Paard al tijd niet gevoerd

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:18

:+ dat is een leuke binnenkomer.....ziet er slecht uit,ziek? :D

ik zou vragen waar de pony is die er eerst bij stond,en als ze antwoord geeft zeggen oh ik dacht misschien was hij ziek
je een beetje dom houden en niet gelijk in de aanval en betweterig doen ;)

en dan vraag je of je hem misschien zou kunnen verzorgen,en dat je hem nu soms een peentje geeft en hij zo lief doet naar je.

succes enne niet bang zijn :D

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:19

Doe gewoon een briefje in de bus als je weet waar de eigenaar woont, simpel toch ?

Candace

Re: Paard al tijd niet gevoerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:22

Paintedblack dan weet je toch alsnog niks... Als de eigenaar geen zin heeft om te reageren gebeurd weet TS het nog niet.
Gewoon even gaan vragen...

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 17:28

Candace schreef:
Ik snap alleen niet zo goed waarom je er niet heen durft, het is toch gewoon maar een vraagje? :)
Je wil alleen maar het beste voor die pony dus ik denk niet dat het raar opgevat word hoor, zolang je het maar gewoon vraagt en niet boos aan komt en zegt wat ze allemaal wel niet verkeerd doen. ;)

Omdat de eigenaresse het waarschijnlijk toch niet toegeeft.
Dan kom ik aan:
'Hoi, krijgt uw haflinger wel genoeg te eten? want ik maak me zorgen'

natuurlijk zegt zij dan dat ze goed voor haar paard zorgt..

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:31

Laurahh schreef:
Candace schreef:
Ik snap alleen niet zo goed waarom je er niet heen durft, het is toch gewoon maar een vraagje? :)
Je wil alleen maar het beste voor die pony dus ik denk niet dat het raar opgevat word hoor, zolang je het maar gewoon vraagt en niet boos aan komt en zegt wat ze allemaal wel niet verkeerd doen. ;)

Dan kom ik aan:

Ik snap de moeilijkheid. Dan zou ik nog even afwachten. Kijken of er echt niets bijgevoerd wordt. En als je er zeker van bent, dan idd de AID bellen.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:32

Laurahh schreef:
Candace schreef:

Dan kom ik aan:

Precies dus waarom vragen? Ik heb jaren op stal gestaan met mensen die ook gewoon niet naar hun paarden gingen ook gingen ze kapot van de koliek. Ik liep er dan mee en haalde alle stro uit de stal en hing regelmatig met die meiden en volwassen vrouwen! aan de lijn omdat de paarden hele dagen op stal stonden terwijl ze gewoon toegang hebben tot weide. Maar zij zien het gewoon anders. Niet iedereen heeft verantwoordelijkheids gevoel en empathie en alles. Dus is het zinloos. Gewoon het AID bellen!

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:33

Ook niet iedereen is slecht voor zijn paard mirka, dus een vraagje of waarschuwing vind ik gewoon op zijn plek.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:34

Laurahh schreef:
het waarschijnlijk toch niet toegeeft

Laurahh schreef:
natuurlijk zegt zij dan

Heel knap dat je dat zo kan voorspellen ;)

Nogmaals: TS weet het niet zeker. Wil je het zeker weten? Dan even netjes vragen.
Niet durven vragen is geen excuus om er dan een instantie op af te sturen.
En wel zo fijn als je het gewoon eerst even bespreekbaar maakt, voordat je er een instantie op afstuurt.
Dan kan immers altijd nog.

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:36

En laten we het anders eens omkeren: jij hebt een pony, waar je gewoon goed voor bent.
Anderen zien dit niet omdat jij op andere tijden komt dan zij. En ineens krijg je bericht van AID. Dan ben je toch veel meer beledigd dan wanneer iemand eens komt vragen van goh, wanneer krijgt jou paardje zijn eten? Ik heb het nog nooit gezien, dus vroeg het me af. Lijkt me niet dat je daar een slechte reactie op krijgt.

meart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:40

Als je eerst gaat vragen en later toch de DB moet bellen hoeft de eigenaar niet lang na te denken waar die klacht vandaan komt....als je voor jezelf zeker van je zaak bent en als je liever anoniem blijft, gewoon de DB of AID bellen...

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:48

Als je niets te verbergen hebt en goed voor je dieren zorgt is de AID geen probleem hoor als ze op de stoep staan.

Mijn opa heeft voordat ik in de boerderij kwam wonen ook de AID gehad. Mensen (waarschijnlijk toeristen) hadden gemeld dat de koeien in oktober nog buiten stonden zonder gras.
Nu is het zo dat je bij ons de inloopstal en voergang niet kan zien vanaf de weg.
AID rondgeleid, laten zien dat ze wel gevoerd werden en er goed bij stonden en nog ff een bakkie koffie aangeboden. Die mensen doen ook hun werk.

Dus wat dat betreft zeg ik: als je echt niet durft te vragen of als je heel zeker van je zaak bent: bellen!

Teuntje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:55

Candace schreef:
En laten we het anders eens omkeren: jij hebt een pony, waar je gewoon goed voor bent.
Anderen zien dit niet omdat jij op andere tijden komt dan zij. En ineens krijg je bericht van AID. Dan ben je toch veel meer beledigd dan wanneer iemand eens komt vragen van goh, wanneer krijgt jou paardje zijn eten? Ik heb het nog nooit gezien, dus vroeg het me af. Lijkt me niet dat je daar een slechte reactie op krijgt.

Helemaal mee eens, vraag anders gewoon eens rond in de buurt, misschien weten zij wel veel meer over de situatie.
Je hoeft niet alleen te gaan, neem anders iemand mee. Je moet ook dingen doen in het leven die niet leuk zijn,
leer je alleen maar van. :(:)

Je moet in je achterhoofd houden dat je gaat met een goed hart, je wil het beste voor het paardje en
als zij een botte reactie geeft, onduidelijk is, of je ziet helemaal geen verandering, dan kan je vervolgens een andere instantie bellen
om het op te lossen.

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 18:20

Wat een verschillende reacties..

Ik heb al 2 jaar geleden gevraagd of ik het dier kon verzorgen maar hij scheen 'levensgevaarlijk' te zijn. (volgens de buurman was dit alleen als de shetlander weg was). Het dier komt wel gewoon met je knuffelen als je naar z'n hek komt, dus persoonlijk denk ik dat dit reuze mee valt.
Toen de shetlander er wel was werden ze elke middag gevoerd, en nu die alleen staat niet meer.
Het weiland grenst aan onze achtertuin en mijn zus is elke dag thuis en heeft de hele dag niemand gezien en als ik 's ochtends daar ga kijken liggen er geen etensresten.

Ik zal eerst nog wel even onze gepensioneerde buurman vragen. Misschien valt het hem ook wel op dat niemand het dier komt voeren, dus ik wacht nog wel even af..

Coeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:21

Jaa, ik zou ook gwn de dierenbescherming bellen. Dan weten ze niet van wie de klacht komt (mogen ze niet zeggen). Als er goed voor gezorgt wordt, is er niks aan de hand (maar ik betwijfel het, want er is geen hooi en geen schuilstal)
Wij hebben ook de dierenbescherming langsgehad omdat ze een klacht hadden gekregen van onze 2 paarden.
Wandelaars vonden het zielig dat die arme beestjes (met deken!!) in de kou buiten stonden.
Ze hebben alle 2 een schuilhok en krijgen daar elke avond eten en hooi in.
De mensen van de db kwamen dan aanbellen en uitleggen waarom ze kwamen enzo, maar ze zeiden: niks aan de hand, dieren worden goed verzorgt, enkel misschien indien mogelijk iets meer hooi geven......
(1 had net een erge bloedwormenbesmetting gehad, en mijn oudje van 25 is niet echt dik te krijgen)

Dus als je gewoon even belt, wordt het paard geholpen, weten ze niet dat de klacht van jou komt, en worden de eigenaars verplicht om hun dier te verzorgen (als ze dit niet zouden doen)

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 11:05

Miepie1980 schreef:
Als je niets te verbergen hebt en goed voor je dieren zorgt is de AID geen probleem hoor als ze op de stoep staan.

Mijn opa heeft voordat ik in de boerderij kwam wonen ook de AID gehad. Mensen (waarschijnlijk toeristen) hadden gemeld dat de koeien in oktober nog buiten stonden zonder gras.
Nu is het zo dat je bij ons de inloopstal en voergang niet kan zien vanaf de weg.
AID rondgeleid, laten zien dat ze wel gevoerd werden en er goed bij stonden en nog ff een bakkie koffie aangeboden. Die mensen doen ook hun werk.

Dus wat dat betreft zeg ik: als je echt niet durft te vragen of als je heel zeker van je zaak bent: bellen!

_/-\o_ Helemaal mee eens! Als je niks te verbergen hebt wat is dan het probleem als AID even komt kijken?

Candace ik zeg niet dat iedereen slecht is voor zijn beesten maar helaas niet iedereen met dieren heeft genoeg kennis om te weten wat wel en niet acceptabel is als het om het welzijn van het dier gaat.

Dus wil je het zeker weten vragen laat AID komen. Het belang van het dier staat voorop niet de mens. Als de eigenaresse het goed kan relativeren maakt het niets uit. Misschien weet de eigenaressa het allemaal niet zo goed en zal het advies van harte nemen, mocht er iets niet kloppen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 11:11

als je het twee jaar geleden hebt gevraagt kun je het nu toch weer opnieuw vragen?
Jij bent nu twee jaar ouder(ik weet niet hoe oud je bent)misschien vonden ze je toen te jong?
Stel dat je hem nu wel mag verzorgen ,dan heb je er een betere kijk op of hij wel of niet te eten krijgt.
Gewoon langs gaan en weer vragen.
Is hij mager?

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 13:59

geerke schreef:
als je het twee jaar geleden hebt gevraagt kun je het nu toch weer opnieuw vragen?
Jij bent nu twee jaar ouder(ik weet niet hoe oud je bent)misschien vonden ze je toen te jong?
Stel dat je hem nu wel mag verzorgen ,dan heb je er een betere kijk op of hij wel of niet te eten krijgt.
Gewoon langs gaan en weer vragen.
Is hij mager?

Ik kan niet goed zien of ie mager is. Hij is wel ingevallen bij zn heupen/achterhand.
Maar door de dikke wintervacht kan ik geen uitstekende ribben of andere dingen zien.

En nee, ik ga niet nog een keer vragen of ik het dier mag verzorgen. Ik ken ondertussen het karakter van die vrouw redelijk en het is geen leuk mens. En een dier verzorgen terwijl je geen goede band met de eigenaar hebt is niet leuk. En ik heb ondertussen al 2 eigen paarden waar ik mn handen vol mee heb.
Ik wacht nog even af tot na mijn tentamenweek en als we in dei tijd geen voer ofzo gezien hebben gaan we actie ondernemen.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 20:10

ik snap niet, dat als je je zorgen maakt om het paard, dat je nu gaat afwachten. Je doet wel de moeite om dit topic te openen, maar nu laat je het daarbij. Stel je voor dat het paard echt niet gevoerd wordt? Dan krijgt hij nu dus nog langer niks. Dus hophop in de benen en actie ondernemen, óf je belt de DB/AID óf naar die vrouw toe. Afwachten is wel een hele makkelijke keus...En als hij op de achterhand al in is gevallen, kan dat betekenen dat hij idd niet voldoende ruwvoer krijgt.
Heb vorig jaar in dezelfde positie gezeten en meteen de DB gebeld en later zelfs het paard gekocht maar dat doet er nu niet toe. Je twijfelt niet voor niks, dus doe er iets aan!

Independant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 21:59

[quote="SorpresaKyra"]Ja eigenaar als eerste aanspreken en wil je die confrontatie liever niet aan dan toch even een belletje AID die zijn hiervoor en ook bij twijfel gewoon altijd bellen..net wat je al aangeeft dan moet je resten hooi zien liggen..ten tweede staat hij dus nu ook alleen.. ook onaanvaardbaar..ik vind dat dat toch eens harder aangepakt moet worden..

Laat de AID deze situatie maar eens komen bekijken....

Ik ben het hier helemaal mee eens, bovendien kan je de AID anoniem bellen, ze vragen wel je gegevens om je op de hoogte te houden maar mogen deze niet doorgeven aan de eigenaren van de pony.

Krijgt de pony wel water of ook niet?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 22:10

missverynice ze zullen niet je naam noemen maar als zoiets voor de rechter zou komen weet de advocaat wél wie er gemeld heeft.
Ik zou de LID inschakelen, zeggen dat er géén hooi te zien is in het land, dus ook geen restjes, de AID/nVWA komt alleen bij bedrijven en niet bij particulieren.
Ik weet niet hoe het met het water staat?
Ik zou gewoon bellen!

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 08:20

Mijn zusje is gisteren door de bosjes naar de achterkant van het weiland gegaan om in de waterbak te kijken en hier zat wel water in. Of het door de regen komt of dat deze gevuld is weten we niet.

Wat is de LID?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 08:27

Ga gewoon naar de eigenaar is zo gebeurd.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 09:00

Laurahh schreef:
Wat is de LID?

LID staat voor Landelijke Inspectiedienst, dit is het onderdeel van de dierenbescherming die zich bezighoud met het controleren van hobbymatig gehouden dieren. De AID (algemene inspectiedienst) houd zich daarentegen bezig met bedrijfsmatig gehouden dieren.

FHorseslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 16:51

Kan je niet aan de eigenaar vragen of jij hem mag verzorgen? Dan heb je ook een verzorgpony/paard.
Of wil je dat liever niet... :o

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 18:14

FHorseslover schreef:
Kan je niet aan de eigenaar vragen of jij hem mag verzorgen? Dan heb je ook een verzorgpony/paard.
Of wil je dat liever niet... :o

Ik heb al 2 paarden :+
Dus nee, verzorgen hoef ik niet.
maar bedankt voor de reactie.