paard scheren, nu te laat?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 10:27

dat is een fabel smurfie :J
het ene jaar moet ik vaker scheren dan het jaar daarop :)
het enige wat ik merk is dat b.v. de vacht waar wat langer is geworden hij dunne lange haren krijgt...
maar dat is bij het verharen zo weer verdwenen :))

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 01:29

Ik zal het sterker vertellen, de paarden van top wedstrijd ruiters/amazones worden het hele jaar door geschoren. Daarom staan ze ook in de zomer met een deken op, die doen het vanwege het zweten tijdens de arbeid.

Smurfie: dat is een fabeltje, hoezo wordt het haarkleed slecht dan je trekt toch niet de haarwortels en zakjes eruit? De harenkunne dikker worden, dat is het enige.
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 02-02-11 01:35, in het totaal 1 keer bewerkt

smurffie

Re: paard scheren, nu te laat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 01:32

De vacht word dikker = je zal nog vaker moeten scheren, en ik vind een vacht niet voorruit gaan als ik m vaak scheer.. maar dat is dan misschien de ervaringen hier? (ik scheer 1 keer per jaar, andere op stal 3 keer, en mooier in de vacht worden ze er niet van..)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 01:36

nou dan moet je mijn paard maar eens komen bekijken, die wordt afhankelijk van de vacht 2-3 keer geschoren en mankeert toch echt niks in zijn haarkleed hoor. En ik moet hem daardoor niet vaker scheren, eerder omdat ik te weinig/dunne dekens op heb gedaan.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 01:53

Dan zal het de ervaring hier zijn ;).

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 04:53

Ik vindt scheren echt onzin.
Als je de temperaturen een beetje bijhoudt en de seizoenen dan kun je met de juiste dekens en stalgang de haargroei aardig reguleren. Scheren heeft nog een paar nadelen: Het voedingsschema moet je aanpassen (meer ruwvoer) en het paard kan minder buiteninvloeden de baas (vochtafvoer via de haren). Eigenlijk haal je je zelf meer werk op de hals en is het dier minder bestand tegen weersinvloeden.
Zie het maar zo: Ik laat je in je bikini lekker bij -10 vorst sporten, dan spuit ik je even af en mag je drogen on der een solarium om vervolgens de rest van de dag te staan koukleumen omdat je geen eten krijgt dat je warm houdt. Ohh ja een deken... hopelijk wordt die niet vergeten en is die dan ook van een kwaliteit dat ik het niet nog kouder ga krijgen.
Een paard moet je ergens begin april scheren of 14 dagen flink kammen. Verder grenst het bijna aan dierenmishandeling. Maar dat is mijn mening.
Als je paard teveel zweet, dan heeft het meestal een lousy conditie, daar zou ik eerst maar eens wat aan gaan doen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 07:12

nou, deze mening geeft wel aan dat je weinig kaas gegeten hebt van condities, scheren etc, en gewoon een mening hebt die niet gebasseerd is op feite ;)

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 08:22

maXcomX schreef:
Als je de temperaturen een beetje bijhoudt en de seizoenen dan kun je met de juiste dekens en stalgang de haargroei aardig reguleren. Scheren heeft nog een paar nadelen: Het voedingsschema moet je aanpassen (meer ruwvoer) en het paard kan minder buiteninvloeden de baas (vochtafvoer via de haren). Eigenlijk haal je je zelf meer werk op de hals en is het dier minder bestand tegen weersinvloeden.
Zie het maar zo: Ik laat je in je bikini lekker bij -10 vorst sporten, dan spuit ik je even af en mag je drogen on der een solarium om vervolgens de rest van de dag te staan koukleumen omdat je geen eten krijgt dat je warm houdt. Ohh ja een deken... hopelijk wordt die niet vergeten en is die dan ook van een kwaliteit dat ik het niet nog kouder ga krijgen.
Een paard moet je ergens begin april scheren of 14 dagen flink kammen. Verder grenst het bijna aan dierenmishandeling. Maar dat is mijn mening.
Als je paard teveel zweet, dan heeft het meestal een lousy conditie, daar zou ik eerst maar eens wat aan gaan doen.

Haha zeg je dit uit ervaring of omdat je dat zelf vind??

Ik denk dat het veel slechter is om een paard helemaal nat te laten zweten waardoor de vacht vies en plakkerig word en waardoor hij te veel zouten/mineralen zal verliezen dan hem te scheren en lekker dik in te pakken :D Die van mij krijgen gewoon 4 x op een dag eten en nee ze heeft het echt niet koud hoor! Met rijden is ze veel vlotter. En over het zweten als je geen conditie heb is ook echt onzin! Mijn vriend sport heel vaak heeft een bere conditie maar geloof me als die hard gaat lopen komt hij toch echt zwetend terug!

En even antwoord op het topic ik heb ook erg zitten twijfelen want rij nog steeds binnen en ze heeft toch alweer een lekkere vacht gekregen. En zweet ook weer iets sneller!

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:55

ik sluit me inderdaad aan bij de laatste 2 antwoorden.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 00:48

Morrie05 schreef:
maXcomX schreef:

Haha zeg je dit uit ervaring of omdat je dat zelf vind??

Ik denk dat het veel slechter is om een paard helemaal nat te laten zweten waardoor de vacht vies en plakkerig word en waardoor hij te veel zouten/mineralen zal verliezen dan hem te scheren en lekker dik in te pakken :D Die van mij krijgen gewoon 4 x op een dag eten en nee ze heeft het echt niet koud hoor! Met rijden is ze veel vlotter. En over het zweten als je geen conditie heb is ook echt onzin! Mijn vriend sport heel vaak heeft een bere conditie maar geloof me als die hard gaat lopen komt hij toch echt zwetend terug!

En even antwoord op het topic ik heb ook erg zitten twijfelen want rij nog steeds binnen en ze heeft toch alweer een lekkere vacht gekregen. En zweet ook weer iets sneller!

Ik zeg het uit ervaring. Ik werk nu 35 jaar met paarden, en scheren kan ik als de beste.
Als een paard zweet, verliest het mineralen? Da's normaal hoor! Een paard verdampt zo wie zo vocht, in het ene geval zie je het niet in het andere zie je het in de vacht. Zweten is goed en gezond, want behalve wat mineralen, verliest het via die weg ook afvalstoffen.
Het lijkt wel of dat je zweten als een afwijking of enge ziekte ziet.
En inderdaad, je geeft het zelf aan "vies en plakkerig", nou dat zijn puur cosmetische argumenten.
Een dek houdt minder warm dan dat je denkt. Het drukt alle haren plat en weg isolatie.
Als het dier in de regen staat... Van natuurlijke water afvoer via de haren komt dan ook niet veel terecht, het dringt dan gewoon de vacht in (als het nog daarvoor kan doorgaan). Mijn volbloed rent wat af, zweet wat, maar valt erg mee. Lekker uitborstelen, en hup mevrouw neemt er een modderbad achteraan...Vies? ach, daar zijn borstels voor uitgevonden.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 00:30

IK merk aan mijn pony dat ze in de winter te veel energie heeft, maar met haar vacht erop kan ze dat niet kwijt.
Als jij al 35 jaar in de paarden zit en scheren dierenmishandeling vind heb je vast niet veel met je paarden getraind, niks zo vervelend als net aan moeilijke oefeningen bezig zijn en dan eerst je paard een kwartier moeten stappen omdat ie zo erg zweet. als jij zou trainen begin je met warmlopen in een trui, op je top van de training sta je in een shirt en met de koeling down doe je Je trui weer aan.
denk maar niet dat je in dat shirt niet zweet, hooguit minder dus kan je beter trainen.
buiten trainingen draag je warme trui en jas.

het zelfde gun ik mijn paard. een zeer goede deken buiten, met losrijden en uitstappen een goede luchtdoorlatende deken (wol of fleece ligt aan temp) en onder trainen lekker bloot.
Natuurlijk moet je wel de goede deken op het juiste moment gebruiken.. maar dat kan een iemand met een beetje verstand wel.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 01:00

Als een paard teveel energie heeft, dan kan dat verschillende oorzaken hebben: Voeding en/of te weinig beweging. Je kunt even naar de site van paardnatuurlijk fietsen, wat daar oa staat over scheren.
Geen paarden getraind? Hier worden elk jaar polopaarden ingereden en getraind. En dat zijn toch de bikkels in de sport. Ik beb 15 jaar intensief atletiek gedaan, en koude spieren wil je niet hebben, niet aan het begin en niet aan het einde. Een dagje niet trainen betekend conditie weer opbouwen en veel zweten. Bj goede conditie zweet je veel minder. En nogmaals zweten is goed voor je. Paarden kunnen heel goed hun temperatuur reguleren. Een paard dat heftig zweet, moet ook niet meteen stil zetten en hupsakee klaar. Nee het is beter de verzuurde spieren de kans te geven de afvalstoffen af te laten voeren, dmv van beweging na de inspanning. Hierdoor, in combinatie met de juiste voeding die je paard hoort te krijgen, verdampt het zweet zonder dat het dier het koud krijgt. Daarna kun je je paard nog gelegenheid geven om af te rollen. Probleem opgelost.
Overigens nog een bijkomstigheid: Een bedekking op haar is niet bepaald goed voor de vacht.

Scheren moet je eigenlijk zien als een fastfood methode om lekker snel klaar te zijn.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 01:35

Rollen doet die van mij niet, met en zonder vacht niet, alleen met haar deken op.beweging krijgt ze zat, eten allemaal energie arm en minder dan zomers zonder dek. GOed dek kan prima ipv vacht, zweten is goed, ja maar zweten is een natuurlijk proces dat pas enkele minuten na het stoppen van activiteit stopt, in de overlappende tijd is een deken nodig als ze erg zweten. ALles waar te voor staat is niet goed, te veel zweten dus ook niet.
COncluderend: een paard echt trainen zonder scheren is niet te doen en niet gezond.

En je KAn me naar een site sturen maar heb op hoog niveau gehockeyd dus van training en trainings omstandigheden weet ik genoeg om op zo'n site niet alles klakkeloos aan te nemen. HEb (helaas?) Geen plaat voor mijn kop.

Edit@ afvalstoffen van spieren komen alleen direct vrij bij het melkzuursysteem, welke na enkele minuten vervangen word door het fosfaat systeem. dit geeft minder snel zijn afvalstoffen af, daarom is een koelingdown van belang. De afvalstoffen hopen zich namelijk op, dit kan via verschillende manieren het lichaam verlaten, zweten is daar slechts 1 van.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 04:18

Als je je paard een half uurtje nog even goed beweegt, dan is er geen probleem me verzuring en verdampen van zweet. Afrollen doen de meeste paarden, althans bij mij allemaal.
Het kost wat meer tijd maar dat hoort er nu eenmaal bij.
De afvalstoffen verdwijnen als de bloedsomloop aan de gang gehouden wordt.
Ik heb al jaren de dekens afgezworen, behalve als er en nieuwe lichting deze kant op komt. In de herfst en winter zijn die iets anders dan in Nederland. Zijn ze de jaargetijden gewend, dan komt er geen deken meer bij kijken. Alleen in April wordt er desnoods geschoren. Een ander probleem rond die tijd is dat luis en eczeem heftiger toeslaan bij de paarden die nog wel een deken dragen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 10:50

Ik scheer mijn paard deels uit gemakzucht, geef ik grif toe, want mijn paard krijgt geen dikke vacht, wel langere haren. Maar ik vind het maar niks om mij paard uren "nat" te laten staan onder en dun fleece dekentje...
Een geschoren paard zweet idd nog steeds, dat kan ik merken aan het "stof" dat er bij het borstelen af komt en de "vet"afzetting in mijn dekens... Maar dit droogt veel sneller. En ja dit moet ik compenseren met uitrijdekens en bij echte vries zelfs een extra deken erover om op te warmen omdat er anders teveel warmte verlies is.
geef mijn paard in de winter dan ook meer ruwvoer en krachtvoer dan in de zomer...

ik kom met 1x scheren makkelijk toe en heb er ook nog geen lelijkere vacht door gekregen...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 11:09

maXcomX schreef:
Als je je paard een half uurtje nog even goed beweegt, dan is er geen probleem me verzuring en verdampen van zweet. Afrollen doen de meeste paarden, althans bij mij allemaal.
Ik heb al jaren de dekens afgezworen, behalve als er en nieuwe lichting deze kant op komt. In de herfst en winter zijn die iets anders dan in Nederland. Zijn ze de jaargetijden gewend, dan komt er geen deken meer bij kijken. Alleen in April wordt er desnoods geschoren. Een ander probleem rond die tijd is dat luis en eczeem heftiger toeslaan bij de paarden die nog wel een deken dragen.

sorry hoor, maar wat een onzin kraam jij allemaal uit zeg :n
het is niet banketstaaf bedoelt hoor, maar de dingen waar jij overpraat?
die heb ik nog nooit gezien :n
en ik draai mischien nog geen 35 jaar mee, maar toch al wel een poosje ;)

mijn pony heeft een top conditie, hij wordt elke dag gereden, krijgt weinig voer, en stuitert toch het liefst van smorgens tot savonds zowel onder de man als aan de hand als in de wei :')
hij heeft super veel energie, krijgt daardoor heel weinig voer, omdat hij uit al zijn voer elke stukje energie wat er in zit er ook uit tekt, zomers als ik hem niet scheer staat hij welgeteld om 6 uur al door de hittebevangen in de wei omdat hij vanaf de eerste minuut al zweet, en daarbij ook nog eens zwart is :(:)
swinters stond hij ook altijd bezweet in de wei(omdat hij smorgens vroeg opstart met eerst een uur lang rennen :') _O-) hij was altijd zwinters verkouden en zat nooit echt lekker in zijn vel, onder het rijden ook niet, moest de hele tijd rennen om zich warm te houden...
heb toen uiteindelijk besloten dat het genoeg was :n
je kiest uit de minst slechte optie van beide... en ik vind dat scheren het minst slecht is... de pony zat meteen lekkerder in zijn vel, zweten doen hij nog(natuurlijk doet dat hyperbeestje dat nog) dus de afvalstoffen raakt hij echt wel kwijt... ;)
hij zweet alleen niet meer zo extreem veel...
bovendien... jij zweet ook, dag in dag uit... vaak merk je het niet eens...
dat is bij een paard precies zo... dat jij niet ziet dat hij zweet, betekend niet dat hij het ook niet daadwerkelijk doet ;)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 11:15

Mijn oude merrie, een kwpn-er met shetlandpony vacht, schoor ik in de winter altijd 3x, nooit problemen mee gehad. Zij had een mooie zomervacht. Meestal oktober de eerste keer, dan nog een keer december en eind januari begin februari. Geheel afhankelijk van hoe snel het haar weer aangegroeid was en hoe warm ze het dan kreeg tijdens het werken.
Paard voelde zich veel blijer tijdens het werk als ze geschoren was, kon ze tenminste haar warmte kwijt.
Schoor altijd wel jachtmodel.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 02:19

M_D_H schreef:
maXcomX schreef:

mijn pony heeft een top conditie, hij wordt elke dag gereden, krijgt weinig voer, en stuitert toch het liefst van smorgens tot savonds zowel onder de man als aan de hand als in de wei :')
hij heeft super veel energie, krijgt daardoor heel weinig voer, omdat hij uit al zijn voer elke stukje energie wat er in zit er ook uit tekt, zomers als ik hem niet scheer staat hij welgeteld om 6 uur al door de hittebevangen in de wei omdat hij vanaf de eerste minuut al zweet, en daarbij ook nog eens zwart is :(:)
swinters stond hij ook altijd bezweet in de wei(omdat hij smorgens vroeg opstart met eerst een uur lang rennen :') _O-) hij was altijd zwinters verkouden en zat nooit echt lekker in zijn vel, onder het rijden ook niet, moest de hele tijd rennen om zich warm te houden...
je kiest uit de minst slechte optie van beide... en ik vind dat scheren het minst slecht is... de pony zat meteen lekkerder in zijn vel, zweten doen hij nog(natuurlijk doet dat hyperbeestje dat nog) dus de afvalstoffen raakt hij echt wel kwijt... ;)
dat is bij een paard precies zo... dat jij niet ziet dat hij zweet, betekend niet dat hij het ook niet daadwerkelijk doet ;)

Volgens mij, heb je het niet allemaal goed gelezen of begrepen.
Het gaat er niet om of dat een paard zweet, maar over de consequenties van scheren.
Ik kies inderdaad uit de minst slechte optie, ja. Als er een betere was, dan was dat een optie.
Scheren en dekens horen daar niet bij. Ga maar eens 20 paarden ontluizen in maart/april gedurende 14 dagen. :+

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 09:49

GEbruik al jaren dekens en nooit luis gehad dus misschien ligt dr wel ander probleem bij jou dan die dekens...
Loop overgens 13 jaar op verschillende stallen dus variatie is er wel.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 11:58

Nou ik loop al 40 jaar mee. Zie meer voordelen in scheren dan nadelen. Degene die hier ooit luis heeft gehad is degene die niet geschoren was en geen deken op had ;)
Als wij onze merrie in oktober niet scheren (ook een energie bom) dan is ze na een kwartier al flink bezweet en futloos, puur conditie verlies vanwege de te dikke vacht.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 13:42

maXcomX schreef:
M_D_H schreef:

Volgens mij, heb je het niet allemaal goed gelezen of begrepen.
Het gaat er niet om of dat een paard zweet, maar over de consequenties van scheren.
Ik kies inderdaad uit de minst slechte optie, ja. Als er een betere was, dan was dat een optie.
Scheren en dekens horen daar niet bij. Ga maar eens 20 paarden ontluizen in maart/april gedurende 14 dagen. :+

je had het toch echt in je eerste post over dat zwetende paarden geen conditie hadden ;)

mijn paard heeft nog nooit luis gehad, en over het algemeen, de mensen die ik over luis hoor zijn ook de mensen die niet scheren ;)
scheren en dekens horen mischien niet voor jou tot de minst slechte optie, maar voor de meeste mensen hier toch wel ;)
ik zie alleen maar voordelen van scheren, en heb nog geen nadelen er van gehad :+

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 15:53

Die van mij kreeg ook echt meer energie dat de haren eraf waren! Ze kon met rijden op een gegeven moment gewoon haar warmte niet kwijt en nu loopt weer lekker! :D
Mijn paard heeft echt nog nooit luis gehad, volgens mij willen luizen ook liever in haar dan in dekens waar ze zich amper in kunnen nestelen en dan ondertussen bloed nemen van het paard.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 16:59

ook even mee aan het lezen.

Mijn paard is in oktober geschoren en helaas weer vol in de vacht. Maar die heb ik laten groeien omdat we deze winter door het weer vrij weinig/niks konden. Nu is ie heel sloom, futloos etc zoals bij anderen hierboven. Ook ik wil m graag nog een keer scheren omdat ie zich kapot zweet nu met trainen.
Vroeg me ook af of het nog kon, maar na alles gelezen te hebben doe ik het wel,.. in MIJN ogen (ieder zijn mening :D) is het beter voor mijn paard. Als ie lelijk door zn vacht komt weet ik dat voor volgend jaar maar dat zal wel meevallen, had ie andere jaren ook niet,..

Ook gemak inderdaad, geen warm water en wasplaats op stal en ik kom toch graag met een schoon paard op wedstrijden,.. en wassen met die dikke vacht,.. nope,.. arm paard,.. dus ik zie vooral voordelen voor hem en voor mij,...
Zie hem graag weer met meer energie :D

Hij verhaart nog totaal niet,..

bamsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 23:04

Zo inmiddels weer bijgelezen. Ze is 2 weken terug toch lekker met der billen bloot gegaan! Ze heeft veel meer energie tijdens de training nu dus kan ze weer lekker doorpakken. Iedereen bedankt voor zijn/haar advies.
maXcomX het was de vraag of het te laat was of niet en niet hoe men over scheren dacht, dat is uiteraard voor ieder verschillend.

wat mij betrefd kan hier een slotje op :D

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 01:34

Wat mij betreft ook. :')