Eerst paard kopen of eerst stalling regelen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Dilan1993

Re: Eerst paard kopen of eerst stalling regelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 21:51

ik zou eerst kijken of er stalling beschikbaar is, voor je een paard koopt. Meteen de dag nadat ik bij mijn toekomstige paard was gaan kijken, nog voor ik belde dat de koop door zou gaan, heb ik al een stal gevraagd bij de manege.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 01:11

Sowieso eerst stalling uitzoeken en afhankelijk van de bezetting reserveren. Hier in de omgeving heb je stallen met wachtlijsten van meer dan een jaar.

Lijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 20:32

ik heb eerst rond gekeken en voor mezelf een keuze gemaakt.
daarna heb ik met de eigenaar van de stalling gepraat en deze vond het geen probleem om de stal zolang vrij te houden. Ik heb er niet voor hoeven te betalen maar ik had het wel gedaan.
zonder stal geen paard.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 00:05

En zonder paard geen stal.
Ik zou er persoonlijk voor bedanken als ik reserveringskosten zou moeten betalen voor een stal waar nog geen paard instaat. Ik snap dat de staleigenaren een zekerheid willen en dat er vaak genoeg een stal die gereserveerd wordt, uiteindelijk niet opgeeist wordt.
Maar de kostenpost van een net aangeschaft paard met eventueel zadel, hoofdstel en dekens die tegelijkertijd aangeschaft moeten worden is niet onaanzienlijk.
Dan nog reserveringskosten moeten betalen voor een stal die leeg blijft, of eventueel nog vol staat (dus staleigenaar vangt dubbel), daar bedank ik voor.
Er is altijd wel een oplossing te vinden. Maar ik ga niet betalen voor een dienst die ik niet afneem.
Voor degenen die daartoe wel bereid zijn, ben ik bereid om mijn bankrekeningnummer per PB toe te zenden. Onder het motto "help Cassidy de winter door", zijn donaties welkom :D
We komen er daarna wel uit wat je er voor terugkrijgt :D
Als je er al wat voor terugkrijgt...:))

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 00:11

Kan ook zijn dat het paard andere voorzieningen nodig heeft dan dat er op stal aanwezig zijn.
bv. speciaal hooi
ik had stalling eerst gedaan, toen een paard gezocht
bleek met iets heel anders thuis te komen dan ik had verwacht en had ik een ander soort stalling nodig.
daar ga je dus met je geweldige planning :P

Voortaan ga ik eerst bij het paard kijken en daarna pas de stalling :)

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 00:26

Maar Cassidy, zoals je kan lezen, hebben al meerdere mensen gemeld dat ze geen reserveringskosten hoefden te betalen. Ik ook niet trouwens. Ik ben bij een aantal stallen wezen kijken en hoefde nergens reserveringskosten te betalen.
Daarnaast lijkt het mij handig te weten wat er in de buurt is aan stallen en waar eventueel plek is. Goede voorbereiding noem ik dat. Dat wil trouwens niet zeggen dat je dan maar gelijk een stal moet reserveren en kosten daarvoor moet betalen. Ik denk ook niet dat ik dat zo snel kan doen. Maar als je bij je zoektocht naar stallen merkt dat het heel lastig is om een redelijke plek te vinden, dan kun je daar tenminste ook rekening mee houden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 00:28

Als je een stek vindt waar je geen reserveringskosten hoeft te betalen is dat natuurlijk mooi meegenomen.
Helaas te vaak gehoord dat dit wel het geval is. En dat zou ik dus weigeren.
Voordeel is dat ik uitwijkadressen heb (lichtelijk uit de richting) waar ik het paard onder zou kunnen brengen.
En ik zou er geen moeite mee hebben om het paard op het adres te laten waar ik hem gekocht heb. Ze hebben er voor de verkoop goed voor gezorgd, kan me niet voorstellen dat ze het paard ineens gaan verwaarlozen, helemaal als het om eigen fok gaat.
Bij een handelaar zou ik wat voorzichtiger zijn....

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 00:29

Als je het slim wilt doen en niet hoe ik het deed vroeger dan moet je het zo doen;

Eerst kijken voor een paard
Daarna kijken naar een stal of die desbtreffend paard eventueel geplaats kan worden en ook in een groep past.
Laten keuren en eventueel naar geschiedenis van het paard vragen[kan je een hoop toekomstige problemen verhelpen]

Dan wanneer alle 3 de opties wordt voldaan, KOPEN DIE HANDEL ;)

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 00:36

Even laten staan is natuurlijk ook een optie. Toen ik mijn paard kocht, had ik volgens mij een halve maand de tijd (of een maand?) om stalling te vinden, anders gingen ze per dag kosten in rekening brengen. Groot gelijk, het dier blijft eten. HIj had daar ook best even kunnen blijven staan, al was het voor mij toch zo'n 35km enkele reis, hij werd daar erg goed verzorgd. Toch vond ik het een prettig idee dat ik al een stal had gereserveerd op 3km van mijn huis.
Ik denk dat het er ook wel aan ligt waar je woont. Hier in de omgeving barst het van de stallen en is er altijd wel ergens plek. Ik kan me voorstellen dat het in de randstad een stuk lastiger kan zijn en je dan liever een stal reserveert inclusief reserveringskosten.

kiwiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 12:27

Ik zou zorgen dat je een stalling of meerdere weet, zodat als je hem hebt daar gelijk kan plaatsen.
Als je weet dat je je paard volgende week krijgt, dan aan de huurbaas van de stalling doorgeven, stalling reserveren en week daarna paard erin zetten.