Weiland omgetoverd in modderbad

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Daantje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:19

Bij ons is het ook erg nat. Ben inderdaat ook erg benieuwd hoe het er in de zomer uit ziet. Ze staan bij ons thuis dus krijgen regelmatig hooi. want er geen gras meer:( |(

Likemaaike

Kan effe geen foto vinden. Maar het is zo een waar je ook wel eens grote watervaten van hebt zulke vierkante dingen.

Likemaaike

Re: Weiland omgetoverd in modderbad

@ Daantje, onze staan ook thuis. Er is nog wel gras maar elke avond krijgen ze hooi+biks.

vannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:22

ook hier heb ik een blubberzooi!!
mijn paarden hebben 100 vierkante meter betegeld en een stukje weide van ong dezelfde grootte. ze mogen gaan waar ze willen en ja je raad het al: de modder!
mijn 3 jarige merrie neemt dagelijks of meerdere keren per dag een flinke duik erin...vandaar dat ze nooit of te nimmer zonder deken naar buiten gaat ;)

met de hoeven heb ik geen probleem...elke avond schoonmaken en drogen.
alleen lopen ze de bagger ook de tegels op dus ik sta 2x per dag te vegen en scheppen als een gek :(

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:24

wij hebben 2 weilanden omgeploegd worden alle 2 weer volledig opnieuw gezaaid.
en 1 weiland waar ze nog liepen maar dat is ook 1 dikke modder bende en ik vrees dat ook die onder handen genomen moet worden..

paarden lopen in de bak, kunnen hun stallen in en het pad op ( dat bestraat is.)
Krijgen onbeperkt hooi & sochtends en savonds hun voer.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:27

jup ook hier een modderland .

heb nu 2 weilanden rust gegeven zodat die vast klaar kunnen stomen voor van het voorjaar .
de rest is nu grasloos met alleen modder ,
Mijne staan 24/7 buiten .
Hebben schuilstallen met tegels ervoor dus ze kunnen droog staan .
Maar regelmatig nemen ze ,tot ergenis van mij , een heerlijk modderbad .
Het is net een kuuroord voor ze . :7

hoeven verzorg ik nu extra teer ze nu elke week zodat het niet te zacht word .
En de kootholtes smeer ik in met sudocreme.

verder laat ik het lekker spelen zie van de zomer wel weer wat het word , :+

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:34

ik snap het wel hoor, bij ons lopen ze ook wel eens wat kuil kapot althans kapot dan willen ze het niet meer eten omdat ze erop gestaan hebben nouja simpel eten ze het niet. heb een hekel aan dat de paarden een groot deel van de dag op hetzelfde stuk staan omdat enkel daar hun eten word aangeboden. Dat is mijn mening en ieder doet hij goed dunkt voor de paarden.

Gras staat er ook nog in het land, al staat het niet hoog maarja er zit toch geen voeding meer in.
Dit is overigens niet hetzelfde stuk als dat ze zomers hebben, dat is het voordeel van veel land hebben en in verhouding tot het land weinig paarden.

evasaegerman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:41

Hallo
wij hebben hetzelfde probleem, erger nog, onze weide is in november volledig overstroomd en nu ook vorige week ene groot deel.
Water stond 75cm hoog op de weide! Ongelooflijk maar waar! We hebben de paarden in nov moeten evacueren. Vorige week was een overstroming nipt vermeden.
Foto's: http://www.paardnatuurlijk.be/cgi-bin/f ... gi?id=1314

Wij hebben ondertussen geleerd dat grachten het allerbelangrijste zijn!
Graaf van al je natte plekken op de weide enkele ondiepe grachten zodat paarden zich niet kunnen verwonden door in te trappen. Wij hebben ze 30cm breed en zo'n 15 cm diep gegraven. Meer greppels dan grachten dus. We hebben er elke 5 meter zo een gegraven en nu loopt het water weg naar een centraal punt, daar waar we de greppels lieten samenkomen. Daar hebben we een minivijver gegraven van 1m op 1m en halve meter diep. Daar een stevige azobe plank opgelegd (betonplaat is beter).
Het gaat fantastich goed zo! Het water blijft minder liggen. Lijkt dus een bovengrondse drainage ;-)

Likemaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:43

Pashon schreef:
ik snap het wel hoor, bij ons lopen ze ook wel eens wat kuil kapot althans kapot dan willen ze het niet meer eten omdat ze erop gestaan hebben nouja simpel eten ze het niet. heb een hekel aan dat de paarden een groot deel van de dag op hetzelfde stuk staan omdat enkel daar hun eten word aangeboden. Dat is mijn mening en ieder doet hij goed dunkt voor de paarden.

Gras staat er ook nog in het land, al staat het niet hoog maarja er zit toch geen voeding meer in.
Dit is overigens niet hetzelfde stuk als dat ze zomers hebben, dat is het voordeel van veel land hebben en in verhouding tot het land weinig paarden.

Ze krijgen elke dag hun beweging hoor, lopen ook gewoon in bak etc.
Over een uurtje ga ik ze weer rijden.
En ze kunnen op 1 hectare lopen.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:46

dat ontken ik ook niet, maar als ik naar die liever lui dan moe paarden van mij kijk.
Als ik het kuil op 1 bult gooi zoals ik doe als de grond bevroren is staan ze de hele dag op dezelfde paar vierkante meters, daarom hebben wij ervoor gekozen om het kuil rond te strooien in het land.

Likemaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:46

Dat kan je doen, ja :)
Maar als je haffies hebt die dan gaan vechten etc.
Kan je beter samen laten eten en het niet laten vertrappen. Zonde van je hooi/kuil.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 16:58

PP >> VSW

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 18:34

dat de paarden wat vertrappen maakt mij niet uit, vechten doen ze ook niet. iedereen doet het op zijn eigen manier wat diegene het beste lijkt voor zijn paarden er bestaat geen goed of slecht althans als je het heel zwart wit gaat zien wel maar naar mijn idee over dit onderwerp niet.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 23:35

hier ook blub (zandgrond) elk jaar hetzelfde liedje. Zeker na alle sneeuw die gesmolten is en daarna nog eens de regen eroverheen. 2 paarden die het leuk vinden om regelmatig een sprintje te trekken helpt ook niet echt mee :D
Toch gaan ze lke dag naar buiten, krijgen 's ochtends hooi en gaan om 5 uur weer naar binnen. Droogt vanzelf en in het voorjaar hebben we weer een droge wei met gras, enkel het voorste stuk (waar ze nu hooi eten) blijft dan zwart, daar groeit weinig tot niks meer op

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:09

die van mij hebben in de bak/paddock gestaan, dus mijn wei is nog keurig groen gelukkig :)
het stuk gras was ik tot mijn beschikking heb is maar klein, dus daar mogen ze in de winter echt niet op, dan heb ik in de zomer niks meer over. ze hebben er alleen 3 dagen rond oud op nieuw opgestaan, want toen wilde ik ze niet aan de straatkant hebben ivm eventuele rotjes gooiende jongeren.

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:19

De helft van mijn wei staat blank dus ze komen nu niet in de wei.Nu staan ze in de uitloop en in de bak.

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 13:13

Goh hier ook ook blubber.

Stal en stukje ervoor verhard, vandaar een stukje gras van 30 op 10 wat één en al blubber is. Dat stukje kan ik afsluiten, maar probleem is dat mn paarden gewoon door de draad kruipen tot ze op de wei kunnen.

ongeveer de helft van de wei is ook blubber, maar er staan nog wat plukjes gras *\o/* En die willen ze maar al te graag.
Maar ik merk wel dat het gras snel teruggroeit. Dus als het droog is, laat ik de wei een weekje recuperen en dan komt het wel in orde denk ik.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 13:17

Tja, bij ons is ook het hele land kapot. Thuis hebben we meer een paddock formaat weiland, dat wordt standaard kapotgelopen. Even verderop hebben we 2 hectare. Normaal gesproken krijgt het land rust van oktober tot april, maar nu lopen mijn veulen en mijn pony daar dag en nacht buiten. Het is nog nooit zo nat geweest als deze herfst+winter en alles is dan ook helemaal stuk. Ik weet niet of we het nog wel goedkrijgen... In het voorjaar komen er nog eens drie paarden bij en dat is in de zomer al heftig genoeg voor het land als het een paar maanden heeft kunnen herstellen.

Lang leve de ruime schuilstal waar ze droog en warm kunnen staan. Anders was het niet verantwoord om ze er te laten staan.

mandy1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:40

mooi groen gras met enkele slib spoortjes..
wij gooien ze niet ophet land als het te nat is alleen in de paddock of in de bak..
Of op de uitloop van hun stallen

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:45

Wij hebben gelukkig bijna geen bagger, maar wij laten onze paarden er op dit moment ook niet op. Nu staan ze in de bak, en in de lente gaan ze weer 24/7 het land op, wanneer het genoeg heeft kunnen herstellen.

Melissa_101

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:47

de paarden de hele winter in de zelfde wei gehad.. dat is nu 1 groot modderbad.. maar de andere weilanden zien er heel mooi uit =)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:47

Hier is het ook een drama, klei en dan ook nog eens naast de dijk zitten (=kwelwater), het is maar goed dat ze een droge stal hebben met een verharding ervoor, anders zou ik medelijden met ze krijgen. Maar het is nog ieder jaar goed gekomen. In april schiet het gras weer als paddestoelen uit de grond.