Dilemma! Welke stalling zou jij kiezen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Gebruiker1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 01:04

Janine1994 schreef:
Nou ik heb wel wat probleempjes gehad bij stalling 1.
ze was bang voor mannen en ze ziet er nu beter uit, rijden gaat wel slechter maar rij byna niet meer.
ze heeft gat in dr hoofd gehad misschien perongelijk door de boer met zijn hooi vork.
ze is zo ie zo op geknapt bij stal 2 en het is daar zeker een plaatje! :D

Maar ik ben bang dat ik de verkeerde keuzes ga maken en dat ze in sommige dingen terug valt!

Bovenstaand stukje van TS roept bij mij wel vraagtekens op of stal 1 wel zo fijn is voor dit paard ondanks veel buiten.....TS wat bedoel je precies met bovenstaand stukje? Wat waren daar de problemen? Ik heb ook ooit op een stal gestaan waar mijn paard vooral veel buiten kwam. Maar mijn paard was allesbehalve gelukkig op die stal. Slecht en weinig voer, onbetrouwbare pensionhouder, weinig tot geen afspraken mogelijk, paard ging er niet lekker zullen we maar zeggen. Er tellen dus meerdere factoren mee voor een goede stal dan alleen veel buiten....
Mijn advies, kijk naar je paard en volg je gevoel. Ik denk dat je al wel weet wat het beste is voor je paard. Succes met de beslissing.

PS: Ik zou uitkijken voor stal 3, want buitentijd voor een paard blijft heel belangrijk. In de winter de hele dag op stal is wat mij betreft geen optie.
Laatst bijgewerkt door Gebruiker1 op 27-01-11 01:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 01:05

Marisjj14 schreef:
Cassidy schreef:
Stalling 1. Vanwege de weidegang en de rust.
En dat mindere voer, is daar niet over te praten?

Het is niet minder voer, maar van mindere kwaliteit, er is misschien wel te overleggen dat ze wat meer krijgt.

(Ik sta bij stalling 1! :j )

huh? Maar je zei net dat je bij stalling 2 stond? En hiervoor bij stalling 1.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 01:08

A horse is an accident waiting to happen.

Een gat in het hoofd kan vele oorzaken hebben, ik zou even de box goed controleren of er geen scherpe hoeken of uitsteeksels zijn, en insinueren dat het door de hooivork komt vind ik eigenlijk niet kunnen.

Als je kwalitatief betere brok zou willen hebben, kun je een voerton kopen en zelf een zak brok aanschaffen. Praat daarover.

En de angst voor mannen kan ook komen omdat je daar een andere smid of dierenarts hebt. Hoeft echt niet zo te zijn dat de staleigenaar daar ruw met de paarden omgaat....

Terugvallen kan een paard alleen als jij hem daar de kans toe geeft. Ook als je niet rijdt, kun je evengoed met je paard gaan werken: grondwerk via Parelli is bijvoorbeeld heel leuk en heel leerzaam. En je paard verandert er ook door, wordt evenwichtiger, niet meer zo schrikkerig, en rijden gaat - als je dat programma volgt - ook beter!

Parelli volgen betekend niet dat je voor de rest van je leven nu alles anders moet doen, je maakt een kleine omweg en kunt uiteindelijk weer terug waar je was....dressuur, of springen bijv.
Met een paard dat niet meer schrikkerig is, en niet meer bang is voor mannen. En die niet terugvalt als je hem verhuist.

Gebruiker1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 01:16

Delete, niet goed gelezen :D

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 02:20

Calanddra schreef:

Ik ben iemand anders hoor :o

maXcomX

Re: Dilemma! Welke stalling zou jij kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 02:34

Wat heerlijk dat ik zelf stallen en weiland heb.
Maar optie 1 zou ik verkiezen in dit geval.
Gat in het hoofd? Dat kan ook komen door onbesuisde actie in de stal (hoofd gestoten aan iets?)
Waarom zou de boer met een riek de stal ingaan, als je die zelf moet ruimen?
Bang voor mannen... Dat is nieuw voor me. Wat willen die "mannen" van je paard?
Opgeknapt waarvan? Ik heb nog even de foto's bekeken, maar ik kan niet zeggen dat je paard er ongelukkig uitziet (het andere trouwens ook niet) of heb je het over jezelf?

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 09:23

Marisjj14 schreef:
Calanddra schreef:

Ik ben iemand anders hoor :o

Mijn fout :o dacht dat je de ts was :o

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 09:55

Ik snap dat TS op een gegeven moment gekozen heeft voor stal 2, als er toen minder paarden stonden, dus minder drukte was en er wel meer mogelijkheden waren tot rustig rijden, losgooien in de bak, etc... Echter is de situatie van stal 2 veranderd op het moment dat er 14 boxen bij zijn gekomen.
Zoals de stallen nu beschreven zijn in de openingspost, zou ik zeker voor stalling 1 gaan..

Deborah__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 15:28

ik zou ook voor stalling 1 gaan !
wel vind ik les krijgen altijd wel een groot pluspunt maar als je het geld heb kan
je uiterraard ook iemand laten komen!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 15:37

stalling 1 en desnoods zelf krachtvoer aankopen. ik zie trouwens geen verschil op die foto's die je postte...
Als al je vriendinnen op stal 1 staan, dan moet het probleem met angst voor mannen en een te ruwe boer toch grotendeels te omzeilen zijn zodat je merrie er niet te veel last/stress door moet hebben. Ik zou m'n paard nooit op een stalling zetten waar ze 24/7 op stal moeten staan als ik een keer niet kan... daar kan zelfs die binnenbak niet tegen op

Janine1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 20:01

petitparis schreef:
stalling 1 en desnoods zelf krachtvoer aankopen. ik zie trouwens geen verschil op die foto's die je postte...
Als al je vriendinnen op stal 1 staan, dan moet het probleem met angst voor mannen en een te ruwe boer toch grotendeels te omzeilen zijn zodat je merrie er niet te veel last/stress door moet hebben. Ik zou m'n paard nooit op een stalling zetten waar ze 24/7 op stal moeten staan als ik een keer niet kan... daar kan zelfs die binnenbak niet tegen op

nee daar kan de binnenbak zeker niet tegen op :D
Ik denk dat ik al overtuigd ben van jullie opmerkingen!

_/-\o_

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 20:08

Stalling 1 zal ik voor gaan, ik vind veel weidegang belangrijker dan een binnenbak. Je paard moet er wonen dus daar moet het het beste voor zijn, jij bent er maar ong 2 a 3 uur per dag.

xxxvaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 20:22

Ik zou naar stalling 1 gaan. gewoon omdat je paard elke dag lekker zijn benen kan strekken. met zijn vriendjes in de wei. verder ook omdat je rustig kunt rijden. En als je niet kunt je paard even los kunt laten lopen of weet ik veel wat. Toch wel de best plus punten naar mijn idee!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 21:22

slecht kwaliteit ruwvoer zou voor mij wel een belangrijk punt zijn in mijn afweging.

is er toch niet nog een andere optie in de omgeving?

cooper4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 21:33

Ik persoonlijk zou stalling 1 kiezen

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 21:34

loulou schreef:
slecht kwaliteit ruwvoer zou voor mij wel een belangrijk punt zijn in mijn afweging.

is er toch niet nog een andere optie in de omgeving?

Nouja, het is niet slecht, stalling 2 heeft ++ zegmaar, en stalling 1 + ;)

wilma19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 21:41

ik zou zeker kiezen voor stalling 1 goedkoper plus meer weidegang is toch heerlijk voor het paard

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 22:46

wilma19 schreef:
ik zou zeker kiezen voor stalling 1 goedkoper plus meer weidegang is toch heerlijk voor het paard

Ja inderdaad.. :j

Janine1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 22:54

Marisjj14 schreef:
wilma19 schreef:

Ja inderdaad.. :j

:=

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 00:04

Je paard is opgeknapt op stal 2 nadat ze een tijd op stal 1 heeft gestaan. Je paard ziet er nu goed en vrolijk uit, ik begrijp daaruit dat ze dat minder was op stal 1. Je geeft aan dat de kwaliteit van het voer op stal 1 minder goed is. Dan zou ik in ieder geval niet teruggaan naar een stal met matige kwaliteit voer, een boer die je niet vertrouwt met je paard en waar je paard minder goed in haar vel zat. Lijkt mij geen goede keuze, echt niet. Weinig regels heeft ook nadelen, duidelijke regels kunnen zorgen voor een hoop rust op een stal, zowel voor de paarden als voor de mensen.
Stal 2 is een plek waar je paard tot rust is gekomen en er beter uit is gaan zien. Dan staat jouw paard kennelijk beter op stal 2 dan op stal 1, ook al zou dit volgens alle gangbare ideeen niet zo zijn. Ik zou het paard op stal 2 laten staan totdat ik toch die stal 3 had gevonden waar je de verzorging van stal 2 hebt met daarbij voldoende tijd buiten in een groep.
Er is altijd een stal 3 te vinden, maar misschien zul je er wat verder voor moeten reizen. Voor de gezondheid van je paard kun je best wat meer kilometers maken, lijkt me. Zeker als je een stal kunt vinden die wat goedkoper is, het verschil kun je dan mooi benzine voor kopen ;)

Janine1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 10:43

Waratje schreef:
Je paard is opgeknapt op stal 2 nadat ze een tijd op stal 1 heeft gestaan. Je paard ziet er nu goed en vrolijk uit, ik begrijp daaruit dat ze dat minder was op stal 1. Je geeft aan dat de kwaliteit van het voer op stal 1 minder goed is. Dan zou ik in ieder geval niet teruggaan naar een stal met matige kwaliteit voer, een boer die je niet vertrouwt met je paard en waar je paard minder goed in haar vel zat. Lijkt mij geen goede keuze, echt niet. Weinig regels heeft ook nadelen, duidelijke regels kunnen zorgen voor een hoop rust op een stal, zowel voor de paarden als voor de mensen.
Stal 2 is een plek waar je paard tot rust is gekomen en er beter uit is gaan zien. Dan staat jouw paard kennelijk beter op stal 2 dan op stal 1, ook al zou dit volgens alle gangbare ideeen niet zo zijn. Ik zou het paard op stal 2 laten staan totdat ik toch die stal 3 had gevonden waar je de verzorging van stal 2 hebt met daarbij voldoende tijd buiten in een groep.
Er is altijd een stal 3 te vinden, maar misschien zul je er wat verder voor moeten reizen. Voor de gezondheid van je paard kun je best wat meer kilometers maken, lijkt me. Zeker als je een stal kunt vinden die wat goedkoper is, het verschil kun je dan mooi benzine voor kopen ;)

jaa!
er is ook een idee dat als ik naar stalling 1 zou gaan dat er voor rond de 150 ga staan en het geld wat ik over hou mijn eigen voer per maand ga kopen!
:)

chikie1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 11:28

voor mij zou de keus makkelijk zijn geweest.

stalling nr. 1!

dit omdat het hier rustig is, je kunt dus trainen wanneer je wilt er is altijd plek.
als je het druk hebt mag je paard los in de bak etc dus wel beweging
veel weidegang en swinters ook buiten
goedkoper.
voor het mesten kun je mischien met je vriendinnen afspreken dat de 1 dan 2 boxen mest en de ander op een andere dag 2 boxen
dan heb je meer tijd over en veel werk is dat niet.

voor het probleem van buiten ritten zou je mischien eens of 2x in de maand met de trailer op pad kunnen gaan??

iCaity

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 13:13

Ik zou anar stalling 1 teruggaan. Niets is beter dan dat het paard vrij kan rennen en doen en zoo

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 13:37

Waves schreef:
Zeker stalling 1.
Omdat:
a. paard naar buiten kan
b. vriendinnen
c. rust
d. voer kan je zelf regelen
e. als je zo heel graag buiten wil rijden kan je misschien met een van je vriendinnen geregeld een trailerhuren en op pad gaan. Of ga bij de gemeente lobbyen voor een ruiterpad. Of misschien kan je via de wei het erf af en een andere route maken.
f. goedkoper

Ik snap eigenlijk niet waarom je nog twijfelt :+

inderdaad, helemaal eens met dit bericht ;)

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:45

Ik zou mijn paard iig nooit op een stal zetten waar ik de pensioneigenaren niet heel goed zou vertrouwen.
Dat paard staat daar uuuuuren per dag (en nacht) dat jij er niet bij bent, als je daar onzeker over bent zou ik dus nooit naar stalling 1 terug gaan.

Stalling 1 lijkt fijner voor je paard, maar als je paard nu vrolijker is en er beter uit ziet dan geeft die toch aan het beter naar zijn zin te hebben op stalling 2?
Nu is het vroeg donker en ben je met zn allen vaak in de binnenbak bezig, dat is zometeen ook weer anders als het langer licht is.
Bij stalling 2 kan je misschien met andere mensen afspreken om elkaars paarden op bepaalde dagen in een paddock ofzo te zetten zodat het paard er in de winter ook genoeg uitkomt?

Imo is het enorm belastend voor een paard om vaak te moeten verhuizen, je zou natuurlijk uit kunnen kijken naar een optie 3, maar ik zou het paard alleen maar nog een keer gaan verhuizen als je 100% zeker van je zaak bent en dat je niet aan het verhuizen blijft, dat paard snapt er niks van als jij het niet naar je zin hebt en is ineens alles waar hij aan is gaan hechten/ wennen in één keer kwijt!