Dierenbescherming regels, waar gaat het heen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:01

ik vind het vooral grappig.. het plan is leuk, maar aan de reacties in het vorige topic te zien realiseert de gemiddelde bokker zich echt niet wat het inhoudt. Het is in het westen geneens te realiseren. dus dat wordt ruimen...
alle leegstaanden weilanden gaan heus niet opeens voor paarden gebruikt worden, daar is veel meer mee gemoeid dan een paar grazers die buiten willen staan. Dan zou op landelijk niveau opeens alles moeten veranderen. I don't think so. alleen de gemeentes wordt al een drama. daar draait het gewoon om geld.
overigens staat mijn paard 24/7 buiten.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:02

en dan zijn de weilanden nog maar een voorbeeld. Ze kunnen veel beter gewoon zorgen dat voorlichting verbeterd word, dat duurt uiteindelijk net zo lang als de invoering van dit soort dingen. of gaan ze in spetember 90 procent van de stallen dichtgooien.

Takke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:03

xmarliez schreef:
Takke, waarom wel een vergunning voor meerdere binnenstallen/binnenbakken/stapmolens en niet voor een ruime uitloopstal en dieren laten lopen op gewone agrarische grond? Ik denk dat het moeilijker is om een grote stal te plaatsen dan een open vlakte een open vlakte te laten en daar op de plek waar anders binnen stallen zouden komen nu een ruime buitenstal maken. En ik denk inderdaad dat ik op een roze wolk leef maar ik denk ook dat het haalbaar is, als je het maar wil en ik denk dat mensen dat 'willen' niet vaak hebben. Omdat het nou eenmaal neit voor het oprapen ligt nemen ze genoegen met hun paard 23/7 in de stal. En daar gaan mensen gewoon de mist in.

Wederom zit je dus aan vergunningstelsels vast.Hoe kun je dieren op agrarische grond laten lopen wanneer dit tegen de wetgeving is.
Het bestemmingsplan is agrarische grond en niet vee/paarden houderij.
Ik denk dat je jezelf eerst eens moet verdiepen in hoe vergunningen in zijn werk gaan en hoeveel moeite het kost om ze om te laten zetten als dit al lukt.
Dat "willen" waar jij het over hebt hebben in mijn ogen veel mensen. Het punt is dat jij het geluk hebt de juiste stal daarvoor te vinden wat voor anderen een probleem is. Nu jij de "fijne" ervaring hiermee hebt is dit het ultieme en moet het overal maar toegepast worden.
Vervolgens worden er lukraak opmerking geplaatst in de richting van : "overal waar onze luxe staat bij persionstallen kunnen we gewoon platgooien en daar hele mooie weilanden van maken"
Sorry maar ik denk dat je jezelf eerst eens moet verdiepen in dit soort zaken voordat je bepaalde opmerkingen maakt die kant nog wal raken.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 13:05

Valencia2002, hadden je paarden wel de mogelijkheid om lekker in een schuilstal te staan met droge voetjes? Mijn paarden hebben nooit last van mok ondanks de klei grond.
Ik heb geen argumenten om te zien dat mijn pony gelukkiger is, wat ik wel weet is dat ze zelf kan kiezen en zo iedere seconde kan bepalen waar ze staan wil. En ze staan het merendeel van de dag lekker op de wei. Mijn paard is nog nooit ziek geweest, nog nooit problemen gehad en dat is een bevestiging voor mij zodat ik weet dat ze het goed heeft zoals ze het heeft.
Aan mijn shetje kan ik het zien omdat die de stal afbreekt als ze erin staat. Heeft haar hele leven in een stal gestaan, nooit de kans gehad lekker in de wei te komen en nu ze dat gewent is wordt ze hondsdol in een stal.. Ze staat er ook werkelijk never nooit in.

Takke, ik weet dat mijn kennis daar nog niet zo groot in is maar het draait mij niet alleen om de paarden in weilanden te krijgen maar meer op de stallen te vergroten als de paarden dan al op stal moeten staan en de stallen te verbeteren. Geen hoge muren maar gewoon lage zodat ze contact kunnen hebben met soortgenoten. Dát is ook ooh zo belangrijk. Maar het gaat meer om wat mooi kijkt en niet om wat fijner is voor het paard.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:06

Misschien een rare opmerking.

Ik vindt de manege's er een hoop uitleg over de paarden moet geven.

Ik heb niet echt veel geleerd op de manege de 10 jaren terug en het meest heb ik geleerd met me eige paard en van de stal waar ik nu sta.

Overig zal het voor de kinderen ook leuk zijn om uitleg te krijgen over de natuur van het paard en eventueel bepaalde lichaamstaal van het paard inplaats dan alleen maar het poetsen en rijden.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 13:08

Maneges ga ik helemaal niet over beginnen. Als ik daar binnen kom ben ik sowieso in staat om de eigenaren de nek om te draaien. En dan niet alleen om hoe ze die dieren houden maar meer hoe ze kinderen leren met paarden om te gaan, te gek voor woorden gewoon.
Overigens niet alle maneges en zijn ook nog goede maneges alleen helaas niet in mijn omgeving.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:09

Misschien hebben we niet te weinig land, maar te veel paarden. :)*

Maar ik denk dat de voorstellen wel uit te voeren zijn. Laten we in plaats van tegen de draad in gaan eens beginnen met mee werken. We willen tenslotte allemaal dat ons paard zich prettig voelt. 4 uur per dag zou toch wel gerealiseerd kunnen worden? In groepjes naar buiten. Uitzonderingen daar gelaten, maar ik denk toch echt wel dat de meeste mensen/stallen een uitloop kunnen creëren of de paarden in een paddock/bak/longeercirkel of weiland kunnen zetten.

Zelf ben ik er heel stellig in. Ik zou geen paard willen hebben als ik het niet het leven kan bieden wat het in mijn ogen verdiend.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:13

HC en ninx komen altijd helemaal tot leven als er zoiets loopt :+

Ik vraag me altijd af wat mensne nu eingenlijk weten. De een wordt aangepraat dat op stal beter is en de ander doet ook allleen maar ies omdat de massa bokkers zegt dat 24/7 het helemaal is. Hoe gaan we het oplossen met bitloose optoming enz? dat is eigenlijk wel een sorrt van beter. worden bitten en zooi binnekort ook verboden?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:13

Vind wel dat de TS écht een punt heeft. Als je op bokt komt vertellen dat je graag een hond wilt, maar je werkt wel elke dag tot 19u en gaat daarna ook nog graag uit, dan springt iédereen bovenop je en mag je vooral geen hond nemen. Je eigen belang niet voor het beestje stellen enz.

Als je graag een paard hebt, werkt het blijkbaar omgekeerd. Dan moet het paard maar tevreden zijn met wat het krijgt, want iets beters is er niet te vinden. Dan maar geen paard nemen tot je iets beter vind, of actiever op zoek gaan naar iets beter, komt niet in de mensen op...

Wij hebben pas een 2de paard bijgekocht. Nu, van mijn vader mocht dit enkel als wij er de plaats voor vonden (mijn paard stond met een ander op 60 are, imo te klein voor drie paarden). Goed, we hebben er enkele maanden tijd ingestoken, een weiland (braakliggend) gevonden van een goede grootte, geïnvesteerd in een nette omheining en stalling en dan pas mocht het nieuwe paard komen. Voor mijn zus (voor wie het 2de paard was) natuurlijk even niet zo leuk, als er groen licht gegeven wordt voor een paard wil je dat natuurlijk zo snel mogelijk. Maar huisvesting moest eerst in orde zijn.

Los daarvan, dit is echt niet betweterig bedoeld. Weet dat alles niet zo simpel is, zeker niet als het paard er nu al eenmaal is en ik geloof echt dat iedereen zijn uiterste best doet. Maar toekomstige paardeneigenaars kunnen er misschien wel eens over nadenken...

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:15

Jep, ze hadden droge plekken om te staan, maar spelen in water is hun favoriet, dus voor mij niet meer 24/7 buiten behalve in de zomer.

Qua vergunningen ken ik nog wel wat kromme verhalen. Ben nu ruim 1,5 jaar aan het vechten pppfff, maar hoorde gisteren op tv dat een echtpaar 25 jaar tegen de gemeente vocht, dus dan valt dit nog mee haha

Wat betreft maneges ben ik blij dat ik 28 jaar terug les heb gehad bij een manege waar de eerste 5 lessen alleen maar theorie waren op een speelse wijze en daarna tot je naar de gevorderde les kon overstappen je altijd 1/2 uur theorieles had en vervolgens de pony/ het paard ging pakken/ poetsen, e.d. en dan nog een 1/2 uurtje rijden. Moet bekennen dat dat toch best een redelijk goede basis was voor een guppie van 6 á 7 jaar. Dieren stonden ook altijd overdag buiten en gingen 's nachts onder dak. Zie je niet vaak bij maneges moet ik bekennen.

linsim26

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:16

mijn paard komt ook alleen buiten als ik er ben. en dan staat ze bij het hek te hinniken waar ik blijf om haar weer binnen te zetten..:)
er is wel weiland genoeg maar dat lopen ze nu helemaal kapot en dan hebben ze van de lente ook niets meer te eten dat lijkt me ook niet handig.

ik heb gelukkig een paard wat best een dagje binnen kan staan, ik weet dat het dieren zijn die 24 uur per dag beweging nodig hebben maar ik denk dat er nog steeds meer plaatsen zijn waar paarden 24 uur per dag binnen staan dan 24 uur buiten.

mijn paard vind er ook geen drol aan om in de regen buiten te staan, dan staat ze alleen maar te wachten dat ik haar weer binnen haal.
als ik aan mn paard zou zien dat ze ongelukkig was op stal zou ik wel een andere oplossing zoeken maar ze is altijd vrolijk dus..
kijk als je paard staat te springen op stal snap ik dat het beter is het naar buiten te doen maar bij de mijne is het geen probleem.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:18

Ik heb nu een stal gevonden waar ze veel meer weidegang krijgen dan nu. Waarom ik die niet eerder had, ik wist niet dat die er was en die andere stal was het dichtste in de buurt. Gelukkig gaat hij a.s. zaterdag er naar toe, hier heeft hij meer weidegang en contact met andere paarden :)

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:18

linsim26 schreef:
mijn paard komt ook alleen buiten als ik er ben. en dan staat ze bij het hek te hinniken waar ik blijf om haar weer binnen te zetten..:)
.

Staat ze dan alleen buiten? Dan snap ik namelijk wel waarom ze hinnikt...niet naar jou, maar naar haar maatjes (sorry, maar moest het even kwijt).

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:19

Het moet trouwens ook niet altijd weiland zijn... want iedereen valt daar nu over. Maar een goede (gedraineerde) paddock, of uitloopstal met verharding, is toch ook al te verkiezen bove puur op stal?

mika11

Re: Dierenbescherming regels, waar gaat het heen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:22

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:24

Ik denk dat dat beter te realiseren is dan 24/7 weidegang. Ik weet wel dat mijn paard dat prettiger vond dan elke dag in de wei (die uiteindelijk toch minder werd) ze was daar stukken rustiger, happyer en veel beter te rijden. en zo heel heel groot was die paddock niet.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:27

ik vind dat de paarden het er hier nog relatief goed hebben, uitzonderingen daar gelaten maar die heb je met alles, zowel dieren als mensen.

ik snap niet dat ze eerst verder kijken dan nederland er zijn er zo veel die het slechter hebben in andere landen dat ze die maar eerst gaan helpen,
maarja dat is mijn mening

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:45

Het zou ook fijn zijn als de pensionstallen ook meewerken, want er zijn maar weinig stallen die voldoen aan de basisbehoeften van een paard, en dat is zonde :n

Ik ken stallen waar ze in de zomer zelfs maar kort buiten komen. Ik had zelf voor een nieuwe stal een lijst van zeker 30 stallen, maar 2 voldeden er aan mijn eisen...

Ik heb in het begin ook op een stal gestaan waar mijn pony weinig buiten kwam in de winter, was erg dichtbij, niet duur, goede bak, met vriendinnen op stal. Voor mij perfect, maar ik dacht er niet goed over na...

In de zomer stond hij dag en nacht buiten, dat was geen probleem. Maar de winters... de eerste winter kende ik hem pas een paar maanden en had hij ringworm gekregen, hij heeft daardoor erg lang alleen moeten staan als hij naar buiten kwam. De tweede winter merkte ik echter pas goed gedragsverschillen op, hij gedroeg zich zo anders, had nergens zin in, altijd maar de oren naar achteren tot op het punt dat hij met buitenstaan een ander paard uit frustratie aanvloog. En niet zo'n klein beetje ook, hij moest en zou dr grijpen. Heeft hij later ook nog geprobeerd bij een ander paard. En dat terwijl hij echt een allemansvriend is, kan met iedereen, ook met die 2 paarden. Dat was voor mij de druppel. Ik kon mezelf wel voor mn kop slaan, ik had voor mezelf gekozen en niet voor hem, hij was echt ongelukkig...

In de tussentijd nog op een andere stal gestaan, was op dat moment de enige optie, maar was ook niet geweldig.

Momenteel staan we op een super plek, hij staat nog steeds dag en nacht buiten met een vriendje, bomen als schutting, meerdere keren op de dag flinke berg hooi en altijd water. En mijn pony, die is nog nooit zo gelukkig geweest. Mogen mensen mij voor gek verklaren, maar hij is echt gelukkig. Ik heb hem nog nooit zo blij en vrolijk mee gemaakt, elke dag weer, heeft overal zin in en zijn oortjes zijn geen één dag naar achteren gaan als ik hem kwam halen. Dus ja, ik denk dat je best kan merken of een dier gelukkig is, in mijn geval iig wel.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:46

StalNollie, maar dat praat toch niet goed dat er nog steeds paarden zijn die enkel eruit komen om gereden/gelongeerd te worden, paarden in te kleine stallen staan en paarden die hun hele leven alleen staan?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 15:18

linsim26 schreef:
er is wel weiland genoeg maar dat lopen ze nu helemaal kapot en dan hebben ze van de lente ook niets meer te eten dat lijkt me ook niet handig.

ik heb gelukkig een paard wat best een dagje binnen kan staan, ik weet dat het dieren zijn die 24 uur per dag beweging nodig hebben maar ik denk dat er nog steeds meer plaatsen zijn waar paarden 24 uur per dag binnen staan dan 24 uur buiten.

mijn paard vind er ook geen drol aan om in de regen buiten te staan, dan staat ze alleen maar te wachten dat ik haar weer binnen haal.
als ik aan mn paard zou zien dat ze ongelukkig was op stal zou ik wel een andere oplossing zoeken maar ze is altijd vrolijk dus..
kijk als je paard staat te springen op stal snap ik dat het beter is het naar buiten te doen maar bij de mijne is het geen probleem.

Waarschijnlijk vind jouw paard het niet leuk om ALLEEN buiten te staan.
Want meestal als je zelf moet buitenzetten, staan de andere paarden op stal. En als het dan ook nog vies weer is en er niets te eten valt, of het paard gewoon verlatingsangst heeft (zo een heb ik ook, of eigenlijk hebben ze het allemaal hier omdat ze altijd samen zijn en ze niet gewend zijn alleen achter te blijven in land, paddock of stal, zelfs binnen zichtafstand worden ze onrustig)

Als paarden in groepjes naar buiten gaan in de wei of in een paddock met voldoende ruwvoer, dan staan ze veel minder snel bij het hek. Bovendien zijn het gewoontedieren, dus als ze altijdrond dezelfde tijd naar buiten en naar binnen gaan,danvoelen ze dat en vaak staan ze je dan al op te wachten (of ze moeten echt nog geen zin hebben ;) )

linsim26

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:15

nee ze staat niet alleen buiten:) met een andere pony:)
Valencia2002 schreef:
linsim26 schreef:
.

Staat ze dan alleen buiten? Dan snap ik namelijk wel waarom ze hinnikt...niet naar jou, maar naar haar maatjes (sorry, maar moest het even kwijt).

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:42

mijn nieuwe verzorgpaard staat ook de hele dag op stal en ik ben het hier echt niet meee eens.
het banketstaaf is dat alle paarden de hele dag buiten staat en zij binnen blijft.
de eigenaresse wist dit helemaal niet, omdat haar andere paard wel gewoon buiten staat.
nu ben ik maar eens met de pensionhouder gaan praten , dat ze gewoon nar buiten moet!
nu maar eens zien.
ik kwam nu steeds zelf dagelijks om haar dan maar buiten te zetten en binnen te halen.

ik vind dat ieder paard een aantal uren per dag naar buiten moet of gewoon 24/7 met schuilmogelijkheden.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 19:09

Anniick schreef:
Mijn paard staat ook in eens stal en komt er alleen uit als ik er ben. Simpelweg omdat toen ik hem kocht totaal geen idee had dat veel naar buiten een must voor een paard is; puur omdat je dit in het westen niet ziet.
Sinds een paar maanden ben ik dit echt wel gaan inzien, daarom gaat hij waarschijnlijk binnenkort naar een stal waar die zowel zomers al swinters lekker naar buiten kan.

Kortom, educatie en goede voorlichting voordat je een paard aanschaft, lijkt mij de meest mogelijke en haalbare oplossing.

+:)+ Super! Compliment voor je inzicht en nog meer complimenten voor het feit dat je ook echt op zoek bent naar verbetering. Jouw paard boft met je. Als je je eenmaal gaat verdiepen in de aard van het paard zul je nog veel meer zaken tegenkomen waar je je over gaat verbazen. Ik hoop dat het gaat lukken om een plek te vinden waar je paard zomer en winter naar buiten kan. Er zijn nog steeds mensen die denken dat paarden een dag- en nachtritme hebben (zoals mensen dus). Daarom "lekker" op stal 'snachts.......

In Rotterdam kon ik ook niets vinden waar mijn paarden 24/7 buiten met schuilstal konden lopen en daarom heb ik het verder weg gezocht en mijn leven aangepast aan het welzijn van mijn paarden.

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 20:36

mijn paard komt winter en zomer buiten.
zomer 24-7 en in de winter van half 7 t/m 5 uur.

maar soms zou het handiger zijn als mijn paard ook in de zomer binnen zou staan.
als we voor tijdelijk (in de zomer)verhuizen naar een andere stal lijkt het altijd of ze minder last heeft van haar zomer eczeem (daar staat ze eigenlijk wel veel binenen.)
en dan denk ik wel van wat is voor jouw het beste.
je paard constant buiten hebben staan met soort genoten en heel heel veel jeuk of je paard binenne hebben staan met nog wat paarden op stal dat ze elkaar wel kunnen zien en zo, en veel minder jeuk.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 21:57

Ik vind het ook wel erg dat de dierenbescherming daarvoor moet ingrijpen. Bedoel als je van te voren niet wist dat een paard behoefte heeft om vrije beweging te hebben dan heb je als je het mij vraagt er slecht in het paard zelf verdiept.
Ik vind niet zozeer dat 24/7 perse moet, ik kan me er veel bij voorstellen waarom je een paard 's nacht op stal wil hebben, er lopen altijd weleens rare figuren rond, en een paard zal sneller uit de wei geplukt worden dan uit een stal op een erf. Nouja zo kun je nog wel wat voorbeelden noemen.

Het is zo jammer dat mensen gewenning aanzien dat het paard graag op stal staat of wat dan ook. Als een paard gewend is om 23/7 op stal te staan dat zijn ze gewend tuurlijk is de overgang dan immens groot om ze volledig buiten te zetten en zullen ze misschien zelf naar binnen "willen" maar dat is vaak omdat ze het gewend zijn of omdat er in de stal brok ligt of hooi of wat dan. Het is hun veilige plek ze kennen niet veel anders dan hun plekkie, tuurlijk kan dat in het begin onwennig zijn maar dat wil zeggen dat het paard binnen hoort.
Ik vindt zelf toch wel een uur of 4/6 per dag buiten wel minimaal.

Daarbij is het meest ideale gewoon een schuilstal met weide zo kan het paard zelf kiezen, hier bijvoorbeeld staan de paarden in de zomer 24/7 buiten, maar ze zijn meestal 's ochtends vroeg in de wei, als het warmer wordt, veel dazen end dan gaat alles naar de schuilstal en staan ze daar wat te suffen af en toe weer 10 minuten naar de wei. En als het dan weer koeler wordt en het ongedierte weg is dan gaat alles weer de wei op. Ze kunnen dus lekker zelf bepalen waar ze staan.
Zelf zou ik dan ook nooit kiezen voor alleen een wei. Mijn paard staat in de zomer gewoon veel binnen, en in de winter gebeurt dat zeker niet zo vaak maar dan staan ze ook 's nacht op een vaste stal. Dus ik vindt zeker ook een schuilstal echt geen overbodige luxe voor geen enkel paard onze shetten thuis die altijd buiten staan maken veel gebruik van hun schuilstal op vaste tijden.