Wat betaal je voor een grote baal hooi ingepakt?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 19:57

anneliesdj schreef:
Is dit van eigen land? Maw; je hebt een boer betaald om het te maaien, schudden en in balen te persen? Want dan is het belachelijk duur...

Hoop dezelfde ongelovige reacties maar dat klopt inderdaad. We hebben er zelf helemaal niets aangedaan en ze moeten ingepakt zijn omdat we geen binnenopslag hebben. Volgens mij was het inderdaad een loonwerker, heb de factuur wel gezien en daar stond op zoveel uur dit zoveel uur dat en zoveel balen geperst met plastic en alles.

We hebben uiteindelijk met 3 personen 525 euro voor betaald dus uiteindelijk zo'n 30 euro per baal omdat de eigenaresse van het land ook heeft meebetaald, 700 euro gedeeld door 4. Nou staan we er met 3 mensen met elk een paard dus het viel uiteindelijk mee maar weet nu wel dat we voor volgend jaar even wat anders moeten verzinnen.

Bedankt voor alle reacties, zit toch nog best veel verschil in!

Marion71

Re: Wat betaal je voor een grote baal hooi ingepakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 20:19

Tsja, als je alles moet laten doen, betaal je gewoon uurlonen en materieelhuur. Als je bedenkt wat een beetje tractor van een loonwerker kost, is het nog helemaal niet zo gek. Als je alles moet laten doen, kun je beter aankopen. Heb je nog minder risico van een mislukte oogst ook.

Overigens vragen ze hier in de omgeving voor de grote 4-kante balen (180 cm) nu zo'n € 60,00. De kleinere (120 cm) zijn rond de € 45,00. Er gaan wilde verhalen dat het aan het eind van de winter wel eens rond de € 75 - 85 kan gaan. Of dat gaat gebeuren ligt er natuurlijk helemaal aan of we weer een laat voorjaar krijgen. Feit is dat veel mensen rond februari door hun voer zullen zijn, dus als je bij moet kopen zou ik niet te lang wachten.

tjady

Re: Wat betaal je voor een grote baal hooi ingepakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 11:47

Ik betaalde voor persen, wikkelen en thuisbezorgen 14 euro per grote baal. Wel hooi van eigen land, alleen niet aangrenzend aan huis. Dus moeten ze vervoerd worden naar huis toe. Maaien, schudden en harken doen we zelf.

StalBerguil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:11

Citaat:
Ik heb voor het hooien van grote balen van ongeveer 300/350 kilo incl. maaien, schudden, persen en sealen van eigen land € 22.50 betaald. Ook in Duitsland maar de verkoopprijs voor grote balen bij de boeren ligt hier nu ook op dit moment tussen de € 35 en € 40 euro!

Zoals ik al eerder zei wij doen helemaal niks en idd Marion71 uurlonen en materieelhuur zit hier dan bij in. Inplannen doen we goed in overleg dus mislukte oogst valt heel erg mee (afkloppen) Maar het voordeel vindt ik ook..land wordt onderhouden 2 x per jaar hooien, geen onderhoud en aanschafkosten van maaiers en schudders en persen dus al met al vind ik het wel mee vallen. We hebben elk jaar goed hooi en we bemesten het land ook niet extreem dus weet ik wat de paarden eten en waar het weg komt :)

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 15:11

Marion71 schreef:
Tsja, als je alles moet laten doen, betaal je gewoon uurlonen en materieelhuur. Als je bedenkt wat een beetje tractor van een loonwerker kost, is het nog helemaal niet zo gek. Als je alles moet laten doen, kun je beter aankopen. Heb je nog minder risico van een mislukte oogst ook.

Overigens vragen ze hier in de omgeving voor de grote 4-kante balen (180 cm) nu zo'n € 60,00. De kleinere (120 cm) zijn rond de € 45,00. Er gaan wilde verhalen dat het aan het eind van de winter wel eens rond de € 75 - 85 kan gaan. Of dat gaat gebeuren ligt er natuurlijk helemaal aan of we weer een laat voorjaar krijgen. Feit is dat veel mensen rond februari door hun voer zullen zijn, dus als je bij moet kopen zou ik niet te lang wachten.

Hier ligt de prijs voor grote vierkante balen en grote rondbalen zonder plastic momenteel tussen de 60 en 75 euro zelf ophalen (normaal 30 euro aan huis gebracht). Voor balen met plastic betaal ik momenteel 30 euro omdat mijn hooileverancier alleen nog droge voordroog heeft en geen gewoon hooi.

Ik denk dat de hoge prijs ook die de TS betaald ook door het kleine aantal balen komt, dat maakt het toch allemaal wat bewerkelijker en dan kost alles relatief meer tijd en dus geld. Kennis van mij doet zelf maaien en schudden en is meer dan 20 euro per baal kwijt voor het persen en inpakken en stapelen van de grote balen.

Wij laten om die reden dus onze paarden lekker het weiland kaalgrazen en kopen ons hooi gewoon in de zomer in.

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 21:57

Wij betalen ook 40€ voor een grote baal (in BE) :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 11:04

Caira schreef:
persen wikkelen kost idd rond de 12 euro MAAR ik neem aan dat het schudden, maaien, wallenmaken etc er ook nog bijkomt. Als je dan maar 18 balen hebt, en je wilt dat het hooi er een beetje droog ingaat (wat het fijnste is voor paarden) dan zit je toch al op zo'n 4-6x schudden. Dan ben je absoluut duurder uit dan wanneer je balen gaat kopen. Je hebt namelijk TE weinig balen om het rendabel te laten zijn. Want de loonwerker/ boer moet wel 2x per dag komen schudden, alle machines af en aankoppelen, erheen rijden etc. en dat is voor een klein aantal balen per stuk duurder dan wanneer je er gelijk een bult laat maken. Arbeidsloon is ook gewoon duur, toch zo'n 50 euro per uur incl. machines.

Loonbedrijven hier in het noorden rekenen ook minimaal €12,- per pak, sommigen bij kleinere hoeveelheden meer, en met wat geluknog iets goedkoper bij grotere hoeveelheden) maar dan wel excusief BTW (bij ene, grote, loonbedrijf rekenden ze 6%, bij andere, kleine, die 2esnee heeft gedaan 19%, weet niet waarom, maar scheelt veel in de kosten!)

Als je de balen ook nog op hun plek moet laten zetten door het loonbedrijf, dan komt er al snel een heel bedrag per baal kwijt.
Wij waren 1e snee met 11 ronde balen wikkelen en persen en opstapelen op het erf al €22,50 per baal kwijt inclusief BTW... Voor dat bedrag heb ik ook ronde balen uit natuurgebied thuisgebracht gelijk van het land. 2e snee heb ik gelijk van het land verkocht tegen iets meer dan kostprijs en zelf vervoer betalen. Maar als je zelf niet de machines hebt, of een bevriende boer die het goedkoop kan doen, of echt heel veel land (maar meestal heb je danzelf de machines wel) dan kan hooi/voordroog laten maken van eigen land niet meer uit