Wat zouden jullie doen in dit geval??

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

rockwitch

Re: Wat zouden jullie doen in dit geval??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 23:01

Ik zou optie 2 kiezen, lekker heel het jaar weidegang, dat vind ik persoonlijk veel belangrijker als een binnenbak.
Maar goed het klinkt ook een beetje als hoe ik nu sta. Wij hebben ook alleen een buitenbak, en tja met de sneeuw konden we niks, maar ze stonden wel een paar uur per dag lekker buiten, dus dat vind ik dan belangrijker.

Chrystall

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 23:02

Ik zou ook voor optie 1 kiezen. Is misschien iets meer geld, maar je bent ook wat vrijer. Zo zit je niet met bepaalde voerdiensten en idd in de winter heb je gewoon een binnenbak.
Ik sta zelf ook op een stal zoals jouw optie 1 en ik moet zeggen dat het me heel goed bevalt.

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 23:03

moreno_ schreef:
ik zou voor het laatste gaan..lkkr je paard altijd op t land... en lkkr zelf mesten..zelf voor je dieren zorgen!!

:j

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 23:07

Optie 1, hoe minder tijd je kwijt bent aan uitmesten, buiten zetten, voeren, etc. Hoe meer tijd je hebt om te werken voor die extra 70 euro in de maand.. ;)

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 23:07

Dat is moeilijk kiezen aan de hand van de info die je nu geeft.
- Hoe lang komen ze bij beide stallen buiten?
- Hoe is de kwaliteit van het ruwvoer?
- Wat zijn de regels op stal (openingstijden bijvoorbeeld)?
- Wat zijn je eigen ambities? (buitenrijden, wedstrijden etc)
- Zit er al krachtvoer bij in de prijs?
- Hoe is de kwaliteit van de buitenbak en is deze verlicht? Is deze bijna altijd te berijden?
- Zijn dit de enige opties bij jou in de buurt? (volgens mij niet namelijk :D )

Succes!

joeysgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 23:09

Ik zit eigenlijk al bij optie 2 (vzp met de zelfde faciliteiten), in de winter kan ik bijna altijd rijden, behalve dan bij vorst. En ja paardje kan het hele jaar door op het land, heerlijk lijkt me dat en nog zo dichtbij, en die wat is het €70,- die je bespaart kan je dan altijd nog opzij leggen voor de winter, mocht je dan eventueel een binnenrijbak willen huren dan het je daar in iedergeval geld voor.

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 23:16

70 euro is wel veel geld(weet natuurlijk niet of je werkt of nog op school zit of wat dan ook)
Zelf ervaring met een doe-het-zelf stal, maar dan deed ik ook 7 dagen in de week 4 paarden verzorgen(1 van mij) álles doen behalve s'ochtends voeren. Dit is écht veel werk als de paarden niet aan huis staan(ik hoefde maar 2 min te fietsen naar stal) Je kan niet zomaar spontaan een dagje/weekendje weg. uitmesten+voeren+verzorgen= heel veel tijd(meer dan je denkt om het zo maar te zeggen!) Al vond ik het weer heeerlijk om zelf over mijn paard te kunnen beslissen natuurlijk. Maar er ontstonden dan ook weer makkelijk confrontaties over de bodembedekking en de hoeveelheden voer enz enz. Nu sta ik op een klein pensionstalletje(4 paarden hihi) en alles wordt gedaan, een buitenbak met licht en een longeerbak met licht. hele jaar in de weide. en dat is wel perfect! Ik heb echt zeeen!!!!!! van tijd over! ipv 2 uur weg zijn voor even een korte training eerst is het nu een fijne intensieve en soms langdurige training + getut en ik ben in een uur/anderhalf uur weer thuis!
Hiermee probeer ik aan te geven dat je zelf ook echt de plus en mintpunten tegenover elkaar moet zetten. Daarbij de punten die je écht belangrijk vind onderstrepen. En dan eens kijken welke toch echt wel het beste voor je lijkt. En ga ook op je gevoel af;)
Na mijn ervaring zou ik op dit moment kiezen voor stal 1(al mag die binnenbak van mij wel weg waardoor er 20 euro van de prijs af kan:P)
Succes!

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 10:42

wat ik zo lees. Zeker als ze bij stal 1 ook zeer veel buiten komen al is het paddok dan ga ik voor stal 1. De reden maar 5 minuten van de drunese duinen. Ik ben een echte buitenrijdster met soms wat weinig tijd en om dan eerste een half uur heen, dan een uurtje rijden op de heide en dan ook weer een half uur terug is toch niet even een snel ritje

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 18:10

Optie 1.

Nouskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 21:24

optie 1

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 21:26

Ik zou gaan voor Optie 1. :)
Een binnenbaan is altijd fijn!, je kunt altijd rijden, wat voor weer het ook is. ;)

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 08:42

Ts: waar liggen je ambities? Als je vaak aan het buitenrijden bent, zou ik zo dicht mogelijk bij de duinen willen zitten. Wil je echt wedstrijden rijden en doortrainen, kun je het beste naar optie 1 gaan.
Heb je de tijd mee te werken aan de buitenzetdiensten van stal 2? Hele jaar door weidegang is natuurlijk wel super, en t is dichtbij huis. Kun je het niet combineren? in de winter bij stal optie 1 en de rest van het jaar optie 2?

eike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 08:51

Optie 1 is handig, makkelijk altijd kunnen rijden....Optie 2 je band met je paard wordt beter omdat je toch meer tijd met hem doorbrengt ikzelf heb graag de touwtjes in handen eigen baas op een pensionstal is het ook meestal heel druk het is maar hoe je het zelf wilt!

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 09:26

Ik zou voor optie 1 kiezen, binnenbak is wel fijn, ligt er ook aan of je alleen recreatief rijdt of niet.
Als je niet veel tijd hebt, is het fijner als het voor je wordt gedaan.
Vind een kwartier reistijd niet veel, dat heb ik nu ook ongeveer. En mij lijkt het fijn dat je zo snel in de duinen zit.

Deborah__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 15:25

als je het geld ervoor heb zekerweten optie 1 !
binnenbak is altijd handig en een kwartier is te doen toch?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 15:36

NienkeNiels schreef:
Optie 1; in de winter kun je vaak niet buitenrijden en moet je dus naar een binnenbak gaan wat tijd en geld kost. Ook als je het druk hebt met school is het handig dat je paard gemest wordt.

Je MOET helemaal niks.
Als de bodem goed is is een buitenbak prima om in te rijden s'winters. En voor regen heb je kleding.
Uitmesten is 15 minuten werk en als je leuke stalgenoten heb zou je onderling nog iets kunnen regelen.
Daarnaast is stal 1 dichtbij dus de reistijd die je besteed aan stal 1 kun je gebruiken om te mesten bij stal 2..dus die tijdkwestie valt wel mee
Verder bespaar je een hoop geld, kun je weer andere leuke dingen voor doen. Keerje op vakantie ofzo of extra lessen in de zomer maanden.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 15:39

Ligt aan de tijd die je hebt, met een fulltime baan zou ik voor optie 1 gaan, als je studeert ofzo zou ik voor 2 gaan

zovietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 16:39

Optie 1 in mijn ogen, maar het ligt er in dit geval ook zelf aan wat je wilt.
Ik zou niet zonder binnenbak willen zitten in de wintertijd, maar ligt ook aan je financiele middelen.
Kies voor de plek waar je jezelf kunt zijn, zonder stress

supermamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 16:49

ik sta zelf op een optie 2..
bij ons staan ze 24/7 op het land en kunnen ze zelf de stal in en uit wanneer ze willen..
In overleg met mijn stalmaatjes doen we om beurten de weides en stallen afmesten als we er zijn.. En wat betreft voeren, als je bv een keer op vakantie wil ofzo, met schappelijke stalgenootjes kun je een boel regelen..
De paarden en baasjes vinden het heerlijk zoveel buiten en als het vriest kan je idd minder rijden, maar heb je zelf zin om te gaan rijden bij - temperaturen?? Mijn paardje in ieder geval niet haha

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 16:59

Het ligt eraan watvoor ruiter je bent en hoeveel bestedingsruimte je hebt.

Als je fanatieke wedstrijdruiter bent of weinig tijd hebt voor het mesten ed kun je beter voor optie 1 gaan.
Als je tijd genoeg hebt maar minder geld en als je toch niet heel fanatiek bent en het dus niet uitmaakt als je een tijdje wat minder kunt rijden omdat de bak niet begaanbaar is... optie 2.

Maar persoonlijk vind ik weidegang in de winter ook belangrijk dus zou eerder voor optie 2 gaan, het geld wat je over hebt kun je gebruiken om lid te worden van een vereniging (met binnenbak) zodat je bij heel slecht weer in een manege kunt rijden.

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 17:07

Tja als je meer tijd aan je paarden wilt besteden zou ik voor optie 1 gaan, alles wordt gedaan, dicht bij het bos en je kan altijd rijden ivm binnenbak. Daarnaast gaan ze ook naar buiten.
Wil je meer tijd eromheen uitgeven, dus daardoor wel af aen toe minder tijd voor je paarden maar wel 70 euro besparen dan optie 2. Ik weet niet of bij deze optie voer inbegrepen zit bij de prijs? Anders ben je alsnog hetzelfde kwijt..

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 17:08

Zonder twijfel optie 2.
Ik doe graag alles zelf.Ook heeft de
rust op een kleine pensionstal mijn voorkeur.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 17:09

ik ging voor 2,maar ik ben jou niet.... :D

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 17:14

Optie 1!!!!!!!
Je hebt binnenbak en zit dicht bij de duinen
In dewinter kan hij ook in de paddock, zomer wei.

Hele jaar wei heb je niets aan, staat gee gras in de winter en alles is vies en nat ( blubber)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 17:16

Als je goed beweid heb je in de winter ook gras en of het blubber wordt ligt erg aan grondsoort en grondwaterpeil.