plaatzand krijg je wel plassen op als het flink regent, maar als je hem goed vlak en wat bol of schuin aflopend houdt, kan het water er makkelijk van af stromen. Het is maar net wat je probleem is of het een oplossing is...
Als je het gebruikt om je bak weer te egaliseren/bol/schuin te leggen en wat op te hogen, kan het wel helpen.
Ah op die manier maar in de manege worden ook jumpings georganizeerd enzo is een speciale grond staan ook plassen in maar schuift het paard zijn hoeven niet naar voor ze schuiven er niet in uit hoe kort je ook draait maar thuis als het een beetje nat is dan val je je op je smoel als je er zelf nog maar over wandelt je voeten schuiven dan als ijs het is dat wat ik wil vermijden
joyce B
dus plaatzand is voor mijn probleem een goed alternatief mits: - de bak hoger als de rest ligt - wat bol staat - eventueel greppel langs de bak om het water op te vangen
maar stroomt het zand niet samen met water weg dan?
joyce B
Geplaatst: 01-02-11 13:27
shalinitje schreef:
Het word eigenlijk echte modder (op sommige plaatsen maar dat is dan maar een dun laagje en dan glijd het)
dan is je zandlaag te dun en vermengt het met de grond. Een dikke schone laag zand kan dan wel helpen. Het handigste om dat te doen wanneer het opgedroogd is, zodat het niet meteen vermengt met modder, maar als laag op de aarde komt te liggen...
@ Chickie89: als het heel hard stroomt, dan stroomt er wel eens wat zand mee, maar dat schep je dan eventueel terug de bak in. Ik heb een randje aarde met geultjes er door heen, dus dan stroomt er wel eens wat mee omdat het bij de geultjes zo hard de greppel in stroomt. Maar het valt reuze mee.
@ joyce B heb jij ook worteldoek er tussen liggen??
anoniem45673
Geplaatst: 01-02-11 14:57
Hier een dochter van een zandhandelaar. Het belangrijkste bij een goede rijbak zijn lagen. Een gecertificeerde rijbak is ten alle tijden opgebouwd uit heel veel diverse lagen (o.a. drainage, puin, zand en een toplaag). Rijbakken in de privésfeer zijn vaak niet zo opgebouwd (uit kosten oogpunt). Je type zand is echter essentieel voor je bak. Zand gaat in 'mu'; dat is de aanduiding (type zand). Te fijn zand (dus lage mu) werkt niet in een rijbak. Dat komt (simpel uitgelegd) dat de korrels te klein zijn en daardoor heel dicht tegen elkaar aan kunnen zitten. Dit is waarschijnlijk ook het probleem in jullie bak (als ik zo lees), de korrels zitten zo dicht tegen elkaar aan dat het oppervlakte water niet tot aan de drainage kan komen. Er zit als het ware een laag om de drainage. Met de drainage is dus niets mis, het is de laag erover.
Waarschijnlijk ligt de bak dus ook altijd vol met water. Wat boven genoemd wordt is in ieder geval de eerste (goedkoopste) stap, namelijk zorgen dat je oppervlakte water goed weg kan stromen langs de zijkanten. Dan ben je al van eht grootste gedeelte af, een klein (niet te diep) sleufje graven kan ook (maar let op voor het struikelen vd paarden).
Dan het zand, stel dat je er ander zand in gaat gooien dan moet je het andere zand afgraven (veel werk) en er dan 'dikker' zand voor terug doen. Drainage zand wordt idd weleens gebruikt, maar let op dit is over het algemeen zwaar voor paarden (laat staan voor kleine pony's). All weather tuft kun je evt ook over je bak doen (huidige staat), dit neemt een groot deel van het water op. Of dit gaat werken kunnen we vanaf de computer natuurlijk niet beoordelen.
Al met al (om een lang verhaal kort te maken), vrees ik dat het nooit een top bak gaat worden, maar dat je met het juist afvoeren van het oppervlakte water al een heel eind bent.
Succes!
joyce B
@Lauwthuhh:nee,hier geen doek. De grond is hier omgezet en later gedraineerd. Met doek komt het heel precies. Het moet goede kwaliteit zijn die goed water door laat, het mag niet dichtslibben of dat er een laag overheen dicht gaat zitten, want dan komt je water niet meer bij de drainage, en lostrekken met machines gaat dan niet meer en je moet een voldoende dikke laag zand er op hebben om te voorkomen dat de paarden het doek omhoog graven.
Daarbij hebben we erg stabiel zand en voldoende dikke laag om geen vermenging te krijgen met grond.
lauwtjuhh
Geplaatst: 01-02-11 19:16
ik zit dus een beetje met de vermenging dan de grond en zand.
het is bij ons een beetje hetzelfde probleem als bij TS. maar om de drainage op te zoeken (50 cm diep) etc is wel erg veel werk en dan heb ik waarschijnlijk nog niet echt het gewenste resultaat. het valt opzich wel mee met het water, het zakt alleen niet weg. de laag is zo hard (heb al een paar keer losgetrokken) maar het helpt niet echt.
dacht dus aan worteldoek wat aan elkaar vastgenaaid is en daardan zand op. maarja welk soort zand en hoevel cm dik?? of alleen zand en hoe dik dan??
Wij hadden zelfde probleem. Constant modderpoel. Jan Huzen is geweest, heeft bak gespit en gefreest (oid) en paar baal vlokken erdoorheen. Super bak nu. Noch geen last van water meer gehad, zelf niet in de winter.