Het kostenplaatje, eerste paard

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

davincilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:30

@ Angelspirit, Dat is wel goed dat je met een deskundig iemand heen gaat, in dit geval je moeder, leuk dat ze ook gek is met paarden! Verder blijft het toch een gok aan paarden beginnen er kan altijd wat zijn en er kan ze altijd wat overkomen. Maar hoe jij ermee bezig bent klinkt iig goed, je lijkt overal voor open te staan en je goed informeren en weten wat je te wachten staat, daar is niets mis mee!

Watduur he bij jullie? Heb zelf ook in het Westen gewoond, regio Alkmaar (vlakbij amsterdam). Was daar veel duurder! Jammer dat je niet dichterbij woont, zou je een heleeee grote box kunnen hebben en als je wilt 24/7 een weiland, maar ja dan moet je naar Drenthe verhuizen... :P

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 18:35

davincilover schreef:
@ Angelspirit, Dat is wel goed dat je met een deskundig iemand heen gaat, in dit geval je moeder, leuk dat ze ook gek is met paarden! Verder blijft het toch een gok aan paarden beginnen er kan altijd wat zijn en er kan ze altijd wat overkomen. Maar hoe jij ermee bezig bent klinkt iig goed, je lijkt overal voor open te staan en je goed informeren en weten wat je te wachten staat, daar is niets mis mee!

Watduur he bij jullie? Heb zelf ook in het Westen gewoond, regio Alkmaar (vlakbij amsterdam). Was daar veel duurder! Jammer dat je niet dichterbij woont, zou je een heleeee grote box kunnen hebben en als je wilt 24/7 een weiland, maar ja dan moet je naar Drenthe verhuizen... :P

Nou.. naar Drenthe voor een paard is wel HEEL erg ver xD. Maar qua prijzen en natuurschoon zou ik daar best wel winnen wonen :D

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:36

Denk erom dat je een paard niet alleen ''mag'' houden, dus als je een wei gaat huren, moet er wel een maatje bij. Daar kun je natuurlijk iemand anders voor zoeken. Denk er ook om dat een wei het halve jaar slecht is (modder, bevroren) en dat je dus wel een bak in de buurt moet hebben wil je iets kunnen doen met je paard in die periode.

Hier staat ook een lijstje: http://www.bokt.nl/wiki/Onderhoudskosten

Ik ga over een paar maanden ook mijn eigen paard aanschaffen, en ik ga uit van ongeveer 350 euro per maand, waarvan de stalling ongeveer 200 euro per maand is. Maar dat is dan wel een Tinker.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:37

ik denk dat je al veel aan nini-roosjes lijste hebt, maar bedenk een shire is een groot en zwaar paard.
-het eet het dubbele van een ander paard, dus je zal geen 7-10 kg hooi op een dag moeten voeren, maar 14-20kg
-het past niet in een normale 3x3box of zelf 3.5x3.5 zal krap zijn (zoals je zelf al aangeeft)
-je hebt 2 tubes ontworming nodig ipv 1
-als je spreekt over eiwit arm, dan is voordroog misschien ook te "rijk"
-stro is geen ideale bodembedekking, want met die grote hoeven hebben ze al snel je volledig bodembedekking meegesleurd naar 1 kant. Op de paardenmelkerij di eik bezocht heb,hakselden ze hun stro of gebruikten vlas.
-hoefsmeden staan niet te springen om een shire te bekappen, laat staan te beslaan en dit kost toch ook al gauw het dubbele van een normaal paard 100-150 euro voor beslag vooraan is geen rariteit, maar beslag is misschien niet nodig.
- je materiaal zal geen "standaard" uitvoering zijn die overal goed verkrijgbaar is, dus ook hier heb je ene ruimer budget nodig.

dikke sokken betekent niet altijd zomereczeem, eerder verhoogde kans op mok... de kosten variëren naargelang de graad van zomereczeem, sommigen zijn enorm gebaat met een goed eczeem deken, nog andere moet je ontgiften, zalfjes smeren,...
maar koop er een zonder ZE

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 18:38

Suzan_bobar schreef:
Hallo allemaal,

Ik ben bijna 18 jaar en hevig aan het sparen voor een eigen paard. Bijna al mijn geld gaat er naar toe en als mijn aandelen zijn hoogste punt hebben bereikt komt dat er ook bij. Maar ik heb een aantal vragen.

Zoals ik al eerder zei ben ik aan het sparen voor een eigen paard en niet zo maar 1: een shire.

Wie heeft er hier ervaring mee? Want ik zou deze vragen graag beantwoord willen hebben om een goed beeld van het kostenplaatje te krijgen:

- Kunnen shire's op een weiland staan 24/7 met een stal waar hij/zij s'nachts in gaat? Jazeker, alle paarden kunnen 24/7 buiten lopen. Houd er wel rekening mee dat de meeste weilanden de winterdag niet zo goed begaanbaar zijn. Nat, kapot getrapt etc.
- Hoeveel eten ze en wat? (mijn manege geeft altijd kuil, ik ben van plan om te vragen welke leverancier dat is evt. en ik ga googlen. Ik weet dat ze een eiwitarm dieet hebben -de meeste dan- en dus niet goed tegen hardvoer kunnen)
Onbeperkt hooi als ze 24/7 buiten lopen de winterdag, de zomerdag mits genoeg gras, alleen gras. Wat je evt gaat doen qua rijden aanvullen met brok of muesli. Wij voeren Marstall 15 euro per zak. Een shire eet wel wat meer dan een A-pony ;)
- Hoeveel kost het eten gemiddeld? Wij betalen voor een grote baal voordroog 50 euro en voor kleine baaltjes hooi 3,50 euro
- Hoeveel kost de huur van een wei gemiddeld? Reken maar 100-150 euro per maand
- Hoeveel kost een hoefsmid gemiddeld (gemiddeld, iedere hoefsmid heeft andere prijzen. Ik ga ook vragen aan de manege hoefsmid hoe dat zit en of hij evt. ook shire's bekapt)? De mijne vraagt 40 euro voor bekappen, nu zijn er hoefsmeden die voor trekpaardachtigen meer rekenen. De zomerdag komt de smid om de 6 - 8 weken, de winterdag wat minder vaak. De hoeven groeien dan minder
- Aangezien Shire's over het algemeen dikke sokken hebben, zijn ze gevoelig voor zomereczeem. Hoeveel kost het de behandeling van zomereczeem gemiddeld? Geen idd, ligt er ook aan waarmee je wilt behandelen
- Hoeveel kost een wormen kuur en een algemene verzekering voor je paard? Wormkuur 20 euro, wormonderzoek 18 euro, een algemene verzekering (ik betaal 350 euro per jaar voor standaard verzekering)

En ja.. dat was het zo'n beetje. Aangezien ik alles zelf ga betalen wil ik alles graag op een rijtje hebben en niet te hard van stapel lopen.

Ik weet dat er nog een topic is voor iemand die een shire 'krijgt' van haar ouders. Maar ik moet alles zelf betalen en dus ook alles uitzoeken. Ik heb dus geen zin om 17 bladzijdes door te spitten voor antwoorden als ik het ook in 1x kan krijgen.

Groetjes,
Lindsey

P.S. Ik kan niet op de manege stallen want daar zijn de stallen veels te klein voor (ze zijn +/- 3x3 ruw geschat)

Mijn antwoorden staan dikgedrukt. Ik mis het geld voor de entingen, harnachement, lessen, evt buffer voor als je paard ziek wordt, aanschaf, tandarts etc etc

Dankje voor je bericht! Met harnachement is geen probleem. Er staat een goede zadelmakerij op 10 min loopafstand van mijn huis die zeer goeie kwaliteit levert voor een niet al te dure prijs.

De lessen was ik sowieso niet mee te doen in een groepsles (ik rijd op zaterdag en daarna werk ik op stal dus heb ik geen tijd om het paard terug naar zijn/haar stalling/weide) terug te brengen. Als ik er mee ga lessen krijg ik of van mijn moeder les (die is instructrice geweest) of privéles van de manege (dat is 22,- per les)

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:39

Ik heb bijna 3 jaar geleden mijn eerste paard gekocht, een Tinker van 1.60m, destijds 5 jaar oud. Ik kocht/kreeg destijds het hoofdstel en zadel erbij. Inmiddels is Zorro een stuk breder geworden en heb ik een ander zadel moeten kopen. Heb nu een Massimo Trail, 2e hands gekocht via bokt voor 500 euro. Dus tsjaa.... wil je alles nieuw? Via bokt of MP is ook een boel voor een leuke prijs te koop.

En ik sluit me aan bij de antwoorden van Nini-roosje.

De mijne staat volpension, gaat van april tm okt de wei op, daarna de bak in met de andere paarden waar ze onbeperkt hooi krijgen. Ze worden buiten/binnen gezet, stallen gemest etc. 3 bakken ter beschikken, mooie uitrijmogelijkheden en een crosswei. Dit kost mij 285 euro per maand.

Verder betaal 15 euro aan voer per maand.

1x per 10 weken komt de hoefsmid om te bekappen a 25 euro.

2 dekjes is handig, als de ene in de was zit. Ook dat kun je zo gek maken als je wilt. Hier is vaak een aanbieding 2 voor 50 euro, van QHP en die vind ik prima.

Deken heeft hij niet, werd gesloopt door de andere paarden, dus nu staat hij lekker dik in zijn vacht. Ik rij niet zo fanatiek dat ik hem moet scheren, dus ik vind het prima zo.

Sokken heeft mijn Tink ook maar nog nooit eczeem of mok gehad. Zelf ben ik van mening dat dat ook erg kan liggen aan het soort voer, die van mij staat op een biologische ecologische stal en krijgt ook dat voer, denk dat daar toch minder aan toegevoegd is.

Wormenkuur inderdaad 20 euro, enting 1x per jaar ook zoiets. Is bij ons goedkoper omdat er 35 paarden gedaan worden.

Wil een Shire overigens niet vergelijken met een Tinker maar ze hebben allebei sokken :+ en die van mij is redelijk groot en ook nog eens zwart dus niet echt een "standaard" Tink (bont, kleiner etc)

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 18:41

petitparis schreef:
ik denk dat je al veel aan nini-roosjes lijste hebt, maar bedenk een shire is een groot en zwaar paard.
-het eet het dubbele van een ander paard, dus je zal geen 7-10 kg hooi op een dag moeten voeren, maar 14-20kg
-het past niet in een normale 3x3box of zelf 3.5x3.5 zal krap zijn (zoals je zelf al aangeeft)
-je hebt 2 tubes ontworming nodig ipv 1
-als je spreekt over eiwit arm, dan is voordroog misschien ook te "rijk"
-stro is geen ideale bodembedekking, want met die grote hoeven hebben ze al snel je volledig bodembedekking meegesleurd naar 1 kant. Op de paardenmelkerij di eik bezocht heb,hakselden ze hun stro of gebruikten vlas.
-hoefsmeden staan niet te springen om een shire te bekappen, laat staan te beslaan en dit kost toch ook al gauw het dubbele van een normaal paard 100-150 euro voor beslag vooraan is geen rariteit, maar beslag is misschien niet nodig.
- je materiaal zal geen "standaard" uitvoering zijn die overal goed verkrijgbaar is, dus ook hier heb je ene ruimer budget nodig.

dikke sokken betekent niet altijd zomereczeem, eerder verhoogde kans op mok... de kosten variëren naargelang de graad van zomereczeem, sommigen zijn enorm gebaat met een goed eczeem deken, nog andere moet je ontgiften, zalfjes smeren,...
maar koop er een zonder ZE

Bedankt dat je alles nog even iets duidelijker maakt. Shire's hoeven niet super veel meer te eten dan een normaal paard (wel iets), dat hangt af van eht werk wat ze doen. Over het algemeen is sober eten voor een Shire goed. Als het situatie het toe laat om er 1 aan te schaffen dan heb ik sowieso al een paar mensen op het oog die wel bij zouden willen rijden. Dus dat is geen probleem :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:45

Als je shire weinig werk verricht heeft hij idd weinig tot geen extra krachtvoer nodig tov ander paard (muesli/brok) maar aangezien hij makkelijk een ton weegt heeft hij toch wel enkele kilo's ruwvoer extra nodig tov een paard van 600kg

hoe zit het eigenlijk met de aanschafprijs? want daar heb ik nu eens geen idee van...

sanso

Re: Het kostenplaatje, eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:47

ik wil miet vervelend doen maar waarom zou je niet in mijn topic willen kijken?

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 18:56

petitparis schreef:
Als je shire weinig werk verricht heeft hij idd weinig tot geen extra krachtvoer nodig tov ander paard (muesli/brok) maar aangezien hij makkelijk een ton weegt heeft hij toch wel enkele kilo's ruwvoer extra nodig tov een paard van 600kg

hoe zit het eigenlijk met de aanschafprijs? want daar heb ik nu eens geen idee van...

Aanschaf prijs kan verschillen van 2000,- tot 10.000,- euro. Hangt ook af van de leeftijd en wat het paard allemaal kan. Dus eigenlijk een beetje dezelfde prijs van een normaal paard over het algemeen.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 18:57

Ik ben zeer goed geinformeerd. Hier mag een slotje op :)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 19:35

Juangi schreef:
[VSW] eerste paard

Hier nog een topic, meisje wil ook een shire en er worden een hoop tips en uitleg over ze gegeven door (shire)-eigenaren.

Daarom hier een slotje.
Kijk eens in de wiki of met de zoekfunctie.