Hoe duidelijk maken dat mijn pony te weinig eten krijgt?!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 16:08

GamblersCup schreef:
Ik ben ook wel benieuwd: als je het hooi voor de stal klaarlegt, dan zie je toch de eerste avond al dat het er nog ligt?

Ik snap het verschil ook niet zo tussen 3x een paar plakken voeren en in 1x voor de hele dag neerleggen (netten, een baal of whatever). De andere eet die 3x een paar plakken toch ook gewoon mee als ze samen staan? De hoeveelheid blijft hetzelfde.

Mocht je het niet voor elkaar krijgen, begin dan met Subli Seniores Priores bijvoorbeeld. Voer je oudje 's avonds een emmer bij, dat is ruwvoer en nat, eten ze graag en ik heb er alleen maar goede resultaten mee gezien! Mijn pony van 28 die toch echt magertjes was is zelfs een tikkie aan de dikke kant geworden... dan komt je oudje in ieder geval niets tekort.

Emmertje slobber krijgt hij sowieso al elke avond :j Maar toch bedankt voor de tip!
Tsja van dat hooi.. het viel inderdaad al eerder op. Maar toen werd er nog wel wat gevoerd. De helft ofzo.. nu word er gewoon geen hooi meer gevoerd. Ik wil niet steeds ruzie dus ik begin liever niet over zulke dingen. Nu ik er toch over begon is het resultaat dat ik een zeurpiet ben.
Nogmaals, hij bedoeld het niet slecht maar hij begrijpt het gewoon niet.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 16:15

Een emmertje slobber kun je niet vergelijken met Subli Seniores Priores ;)

Ik zou toch echt even op mijn strepen gaan staan, het gaat verdorie om de gezondheid van je paard! Of maatregelen nemen.

Geef eens antwoord op de vraag die al door meerdere mensen gesteld is: waarom voer je niet direct voor de hele dag? Qua hoeveelheid maakt het niet uit, we begrijpen die theorie niet.

xJustMe6

Re: Hoe duidelijk maken dat mijn pony te weinig eten krijgt?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 16:18

Met slobber bedoel ik ook die van Subli Seniores Priores! :)

Ik sta ook heel erg op mijn strepen. Bij bepaalde dingen ga ik de discussie gewoon niet meer aan maar wel als het om mijn paarden gaat!

Waarom ik niet gelijk voor de hele dag voer? De hoeveelheid blijft inderdaad precies hetzelfde maar hij eet behoorlijk snel. Dus krijgt hij alles in 1 keer binnen. En volgens de DA was het beter om hem daarom kleine porties te geven. Dan kon hij het beter verwerken.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 16:23

tessa_brian schreef:
kynshiri schreef:
het is toch van de andere kant zijn plicht niet om voor jouw dieren te zorgen?? voor mij heeft er nooit iemand tussendoor komen voeren hoor... ik moest ook maar zien dat ik het regelde...persoonlijk vind ik ook dat 3 voerbeurten op een dag al meer is dan wat veel paarden krijgen (bij mensen thuis bedoel ik dan). je kan ook makkelijk in 3 voerbeurten voldoende hooi geven denk ik (desnoods met een hooinet).
ook bestaan er andere aanvullende dingen voor oudere paarden...misschien helpt een emmertje slobber elke dag ook al goed tegen het magerder worden van je oude paard

Dit is inderdaad mijn plicht. Ben ik helemaal met je eens. Maar ik zal toch ook mijn diploma moeten halen. En geld moeten verdienen.
Dus bestaat er ook zoiets als school, stage en werk. Verder doe ik bijna alles zelf voor mijn paarden. Ik doe mijn best en ik doe wat ik kan! Maar dingen als school en werk en stage dat moet ook gewoon.

ik heb ook prima mijn diploma gehaald btw, dus het is niet onmogelijk om het gewoon zelf te doen. Je bent echt niet de enige die naast een voltijdse baan of naast school zijn dieren moet verzorgen hoor...

als de enige reden is dat ze anders te snel eten, dan kan je gewoon een hooinet hangen...
met mijn kleinmazig hooinet wordt de graastijd echt verdubbeld (heb ik getimed :D )

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 16:25

Heb ook al eerder aangegeven dat een hooinet + ' s nachts apart zetten de optie word als er echt niet over te praten valt :)

& daarbij.. leg maar eens uit hoe ik zelf zou moeten voeren als ik voor school anderhalf uur met de bus moet reizen? even heen en weer zeker ;) Ik baal echt van dit soort reacties, dat mag je best weten. Ik ben elke vrije minuut voor mijn paarden bezig, met heel veel liefde en plezier en ik baal er zelf ook ontzettend van dat ik sommige dingen gewoon niet zelf kan doen!!

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 16:31

ok, dat kan en dan is het heel lief dat een ander dat voor je wilt doen, maar je stiefpa is nu de boeman. Misschien vind hij het ergens ook wel af en toe vervelend dat hij moet zorgen dat die dieren eten hebben of snapt hij inderdaad gewoon echt niet waarom dat 5keer op een dag moet en niet gewoon 3 keer .

ik heb één ding geleerd door de jaren en dat is dat je moet zorgen dat je in principe alles wat moet gebeuren alleen moet geregeld krijgen... en al wat een ander dan in jouw plaats wilt doen om een handje bij te steken is heel leuk, maar ga er niet van op aan en veronderstel al helemaal niet dat ze dit moeten. excuses in de zin van 'ik moet wel zo lang met de auto of zo lang met de bus' doen nx ter zake; dat moet je incalculeren.
ik moet ook 's avonds na mn werk nog de andere richting uit om mijn paarden eten te geven en drollen te wippen

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 16:33

''Pap, als jij voor me voert, maak ik je auto schoon''
Ofnee... zijn favo maaltijd koken en dan alleen opeten. Ja pap, je krijgt genoeg voederbeurten ;)

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 16:34

Daar zeg je het NA je werk :). Ik kan niet TIJDENS school even naar huis om de paarden te voeren.
Mijn stiefvader begrijpt het inderdaad gewoon niet. En met tijd heeft het niks te maken. Ik kan nu wel een heel verhaal gaan typen maar ik heb geen zin om mensen waar van ik hou zwart te gaan zitten maken in dit topic. Dus meer zeg ik er niet over. Er zit in ieder geval een heel verhaal achter :).
Verder heb ik NOOIT tegen hem gezegt dat hij de paarden MOET voeren. Hij heeft dit zelf aangeboden. En er zijn afspraken over gemaakt. en dan baal ik er ontzettend van dat die niet nagekomen worden. Vooral omdat het tenkoste gaat van de dieren, die hier imo niks aan kunnen doen.
Laatst bijgewerkt door xJustMe6 op 25-01-11 16:38, in het totaal 2 keer bewerkt

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 16:35

F_Orumster schreef:
''Pap, als jij voor me voert, maak ik je auto schoon''
Ofnee... zijn favo maaltijd koken en dan alleen opeten. Ja pap, je krijgt genoeg voederbeurten ;)

:))

Valt te proberen :')

Boender123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 16:36

btw hij zou het voeren er wel voor over hebben voor tessa want 1 daarvan is ook zijn paard .
en tessa doet alles voor hem en rijdt het paard en zorgt dat die beweging heeft , Dus dan is het wel zo netjes als je er wat voor terug doet

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 16:39

ok dat wist ik natuurlijk niet. ja als er ook een paard van hem bij staat, kan je het werk natuurlijk wel verdelen. Ik dacht dat hij zelf niets met paarden had ofzo...

Boender123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 16:39

ja hij had geen klik met gaste dus doet tessa nu alles

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 16:40

Boender123 schreef:
btw hij zou het voeren er wel voor over hebben voor tessa want 1 daarvan is ook zijn paard .
en tessa doet alles voor hem en rijdt het paard en zorgt dat die beweging heeft , Dus dan is het wel zo netjes als je er wat voor terug doet

Klopt.. en ik doe dit met ontzettend veel liefde en plezier! Maar het klopt wel dat ik zijn paard volledig verzorg. En ik krijg nooit eens een dankjewel of wat dan ook. Begrijp me niet verkeerd! Ik doe niks liever dan voor dat dier zorgen. Maar ik baal er ontzettend van dat het dan te veel gevraagd is om mijn eigen pony een keer te voeren.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 16:41

kynshiri schreef:
ok dat wist ik natuurlijk niet. ja als er ook een paard van hem bij staat, kan je het werk natuurlijk wel verdelen. Ik dacht dat hij zelf niets met paarden had ofzo...

Geeft niet :). Ik wil hem ook niet zwart maken.. maar dat is dus de andere kant van het verhaal waar ik net over typte.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 16:48

Ik snap niet dat TS op haar plichten gewezen wordt, als een volwassen man een afspraak aangaat, en die schijnbaar niet houdt. Tis wel een reactie, die ik herken, overigens, als mijn dochters een vraag stellen waarvan vaders wel weet dat hij fout zit, is dit hier ook de reactie. Het dus wel weten, maar balen dat je kritiek krijgt. (en dan ook nog van een jonger iemand)
Soms helpt het als je de vraag anders stelt, meer van; valt je het voeren tegen qua tijd? Of iets in die trend.

En idd is het vaker voeren van hele oude paardjes beter, zie het ook bij buuf, die heeft een hele stapel 30 ers.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 17:15

Heer erg bedankt voor je reactie luve_rozes! Ik ga het inderdaad eens op de manier die jij omschrijft vragen! Hoop dat het werkt! :)

En anders word het toch de optie hooinetten en 's nachts apart zetten. Maar ik hoop dat we er gewoon zo uit kunnen komen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 17:18

zou het helpen als je 4 maal voert ipv 5 X? ik lees dat hij nu tussen 10 en 11 voert, en tussen 12-1, als hij sochtends om 11 voert en smiddags om 12, zit er amper een uur in, kan hij niet gewoon tussen 12 e 13 de baal erin gooien?
de mogelijkheid niet om 1 stal (of een deel) af te sluiten met een balk, net boven schofthoogte van de pony, dat hij daar onder kan maar het paard niet?
Denk dat anders de hooinetten de beste optie zijn, hele portie in de hooinetten, en ze moeten trager eten.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 17:20

4 keer voeren zou opzich ook wel gaan ja :j. Zal vanavond aan hem vragen of hij dat beter vind.
Idee van de balk is ook wel goed! Heb ik al eens eerder gehoord.. of het gaat werken is vraag 2, de andere loopt ook door stroomdraad en houten hekken heen :+ Maar proberen kan altijd!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:30

kynshiri schreef:
ok, dat kan en dan is het heel lief dat een ander dat voor je wilt doen, maar je stiefpa is nu de boeman. Misschien vind hij het ergens ook wel af en toe vervelend dat hij moet zorgen dat die dieren eten hebben of snapt hij inderdaad gewoon echt niet waarom dat 5keer op een dag moet en niet gewoon 3 keer .

ik heb één ding geleerd door de jaren en dat is dat je moet zorgen dat je in principe alles wat moet gebeuren alleen moet geregeld krijgen... en al wat een ander dan in jouw plaats wilt doen om een handje bij te steken is heel leuk, maar ga er niet van op aan en veronderstel al helemaal niet dat ze dit moeten. excuses in de zin van 'ik moet wel zo lang met de auto of zo lang met de bus' doen nx ter zake; dat moet je incalculeren.
ik moet ook 's avonds na mn werk nog de andere richting uit om mijn paarden eten te geven en drollen te wippen

Ik vind dat je onredelijk reageert. Toen de afspraken gemaakt werden had de stiefpa heel gemakkelijk kunnen zeggen dat hij niet wilde zorgen voor de paarden dan had de TS andere maatregelen kunnen treffen. Maar toezeggen en als puntje bij paaltje komt afspraken niet nakomen is gewoon not done. Niet alleen in de paardenwereld, maar ook in de gewone wereld. Afspraken zijn er om nageleefd te worden. Daar moet je wel van op aan kunnen.

Persoon A maakt met persoon B een afspraak. Persoon B zegt toe. Na x aantal tijd komt persoon A erachter dat de afspraak niet nagekomen is. Persoon A spreekt persoon B daarover aan. Persoon B verzwijgt, verdedigt, valt aan, geeft geen argument, reden om de afspraak niet na te komen, beledigt.
En jij kynshiri zegt nu dat persoon A de "schuldige" is, een rare visie volgens mij.

Jenni_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:40

ik denk dat dit een strijd is die je niet gaat winnen, ik zou gewoon s'ochtens een baal hooi erin gooien, maar laat de touwtjes eromheen, zo kunnen we niet alles in 1 keer opschrokken

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:43

Das gevaarlijk, ze kunnen er met hun benen verstrikt in raken.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:46

Er kinderachtig dat hij zich niet aan jullie afspraak houdt. Ik zou idd dan vragen of hij één keer wil voeren.
Zou je nog iemand anders kunnen vragen een vriendin of een kind van de buurt die tussen de middag thuis is.
Even een offtopic vraag, maar moet hij zelf overdag niet aan het werk? Kan natuurlijk zijn, dat hij thuis werkt of op andere tijden.

Jenni_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:51

Touwtjes kunnen geen kwaad hoor, omdat het hooi zo strak zit dan zullen ze hier de hele dag zoet mee zijn en dan als ze thuis komt kan ze mooi de touwtjes uit stal halen ;) en als je het in een hoek plaatst liggen de touwtjes niet midden in stal

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:55

Als jouw stiefpa gewoon niet voert zal je zelf iets moeten ondernemen.
Dat is dus een andere oplossing verzinnen.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 21:27

Klopt vito05 en daarom open ik dus dit topic ;).

Touwtjes rond het hooi laten zitten durf ik toch niet aan... dan ga ik denk ik gewoon voor hooinetten :j.

Tjady, hij werkt 2 dagen per week, die dagen voert mijn moeder. De andere 3 dagen werkt mijn moeder en is mijn stiefvader thuis.

Heb er net nog eens over proberen praten maar kreeg ongeveer hetzelfde verhaaltje als gister. Ik heb gezegt dat ik het zelf wel uitzoek. Ik ga nu dus met hooinetten werken. Niet ideal maar het is maar voor even, vanaf maart kunnen ze weer 24/7 in het weiland :).