wat te doen met heeeeeeeeel vies paard (stro verbruik)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 17:55

spuit er iets smerigs overheen zoals azijn of een ander middeltje zodat hij er met zn tanden uitblijft.
succes met die smeerlap van je

danneke80

Re: wat te doen met heeeeeeeeel vies paard (stro verbruik)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 17:57

Azijn hielp bij mij niet. hoeveel deed jij er eigenlijk overheen? Misschien had ik te weinig.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 18:02

Paard meer buiten zetten werkt altijd ;) Vaak zijn het van die onrustige dieren die maar rondjes blijven lopen en er zo een zooi van maken.
Daarnaast vind ik één baal in een box van 4x5 wel wat weinig, ik zou er zeker 2 in gooien, je hebt het toch over normale pakjes neem ik aan?
Proberen zo vaak mogelijk te mesten, 's morgens en 's avonds, voor hij er een troep van kan maken. Daarnaast goed veel opstrooien en het stro wat hij tot rommel heeft gelopen laten liggen als bodem.

En poepberg in één hoek van de box maken helpt soms ook, dan leren ze dat ze daar hun behoefte moeten doen maar ik geef geen garantie want sommigen leren het nooit.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 18:03

21deees schreef:
Die van my doet dit met vlas.. Hoe ze het red weet ik niet maar stal is steeds doorweekt.. Ze staat dus echt te soppen.. Wordt dr moe van.. Eigenaresse wil trouwens geen andere bodembedekking

Gebruik je wel genoeg? Gooi er eens 2 pakken bij, misschien heb je dan genoeg voor een absorberende onderlaag.
Vaak zijn mensen te zuinig met bodembedekking...

Een 'vieze' onderlaag houden helpt ook erg goed tegen de stro eters, zeker als je een beetje kan mengen.
Vieze geur zal meevallen als je maar van de bodem afblijft. Genoeg grote paardenbedrijven mesten 1x per week en strooien iedere dag bij.

Sietara schreef:
Hoi, idd 3 balen is veel!!!
als alles eruit is strooi ik 2 plakken erin en klaar...

Ik denk dat jij grote balen bedoelt, want 2 plakken van een klein baaltje is echt niks ;-)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 18:11

Ik doe er meestal 2 balen in :) gister 3 balen erin gedaan mijn ervaring is hoe dikker je opstrooit hoe langer je er plezier van hebt :) als ik er 1 baal in gooi kan ik de 2e dag dat het erin leg alles eruit halen zo nat

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 18:15

Ja precies! Je moet er echt genoeg in doen, zeker met zon viespeuk. Anders is wat er in ligt zo vies dat alles eruit moet. Lekker dikke laag en dan iedere dag al het vieze eruit halen.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 18:19

Maar bij een paard wat stro eet dan werkt dat toch juist averechts? Die eet dan toch lekker snel alles op, of heb ik het nu mis?

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 18:24

Ik ken het probleem, mijn ruin is ook een echte smeerpijp!
Bij ons op stal worden iedere maandag de stallen (deels) gedemonteerd en met een trekker volledig leeggemaakt. hierna weer vers stro erin en iedere dag opnieuw ruim opgestrooid. Hoewel ik hiernaast ook iedere dag drollen schep lukt het hem niet zijn deken ook maar 1 nacht schoon te houden. Ergens voelt het aan als dweilen met de kraan open, maar anders is zijn stal op zondag echt bruin.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 18:27

Strokorrels is aan te bevelen. Ik had hier ook een smeerpoets, nu ze op strokorrels staat is de stal vele malen beter. Ik heb ook van alles gebruikt, stro, zaagsel, gehakseld koolzaadstro maar dit bevalt het beste.

Je hebt een stuk minder afval en stank.

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 18:56

zindelijkheidstraining !
Een schone stal maken met stro en dan in het midden een grote open plek maken ,dus gewoon kale beton.
De meeste paarden hebben er een hekel aan dat als ze plassen , het tegen hun buik,benen spettert.
Ze gaan dan zo staan dat ze netjes achter in de stal gaan plassen,poepen.
Dit kan een paar dagen duren voor ze dit door hebben en je moet dus volhouden dat als ze de stro weer naar het midden schoppen , gewoon weer een open plek in het midden maken.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 18:59

Of een drol van een andere ruin in je box leggen moet je is kijken hoe gauw hij alles op dat plekje gaat doen ;)

_lalala_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 19:01

Je kan op de plaats waar hij plast een soort stof van zaagsel van hout leggen, daarover houtkrullen en dan het stro, dan blijft je box suuuuper lang droog!

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 20:11

Neonlight schreef:
Mag je anders ook vlas gebruiken (ivm mestafvoer)? Dan zou je dit als extra onderlaag kunnen gebruiken.

Vlas kan helaas niet (idd ivm mestafvoer)

nynke55 schreef:
strokorrels gebruiken, ik heb ook zo'n zwijntje! Scheelt een stuk.

zou een goed idee zijn, alleen dat komt voor eigen kosten en maakt het dan wel een dure stalling.

Kelly_ann schreef:
Ik zou zeggen probeer eens een week zonder mesten en alleen (ruim!) opstrooien. Zo krijg je een onderlaag die redelijk vast ligt absorbeert en warmte behoudt. Paarden zullen zo ook niet meer zo vlug alles opeten en dus kaal staan.
Alleen als je paard de boel omploegt (die heb je) wordt ook dit een vieze bende. Voorwaarde is om wel genoeg stro te gebruiken voor een schone bovenlaag.

Vlas of zaagsel ligt vaster dus kan ook uitkomst bieden, hier kan je dagelijks de mest weghalen en b.v een keer per week natte plekken eruit halen. Ook dit werkt het beste als je een ruime laag gebruikt, de onderlaag zo lang mogelijk vast laat liggen en een schone bovenlaag strooit.

Dit komt dus overeen met hoe ik het nu doe.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:15

Essie73 schreef:
nynke55 schreef:
strokorrels gebruiken, ik heb ook zo'n zwijntje! Scheelt een stuk.

zou een goed idee zijn, alleen dat komt voor eigen kosten en maakt het dan wel een dure stalling.

.

In deze zou je geen stro meer gebruiken dus kan er wel wat van de stalling af lijkt mij.....overleggen waard misschien?
ook de tip meer naar buiten , is een goede,....dan blijft er minder tijd over voor bevuilen ;)

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 20:27

onbeperkt hooi is helaas niet te doen, heb een koudbloed en groeit dan echt dicht :D

Candace schreef:
Wow 3 balen per week, das veel!

3 balen (van die kleine) is echt niet veel hoor bij een stal van 4 bij 5, heb er al 1,5 nodig om hem te vullen hihi

franka75 schreef:
spuit er iets smerigs overheen zoals azijn of een ander middeltje zodat hij er met zn tanden uitblijft.
succes met die smeerlap van je

spuit je er dan pure azijn overheen of vermengt met water? het is het proberen waard... Azijn stinkt ook ,maar vast niet zo erg als zijn pies hihi, heelt gelukkig staat hij in een buitenstal

anneliesdj schreef:
Daarnaast vind ik één baal in een box van 4x5 wel wat weinig, ik zou er zeker 2 in gooien, je hebt het toch over normale pakjes neem ik aan?
Proberen zo vaak mogelijk te mesten, 's morgens en 's avonds, voor hij er een troep van kan maken. Daarnaast goed veel opstrooien en het stro wat hij tot rommel heeft gelopen laten liggen als bodem.

En poepberg in één hoek van de box maken helpt soms ook, dan leren ze dat ze daar hun behoefte moeten doen maar ik geef geen garantie want sommigen leren het nooit.

ja die normale standaart pakjes. meerdere keren per dag mesten gaat me niet lukken, hij staat op een pensionstal, en ik heb naast hem ook een baan en een gezin ;)
Ik heb mijn haflinger wel zindelijk gekregen op de manier die jij omschrijft, maar deze vieze man heeft daar letterlijk sch.... aan.

Kelly_ann schreef:
Gebruik je wel genoeg? Gooi er eens 2 pakken bij, misschien heb je dan genoeg voor een absorberende onderlaag.
Vaak zijn mensen te zuinig met bodembedekking...

Een 'vieze' onderlaag houden helpt ook erg goed tegen de stro eters, zeker als je een beetje kan mengen.
Vieze geur zal meevallen als je maar van de bodem afblijft. Genoeg grote paardenbedrijven mesten 1x per week en strooien iedere dag bij.

ga ik straks uitproberen, haal de drollen weg en strooi daarna rijkelijk op, bespoten met azijn.

[/quote]
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 11-01-11 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 20:30

ikdoemaarwat schreef:
In deze zou je geen stro meer gebruiken dus kan er wel wat van de stalling af lijkt mij.....overleggen waard misschien?
ook de tip meer naar buiten , is een goede,....dan blijft er minder tijd over voor bevuilen ;)

Dan zit ik nog steeds met het feit dat er alleen stro afgevoerd mag worden. Kan wel eens navragen of strokorrels dus wel toegstaan is. Bij zaagsel en vlas moet er meer afvoerkosten betaald worden en dat gaan ze vast niet voor me doen. Een beetje zaagsel is geen probleem, dat valt niet op in de grote berg.

Tja, meer naar buiten, laten we het daar maar niet over hebben, dat wordt een ander topic ;)

prisje_dw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:34

ik heb ook zo'n ontzettend vies paard.

ik mest elke dag, en er is gewoon geen 1 schooon stukje stro.
alles is op gegeten (en hij krijgt écht genoeg hooi)
en derest is onder geplast en gepoept..
moet dus ook elke dag z'n hele stal leeg trekken.
en als ik het laat liggen droogt het inderdaad ook niet (maar ook niet in de zomer)

ik heb er eigenlijk dus nog steeds geen oplossing voor gevonden.
en ik heb ook al op zaagsel enzoo geprobeerd, maar dat helpt ook allemaal niet..
en het maakt ook niet uit, of die een een uur, of van smorgens tot savonds buiten staat.
het blijft hetzelfde...
helaas .. :+

mandy358

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:42

Je kan alleen de drollen eruit halen en de natte plekken laten liggen (wel goed opstrooien natuurlijk.) Als je dat een tijdje doet en er licht een laagje stro zakt het plas naar beneden als je paard plast en blijft het bovenste laagje stro dus droog. Wel elke dag een beetje opstrooien.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:42

Wij hadden zo'n 40 paarden op stal, op stro en wij deden ook elke dag het schone naar het midden harken en als het nodig was schoon stro erbij in. En 1x per week werden de stallen helemaal uitgemest. Het stonk niet en de meeste stonden redelijk schoon. We hadden 1 paard wat alles op at en de rest naar achter schopte. Die stond bijna elke middag op het beton en daar kon je elke dag 1 á 2 plakken (van grote baal) erbij in gooien. Maar we hadden niet of nauwelijks last van rotstraal bij de paarden. Een enkeling die er gevoelig voor was. We hebben een tijd het uitmestbeleid veranderd: elke dag de drollen eruit en natte plekken. Het gevolg: de paarden stonden veel viezer, we verbuikten meer stro (terwijl het de bedoeling was we gingen bezuinigen) en er hadden meer paarden last van rotstraal. Dus weer over gegaan op het oude systeem: 1x per week uitmesten en de rest van de week opstrooien. Wij gebruikten 2 kleine baaltjes op een stal van 3 x 3 m. En 3 balen in een stal van 3 bij 4 m. Bij ons stonden ze dan ook in een goeie laag stro. We hadden ook van die grote balen: dan 2 plakken in een kleine stal en 3 plakken in een grote stal. Maar het hing er ook van af wat er aan schoon stro was overgebleven na het uitmesten. (allemaal handwerk, het stro wat schoon was werd er niet uitgeschept).

IbaliaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 23:45

San_ner schreef:
Edit: Bij de mijne stinkt het niet.

Die van ons ook niet ;)

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 23:53

Nou net terug van stal. Gisteren had ik al flink opgestrooid en vandaag heeft mijn paard overdag langer buiten gestaan. Ik trof zowaar een redelijk schone stal aan. Heb drollen gewipt, 1 natte sop plek eruit gehaald, zijkanten naar midden en weer opgestrooid (rijkelijk) Heb even voorzichtig gespiekt hoe de onderlaag erbij ligt, helemaal onderop is het goed nat, dan een laag wat best droog is. Ik ga maar gewoon per week bekijken hoe het gaat. Wordt de onderlaag echt te nat dan trek ik de stal leeg en begin opnieuw, zolang hij er bij ligt zoals nu laat ik het zo. Ik heb gevraagt of ik tussen door extra hooi mag geven (ze krijgen nu in de ochtend en avond), zodat hij geen stro gaat eten. Moest wel even uitleggen dat stro niet eten ten eerste niet geheel ongevaarlijk is en ten tweede niet handig is bij zo een vies paard. Maar uiteindelijk mag ik extra geven.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 00:28

Maar waarom mest je nu zelf uit dan? Want in het begin van het topic zei je dat de pensionhouder dat normaal doet? Betaal je nu dan ook minder?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 00:30

Essie73 schreef:
Ik ben sinds 2 weken zelf aan het mesten. Het werdt voor de stal eigenaresse teveel werk om het te doen, dus met korting in de stalprijs mogen we nu zelf uitmesten..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 00:36

Vreemd, daar ben je toch pensionhouder voor, dan tref je nu eenmaal vieze paarden.

Zou je die korting niet om kunnen ruilen voor 1 of 2 baaltjes stro per week extra? Want in vind nog steeds 3 per week voor een box van 4x5 erg weinig.
Overstappen op vlas zou ook flink schelen waarschijnlijk, hoewel de echte goorlakken er bij vlas ook wel een zooi van maken. Maar als je dat niet mag afvoeren houd het al op natuurlijk.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 22:32

Waarom niet zelf strokorrel of houtmot (= fijn zaagsel, neemt veel meer/sneller op dan houtkrullen) regelen?
Je hoeft er niet je hele stal mee te vullen, maar zou het op de natte plek onder je stro kunnen gebruiken. Dan blijft je stro droger.

Ik verbruikte minder dan 1 zak houtmot per week bij mijn ruin toen hij op pension op stro stond en hij stond altijd schoon en droog en zijn stal stonk ook niet. Als het verzadigd was haalde ik het pas weg.
Strokorrels schijnen nog meer op te kunnen nemen. Als je daar een laagje van onder je stro hebt, kun je daar vast langer dan een week mee doen. Kost je eenmalig wat extra's, maar dan kun je er waarschijnlijk een tijdje tegen, met af en toe wat bijvullen.

overigens is houtmot zo fijn van structuur dat het niet opvalt tussen de stromest als je het zuinig uitmest.