Hoe ratten wegkrijgen bij de paardenstal?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 10:20

Ik had op de vorige pensionstal muizen in mn box, het werd zelfs zo gek dat mn vorige paard
een keer allemaal kleine wondjes op zn rug had. Hadden die muizen m gebeten!!

(waarschijnlijk lekker gaan liggen en lag hij net op ze)

De eerste 2 heeft hij zelf "vermoord" 1 vond ik plat als een duppie in stal, en de ander
zag ik onder de rubberen mat onder de voorbak schieten toen ik mn paard wat lekkers wou
geven.. Hij loopt naar zn bak, gaat staan schrapen tegen die mat en ik hoor ineens hele
harde schelle piep. Ik til die mat op, muis dood.

Verder overigens als ik ging uitmesten en er kwamen er een paar omhoog ging ik ze achterna
met riek en voerschep :') Hele stal stond me uit te lachen toen ze me over het hele terrein
met een voerschep achter een muis aan zagen rennen omdat ik m plat wou slaan :+

OT:
imposantje schreef:
We hebben 1 jong katje, maar die komt nog niet buiten, is nog niet in staat om dieren te vangen...is nog behoorlijk jong.

Rat eet de kat op bedoel je _O-

Rattengif op onbereikbare plekken voor paarden geen optie???

Harmonie6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 11:44

Hier een Australian Cattledog die enorm veel vangt , hij verdeeld zelfs de buit onder de andere honden.
De dikste ratten gaan ie te lijf.
Maar alles vangen lukt hem ook niet.

Zelf zijn wij heel voorzichtig met voeren etc, maar onze buren ( 50m verderop ) gooien erg veel eten voor de katten en kippen achter het huis neer, de ratten eten daar, en komen lekker in/onder de warme paardenstal slapen/wonen .
Je ziet ze in de avond en nacht heen en weer rennen.
Al de buurtjes erop aangesproken , maar zij zijn van mening dat ratten op een boerenerf horen , en het zal wel meevallen.
Ondertussen wordt inderdaad de gehele paardenstal vernield , de stenen komen omhoog en overal gangen graven ze.

Onderschat ratten niet , het zijn er meestal veel meer dan je denkt dat er zijn , gif strooien kunnen wij niet er lopen hier kippen vrij rond .
Dus ik volg dit topic met interesse.

GR M

imposantje

Re: Hoe ratten wegkrijgen bij de paardenstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 12:23

We hebben nu klemmen staan, daar zat eergisteren een muis in ;)
Ik heb de rat ook al een paar dagen niet meer gezien, hoop dat hij weer weg is ;)
We zullen zien.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:25

Ik heb wel eens horen zeggen, dat als je muizen hebt er geen ratten zijn, en andersom ook ?
Maar of dit ook echt onderbouwd is weet ik niet :P

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:35

Als je gif wilt gebruiken is het vrij makkelijk om zelf een veilige gifvoer-bak te maken.

Een stevige kunstof doos, van oude paardensnoepjes o.i.d. waar je een gat in knipt waar de rat net door kan. In principe kan een rat door elke opening waar zijn kop in past, de rest van het lijf trekt hij er achteraan.
Hierin gooi je het het voer waarna je de deksel stevig dicht maakt met duct-tape ofzo.

Dan kan de rat er wel in en katten/paarden/vogels kunnen niet bij het voer.

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 13:21

Peerke_ schreef:
Ik heb wel eens horen zeggen, dat als je muizen hebt er geen ratten zijn, en andersom ook ?

Ja, volgens mij wel. Die man van de ongediertebestrijding die bij ons is geweest toen we last hadden van ratten, zei dat ook.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 13:28

__Nienke schreef:
Peerke_ schreef:

Ja, volgens mij wel. Die man van de ongediertebestrijding die bij ons is geweest toen we last hadden van ratten, zei dat ook.

dat heb ik ook vaker gehoord, helaas heb ik hier bij de 'binnenstallen' muizen en bij de verderop staande containerstal ratten....(gehad)
Katlief vangt gelukkig de muizen en jackrussellief neemt de ratten voor zn rekening...De jackrussel vangt overigens ook wel graag muisjes soms zelfs samen met de kat. Kat jaagt ze uit de stal hond duikt er bovenop... teamwork
Jonge ratten worden wel door de kat gevangen maar de volwassen ratten durft ie niet of zo, terwijl de jackrussel kleiner is dan hem haha.

SimoneX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 13:36

Er zijn al hele goede tips gegeven maar volgens mij kun je (als je ratten hebt) de ongediertebestrijding van de gemeente bellen. Zou ik zeker doen!

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 13:47

imposantje schreef:
We hebben 1 jong katje, maar die komt nog niet buiten, is nog niet in staat om dieren te vangen...is nog behoorlijk jong.

Toen mijn kat vorig jaar nog een jong katje was heeft ze in huis alleen al 7 muizen gepakt. Eigenlijk om alleen mee te spelen maar wij hebben ze afgenomen (en is stal weer uitgezet :D ).

Nu een jaar later blijft het niet bij spelen.
Wat ze met ratten doet weet ik niet, die heb ik nog niet gezien.

imposantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 13:48

Ik heb ook ratten en muizen bij de stal zitten :S hoe dat kan weet ik ook niet, maar het zij zo.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 13:50

En hoe ziet je mesthoop eruit? Ratten houden ook van paardenmest..

Op zich kan een stalkat ook perfect gewoon buitenleven, zorg gewoon voor een beschut plekje met voer, waar ze ook kan schuilen.
Hier in de buurt kan je ex-straatkatten een nieuwe thuis geven door ze op je stal te houden en ze te voeren (zo komen ze ook terug), ratten vangen ze uit leedvermaak :).

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 14:40

het beste is nog altijd alles super netjes en schoon te houden zodat het helemaal niet interessant voor ratten en muizen is in en om de stal!
Ga je ze vangen komen er toch weer anderen voor terug zolang er vreten te vinden is!

Hilbrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 14:15

ik denk dat ik wel weet wat je bedoelt Donna.Misschien wel zielig , maar wel effectief.Het is de manier waarop ze het vroeger deden .Ze vingen vroeger een rat in een kooi en prikten deze met een hooivork langszaam dood .Het schijnt dat de ratten dan enorm gaan gieren en je kunt er zeker van zijn dat de rest van de aanwezige ratten op de loop gaat .'k Heb vaak van m'n opa gehoord dat ze het vroeger op deze manier deden , maar toen hadden ze ook weinig andere middelen om ze te bestrijden .Tegenwoordig kun je beter speciaal gif gebruiken ,wel zo humaan .
Donna89 schreef:
Ik heb misschien wel een oplossing, maar is wel beetje vies/eng misschien zielig.
wij hebben ook een ratten plaag gehad, echt heeeel veel ratten, zaten bij de paarden, aten de eieren onder de kippen vandaan, en het waren er zoveel dat de 2 doorgetrainde boerderij katten en niet tegen op konden.
Wil je weten wat bij ons de oplossing was? stuur ff pb. anders heb ik straks heel bokt over me heen.. haha

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 14:22

Ze zeggen toch dat wanneer je er eentje ziet, er nog tenminste 10 achter de muur zitten?

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 14:24

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 14:25

Ik vraag me af of ze wel echt weg te houden zijn.
Zoals je al zei zijn het buitenstallen..
Volgens mij zijn ze gewoon niet weg te houden.
Aangezien ze ook van mest houden. :P
Laatst bijgewerkt door Cchanny op 21-01-11 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 14:26

Ik heb ooit eens een rat in de stal zien lopen.. vreselijk!
Maar onze pony trap die dieren dood.. heb de rat dood gevonden in zijn stal..
Het probleem hiervan is dat ze ook loopt te maaien na onze hond :o
We hebben echt een killer op stal!!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 14:29

rapido schreef:
het beste is nog altijd alles super netjes en schoon te houden zodat het helemaal niet interessant voor ratten en muizen is in en om de stal!
Ga je ze vangen komen er toch weer anderen voor terug zolang er vreten te vinden is!

Dat zou de perfecte oplossing zijn maar dan moet je telkens als je paard bv muesli heeft gegeten met een stoffer en blik er langs want er blijft altijd wat achter.

Wij hadden de schuilstal aan de waterleiding staan. Helaas veel ratten in de waterleiding waar in het buitengebied niets aan te doen is.
Ik stuurde altijd de hond vooruit zodat ik geen ratten tegenkwam op stal. Als er dan toch 1 liep werd die vakkundig door onze hond om zeep geholpen.

Ben benieuwd of er goede oplossingen zijn. Ik zou ook zeggen, vergif zetten waar er geen andere dieren (paard/kat) bij kunnen maar het blijft waarschijnlijk dweilen met de kraan open.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 14:32

Hier komt de gemeentelijke ongediertebestrijding wel gratis bij particulieren, maar bij bedrijven (zoals een manege) moet je er voor betalen. De eerste keer op stal met een rattenplaag kwam er een mannetje van de gemeente langs en hij had er echt verstand van. Binnen no time alle ratten weg. Een goed half jaar later weer ratten. Kwam er nu een ander mannetje en hij controleerde de gifboxen (zwarte doos met gaatje erin en een bakje voor gifkorrels, konden poezen/honden/paarden er niet bij). Volgens het mannetje hadden we geen last van ratten want de gifopname was nihil. Vervolgens zag je zo de ratten lopen. Over de bovenkanten van stal, langs de achterwand en als het rustig was zo over stal. Geklaagd bij de gemeente (je betaalt er tenslotte voor, maar het resultaat was niks). Kwam het eerste mannetje weer terug em toen waren de ratten zo weg. We hadden het voer in tonnen afgesloten, maar er zat genoeg in het stro blijkbaar. Ik heb wel eens rattenvallen neergezet. nadat ik op 1 plek 2 ratten had gevangen, kwamen ze niet meer in die (lege) stal. En over dat gillen. Ik had een val op een randje neergezet waar de ratten ook overheen liepen. Op een middag hoor ik gekrijs, was er eentje met zijn staart in de val terecht gekomen. En vervolgens naar beneden gevallen. Gillen en krijsen dat beest! Echt erg. Daarna liepen ze daar ook niet meer over het randje. Ze zaten bij ons in de tussenmuren van de stallen. Uiteindelijk heb ik met kippengaas de open stukken afgesloten zodat ze daar er niet meer door konden. Hielp ook wel een beetje. De gaten in de muren waar stenen uit waren zijn ook dicht gemetseld. Ook dat hielp een beetje. Uiteindelijk waren we in het voorjaar alle ratten kwijt.

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 14:33

Ik heb een speciekuip water in de stal staan (heb geen automatische drinkbak) en heb daar al meerdere malen een rat in gevonden. Misschien een idee? :+

Als je kat straks wel naar buiten gaat moet je erg uitkijken met gif ed, gewone vallen op voor je kat onbereikbare plaatsen zijn het beste!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 14:35

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 14:35

Wij hadden muizen, gewoon valletjes neer gezet en binnen 3 dagen waren ze allemaal gevangen. We hadden gewoon kooitjes die dichtklappen als hij erin zit, dus dan worden ze tenminste niet vermoord. Dat vind ik altijd zo zielig. :')

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 14:38

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 14:43

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 14:48

Hoe vervelend goor en eng ratten ook zijn, ik ben geen voorstander van gif en zeker niet in een landelijke omgeving.

Het rattengif wat nu nog toegestaan is is langzaam werkend, de ratten krijgen er inwendige bloedingen van, worden eerst slomer en gaan langzaam dood. Of dat een plezierige dood is, daar kan je over discussiëren, het oude gif gingen ze snel van dood op een hele heftige manier.
Het grote probleem van het moderne gif is dat de ratten die dit gif hebben gegeten een makkelijke prooi voor roofvogels zijn en op die manier de roofvogels vergiftigen.
Als er minder roofvogels zijn, krijgen ratten en muizen vrij spel omdat er dan een natuurlijke vijand buitenspel is gezet.

Misschien is het een idee om op je stal enkele katten te huisvesten, neem eens contact op met de dierenbescherming, die zitten vaak met voormalige zwerfdieren die niet in huizen te plaatsen zijn en blij zijn met een plekje waar ze vrij kunnen leven. Netjes gecastreerd dus dan heb je ook geen problemen met ongewenste nesten.

Je kattenbak legen in het nest, als je die kan vinden, wil ook nog wel eens helpen.