automatische drinkbakken, hoe gaan ze het ooit snappen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: automatische drinkbakken, hoe gaan ze het ooit snappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 11:02

Een paard dat dorst heeft gaat vanzelf op onderzoek.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 19:01

als ze het never nooit niet gaan snappen zou je nog een vlotterbak kunnen proberen. Deze hebben wij voor de kippen en konijnen in het hok hangen, maar paarden zouden er ook uit kunnen drinken. maar ze leren het vast. Hier had ik het met de weidepomp, was eerst ook lastig..

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 19:03

Appelmoes oid op de lepel smeren.., zodat ze er (bewust) op gaan 'drukken'. lukt het niet, dan zelf even drukken tot er water uitkomt, wanneer ze de appelmoes aan het eten zijn. Maar vaak werkt dat wel hoor :j

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 20:45

Je hebt tegenwoordig ook veel van die vlotterbakken hoor.
Die vullen automatisch bij als er te weinig water in het bakje staat en de paarden hoeven dus niet tegen een lepel te duwen. Heb je een bang paard, dan werkt dat misschien beter. Je kunt soms ook de snelheid van het vollopen regelen. Als dat langzaam gaat schrikt je paard misschien minder en anders kan hij de bak redelijk leeg drinken, waarna die langzaam weer volloopt terwijl je paard iets anders aan het doen is ;)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 01:52

Orchidee21 schreef:
Bedankt
ik ga het morgen proberen met een dikke wortel. Voor nu heb ik nog een emmer water in de stal staan hoor. Wil ze natuurlijk niet laten uitdrogen omdat ze het nog niet snappen.

klinkt heel hard, maar dat werkt wel sneller. Zien doet leren, maar dan moeten ze niet ergens anders makkelijk kunnen drinken. Uiteraard moet je wel in de gaten houden dat ze niet uitdrogen. Wij hadden eerst ook zo'n paard op stal. Volgens de eigenaar dronk die niet uit automatische bak dus zette ze elke nacht emmers in de stal, paard schopte de emmers binnen 2 uur leeg en stond 's avonds vrolijk uit de drinkbak te lurken.

Een automatische drinkbak is eigenlijk een hel voor een paard, omdat het paard sneller drinkt als de wateraanvoer is en het paard dus eigenlijk heel veel moeite moet doen om genoeg water binnen te krijgen. Is laatst een onderzoek over gedaan en een paard drinkt meer uit een emmer als uit een automatische drinkbak.

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 02:08

Ook mijn paardje heeft heel zijn leven (10 jaar dus ;) ) water gehad uit normale bakken, maar sinds we verhuist zijn moest ie 't doen met een automatische bak. Hij vond het doodeng, stel je voor dat het bijt :Y) Ik heb toen ook alles geprobeerd, snoepjes erop, erin, samen.. Hielp allemaal niet. Heel lang in de buurt gebleven om 'm te betrappen, maar helaas. Uiteindelijk heb ik, heel banketstaaf, op de wei de waterbakken weg gezet en 's avonds het waterbakje eerst helemaal gevuld, om zijn vertrouwen te krijgen in het waterbakje opzich en om te laten zien dat hij toch écht daar zijn water moest halen. 's Morgens was dat dus ook leeg na een dag of 2. Ik geloof een dag later betrapte ik 'm dus wél op drinken uit het bakje :j Hij was overigens niet uitgedroogd, iets voordat hij het snapte begon zijn flank ietsje in te vallen, maar zijn turgor bleef normaal. Zolang ze nergens anders kunnen drinken, gaan ze het echt wel zoeken. EN geloof me, mijn knollie is echt een schijtzak hoor, hij stond met wijd gespreide benen en grote neusgaten + ogen te snuiven en te draaien in zijn stal toen ie 't beruchte geluid voor het eerst hoorde :=

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 19:05

nou de ouwe doet het, de 2jarige hengst bijna en de 3 jarige merrie niet...
Maar idd, we houden gewoon even vol. De merrie staat vanaf 4 uur smiddags tot 9 uur smorgens op stal
en krijgt echt geen ander water dan uit haar bakkie, en dat drinkt ze het bakje leeg en dan staat ze dom te kijken.. Maar heb hoop dat het allemaal goed gaat komen. De hengst kan door de tralies net bij het bakje van de oude merrie en lurkt daar ook het bakje leeg.. en de ouwe merrie doet hem weer vol voor de hengst.. Moet niet gekker worden. Maar de hengst is er niet bang voor, snapt alleen nog niet dat hij zijn neus tegen zijn eigen lepel aan moet drukken.

scarlet12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 19:13

Ik denk dat ze het vanzelf wel gaan snappen hoor. Het zal even tijd nodig hebben. En zoals er al meerdere zeggen, wat lekkers erin leggen?
Succes ermee..

_Amara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 04:09

ik denk eigenlijk ook dat het vanzelf wel komt.
mijn merrie vond het eerst ook vreselijk eng.
voordat ik haar had gekocht, kreeg ze ook water uit emmers.
toen ze eenmaal in de gaten kreeg hoe alles werkte, was het klaar.
ik heb toen gewoon geen emmers iod in haar box gezet. hield het natuurlijk wel in de gaten.
zelfs in de winter, als de leidingen zijn bevroren, moeten er wel waterbakken komen, en daar drinkt ze ook wel uit. maar zodra ze weer uit de drinkbakjes kan drinken, ziet ze de waterbakken op de grond al niet eens meer staan.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:46

Ik had dit met mijn (nu) 3 jarige ruin. Iedereen zei dat ik geen emmer op moest hangen want dan zou hij het nooit leren. Met als gevolg 's ochtends vroeg koliek. Dit is gelukkig allemaal goed gekomen.
Toen heeft hij zo'n vlotterbak gekregen en ook de waterbakjes met lepels in de bak en paddock vervangen door vlotterbakjes.
Onlangs is hij in een andere box gekomen en hierin hangt zo'n ouderwetse koeiendrinkbak van Brouwer(s), deze snapt hij gelukkig wel maar deze lepel is van kunststof en gaat heel licht naar beneden.

Succes ermee!

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 20:11

mijn pony was al 24 speciekuipen gewend.
toen ik haar meenam op vakantie hadden ze automatische bakken
en ja je speciekuip neem je niet mee.
k heb haar gewoon op stal gezet en volgende dag snapte ze hem

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 21:01

nou, de grootste schijterd heeft hem door.. zelfs nog eerder dan de hengst (maar die smokkelt nog steeds van de oude merrie mee) ik stond er versteld van. Lijkt zelfs of de 3jarige er lol aan heeft om de lepel omlaag te drukken.. En dat terwijl ze eerder in het hoekje van de stal stond als de oude merrie ging drinken.
De hengst snapt het nog steeds niet. Hij kan nl bij het bakje van de oude merrie (door de tralies heen) en drinkt daar mee als de merrie ook drinkt, zodat hij zelf niet de lepel omlaag hoef te drukken.. Hij krijgt in ieder geval water binnen, maar het is nog niet de goede manier.. de hengst wordt in mei 2 en ik denk dat hij meer aan het spelen is dan dat ie snapt dat het best belangrijk is om dat zelf te doen..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 11:28

Hihi liever lui dan moe :)
Kan je niet tijdelijk iets voor de tralies maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 11:36

Daarom heb ik vlotterbakken, die vullen vanzelf en kunnen ze blijven drinken, ik vind het ideaal.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 11:37

Hier leerden ze het heel snel. Vooral veulens zien het hun moeder doen en ik had er eentje die met 3 weekjes oud al de neus op de klepel drukte en water dronk uit die drinkbak, ik zat echt verbaasd te kijken.

Ik zou geen emmer neerzetten. Als ik mijn paarden de keuze geef drinken ze ook uit de emmer. Vinden ze lekkerder en makkelijker.
Ze leren het echt vanzelf. Ze drukken vanzelf die klepel in als ze het onderste bodempje willen drinken. Dan hebben ze door dat er vanzelf meer water komt.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 17:05

Mijn paarden hadden het snel door, de eerste keer gingen ze nieuwsgierig kijken en dronken ze het water uit het bakje op, en heb ik zelf even meegeduwd tegen de lepel. Na een paar uur waren ze er mee weg.
Wel heb ik een probleem gehad toen Willow in de kliniek stond, daar stond het bakje veel lager als thuis (ongeveer op 60 cm van de grond, omdat er soms ook veulens of kalfjes ofzo stonden) en daar wou hij niet uit drinken. Hij heeft daar wel gewoon een emmer gekregen, die hij dan leegdronk en waar hij vervolgens mee ging staan zwaaien :+

gekkenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 12:17

Zo een hadden wij er ook op stal
Paard snapte niks van die drinkbak dus de staleigenaar was elke dag met emmers in de weer
Dit is een hele tijd zo doorgegaan, toen zag het paard ineens het licht en dronk wel uit de bak

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 12:20

Ik denk dat ze het zelf wel uitvinden hoor! Ze krijgen vanzelf dorst!

Mijn ex pony was het ook niet gewend, maar binnen 10 minuten had ze het al uitgevonden.
Komt vast wel goed!