paard weg doen of houden???

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:17

Waarom spreken jullie niet af dat jij de stal van je eigen paard schoonmaakt, en in het weekend een keertje alle stallen doet?
Hoeft zij zich niet meer druk te maken om jou stal, en 1x p/w neem je haar taken ook nog eens over.

Niet iedere vriendschap is bestand tegen een 'werkrelatie', maar je vriendin doet misschien ook een beetje moeilijk. Zij moet sowiso iedere dag (of om de dag) 5 stallen mesten, is die ene extra dan zo moeilijk?
Uiteraard ook aan jou de taak om te helpen, maar de afspraak was in het weekend, waarom is dat nu opeens niet genoeg?
Ik denk dat jullie gewoon even moeten praten (eventueel ouders erbij) en anders: andere stalling zoeken.

Edit: ik lees net dat je dingen 'niet goed' zou doen, wat doe je dan niet goed volgens haar?
Het is natuurlijk wel de bedoeling dat je de klusjes ook goed doet, anders kan zij nogmaals de 'troep' opruimen, en dan heeft ze niets aan je hulp.
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 20-01-11 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:19

ik weet niet of het wel zo l+llig is van die vriendin.....

je staat daar heel goedkoop en er zijn afspraken gemaakt voor weekend klusjes.
nou weet ik uit ervaring dat niets erger is dan iemand uit de brand helpen die geen weet heeft van hoeveel werk een paard is.
iemand die denkt dat een kruiwagen stront uit de wei trekken al het werk is.....
je vriendin zal zich al snel een goedkope stalknecht voelen dan.

ga om de tafel zitten en vraag waar de schoen wringt.
doe het de eerste maand desnoods samen zodat je weet hoe het er daar dagelijks aan toe gaat.
5 paarden of 6 is idd het verschil niet maar zo voelt het wel!

en als dit niet werkt zou ik zeggen zoek een baan en zet je paard op vol pension.
probleem opgelost.

Candylight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:49

Misschien kunnen jullie nieuwe afspraken maken over wie wat doet op de stal?
Wanneer dit niet helpt, zal ik je pony gewoon verhuizen naar een pension stalling..
Het zou zonde zijn om je paardje voor zo'n reden in de verkoop te zetten!
Veel succes. :Y)

f10j

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 19:40

ik zou een stukje grond huren en daar een simpel stalletje neerzetten of ergens anders neezetten zoals bij je familie mischien hebben hun een grote tuin??

lennylenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 19:42

Voordat de vriendschap geen vriendschap meer is.. paardje weghalen en ergens anders neerzetten. Verkopen zou ik niet doen, je hebt toch plezier in je paard? ook als die niet meer bij je vriendin staat?

loveFlicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 19:43

ik zou hem dan bij die stal zetten waar het 100 euro duurder is dan op zo'n rot stal te rijden! maar het gaat er niet alleen om jou het gaat ook om je pony als je pony daar zijn beste vriendjes heeft staan dan zal ik er voor zorgen dat je vriendin met b.v. een eigen pony ook daar de pony stalt!

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 19:47

Afspraak is afpsraak... Daarom maak je die van te voren. Als ik het goed begrijp betaal je ook gewoon netjes stalgeld? Of het nou goedkoop is of niet, gemaakte afspraken zijn gemaakte afspraken. Áls de afspraak was dat zij jouw paards stal meenemen door de week en jij hun helpt in het weekend, dan vind ik persoonlijk niet dat ze meer van je moeten verwachten.

Het zou mijn keuze ook niet (meer) zijn om mijn paard(en) bij vrienden of kennissen te stallen. Uiteindelijk komt er altijd onenigheid van. Ik zou van stal verhuizen.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 19:56

als je 19 bent en niet werkt...wat doe je dan heel de dag dat je niet naar je paard kunt? 9 km is toch niet zo ver? das best te doen in nog geen halfuurtje op de fiets hoor!

edit: toen ik eenmaal een eigen paard had ging ik elke dag, op de fiets, door weer en wind. Je paard is toch het belangrijkste? Als je dat niet kunt opbrengen zou ik hem wegdoen

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 20:02

Studeren? :+ Persoonlijk vind ik niet dat je een ander zijn tijdsplanning mag/kan maken, net zoals je een ander z'n rekening niet maakt... Mijn paard is ook alles voor me, maar het is niet het enige in m'n leven en toen ik nog studeerde-stage liep kon ik soms ook dagen niet naar m'n paard. Nu werk ik full-time en ook nachtdienst, dus soms kom ik ook nu een paar dagen niet bij m'n paard. Die staan overigens toppie, dus hebben er geen last van. Ik wil maar duidelijk maken dat je niet zo maar moet oordelen. :)

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 20:22

ik oordeel ook niet, ik vraag het me alleen af. Daarbij, toen ik studeerde, werkte ik ook nog 40 uur en toch ging ik elke dag naar paard. Waar een wil is, is een weg. En ik vind ook wel een beetje dat als je dit van tevoren wist (geen tijd dan, aangezien TS over het financiële plaatje zegt dat het anders is gelopen) dat je op een verkeerd tijdstipt een paard hebt aangeschaft. Stel nou dat TS hem op een pensionstal zet waar bv geen weidegang is. Dan staat het paard door de week dus 5 dagen op stal?

Edit: en studeren dat is meestal ook niet van 9 tot 5, aangezien de meeste scholen het met zo'n 2-3 colleges per dag wel voor gezien houden ;)

Independant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 21:54

Het is een kwestie van geven en nemen en het is al heel wat als je vriendin of haar ouders door de weeks de stal voor je uitmesten,
en jij het alleen in het weekend hoeft te doen.
Een eigen paard kost nou eenmaal meer tijd.
Ga rond de tafel zitten en bespreek deze kwestie eens goed met elkaar.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 21:55

Paard daar weghalen, als je die 100 Euro extra voor eventuele stalling niet op kunt brengen, verkopen...

Want als je die 100 Euro niet op kunt hoesten, hoe moet het dan als paardje echt ziek wordt?

catzkillz

Re: paard weg doen of houden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 22:00

Ik weet niet juist hoe jouw situatie thuis is enzo en hoeveel tijd je hebt, maar euhm 9 km is niets hoor! Ik rijd wel 40km om te gaan paardrijden!
Misschien is het een riskante opmerking, maar ben je misschien niet een beetje té snel geweest met de aankoop van je paardje?

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 22:11

Mijn paardje staat ook meer dan 9 km van huis af en rijd er elke dag met de fiets naar toe als ik kan anders brengen mijn ouders me. Ik moet elke dag gaan staat niet op een stalling ofzo staat in een weide die we huren maar waar we nog niets voor hoeven te betalen omdat ze die weide nog gaan aanhogen en er nog een stalling opzetten en een paddock maken waar ik kan rijden enzo maar als dit er allemaal is gaan we wel moeten betalen.

Straww_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 23:20

Het bespreken met je vriendin en anders inderdaad verhuizen.
Waar betaal je alles dat van?

@lonnie; ik heb wel eens hele lange dagen hoor, maar dat verschilt
natuurlijk per school/opleiding. Maar andere dagen heb ik weer
heel veel vrije tijd :D

MuchiMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 13:14

als je je paard graag wilt houden zou ik hem toch ergens anders neer zetten. je hebt ook stallingen waar ze uberhoupt voor je mesten. en zo hou je toch nog een goede vriendin als vriendin ;) opzich is het wel jammer van die vriendin dat ze dat doet want jij hebt het neit aan huis die mogenlijkheid. maar het is natuurlijk ook wel zo dat als je geen tijd heb voor een eigenpaard je beter een verzorgpony kunt nemen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 13:23

Ga je er doordeweeks wel heen dan? Als je er toch heen gaat kun je toch net zo goed ook een stal mesten?

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 13:29

Of door de weeks zelf opstrooien (wordt zelfs op dure stallen vaak gedaan zo) en in het weekeind helemaal leeg trekken..
Of door de weeks opstrooien waarvan je 1 dag goed uitmest op bijv woensdag en de andere dagen opstrooien. Beide weekeind-dagen kun je dan mesten.
Dan hoeft je vriendin jou niet meer te helpen.
Of aanbieden dat je iets meer gaat betalen als ze dan wel achter de afspraak staat.
Of een andere stal zoeken.

Hoeveel betaal je nu?

Roxylovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 13:31

misschien goed er over praten ? en als dat niet werkt misschien toch een andere stal.

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 13:36

ts, ben je er al uit of ?

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 13:47

Ik zou eerst een om de tafel gaan zitten en vragen waar het probleem zit?!
Als je er iets aan kunt doen dan doe je dat en kan dat niet zul je toch naar iets anders moeten zoeken in mijn ogen.
Verkopen....als het écht niet anders kan....

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 13:54

Ik krijg de indruk dat je gedrag van je vriendin interpreteert, zonder te weten wat er echt aan de hand is. Misschien heeft ze het echt wel druk, en heeft ze een wat boze bui daardoor.
Het is niet nodig om vroegtijdig conclusies te trekken. Práten helpt.
En zelfs als ze niet gelukkig is met de huidige taakverdeling, valt daar nog over te praten.
Misschien kun je in de weekenden iets meer gaan doen, of eens per week een middagje helpen.
Vertrekken kan altijd nog.

lianne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 14:10

ik vind het nogal gemakkelijk om 5 dagen in de week al het werk aan een ander over te laten en zelf alleen het weekend wat te doen.......Er gaat heel wat meer tijd inzitten dan je denkt om altijd de varantwoordelijkheid te hebben over een stal paarden. Ik denk dat je betere afspraken zult moeten maken, en anders je paard weghalen. Maar weet wel dat als je heb elders neerzet daar ook dingen van je verwacht kunnen worden.....je hebt toch geen eigen paard om er enkel in het weekend naartoe te gaan? Als je dat per se wilt zul je moeten kiezen voor een stal waar alles gebeurd en je alleen maar hoeft te komen om te rijden. Dan kun je beter een paard huren eens per week; stukken goedkoper en eerlijker tegenover het paard. Maar dat is mijn mening........

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:55

Ik ga ook akkoord met lianne74, hoe meer ik erover nadenk hoe zieliger ik het eigenlijk voor het paardje vind, dat z'n baasje niet eens de moeite doet om in de week langs te komen.
Ik mocht vroeger nog niet eens een konijntje hebben zonder dat ik er de verantwoordelijkheid voor droeg, dus laat staan een paard!

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 23:51

Nogal sneu hoor hoe sommige mensen hier over de TS oordelen. Ze komt er wel doordeweeks als ze eerder klaar is met school zegt ze toch. En over iemands financiele situatie oordelen zonder ergens iets vanaf te weten is al helemaal belachelijk.

TS: Ik zou als ik jou was eens goed met de mensen praten daar, over wat de afspraken zijn. En als dat niet werkt is de enige oplossing een andere stal.