Wassen wintervacht ?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Nixxs

Re: Wassen wintervacht ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 13:18

Dat ik moet wachten is niet mijn grootste probleem.
Door alle negatieve reacties begin ik te twijfelen aan mijn beslissing.
Ik weet dat dit "mijn paard" is !!!
Maar als je alleen maar hoort..joh,kijk lekker verder,neem geen risico,denk aan onze paarden,en dat soort dingen,
ga je behoorlijk aan jezelf twijfelen.
Maar deze klik met dit paard zal ik niet snel weer vinden.
Ik ben al ruim 5 maanden aan het zoeken,heel wat paarden gezien.

PEET_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:07

Als jij zeker weet dat dit "JOUW" paardje is dan zou ik er helemaal voor gaan! Je hebt 5 maanden gezocht!
De dierenarts zal het wel weten toch? En voor de gemoedsrust van jezelf en je stalgenoten lijkt zo'n Swabtest me voldoende bewijs dat hij echt helemaal genezen is!
Desnoods laat je hem om alle risico uit te sluiten nog wat langer staan daar, als ze dan nog zo reageren vind ik dat een beetje flauw!
Als het mij zou gebeuren zou ik gewoon voor het paard gaan, hartstikke mooi dat je nu een klik hebt met een paardje en ik denk dat je spijt krijgt als je hem hierdoor niet neemt!
Volgens mij zit het beestje al in je hart, anders was je bij het eerste droes bericht al gillend weggerend!

Sterkte!!

PEET_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:08

o, heb je een foto van het paardje???
Ben heel benieuwd!

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 14:48

Nee,nog geen foto.
Ik wil hem eerst maar eens veilig en probleemloos
op onze eigen stal hebben staan.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 19:41

Wat is het probleem om hem dan wat langer daar te laten staan? Bij ons is ook een paar jaar geleden droes geweest en wij mochten 4 weken nadat alles volledig genezen was weer van het erf af.

Hou gewoon 4 of 5 weken aan en dan moet het echt goed zijn hoor.

adoratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 19:50

Je kan je paard eventueel wel wassen als je dit in een tochtvrije ruimte doet (poetsplek ofzo?) Liefst met lauw water..
Daarna idd goed drogen en met een zweetdeken opzetten, als de deken langs buiten vol 'condens' ligt, kan je hem eraf halen.. Alsnog zou ik hem wel pas weer buiten zetten als hij volledig droog en warm is én als het zeker die dag/komende dag niet gaat regenen aangezien je paard dan riskeert nat te worden tot op de huid en ziek word vanwege die beschermende laag (vet) die je dan weghaalt..
Ik persoonlijk was mijn buitenpaardjes pas als ik weet dat het langere tijd droog blijft en het iets van een 15graden is/gaat worden.. én als het echt noodzakelijk zou zijn!

Wat ook kan helpen is gewoon goed uitborstelen (borstel met hele lange, zachte haren en dan korte, krachtige opwaartse bewegingen maken met de vacht mee) en dan met een wolletje of stukje fleece goed over de vacht gaan in ronddraaiende bewegingen, dus ook tegen de haren in.. Daardoor word de wol of fleece wat statisch en trekt zo het meeste vuil uit de vacht..

adoratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 19:50

Je kan je paard eventueel wel wassen als je dit in een tochtvrije ruimte doet (poetsplek ofzo?) Liefst met lauw water..
Daarna idd goed drogen en met een zweetdeken opzetten, als de deken langs buiten vol 'condens' ligt, kan je hem eraf halen.. Alsnog zou ik hem wel pas weer buiten zetten als hij volledig droog en warm is én als het zeker die dag/komende dag niet gaat regenen aangezien je paard dan riskeert nat te worden tot op de huid en ziek word vanwege die beschermende laag (vet) die je dan weghaalt..
Ik persoonlijk was mijn buitenpaardjes pas als ik weet dat het langere tijd droog blijft en het iets van een 15graden is/gaat worden.. én als het echt noodzakelijk zou zijn!

adoratie schreef:
Wat ook kan helpen is gewoon goed uitborstelen (borstel met hele lange, zachte haren en dan korte, krachtige opwaartse bewegingen maken met de vacht mee) en dan met een wolletje of stukje fleece goed over de vacht gaan in ronddraaiende bewegingen, dus ook tegen de haren in.. Daardoor word de wol of fleece wat statisch en trekt zo het meeste vuil uit de vacht..

Dit helpt echter niet tegen droes..

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 20:14

Ik wil hem ook niet wassen tegen de droes.
Ik wil hem wassen om alle droes sporen weg te spoelen.
Opgedroogde snotvlekken op zijn borst bv.

Waves,ik laat hem ook zeker 4 weken staan,ben alleen
bang dat hij ondanks dat dan toch nog iets bij zich kan dragen.
Vandaar ook de vraag van het wassen. Ik zou bv als we daar weg
gaan zijn benen en de onderkant van de hoeven goed afspoelen,
helemaal schoon de trailer in.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 20:25

helemaal zeker ben je er nooit van of ze wat meenemen.

Komt hij/zij nu buiten en hoe komt hij op zijn nieuwe stal te staan. Je kan er dan wel voor kiezen. Mocht hij over een maand vrijgegeven worden dan even de tuinslang erop te zetten en dan schoon te vervoeren dan ben je door een deel koude periode heen. Goed laten drogen en niet te veel boenen met borstels en alles. En vooral geen zeep gebruiken. Hier kreeg de merrie waar ik reed als ze zich in de modder had gedrapeerd en ik wou rijden ook eerst 2 emmers water over de rug om schoon te worden.

Dus over een maandje zou ik zelf rustig een tuinslang eropzetten en dan al het vuil eraf boenen (wel zonder zeep)

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 23:12

PEET_G schreef:
Volgens mij zit het beestje al in je hart, anders was je bij het eerste droes bericht al gillend weggerend!

Sterkte!!

Klopt,ik was op slag verliefd toen ik hem zag !

Momo lover,hij staat nu 24/7 in een paddock. Als hij straks bij mij is zal hij in de avond op stal staan en overdag de wei en/of paddock.

1906

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 19:03

Ik zou het niet doen. ;)
Je kunt het beste wachten tot het wat warmer wordt.

Chrizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 00:00

ik zou z'n 'kacheltje"er niet afwassen ;)