkaar waardoor het sneller verteerd. Wij wonen nu al ruim 6 jaar hier en het is nog steeds niet nodig geweest om de kippenren weer 'uit te mesten'. Ik moet hierbij nog wel even vermelden dat de kippen dus NIET loslopen (anders krijg je dus idd van die uitelkaar geschraapte drollen ipv mooie bulten) en verder nog wel bijgevoerd worden met kippengraan en etensresten uit de keuken (zo makkelijk die beesten! ). Als stalbedekking gebruiken we houtkrul vanwege het gemak (vind ik fijner uitmesten) en vanwege gebrek aan opslagruimte. De paarden 'leven' op ca. kwart kg muesli per dag (Shet natuurlijk niet zoveel ), droog brood en onbeperkt ruwvoer.

Flettie had het hier [VSW] Voor diegene die een paard aan huis hebben... er over gehad en heb haar vervolgens in het pp topic uitgenodigd

flettie schreef:
Zidore schreef:
volgens mij krabben je kippen alleen de mest uit als er voldoende granen/haver/zaden in je paardenvoer zitten hoor!

Die van ons krabben alles uit elkaar, ook de stalinhoud zonder mest want je weet maar nooit wat er helemaal onder die berg zit verstopt toch?

Hier trouwens 4 van de 5 kippen die zelfs bij -6 nog braaf 'hun werk' doen
Afbeelding

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 12:12

bedankt Zidore om het hier even te plaatsen,
had er al naar gezocht in het pp-topic, maar vond het niet :o

xNaNcYx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 12:52

Wij geven het altijd aan de boeren maar aangezien die daar niet willen hebben weet ik ook geen oplossing op het moment

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 12:58

Misschien goed markplaats en andere sites in de gaten houden of zelf een advertentie plaatsen?

Wij waren elk jaar vrij veel geld kwijt aan het loonbedrijf die het weghaalde, toen zagen we een advertentie van een man uit
de buurt die graag paardenmest voor z'n tuin(?) wou hebben. Die komt nu zo'n 2/3 keer per jaar en die is dan twee dagen bezig :=
Met een karretje en een kraantje. Hij veegt zelfs de mesthoop aan en schept het laatste eraf.
Zijn we helemaal blij mee dus :j (Is mest van 9 paarden)

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 13:00

Oke de kippen eten de mest... maar wat doe je dan met het stro?

saartjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 13:12

werkt dat met die kippen ook bij mest zonder stro? Wij hebben mest vooral van het land en uit de paddock ze staan bijna nooit binnen. En er zit echt 1 kilometer verderop een grote kippenboer maar heb er nooit aan gedacht om daar te vragen.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 13:17

vaak kan je wel een deal maken met de manege waar de mest wel word opgehaald.
meestal lukt het wel om tegen een vergoeding je mest daar wekelijks te storten [aanhangwagentje]
nadeel is dat je het niet kunt opsparen omdat voor een champignon kweker de mest vers moet zijn.
lukt vast! ;)

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 15:40

En de boer dan waar je je hooi en of stro haalt?
Hier is het gewoon dat je daar je mest ook kwijt kunt, al klinkt dat van die kippen natuurlijk ook hartstikke interessant :D

Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 15:46

Ik heb destijds een advertentie op marktplaats gezet. Nu wordt de put, zodra hij vol is, leeggehaald door een hobbytuinder uit de buurt. Is er helemaal gelukkig mee, en wij ook....

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 21:41

TS heb je al een oplossing gevonden??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 21:50

Stal_Fiore schreef:
Oke de kippen eten de mest... maar wat doe je dan met het stro?

Dat eten ze ook,onze kippen zijn gek op al het veegsel (ik geef ze altijd het kuil en stro wat op de grond lag) hebben ze binnen 10 minuutjes op. Als het niet te veel stro is,anders pikken ze de mest er tussen uit en kun je het stro er zo uit vegen/harken.
saartjuh88 schreef:
werkt dat met die kippen ook bij mest zonder stro? Wij hebben mest vooral van het land en uit de paddock ze staan bijna nooit binnen. En er zit echt 1 kilometer verderop een grote kippenboer maar heb er nooit aan gedacht om daar te vragen.

Heb het ook getest,duurde even maar er was niks meer van de mest te zien. Met of zonder stro maakt niet uit,wij hebben de paarden zelf op zaagsel staan,zolang het niet te veel is vreten ze dat ook :j

Ik gooi zelf ook paardenmest in mijn moestuin(tje).
Verder hebben we een boer die de rest ophaald en daar een mengsel van maakt wat hij op het maïsland uitrijdt,geloof ik.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-02-11 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 21:52

advertentie plaatsen in een plaatselijk krantje, komen vast particulieren op af voor tuintje, alle beetjes helpen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 22:07

Dat met die kippen is wel leuk maar dat gaat natuurlijk om de EIGEN kippen van mensen hè , ik kan me niet voorstellen dat serieuze kippenboeren er op zitten te wachten dat allerlei paardenvolk hun stront bij hun komt dumpen , komop jongens , dat is toch niet realistisch :P

Uriëlle : heb je ook al eens geïnformeerd bij je hooi / stroboer ? Wij mogen de mest ook gewoon bij hem op het land gooien , dan werkt hij het onder als hij de boel gaat ploegen :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 15:14

Vroeger brachten we het idd bij de boer waar we hooi en stro halen, maar die vond het een beetje veel worden afgelopen winter dus die wil het niet meer - helaas, want daar mocht het zelfs gratis gebracht!
Maar ik vind kippen best leuk dus we hebben besproken en gaan eens omzien naar een stel kippen. Ik heb ook een voorkeur voor houtkrullen dus dat vinden we totaal geen nadeel :P
Er staat al een tijdje een advertentie van ons op Kapaza maar helaas geen reactie van tuinders. De buurman heeft wel net weer een paar kruiwagens meegenomen dus dat scheelt weer. Zelf gooi ik het ook steeds onder mijn beukenhaag zodra er een deel verteerd is.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 15:25

balen als je het nergens kwijt kan.
Hier willen de boeren het graag hebben voor hun akkerland/maisland, dan wordt het ondergeploegd.
Die structuurrijke paardenmest is goed voor de grond.

Verder een tip: zoek er even over op internet en maak in je omgeving reclame voor paardenmest, bij koeienboeren die werken met ligboxenstallen.

Ze hebben nl. ontdekt dat de bacteriën uit paardenmest helpen om uierontsteking bij melkvee te voorkomen. Dus mag je hier in de wintermaanden het strooisel bij een boer brengen, of hij haalt elke keer een kar op met mest, wat hij hergebruikt in de ligboxen. Het strooisel moet kort zijn (zodat het de gierput/afvoer niet verstopt en via de normale weg uitgereden kan worden) en nog voldoende droog zodat de koeien nog droog liggen. Als je op tijd en ruim uitmest en de boel niet nat regent, wil dat prima met paardenstallen. De meeste paardenmensen halen al heel snel het strooisel er uit omdat het er niet meer schoon uit ziet, maar dan vinden die koeienboeren het nog goed genoeg...

Wij hebben hier dus zo'n boer, maar in provincie groningen hoorde ik ook al over boeren die daar om deze reden belang bij hadden.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 16:17

Ik heb toen advertenties gezet op marktplaats, genoeg animo!! :D En ze kwamen het nog halen ook.
Misschien is het wat voor je.

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 20:55

@ TS:

Ik woon ook in België, Brasschaat en ik weet dat het een ramp is om van je mest af te geraken..
Ik heb stro, dus veel mesthoop :o

Ik zet meestal een advertentie in het plaatselijk bladje rond de tijd dat de meesten in hun moestuin beginnen te werken en dat helpt echt wel!
We hebben nu zelf een moestuin en zetten ook regelmatig onze 2 kippen op onze mesthoop en dat helpt ook.

Ik heb vrienden en bedrijven enz gecontacteerd en als je het weg wilt, kost het je gewoon veel geld.
Ik heb een diploma van boerin en wilde een mestnummer aanvragen, maar schrok wat het me ging kosten om mijn mesthoop te laten weghalen..
ik heb containerbedrijven gecontacteerd. Die zetten dan een container op je land en komen hem weghalen en ledigen als hij vol zit. Maar je betaalt huur voor die container en dan nog eens een fiks bedrag als ze hem moeten ledigen..
Een vriend van me liet zijn mesthoop weghalen door bedrijf in Nederland voor champignongedoe, maar sinds ze erachter zijn gekomen dat België een 'probleem' heeft met mesthopen, vragen die ookal veel geld...

Conclusie: een particulier betaalt schandalig veel geld voor weghalen van zijn mesthoop in België.

Gelukkig kan ik nu mijn mesthoop dumpen bij een plantenbedrijf. Maar ook niet altijd.. Dus heb ik nu strokorrels, kost me meer dan stro maar ik heb vele minder mesthoop en geraak er sneller vanaf...