Hallo allemaal,
Ik ben bijna 18 jaar en hevig aan het sparen voor een eigen paard. Bijna al mijn geld gaat er naar toe en als mijn aandelen zijn hoogste punt hebben bereikt komt dat er ook bij. Maar ik heb een aantal vragen.
Zoals ik al eerder zei ben ik aan het sparen voor een eigen paard en niet zo maar 1: een shire.
Wie heeft er hier ervaring mee? Want ik zou deze vragen graag beantwoord willen hebben om een goed beeld van het kostenplaatje te krijgen:
- Kunnen shire's op een weiland staan 24/7 met een stal waar hij/zij s'nachts in gaat?
Jazeker, alle paarden kunnen 24/7 buiten lopen. Houd er wel rekening mee dat de meeste weilanden de winterdag niet zo goed begaanbaar zijn. Nat, kapot getrapt etc.- Hoeveel eten ze en wat? (mijn manege geeft altijd kuil, ik ben van plan om te vragen welke leverancier dat is evt. en ik ga googlen. Ik weet dat ze een eiwitarm dieet hebben -de meeste dan- en dus niet goed tegen hardvoer kunnen)
Onbeperkt hooi als ze 24/7 buiten lopen de winterdag, de zomerdag mits genoeg gras, alleen gras. Wat je evt gaat doen qua rijden aanvullen met brok of muesli. Wij voeren Marstall 15 euro per zak. Een shire eet wel wat meer dan een A-pony 
- Hoeveel kost het eten gemiddeld?
Wij betalen voor een grote baal voordroog 50 euro en voor kleine baaltjes hooi 3,50 euro- Hoeveel kost de huur van een wei gemiddeld?
Reken maar 100-150 euro per maand- Hoeveel kost een hoefsmid gemiddeld (gemiddeld, iedere hoefsmid heeft andere prijzen. Ik ga ook vragen aan de manege hoefsmid hoe dat zit en of hij evt. ook shire's bekapt)?
De mijne vraagt 40 euro voor bekappen, nu zijn er hoefsmeden die voor trekpaardachtigen meer rekenen. De zomerdag komt de smid om de 6 - 8 weken, de winterdag wat minder vaak. De hoeven groeien dan minder- Aangezien Shire's over het algemeen dikke sokken hebben, zijn ze gevoelig voor zomereczeem. Hoeveel kost het de behandeling van zomereczeem gemiddeld?
Geen idd, ligt er ook aan waarmee je wilt behandelen- Hoeveel kost een wormen kuur en een algemene verzekering voor je paard?
Wormkuur 20 euro, wormonderzoek 18 euro, een algemene verzekering (ik betaal 350 euro per jaar voor standaard verzekering)En ja.. dat was het zo'n beetje. Aangezien ik alles zelf ga betalen wil ik alles graag op een rijtje hebben en niet te hard van stapel lopen.
Ik weet dat er nog een topic is voor iemand die een shire 'krijgt' van haar ouders. Maar ik moet alles zelf betalen en dus ook alles uitzoeken. Ik heb dus geen zin om 17 bladzijdes door te spitten voor antwoorden als ik het ook in 1x kan krijgen.
Groetjes,
Lindsey
P.S. Ik kan niet op de manege stallen want daar zijn de stallen veels te klein voor (ze zijn +/- 3x3 ruw geschat)
Mijn antwoorden staan dikgedrukt. Ik mis het geld voor de entingen, harnachement, lessen, evt buffer voor als je paard ziek wordt, aanschaf, tandarts etc etc