2 ponies in 1 (grote) stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 12:18

Ik ken een paar gevallen waar het heel goed gaat, maar het zou niet mij keuze zijn :o
Wanneer het om wat voor 'n reden dan ook niet goed gaat, kunnen ze geen kant op!
Wij hebben voor de keuring de pony's een paar dagen op stal. Er moeten er dan 2 in de paardenbox. We hebben wel eens merries gehad die het in het land prima met elkaar kunnen vinden, maar in de stal sloeg de een de ander bijna het licht uit .....
Als het bijvoorbeeld een inloopstal is, is het geen enkel probleem, want dan kunnen ze weg.

Lusitana

Re: 2 ponies in 1 (grote) stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 14:20

Ik had ook twee ponies in een stal. Deze waren wel van veulen af aan al bij elkaar.
Maar ik heb ook wel eens twee merries in een groot stalgebouw gehad, maar daar moest ik echt wel een balk tussen hangen, en later gewoon apart zetten, want dat ging niet goed. Moet erbij vertellen dat de stal eerst van 1 van de merries was, dus die vond de ander een indringer.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 14:28

Tyrcanol schreef:
Ik zie het verschil niet tussen veulens en volwassen ponies, maargoed. ...Ponies staan overdag de hele dag buiten. Box is groot genoeg om samen in te liggen. Als ik me niet vergis 4x4.

Bij veulens speelt voernijd meestal niet zo snel op al bij volwassen ponies ;)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 14:31

Het lijkt mij niet zo'n probleem, als je ze rustig went om samen te eten.
Beginnen met samen hooi eten in een paddock of uitloop. Als dat goed gaat samen hooi eten op stal.
Met brokken voeren zou ik er steeds 1 uithalen en uit een emmer buiten de stal laten eten en dat dan wisselen.
Als ze echt vertrouwd met elkaar zijn dan kan je proberen om ze samen brok te voeren .

Wij hebben de pony's 24/7 buiten staan en die eten altijd samen, maar hebben dan wel meer ruimte. Brok voeren wordt zo nodig door de eigenaren gedaan, uit een emmer buiten de wei.

Jonge paarden stallen wij ook 's nachts met 2 of 3 in loopstallen, er zijn er nu twee van bijna 1 die samen uit één bak de brokken eten, maar dat lukt niet altijd.
Oudere grote paarden lukt meestal niet meer, maar er loopt wel één Fries tussen de pony's.

Liever 2 pony's in één grote stal, dan ieder in de de helft...

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 16:53

Maar nou brand mijn vraag: hebben jullie twee pony's van hetzelfde geslacht bij elkaar staan. Hier gaat het om merrie en ruin... persoonlijk vind ik dat riskant...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 17:30

ik heb 2 merries in 1 stal staan 6x3 het gaat om een mini shet en een quarter merrie en het gaat prima.
Als de stal kleiner was zou ik het niet doen want ze moeten toch ook fatsoenlijk kunnen liggen, hun kont keren, poepen en pissen!

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 17:39

onze paarden ( 2 ruinen, een nrps-er en fjord ) delen samen een GROTE box.
Is parktisch zo groot als 2 'normale' boxen maar dan zonder muur.
2 voerbakken 1 water bak.

De paarden hebben zat ruimte om elkaar even uit de weg te gaan, maar je ziet echt dat ze genegenheid bij elkaar zoeken.

Ik stond eerst niet te springen tot ik zag hoe ze samen waren!! Inmiddels kwam er een box vrij en konden we 'uitelkaar' maar hebben er toch voor gekozen ze samen te houden, ze zijn zo close samen. Je kan ze wel apart eruit halen en rijden e.d.
Dat vinden we beide ook erg belangrijk... Dat ze ook zonder elkaar kunnen..

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 17:53

dat ik op pagina 1 ook gezet... dat zij dan ook moeten leren om alleen te kunnen staan... Maar zoals ik lees hebben jullie ervaringen met hetzelfde geslacht.... Niet zoals ts; merrie en ruin

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 18:00

klopt, weet ook idd niet hoe dat gaat met een ruin en merrie...

HighFly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 18:03

ik heb ook een merrie en een ruin bij elkaar in een box gehad en dat ging goed maar omdat de ruin wat meer krachtvoer nodig hebt en de merrie eigenlijk niks staat ze met mijn andere merrie die ook geen krachtvoer hoeft in de box en dat gaat ook goed. Alle 3 pony's zijn C pony's. De box is trouwens wel iets groter dan die van TS.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 18:31

He Saul. :D Ik heb mijn mini shet ruin en kruising haflinger X appaloosa merrie ook samen in een box gaat echt supergoed.
Het belangrijkste is of ze ook lief naar elkaar blijven tijdens de voerbeurten. Mijn paardjes staan in een box van ongeveer
3x3 zeker niet groter eerder kleiner.

mpkz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 21:30

kan zat :9

bente1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 22:01

kan wel hoor
heb ik ook gedaan met mijn pony's!
:+ :D ;)

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 22:13

Het kan iniedergeval wel,
gewoon uittesten. je zou ze deze avond samen in de stal zetten? hoe ging/gaat het?

carmen99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 22:19

't kan wel. maar ze moeten elkaar dan wel mogen, zo dat er geen gewonden vallen haha :D

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 16:31

Mijn pony's (allemaal welsh sectie A) hebben nog nooit alleen gestaan. Boxen zijn 3 op 4 en gaat prima zo. Normaal staan de 2 merries samen, maar eentje is drachtig en wel gesteld op wat privacy, dus nu staat de jongste voorlopig bij het hengstveulen(jaarling). Die gaat straks de opfok in en dan komen de merries weer samen te staan. Nog nooit problemen gehad met samen stallen.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 18:22

Ik heb ze gister samen in de stal van de ruin gezet. En dat ging verassend goed, op wat gilletjes van mijn ruin na. Ze stonden lekker samen van t hooi te eten. Vanaf volgende week gaan ze in 1 stal.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:41

Ik heb een uitloop met schuilstal. Schuilstal is 3,5 bij 7 meter. Daar passen in: 1 D pony, 1 shet, 3 volwassen A merries en 2 veulens. Ik dacht eerst dat het veel te klein zou zijn, maar ze staan heel gemoedelijk allemaal op een kluit. Ze kunnen zo naar buiten als ze willen, maar bij een beetje regen rent iedereen naar binnen. Lekker dicht op elkaar. Ze staan zelf met de neuzen op andermans rug te rusten. Veulens liggen vaak languit op de gron

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:02

Het is wetenschappelijk bewezen dat pony's zich beter voelen met een maatje in hun box, op mijn manege voeren zit daarom ook uit.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:03

Hier staan mijn kwpn er en mn shetje het liefst samen in een stal. Bij ons zijn het inloopstallen dus sluit ik ze nooit op.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 21:05

KLfan schreef:
Het is wetenschappelijk bewezen dat pony's zich beter voelen met een maatje in hun box, op mijn manege voeren zit daarom ook uit.

is dit heus?
Zijn er ook bronnen van?

wiilemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:13

KLfan schreef:

Ik zou dit ook wel willen lezen, dus ook de vraag, waar heb je dit vandaag?

Mijn twee ijslanders staan ook samen in een box. De een is 7 maand, en de andere volwassen, 9. Maar ze hebben het erg gezellig samen, de box is 3 bij 4.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 11:00

T hoeven niet eens per se kleine ponies te zijn.....

Die van mij loopt overdag, en zomers 24/7, in een wei met inloopstal, met in totaal 5 (2x shet, new forest, 1x haf en 1x lusitano)

"s nachts en tijdens het hooi eten staat hij in een grote box. (+/- 3 bij 5,5) (s winters)
Tijdens het hooi eten meestal binnen, omdat ze het hooi nu totaal vertrappen in de blub. Bovendien is de New-forest momenteel nogal aan het neten naar de andere paarden toe. En vooral om de shetjes even rustig te laten eten worden ze dan op stal gezet.
In de box staat hij met een grote haflinger (+/- 1.53) Mijn paardje is een Lusitano van 1.58.

Het zijn alletwee volwassen ruinen. haf 6 jr, mijn paardje 17.

Het bevalt ze uitstekend. Ze zijn gek met elkaar, eten van 1 grote hoop hooi.
Als mijn paard alleen in de box staat wordt hij nogal onrustig.
Samen met de haf staat hij volkomen relaxed in de stal.
Ze gaan ook rustig alletwee liggen.

Overigens krijgen ze geen van allen echt krachtvoer. Hooguit een keer een handje na het rijden of zo. Maar ik denk dat dat met deze twee ook wel goed zou gaan, samen in de stal.

Voor mijn paardje is het eigenlijk een superoplossing. Het is een dier dat op stal nogal gefrustreerd kan raken, fanatiek gaat luchtzuigen etc. Dat is, nu hij samen staat met de Haf, echt een heel stuk minder.

Kortom, gewoon uitproberen.
Als het niet gaat kun je ze altijd nog uit elkaar halen, en ieder apart zetten.

Ik zou niet beginn met een uurtje en uitbouwen. Ik zou ze sochtends bij elkaar zetten. In de gaten houden of het gaat. En zo ja, meteen full-time. Dus ook 'snachts
Anders heb je kans dat ze iedere keer opnieuw weer moeten "wennen"
Als ze in de wei gek zijn op elkaar, en alletwee geen voernijd problemen hebben, dan zou het in princiepe gewoon moeten kunnen.

Ik verwacht bij ruin en merrie geen echte problemen bij de hengstigheid.
Behalve als de merrie een echte "bitch" is tijdens de hengstigheid.

biaamber

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 11:16

hoi
ik heb er zelfs 3 in 1 box staan (shetten) 1 merrie en 2 ruintjes(1,06cm/1,00cm/86cm)
box is 3x4 en dat gaat echt prima ook als de merrie hengstig is(ze is wel de baas van het stel)
overdag lopen ze buiten en s'nachts gezellig op stal!!!

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 12:03

Mijn paard (ruin 1,63) staat samen in een box met mijn shetje (ruin ongv 90 cm)
Dit gaat al 5,5 jaar goed het shetje is erbij gekomen als veulen
ze hebben toen eerst samen 4 maanden buiten met 2 inloopstallen gestaan (onbeperkt hooi)
toen moest ik noodgedwongen naar een pensionstal verhuizen
en daar bleek het shetje niet alleen op stal te willen (kwam over de wanden heen)
ik heb hem toen maar opstal gezet bij mijn paard en toen was dat probleem over.

mijn paard heeft echt serieuse voernijd alles is van hem!
maar mijn shet mag altijd mee eten geen probleem zowel hooi als biks/muesli
maar zijn buren mogen niet eens naar zijn eten kijken want dan probeerd hij ze aan te vliegen
ook op de wei als er hooi ligt jaagt hij iedereen weg behalve de shet

Het enige nadeel wat ik eraan ondervind is
dat ze in de zomer in kudde verband op de wei staan
de shet wordt dan super goed in de gaten gehouden door mijn paard
Geen paard komt zomaar bij mijn shetje in de buurt zonder zijn toestemming
maar mijn shet is erg sociaal en speels zoekt dan zelf contact met de andere paarden
mijn paard komt er dan meteen tussen om het paard de bedreigen
Als alle paarden door hem zijn 'veilig'gekeurd (wat wel enige weken duurt)mag de shet wel bij de paarden in de buurt komen