Advies gevraagd over aanschaf van en tijd voor een paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

julius_juut

Re: Advies gevraagd over aanschaf van en tijd voor een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 14:15

Lijkt me een heerlijk leventje voor een paard, zelfs al kwam je maar eens in de week.
Zoals meer mensen zeiden: Paardlief zal je heus niet missen wanneer hij lekker tussen soortgenoten op het land staat, dan worden de dagen dat je wel komt gewoon leuke afwisselingen. :)

Als je het financieel kunt redden zie ik geen reden om niet op zoek te gaan naar een leuk paardje. :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 14:28

Tijd had ik er nooit voor te kort, met een fulltime baan, huishouden, zondagbaan, vriend en sociaal leven. Allemaal kwestie van prioriteiten, ik ging bijna altijd en reed 5x per week.

Hoeveel geld kun je MAKKELIJK maandelijks missen (naast sparen, gemiddelde kosten etc)?

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:03

ik werk zelf 6 dagen per week.
doe 1 dag school en heb 3 paarden.

deel je tijd goed in.
2 staan op een paddock met schuilstal bij hun is me prioriteit dat het schoolblijft.
en als ik tijd heb neem ik ze een rond je mee naar buiten.
ze lopen tenslotte toch al de heledag.

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:22

Ik vind het heel haalbaar klinken zoals je het beschrijft.
In hoeverre het voor jou haalbaar is om ca. 3-4x per week te rijden en hoe je het financieel redt kan ik natuurlijk geen uitspraak over doen, maar dat zal je zelf wel kunnen inschatten. Denk daarbij wel even verder dan in het nu, redt je het over een aantal jaar ook nog qua tijd/geld? Heb je bv. kinderplannen? En heb je iets om op terug te vallen in geval van bv. ontslag? etc. Een paard koop je immers met de intentie er lange tijd van te kunnen genieten...

Maar verder klinkt je idee prima haalbaar, als een paard lekker veel buiten komt met vriendjes, dan hoor je het paard echt niet mopperen als hij niet zo veel wordt gereden. Ik heb een paard en een pony aan huis bij mijn ouders staan (ik studeer en woon doordeweeks op kamers) en die lopen 's zomers 24/7 buiten en 's winters overdag (12 uur minstens) buiten en 's avonds op stal. Weer of geen weer. Heb trouwens ook alleen de beschikking over een buitenbak ( :+ dat vind ik eigenlijk al een hele luxe), al zou ik met de trailer natuurlijk naar een binnenbak kunnen gaan. De pony wordt 1x per week gereden en mijn paard daar doe ik gemiddeld 3x per week wat mee (rijden, longeren en/of grondwerk ;) )
En ze zien er allebei ontzettend happy uit hoor, je hoort ze echt niet klagen. En als ze in de vakanties wat vaker worden gepakt dan vinden ze dat ook prima, zolang je ze niet overvraagt natuurlijk.

Als je zeker weet dat het voor jou financieel en qua tijd haalbaar is dan ga je het denk ik prima redden. :)
Het is inderdaad zoals anderen zeggen ook een kwestie van prioriteiten leggen.

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 16:12

Ik vind het heel haalbaar hoor zoals je het beschrijft. Voor een paard dat lekker in een kudde staat maakt het geen biet uit of je nu 2x of 6x per week komt. Jij je eigen paard en je paard een superleven. Gewoon lekker doen!

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 16:18

Volgens mij gaat dat prima lukken zoals je het nu beschrijft!
Je zou eventueel ook nog een verzorgster kunnen zoeken als je je er toch niet lekker bij voelt dat je paard niet elke dag in handen is.
Echter heb ik nog een vraag: heb je een kinderwens? Als je graag kinderen wilt en volgend jaar misschien al zwanger bent is je situatie meteen anders, heb je daar rekening mee gehouden?

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 21:20

Wat een dingen allemaal om rekening mee te houden, haha.

Wat kan ik makkelijk per maand missen... € 250.- sowieso en dan spaar ik ook nog wat voor noodgevallen en om de spaarrekening aangevuld te houden natuurlijk. Ik heb geen hele grote vriendengroep maar een kleine groep die leuk en gezellig is. Deze mensen doen ook veel "buiten"dingen en we gaan absoluut niet wekelijks stappen of zo. De dinsdagavond, de donderdagavond en het weekend heb ik vrijwel altijd tijd. Op uitzonderingen daargelaten maar hele dagen afwezigheid in het weekend komt zelden voor. Ik heb voorlopig geen kinderwens ;) .

Ontslag kan altijd gebeuren maar ik heb een leuke managementfunctie in een team van 4 personen en dat is de hele directie. De kans dat ik mijn baan verlies acht ik dus klein. (mocht zoiets ooit gebeuren dan zou ik een hele tijd van een WW kunnen rondkomen en dan hebben we ook nog de inkomsten van vriendlief).

Ik heb eigenlijk al een beetje in mijn hoofd dat ik de komende 4-5 maanden goed wil rondkijken en dan mijn vakantiegeld eventueel bij het aanschafgeld zal leggen. Ik weet dat prijzen van paarden erg verschillen dus ik kan nu vrij moeilijk inschatten wat ik aan een paard ga uitgeven toch? Ik heb eigenlijk ook steeds gezegd dat ik graag een "ouder" paard van zijn pensioen zou willen laten genieten maar van de andere kant... ik wil ook niet alweer snel afscheid moeten nemen. Dat is bij een 20+ paard natuurlijk wel een grotere kans....

Clauwwie1803

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 21:45

Hee,

ik denk wel dat je een paardje moet aanschaffen hoor.
Ik heb nu 5 jaar een pony al en heb nog nooit 7 dagen in de week kunnen rijden.
Zomers rijd ik vaak ook maar 4/5 keer in de week en 's winters staat hij veel stil.
Maar ze vinden het vaak ook wel heel lekker.
En je paardje kan elke dag buiten komen, dat is wel heel belangrijk.
Dus ik ben van mening dat je wel een paardje kan nemen hoor!=)

Chrizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 23:51

Opzich is het wel lekker dat ze buitenstaan dat scheelt wel qua tijd. Denk alleen dat je wel meer tijd moet besteden voor de beweging etc.
Ik ben elke dag 2 uur kwijt. Maarja ik moet voer klaar zetten, stal mesten en me paard de juiste bweging geven en dan ben ik ook al een uurtje verder.

zomer09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 21:32

Je paard komt niets tekort denk ik. Ik heb ook pas op mijn 41 ste een paard gekocht. En ik vond het een hele overgang. Het kost veel tijd, maar dat kwam ook omdat ik het paard op een stal had staan waar ik zelf moest uitmesten, om de twee weken de wei bij houden ed. Nu sta ik op een stal waar alles wordt gedaan en ik dus alleen voor het paard zelf moet zorgen en rijden. Dat scheelt al heel veel. Ze zetten hem ook buiten elke dag.
Ook ik ben een wat onzekere recreatieruiter. Wat ik heb moeten leren is niet te denken, ik rijd te weinig ed, dan is zo'n paard voor mij eigenlijk veel te duur etc. Nee, gewoon genieten en verder niets.
Ik heb dus ook een tinker aangeschaft, zeker geen slome, maar je kunt er ook na 6 weken niet rijden zo weer opstappen. (niet dat ik zo weinig rijdt, zeker niet, maar toen ik hem kreeg was er 6 weken niet op gereden) Maar als je een keer niet kunt, en hij loopt wel lekker buiten, hoef je je niet schuldig te voelen. Dus daar zou ik zeker rekening mee houden. En ook ik vond het niet leuk dat je op de manege elke keer op een ander paard moest rijden. Met mijn tinker weet ik nu aardig waar ik aan toe ben.
En, zo is het natuurlijk ook wel weer, als het écht niet gaat, zoek je een nieuw baasje. Maar wel goed dat je er goed over na denkt. Succes.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 23:06

Ik vind 250 euro los kunnen missen naar de lage kant voor een eigen paard in volpension hoor... als je dan nog les gaat nemen, laten bekappen en alles erbij (ook benzine, tuig, etc) sja daarmee haalde ik het bijlange niet.
Was er toch echt 400 in de maand aan kwijt, met vrij goedkoop volpension (200 pm), wekelijks les, om de 6 weken beslaan (helaas ze kon niet zonder ijzers), benzine en alle bijkomende dingetjes... daarnaast dan nog echt wel kosten gehad aan goed zadel etc.

Met 250 zou ik er nooit aan beginnen, er mag maar weinig gebeuren hoor dan. (en imo kom je er dan gewoon zo al niet)

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 23:11

Het kan prima, er staan heel veel paarden te verpieteren op stal omdat hun eigenaar geen tijd heeft... buiten komen ze nauwelijks.. Hoe jij het beschrijft krijgt hij een heerlijk paardenleven, lekker buiten met vriendjes. Ik zou inderdaad wel voor een makkelijk paard kiezen waar je na 1 of twee dagen niet rijden, zo weer op kunt stappen!
Het kostenplaatje is iets anders.. bedenk dat het een hoop geld kost, een paard houden. Een verzekering is zeker aan te raden. Kans op verwondingen in de kudde is groter dan op stal. Denk aan dollen met elkaar en paard verstapt zich..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 23:38

ik ken meer stalpaarden met domme blessures dan paarden die genoeg buiten komen...

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 01:14

Citaat:
Is het realistisch om een paard aan te schaffen in bovenstaande setting met wat minder tijd maar wel beweging omdat hij buiten loopt? Zou ik een bijrijder moeten vragen? Of moet ik gewoon niet hieraan beginnen omdat ik het dier dan tekort doe? Ik hoor graag jullie meningen/advies.

Ja het is realistisch een paard aan te schaffen in die setting, gezegd is al dat je wel rekening moet houden met wat voor type/soort/karakter van het paard. En let er daarbij op dat die zogenaamde 'rustigere' rassen ook exemplaren ertussen hebben zitten die wel gewoon elke dag flink aan het werk willen (buiten de vrijheid om) en doodongelukkig worden met 'slechts' 3x per week gerichte training.
Een oplossing kan zijn een bijrijder, ik heb al bijna 40 jaar eigen paarden/pony's, vrijwel nooit een echt passende bijrijder gevonden. Hetzelfde geldt voor bijdrage van / samen met vriend: je moet het zelf kunnen en willen, en wat er verder aan bijdragen geleverd worden, dat is extra. Klinkt hard maar is wel realiteit. Het is jouw hobby, niet die van je vriend of man. Leuk als hij het leuk gaat vinden, maar is dat wel zo leuk? Ik zou het niets vinden als mijn man zich continue met mijn poowns / peerd bemoeit :+ Interesse in , meeleven met, wat bijspringen in verzorging als het niet anders kan dat vind ik logisch, je bent toch een stel of koppel. Maar ik zou het niets vinden als mijn man op mijn paard gaat rijden of met mijn pony's mennen :7
Ik vind dat je voor een paard (PAARD) in volpension incl mogelijke extra verzorging die je evt inhuurt wel moet rekenen op 500,- Euro per maand, dan zit je gewoon goed. Wat gezegd wordt je wilt ook lessen, DA / hoefsmid / tandarts kosten, een keertje trailer huren voor naar het strand of zoiets, workshops ergens doen. Dat hoeft allemaal niet, maar het maakt het wel leuk.

Ik heb mijn hele leven paard/pony's/paarden gehad, en als je echt wil, kan het. Maar wat gezegd is, het is wel een kwestie van prioriteiten stellen. Mijn poowns/peerd zijn mijn beste kameraadjes, ze zijn afhankelijk van me en ik ben verantwoordelijk voor ze. Dat is denk ik het belangrijkste 'gevoel' dat je met ze moet en moet willen hebben. Dat betekent ook met slecht weer, regen, als je je beroerd voelt of een slechte dag hebt, toch naar die knol. Geen tijd? Dan maar eerder je bed uit (sta regelmatig om 06.00 uur bij de wei) of later erin.

En wedden dat je er met een beter humeur vandaan komt?

Eigen paard is goud waard, neem dat maar van mij aan (maar je bankrekening zal nooit meer hetzelfde zijn ;)

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 01:39

500 euro per maand?! Nou dan kom ik echt niet aan hoor. Mijn paard staat ook volpension maar ik denk dat ik hem daar makkelijk 2 maanden van kan onderhouden. Oké, dan zitten er geen clinics of trailerhuur bij, maar zoiets doe je ook niet elke maand.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 01:42

sja, ik deed het ook 'basic' hoor, geen wedstrijden, verplaastingen, en toch 400 euro aan basis elke maand. Met 200 volpension e.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 01:50

Jeetje... waar gaan die andere 200 euro dan naartoe?
Ik kom als ik het heel erg ruim neem om 250 euro uit. Dan tel ik entingen, hoefsmid, wormspuiten en voer mee.
190 stalling per maand. Hoefsmid 150 euro per jaar, entingen 40 euro per jaar, wormspuiten 40 euro per jaar, muesli 40-50 euro per jaar. Paard en harnachement zie ik wel als eenmalige investering en tel ik niet mee.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 01:53

200 stal
benzine: 50 pm (17 km enkel, niet gek voor iemand die in cetrum gent woont hoor, ging ook elke dag heen)
hoeven: 40 pm
les: 20 per week
mok (juist ja, dat was pech hebben, trof ik net een paard met crhonische mok): 20-85 euro pm
allerlei: sja van 0 tot 50 pm

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 01:53

Citaat:
500 euro per maand?! Nou dan kom ik echt niet aan hoor. Mijn paard staat ook volpension maar ik denk dat ik hem daar makkelijk 2 maanden van kan onderhouden. Oké, dan zitten er geen clinics of trailerhuur bij, maar zoiets doe je ook niet elke maand.

DA - enten - plus diversen / verzekering en dan heb je toch eigen risico vaak van 250,- / 500,-
wormkuren
Tandarts
stel je gaat wedstrijden doen: startkaart, inschrijvingen, benzine
als je de hele dag werkt neem ik aan dat je niet op de fiets 's avonds naar je paard gaat dus dat kost ook benzine
zadel / hoofdstel / tuig / poetsspul / dekentje zus / sjabrakje zo etc wat je er allemaal niet bij koopt
rijkleding / schoenen / laarzen etc
worteltje/brood/appeltje/slobbertje etc

Nou tel jij maar eens bij elkaar op wat je nu echt aan je paardenhobby uitgeeft ;)
Mensen vergissen zich daar zo enorm in als ze een paard aanschaffen, was het maar alleen die stalling :x

Randstad tarief stallling volpension is gemiddeld 300,- Euro per maand (minimaal!)

Citaat:
Paard en harnachement zie ik wel als eenmalige investering en tel ik niet mee

Je koopt een keer in de 30 jaar een rijbroek, bodywarmer, blousje en dekje en doet daar je hele leven mee ;)
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 30-01-11 01:55, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 01:54

yeps, stalling is al veel, maar ernaast bij komt! met 250 voor een rijpaard vind ik weinig.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 03:01

Ik denk dat het zeker haalbaar is in jou situatie. Als je iets echt wilt kan er een heleboel!

Zou me alleen niet verkijken op de bijkomende kosten, naast de pensionstalling en kosten als hoefsmid, tandarts, wormenkuren en dergelijke.
Ik ben zelf behoorlijk basic, mijn paardje staat 24/7 buiten op een pensionstal voor een prima prijs, maar als je het me eerlijk vraagt durf ik bijna niet de balans op te maken van wat er allemaal nog bij komt kijken :o

Ben zeker geen 'setjesruiter' en ik rijd geen wedstrijden. Maar harnachement zie ik zeker niet als eenmalige uitgave.
Ik rijd zelf bijvoorbeeld afwisselend bitloos en met bit, waarvoor ik dus meerdere optomingen heb. Het kan ook best heel goed dat bv. het eerste bitje dat je aanschaft niet hetgene is waar je paard het best op loopt, en meerdere bitten of optomingen kosten natuurlijk ook meer geld.
Daarnaast is mijn paard bijvoorbeeld (jong paard, dat dan wel) inmiddels bezig met z'n vierde zadel in iets meer dan een jaar tijd. Bij ieder zadel komt weer een zadelmaker kijken met vanzelfsprekende voorrijdkosten en gewone kosten. Natuurlijk kun je zadels tweedehands aanschaffen en weer verkopen als het niet meer past, maar dat gaat ook niet altijd even snel, zeker niet als je een beetje specifiek paard qua type hebt.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 10:25

VanHuisUit schreef:
Citaat:

Randstad tarief stallling volpension is gemiddeld 300,- Euro per maand (minimaal!)

Paard en harnachement zie ik wel als eenmalige investering en tel ik niet mee
Je koopt een keer in de 30 jaar een rijbroek, bodywarmer, blousje en dekje en doet daar je hele leven mee ;)

Rijkleding is toch geen harnachement? :+

Maar inderdaad, bezine heb ik niet meegrekend maar ik ga ook regelmatig op de fiets (ook na mijn werk). Dat is voor mij zo'n 25 euro per maand
Daarnaast reageerde ik op poes die geen wedstrijden rijdt, dus daar zit dan geen startkaart etc bij en toch nog 200 euro bovenop stalling per maand kwijt is.
Les ben ik ook vergeten trouwens :+ Rijkleding kun je zo duur en goedkoop maken als je zelf wilt. Ik heb een paar goede rijbroeken, maar daar doe ik al jaren mee. Shirtjes, truien etc koop ik niet bij de ruitersportzaak, maar in de aanbieding bij een gewone kledingzaak. Zo heb ik 2 jaar terug een aantal shirtjes gescoord voor bij de paarden voor 2,50 per stuk. Goede kwaliteit, maar ze moesten er vanaf.

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 20:34

poes schreef:
Ik vind 250 euro los kunnen missen naar de lage kant voor een eigen paard in volpension hoor... als je dan nog les gaat nemen, laten bekappen en alles erbij (ook benzine, tuig, etc) sja daarmee haalde ik het bijlange niet.
Was er toch echt 400 in de maand aan kwijt, met vrij goedkoop volpension (200 pm), wekelijks les, om de 6 weken beslaan (helaas ze kon niet zonder ijzers), benzine en alle bijkomende dingetjes... daarnaast dan nog echt wel kosten gehad aan goed zadel etc.

Met 250 zou ik er nooit aan beginnen, er mag maar weinig gebeuren hoor dan. (en imo kom je er dan gewoon zo al niet)

Pension bij 2 verschillende stallen waar ik een fijn gevoel bij heb kost € 220.- incl. lessen en bekappen. Enkel buitenbak maar dat vind ik niet vervelend. Ik denk dus dat € 250.- "regulier" per maand niet aan de krappe kant is. Dat er entingen en ontwormen etc. bij komt dat snap ik en dat kan ik ook zeker betalen, het is enkel niet maandelijks bij de vaste kosten. ;) En als er iets gebeurd dan heb ik altijd nog spaargeld. Bij € 250.- heb ik het dus enkel over de vaste kosten die ik "vrij makkelijk" kan betalen per maand.

Verder heb ik absoluut geen intentie om wedstrijden te rijden. Rijkleding, fatsoenlijke laarzen, waxjas etc. heb ik in bezit. Alle poetsspullen, cap etc. heb ik nu ook in bezit.

Voor € 250 per maand heb ik dus 2 plekken in mijn hoofd waar het volgende standaard erin zit:
- 24/7 buiten in een kudde
- Bekappen
- Voeren en mestruimen
- Onbeperkt meerijden in de lessen

Bijvoeren, ontwormen, andere da kosten komen er extra bij. Dat besef ik ook wel. Mijn hele situatie bekijk ik alleen vanuit mijn inkomen. Wat mijn vriend zou kunnen/willen bijdragen zou dus ook zeker extra zijn!

Ik ben vandaag gaan kijken bij Spirit Horses en daar heb ik wel een fijn gevoel over. Ik ga volgende week een les rijden. Wat ik wel heb besloten is dat ik eerst de komende 3/4 maanden ga kijken hoe dit rijden me bevalt met ook het vele grondwerk waar daar ook veel aandacht aan wordt besteedt. Als ik dan ervoor kies om toch voor een eigen paard te gaan dan zal ik naar een geschikt paard gaan kijken met nog een aantal mensen die er wat meer verstand van hebben en mij dan ook zouden moeten helpen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 21:06

incl les en bekappen is wel goedkoop!

maar wees maar zeker dat mensen zich altijd mispakken qua kosten, beter gewaarschuwd ;)

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 21:17

poes schreef:
incl les en bekappen is wel goedkoop!

maar wees maar zeker dat mensen zich altijd mispakken qua kosten, beter gewaarschuwd ;)

Heb je ook helemaal gelijk in. Ik ken zat mensen die dieren aanschaffen (paarden, honden, katten, ratjes etc.) en dan is alles helemaal leuk en aardig en net te bekostigen. En dan komt er een blessure of een onderlinge vechtpartij, of een afwijking etc. en dan moet het dier in een keer weg omdat het niet meer te doen is. Dat zou ik nooit willen. Vandaar dat ik graag alle info wil die ik kan gebruiken. Beter voorkomen dan genezen!

Reden dat ik ook wil wachten tot de zomer is dat ik dan als het goed in een vast contract heb met een salarisverhoging waardoor het allemaal heel goed haalbaar wordt. Ik had een paard gezien dat te koop stond en daarom was ik vrij nieuwsgierig etc. Ik denk echter dat het nu mijn tijd nog niet is dus ik ga even een stapje terug doen en komende zomer verder kijken wat ik precies wil en wat haalbaar is!

In ieder geval allemaal bedankt voor de adviezen! (en meer adviezen/meningen zijn uiteraard nog steeds welkom). ;)