Deze hooiruif, waar kopen? Waar betaalbaar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 12:24

Sammyoo schreef:
Ik heb een tijd terug bij een boer een oude ruif voor 50 euro gekocht. Hij staat nu in de schuilstal, maar we gaan er een dak opmaken zodat hij buiten kan staan. In m'n profiel staat een foto. Hij is alleen niet zo mooi, dus hij wordt ooit wel vervangen. Hout zoals hierboven is erg mooi, maar daar kunnen je paarden wel aan gaan knagen.

Ik moet eerst even zeggen dat ik je leefomgeving voor de paarden heel erg mooi en creatief vind! Wow!
(en Tommy is erg schattig :D )
De ruif wil ik wel overnemen als je toch een andere wilt... :P Ik vind hem best mooi en zeker met een dakje is het een heel handig ding, lekker groot ook!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 13:34

Amalarab, we zullen het zelf nog even met deze ruif moeten doen! We gaan eerst kijken of het werkt om hem buiten te zetten. Zo ja, dan komt er binnen een half jaar wel deze:
http://www.allie.de/pdf/download/2010/N ... oP_Web.pdf

Paardenruif ideaal, blz 6.
Ik heb hem zien staan op horse event. Hij is niet zo groot als de ruif waar ts naar op zoek is, er past 1 kleine baal in, die schuif je er aan de zijkant in. Deze ruif kwam op ongeveer 500 euro.

Je kan natuurlijk ook in maart naar de equitana! Daar zijn altijd veel vertegenwoordigers met stal en weide spullen. Heb je gelijk een leuk paardendagje uit.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 14:29

ninajojo schreef:
Amalarab schreef:
Jeetje HeleneDas! Wat afschuwelijk! Op welk onderdeel liep het paard de fatale wond op? Dakrand/punt ofzo? Niet leuk maar wel goed om te weten.

En ja Dorienn, mijn dames gaan vast eerst gek doen en snorken maar als ze eenmaal weten dat er eten in zit?

Hij was op een van die bogen gespiest. Je zou het niet verwachten dat dat kan. Denk ook dat er veel kracht achter heeft gezeten.
Hij was er waarschijnlijk op gejaagd door een ander paard.

Jaa inderdaad ;(

Divine

Re: Deze hooiruif, waar kopen? Waar betaalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 17:13

Een dakje maken is zo gebeurd: paar lange palen in de grond en een stuk golfplaat er op. Alleen, dan moet er nog een ruif onder :D.

Op de Duitse Ebay zijn ze een stuk goedkoper:
http://shop.ebay.de/?_from=R40&_trksid=p5197.m570.l1313&_nkw=raufe&_sacat=See-All-Categories
Wellicht loont het om zo'n ding uit Duitsland te halen?

Deze staat op MP:
http://link.marktplaats.nl/410009834

Op zich is het vrij simpel zelf te maken: koppel een aantal voerhekken (model "zweeds", zie google voor afbeeldingen), zet deze op bielzen, in een vierkant/driehoek, en klaar!

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 17:16

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 17:30

Ik kan niet precies uitleggen waarom maar ik vind al de ruiven toch wat gevaarlijk. Ik zie overal een voet/been/paard vastzitten....met alle gevolgen van dien. De laatste zie ik omvallen door een eens lekker schurend paard. Het zal wel aan mij liggen..... Behalve die robuuste houten met het net; die vind ik mooi en veilig ogen (alhoewel ik het net anders zou vastmaken maar dat is een detail).

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 17:34

Teuntje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 18:10

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:26

haas pferdesport heeft die ruiven ook en patura ook.
misschien nog een tip

johancoolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 20:06

Patura heeft goede en veilige ruiven. Let er op dat wanneer je een ruif koopt, de dakrand en
3-puntbevestiging voor de tractor is afgeschermd door een buis en beschermbeugel. Anders kan een paard zich hier lelijk aan verwonden.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 00:46

Bedankt voor het meedenken iedereen!
Dit is niet zo gek:
Afbeelding uit Duitsland voor €739,-

Maar goed de veiligheid dus...idd zo'n smalle moet niet omvallen(toch bedankt voor de tip van die bokker!) en ze moeten zowiezo met zo'n dak hun hoofd niet stoten. Ik heb geen trekker en dus hoeft er geen 3-puntbevestiging op.

Over de link van Arabesk, zoiets heb ik dus al. Alleen dan aan een boom en aan het hek(poort) want de zelfgemaakte 'losse' balk in het land was na 1 nacht omgegooid... ;)

En Wuswa ik zou het net ook iets anders vastmaken, hoger tegen de balk aan.
Ik vind die zeker ook mooi en stevig ogen.

Je ziet met deze link http://link.marktplaats.nl/410009834 van Divine dat een ruif best betaalbaar is tót er een dakje opkomt. Dan is ie meteen 2x zo duur!

Ik wil de houten constructie aan mijn vader en schoonvader laten zien, zij zijn heel handig!

Even googlen op zweedse panelen en Equitana.. :)

Gedaan: heb nog niets gevonden bij de zweedse panelen en Equitana kost 2u37min om er te komen..wordt hem niet! :o

Goldie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 10:40

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 18:39

Zo'n houten ruif vinden de paarden vast heerlijk :Y)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 18:58

Die behandeling vh hout is vast heel ongezond voor de paarden, maar bedankt voor de reactie!
Ik wil van die quarantainebakken kopen en daar met roosters een slow feeder van maken!

Aleta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 19:10

Die slowfeeders hebben ze bij ons ook, alleen dan grotere bakken. Het is superhandig, want je kan daar ook voor 2 voerbeurten aan hooi ingooien als je weg moet.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 22:31

ok, oud topic.
heb de afgelopen winter een kuubskist en een quarantainebox gebruikt voor het hooi. ik heb er netten in vast gezet.
de kuil eronder en eten maar.
helaas werd het wel wat nat door die langdurige regen en ook was er nog steeds verspilling.

nu overweeg ik toch weer zo'n hooiruif maar dan met voerhekken.
Afbeelding
+ een net over de kuil heen.

wie heeft er zo eentje en werkt het handig? is het veilig? regent het niet toch nog in?

(waarom is hij in NL €1245,- en in Duitsland €1011,-?)

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 09:35

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 12:37

Die kleinere ruiven zijn mooi maar ik denk dat ze vaak omver liggen omdat het er niet zo stabiel uit ziet.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 15:43

Dat denk ik ook, die moeten dan vast gezet aande ondergrond

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 00:07

Is het geen ideel om op een vaste plek een afdak neer te zetten en daar een kunststof kuubskist eronder te zetten. Neem daarna een fijnmazig maar wel sterk rooster. Onderin de kuubskist maak en een ketting vast. Zo kan je het rooster eenvoudig aan de ketting vast maken.
Persoonlijk zou ik het stuk wel bestraten.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 09:50

dankje kiki, ik heb al een kuubskist en een quar.kist met een hooinet onderin. ik heb een bestraat gedeelte. het afdakje wordt een probleem ivm de gemeente.
het liefst bouwde ik zelf een dakje op de kisten. maar ben niet zo handig, het scheelt wel weer veel geld met een hooiruif kopen v €1245,-. ben nooit zo snel met beslissen :o maar t moet voor deze winter wel klaar.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 21:31

Lastig altijd met die gemeente's }:0
Ik denk dat wanneer je aan de binnenkant van de bak 4 palen vastmaakt (aan de binnenkant) je al een begin van het frame hebt. Bovenin verbind je de balkjes weer met balkjes aan elkaar.
Aan de linker en rechterkant maak je op de boven dwarsbalk een 3 hoek, dit doe je aan beide kanten.
Van de linkerpunt van de 3 hoek leg je weer een balk naar de rechterpunt. Tussen de schuinen stukken kan je voor extra versteviging ook nog een balk doen.
Op de schuine stukken leg je een plaat hout wat voor buiten geschikt is en je dak is klaar.
Afwerken kan met dakpannen, daklei (singels) of gewoon asvalt.....

Eventueel kun je de hoeken van het hout waar ze bij kunnen afwerken met een hoekprofiel, kunnen ze er ook niet aan gaan knagen.

Hoop dat je snap wat ik bedoel!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 23:17

ik snap t! dankje! ik moet nu maar eens hout gaan kopen...dacht aan schaaldelen, die geven zo'n landelijke look..

noortiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 21:33

buren van ons hebben zoiets :http://www.logismarket.nl/ip/kruizinga-kunststof-stapelbak-groot-volume-bak-met-sleden-kleur-grijs-laadvermogen-500-kg-482733-FGR.jpg

miss is dat wat? (ze hebben met gaatjes erin dus kan t water eruit als het regent bijv)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 21:46

ja zo eentje heb ik idd. hele handige sterke hooibakken maar ja met die langdurige regen wordt het hooi zo nat en ik voer voor meerdere dagen.
heb een houtbedrijf gevraagd een offerte te maken voor een zelfmaakhooiruif van hout! (met deze plastic bak erin geschoven)
hebben ze meteen schuilgelegenheid...