het ene jaar moet ik vaker scheren dan het jaar daarop

het enige wat ik merk is dat b.v. de vacht waar wat langer is geworden hij dunne lange haren krijgt...
maar dat is bij het verharen zo weer verdwenen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
maXcomX schreef:Ik vindt scheren echt onzin.
Als je de temperaturen een beetje bijhoudt en de seizoenen dan kun je met de juiste dekens en stalgang de haargroei aardig reguleren. Scheren heeft nog een paar nadelen: Het voedingsschema moet je aanpassen (meer ruwvoer) en het paard kan minder buiteninvloeden de baas (vochtafvoer via de haren). Eigenlijk haal je je zelf meer werk op de hals en is het dier minder bestand tegen weersinvloeden.
Zie het maar zo: Ik laat je in je bikini lekker bij -10 vorst sporten, dan spuit ik je even af en mag je drogen on der een solarium om vervolgens de rest van de dag te staan koukleumen omdat je geen eten krijgt dat je warm houdt. Ohh ja een deken... hopelijk wordt die niet vergeten en is die dan ook van een kwaliteit dat ik het niet nog kouder ga krijgen.
Een paard moet je ergens begin april scheren of 14 dagen flink kammen. Verder grenst het bijna aan dierenmishandeling. Maar dat is mijn mening.
Als je paard teveel zweet, dan heeft het meestal een lousy conditie, daar zou ik eerst maar eens wat aan gaan doen.
Morrie05 schreef:maXcomX schreef:Ik vindt scheren echt onzin.
Als je de temperaturen een beetje bijhoudt en de seizoenen dan kun je met de juiste dekens en stalgang de haargroei aardig reguleren. Scheren heeft nog een paar nadelen: Het voedingsschema moet je aanpassen (meer ruwvoer) en het paard kan minder buiteninvloeden de baas (vochtafvoer via de haren). Eigenlijk haal je je zelf meer werk op de hals en is het dier minder bestand tegen weersinvloeden.
Zie het maar zo: Ik laat je in je bikini lekker bij -10 vorst sporten, dan spuit ik je even af en mag je drogen on der een solarium om vervolgens de rest van de dag te staan koukleumen omdat je geen eten krijgt dat je warm houdt. Ohh ja een deken... hopelijk wordt die niet vergeten en is die dan ook van een kwaliteit dat ik het niet nog kouder ga krijgen.
Een paard moet je ergens begin april scheren of 14 dagen flink kammen. Verder grenst het bijna aan dierenmishandeling. Maar dat is mijn mening.
Als je paard teveel zweet, dan heeft het meestal een lousy conditie, daar zou ik eerst maar eens wat aan gaan doen.
Haha zeg je dit uit ervaring of omdat je dat zelf vind??
Ik denk dat het veel slechter is om een paard helemaal nat te laten zweten waardoor de vacht vies en plakkerig word en waardoor hij te veel zouten/mineralen zal verliezen dan hem te scheren en lekker dik in te pakkenDie van mij krijgen gewoon 4 x op een dag eten en nee ze heeft het echt niet koud hoor! Met rijden is ze veel vlotter. En over het zweten als je geen conditie heb is ook echt onzin! Mijn vriend sport heel vaak heeft een bere conditie maar geloof me als die hard gaat lopen komt hij toch echt zwetend terug!
En even antwoord op het topic ik heb ook erg zitten twijfelen want rij nog steeds binnen en ze heeft toch alweer een lekkere vacht gekregen. En zweet ook weer iets sneller!
maXcomX schreef:Als je je paard een half uurtje nog even goed beweegt, dan is er geen probleem me verzuring en verdampen van zweet. Afrollen doen de meeste paarden, althans bij mij allemaal.
Het kost wat meer tijd maar dat hoort er nu eenmaal bij.
De afvalstoffen verdwijnen als de bloedsomloop aan de gang gehouden wordt.
Ik heb al jaren de dekens afgezworen, behalve als er en nieuwe lichting deze kant op komt. In de herfst en winter zijn die iets anders dan in Nederland. Zijn ze de jaargetijden gewend, dan komt er geen deken meer bij kijken. Alleen in April wordt er desnoods geschoren. Een ander probleem rond die tijd is dat luis en eczeem heftiger toeslaan bij de paarden die nog wel een deken dragen.
M_D_H schreef:maXcomX schreef:Als je je paard een half uurtje nog even goed beweegt, dan is er geen probleem me verzuring en verdampen van zweet. Afrollen doen de meeste paarden, althans bij mij allemaal.
Het kost wat meer tijd maar dat hoort er nu eenmaal bij.
De afvalstoffen verdwijnen als de bloedsomloop aan de gang gehouden wordt.
Ik heb al jaren de dekens afgezworen, behalve als er en nieuwe lichting deze kant op komt. In de herfst en winter zijn die iets anders dan in Nederland. Zijn ze de jaargetijden gewend, dan komt er geen deken meer bij kijken. Alleen in April wordt er desnoods geschoren. Een ander probleem rond die tijd is dat luis en eczeem heftiger toeslaan bij de paarden die nog wel een deken dragen.
sorry hoor, maar wat een onzin kraam jij allemaal uit zeg
het is niet banketstaaf bedoelt hoor, maar de dingen waar jij overpraat?
die heb ik nog nooit gezien
en ik draai mischien nog geen 35 jaar mee, maar toch al wel een poosje
mijn pony heeft een top conditie, hij wordt elke dag gereden, krijgt weinig voer, en stuitert toch het liefst van smorgens tot savonds zowel onder de man als aan de hand als in de wei
hij heeft super veel energie, krijgt daardoor heel weinig voer, omdat hij uit al zijn voer elke stukje energie wat er in zit er ook uit tekt, zomers als ik hem niet scheer staat hij welgeteld om 6 uur al door de hittebevangen in de wei omdat hij vanaf de eerste minuut al zweet, en daarbij ook nog eens zwart is![]()
swinters stond hij ook altijd bezweet in de wei(omdat hij smorgens vroeg opstart met eerst een uur lang rennen![]()
) hij was altijd zwinters verkouden en zat nooit echt lekker in zijn vel, onder het rijden ook niet, moest de hele tijd rennen om zich warm te houden...
heb toen uiteindelijk besloten dat het genoeg was
je kiest uit de minst slechte optie van beide... en ik vind dat scheren het minst slecht is... de pony zat meteen lekkerder in zijn vel, zweten doen hij nog(natuurlijk doet dat hyperbeestje dat nog) dus de afvalstoffen raakt hij echt wel kwijt...
hij zweet alleen niet meer zo extreem veel...
bovendien... jij zweet ook, dag in dag uit... vaak merk je het niet eens...
dat is bij een paard precies zo... dat jij niet ziet dat hij zweet, betekend niet dat hij het ook niet daadwerkelijk doet
maXcomX schreef:M_D_H schreef:
sorry hoor, maar wat een onzin kraam jij allemaal uit zeg
het is niet banketstaaf bedoelt hoor, maar de dingen waar jij overpraat?
die heb ik nog nooit gezien
en ik draai mischien nog geen 35 jaar mee, maar toch al wel een poosje
mijn pony heeft een top conditie, hij wordt elke dag gereden, krijgt weinig voer, en stuitert toch het liefst van smorgens tot savonds zowel onder de man als aan de hand als in de wei
hij heeft super veel energie, krijgt daardoor heel weinig voer, omdat hij uit al zijn voer elke stukje energie wat er in zit er ook uit tekt, zomers als ik hem niet scheer staat hij welgeteld om 6 uur al door de hittebevangen in de wei omdat hij vanaf de eerste minuut al zweet, en daarbij ook nog eens zwart is![]()
swinters stond hij ook altijd bezweet in de wei(omdat hij smorgens vroeg opstart met eerst een uur lang rennen![]()
) hij was altijd zwinters verkouden en zat nooit echt lekker in zijn vel, onder het rijden ook niet, moest de hele tijd rennen om zich warm te houden...
heb toen uiteindelijk besloten dat het genoeg was
je kiest uit de minst slechte optie van beide... en ik vind dat scheren het minst slecht is... de pony zat meteen lekkerder in zijn vel, zweten doen hij nog(natuurlijk doet dat hyperbeestje dat nog) dus de afvalstoffen raakt hij echt wel kwijt...
hij zweet alleen niet meer zo extreem veel...
bovendien... jij zweet ook, dag in dag uit... vaak merk je het niet eens...
dat is bij een paard precies zo... dat jij niet ziet dat hij zweet, betekend niet dat hij het ook niet daadwerkelijk doet
Volgens mij, heb je het niet allemaal goed gelezen of begrepen.
Het gaat er niet om of dat een paard zweet, maar over de consequenties van scheren.
Ik kies inderdaad uit de minst slechte optie, ja. Als er een betere was, dan was dat een optie.
Scheren en dekens horen daar niet bij. Ga maar eens 20 paarden ontluizen in maart/april gedurende 14 dagen.