Kosten van een veulen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

NZ92

Re: Kosten van een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 21:31

Waarom kom je niet eens in ons topic kletsen? wij allemaal jonge studenten inbezit van een veulen/jaarling!!
pb maar voor de link!!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 21:33

Wat zijn nou eigenlijk de voor- en nadelen van een veulen nemen, ten opzichte van een beleerd paard, volgens jullie veulenbezitters?

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 21:36

voordelen:
Je weet precies wat je aan je beestje hebt en je kan hem/haar naar je eigen hand zetten en de regels leren die jij graag wilt die ze leren. je bouwt er een goede band mee op, je ziet hem/haar opgroeien wat heel speciaal is. Je weet dat er niet aangeknoeid is.
Nadelen:
Kan natuurlijk misgaan, wordt niet zoals je had gehoopt, krijgt een ongeluk in de speelweide.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 21:38

Mijn nu jaarling staat in de opfok.
Momenteel heb ik geen spullen voor hem (halsters gebruik ik van mijn andere paard eveneens borstels)
Volgende week ga ik voor hem shoppen :D

Mijn kosten plaatje tot nu toe :
Stalling winter :€140,-
Stalling zomer : € 90,-
Hoefsmid inenting wormenkuur : €187,- vanaf april.
Verder staat hij in de verzekering voor : €30,- p.m

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 21:43

Volgende zomer starten we hier met het beleren van een jonge snaak die bij ons is gekomen toen ie net iets over een half jaar oud was. Ik had (en heb) nog andere paarden om me mee bezig te houden, de eigenaar van de jonge snaak ment ook, dus hij kon gewoon ongestoord hier opgroeien, er was geen druk tot rijden.

Als je ze 24/7 in het land kan houden, liefst met schuilstal, dan is dat ideaal. Omwille van z'n nog steeds aanwezige ballen hebben we die wel op een bepaald moment apart gezet, maar daar is dan tijdje erna een maatje bijgekomen, iemand die een ruintje had dat tijdelijk bij ons kwam. Vorige winter heeft hij alleen gestaan, in de zomer is er tijdelijk een andere jonge hengst (1jaar jonger) een tijdje komen logeren. Die heeft hij dan weer manieren geleerd, en later heeft hij weer een poos met een volwassen ruin gestaan. Tussendoor ook met merries op aanpalende weides, nooit probs gehad.
1 enkele keer heeft hij op pension gestaan omdat hij lomp was geweest op de weide bij het spelen en een grote snee had die in verband moest voor een weekje. Maw, veel afwisseling.

Resultaat is een jonge hengst die prima te hanteren is, zeer goed opgevoed, vriendeijk naar andere paarden en weet zijn hormonen prima te controleren bij de dames :) En het vertrouwen dat ie in ons heeft is mateloos, dus hopelijk ook een voordeel als we ermee aan de slag gaan.

Qua kosten heb je wel het voer. Een zak Pavp Podo Grow kost hier toch al snel €13 als ik me niet vergis, daar dagelijks 2kg van, kreeg ie nog wat muesli/daily plus onder + regelmatig wortels, appels, regelmatig bietenpulp en zemelen... Hooi in de winter, zeker als ze in het land staan.

Opfok ben ik dus minder voor te vinden, je kan er minder, het kost je flink geld (aan huis ook, maar toch aanzienlijk minder), dus dan kan je eigenlijk beter gewoon sparen voor een goed, beleerd paardje...

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 21:50

Ik heb een 1,5 jarige gekocht. Die heeft een jaar in de opfok gestaan, daarna is ze naar een pensionstal gegaan. Voor het geld hoef je geen veulen te kopen, de kosten lopen echt op hoor. Maar ik vond het geweldig! Ik heb nu een prachtig paard, zelf beleerd en het is gewoon heel leuk om zo'n dier van jongs af te hebben.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 21:54

Daarom twijfel ik er nl aan om misschien toch een veulen te kopen, dat kan ik nl van de zomer al, voor een beleerd paard zal ik kosten technisch toch 2 jaar nog moeten wachten.
Ik heb mijn vorige paard zelf beleerd, en dat vond ik al machtig mooi, en lijkt me super om het echt vanaf het begin mee te maken.
Maar veel mensen raden het me af, omdat er in die 3-4 jaar tijd een hoop kan gebeuren, het kan rijtechnisch misschien niet klikken en je kan de eerste 3-4 jaar niet rijden.
Vandaar dat ik toch aan de kenners de voor en nadelen zou willen weten ;-)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 21:56

en wat mij ook lastig lijkt is, hoe weet je dat je een goed veulen koopt, keuring is dan nl niet aan de orde volgens mij, zeker röntge technisch gezien

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 22:06

je weet natuurlijk nooit zeker of je een goed veulen koopt maarja, je moet ook tevreden zij met hoe hij/zij uitgroeid. En natuurlijk kan er veel gebeuren in 2/3 jaar maar dan kan met een beleerd paard ook!! ;) die kan ook over de kop in het weiland gaan dus tsjaa...

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 22:09

Vertel mij wat, mijn vorige paard heb ik maar 2 jaar van kunnen genieten door zoiets

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 22:12

Ik heb afgelopen zomer ook een veulen gekocht.
Deze is ook naar een opfokadres gegaan.

De meeste opfokadressen kosten zo'n 75 tot 140,- in de maand aan stallingskosten.
Vaak in de zomer wat minder en in de winter wat meer.

dan komt nog de hoefsmid er bij, de entingen en de wormenkuren.
dat is net hoeveel er gerekend wordt, kun je zo nakijken of navragen...

verder misschien nog chippen, aanvraag stamboekpapieren en/of paspoort, verzekering...

als je alles bij elkaar optelt en hoopt dat 'ie niks krijgt in die jaren kun je een beetje uitrekenen hoeveel hij heeft gekost als je er na 3 of 4 jaar op kunt stappen... 8-)

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 22:22

Naar welk ras gaat je voor keur uit dat is denk ik ook nog wel een belangrijk punt
Kwpn of bv Haflinger daar zit toch een verschil in
ook met sterkte en problemen

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 22:24

hmm ik denk niet dat je verschil met welk ras je nu het minst mogelijk pech zult hebben!!!
Je moet gewoon geluk hebben. Het is een gokje! maar ik vind dat het gokje het zeker waard is :D

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 22:25

Ik heb ook een veulen gekocht, puur omdat ik nu zit met school, werk en baby.
Zo kan ik er toch een band mee opbouwen en straks als school klaar is en de kleine naar school is, heb ik meer tijd om hem te rijden.

Kwa kosten maakt het idd niet uit uiteindelijk.
Ik heb mijn veulen wel zo verzekerd, als er wat gebeurd, dat ik wel een bedrag weer krijg, zodat k niet met lege handen sta.

denicola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 22:28

Ik denk dat je dat moet dan wat je hart je in geeft.

Natuurlijk kan er bij een veulen van alles misgaan, maar dat kan bij een ouder paard net zo goed.
En hoeveel veulens groeien er gewoon goed op...? Niet teveel over in zitten.

Wil je nu rijden dan zal je een andere keuze moeten maken, dan een veulen.
Wil je een band met je paardje opbouwen, en geheel naar eigen hand zetten, koop dan een veulen.
Maar zet je een veulen in continue opfok 2,5 jaar lang, dan is het imo niet anders dan een 3-jarige ophalen.

Ik heb nu een Wynton x Balzflug op stal. Zij is van 15.06.2010. Ik wou graag een paardje om helemaal " mijn eigen" te maken.
Samen groeien. Maar ik moet zeggen dat ik nog een paard op stal heb die ik rijden kan en nog enkele pony's, dus ik hoef het rijden niet te missen. Winterdag wil ik haar thuis hebben en 's zomers met leeftijdsgenoten in de groep op het land.

Succes met je beslissing!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 22:36

GittekeZ1 schreef:
Naar welk ras gaat je voor keur uit dat is denk ik ook nog wel een belangrijk punt
Kwpn of bv Haflinger daar zit toch een verschil in
ook met sterkte en problemen

maar je moet ook een beetje geluk hebben, en stalling, veearts, hoefsmid e.d. is toch voor elk rs hetzelfde...

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 22:43

Een haflinger heeft toch minder problemen als een grote kwper
die te snel groeit of cornage etc kwpnrs gaan de merries ook niet vaak naar keuringen en etc
Haflingers zijn erg sterk en sober

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 22:44

Dochter rijdt ook op een Haflinger, zacht karakter en leuk paard :)-

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 22:48

We hebben drie haflingers en nu 2 kwpn
verschillende veulens gehad haflingers zijn in kosten beter te behappen
kwpn is altijd wat mee lijkt het wel wat meer kas plantjes lijkt het wel

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 22:59

Wij fokken jaarlijks enkele veulens en vaak gaan ze ook de opfok in.
Het voordeel is dat je ze heel goed kent, het nadeel is dat je toch altijd een behoorlijk risico loopt. Er zijn ook wel eens paarden van ons verongelukt.

Andersom kun je een kwaliteitsvol veulen makkelijker aanschaffen qua prijs dan een volwassen paard. Wij hebben nu paarden gefokt die we nooit zouden kunnen kopen. Ze zijn dus ook echt wel de moeite van het opfokken waard.

Bij pony's is dat een ander verhaal. daar moet je ook zelf een plekje voor hebben. En ze kosten qua hoefsmid en dierenarts evenveel als een paard! Ik zou dus niet snel een ponyveulen kopen om op te fokken

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 23:09

Ik heb ook een veulen en de kosten vallen mij tot nu toe reuze mee.. ik heb voor een veulen gekozen omdat ik ook nog met mijn studie zit, maar toch graag al een band met een paard op wou bouwen en rijden niet het belangrijkste is! vermaak me al prima met naar haar kijken, poetsen en straks met de tijd eens uit wandelen te gaan.. heerlijk hoeveel liefde zulke beestjes kunnen geven ookal zie ik haar wat minder omdat ze van mij ook 'kind' mag zijn en heerlijk mag spelen met haar leeftijdsgenootje..
Ik heb haar eerst in de opfok gehad, dit koste mij 1000 euro per jaar incl enten, wormenkuur en bekappen.. nu vond ik dit niet helemaal super en nu staat ze dus bij een particulier waar ze kan spelen met zijn jonge paarden en ik haar ook eens kan poetsen oid.. en hier betaal ik 90euro per maand.. ook mijn veulen heb ik verzekerd voor 28euro per maand.. hier zitten ziektekosten ook bij in omdat ik wel student ben en als haar iets overkomt wil ik het wel kunnen betalen :)

Ik wil je, net als nienke, ook uitnodigen in ons topic van studenten die veulens gekocht hebben!
Over veulens en hun (aankomende) eigenaren! je bent altijd welkom om mee te kletsen!

Mienez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 23:14

Leuk dat jullie allemaal reageren. Zo kom je ook dingen te weten waar je zelf niet zo gauw aan denkt:-)

Als je een beleerd paard koopt heb je wel hogere kosten in de maand. In mijn geval moet er ook een binnenbak aanwezig zijn en ik weet dat alleen daardoor de kosten al ee nstuk hoger kunnen worden.

Dat je 3 jaar niet kunt rijden is voor mij niet zo'n probleem. Ik rijd ook op paarden van anderen en het omgaan met zo'n dier is ook erg leuk.

Ik weet dat het in totaal qua kosten niet veel uitmaakt en dat een veulen zelfs duurder kan zijn, het gaat mij om de opbouw van de kosten. Dus met name het begin. Als je een veulen hebt, ben je de eerste drie jaar toch veel minder kwijt als dat je gelijk een beleerd paard koopt. Wil je een stal met binnenbak en goede verzorging ben je al zo 350 euro per maand kwijt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 23:22

shilady schreef:
Ik ben toch wel gauw 300 per maand kwijt aan mijn 2 veulens
Want vergis je niet veulens eten aardig wat voer weg
Mijn 2 haflinger veulens eten allebei 2 kilo veulenbrok van havens is hier 12 a 14 euro per zak..
en krijgen 3 keer per dag hooi...
Ik heb ze bij iemand aan huis Ik heb expres 2 veulens gekocht zodat ze niet persee naar de opfok hoefde of op een pensionstal waar je swinters enkelt een uurtje in de padock los mag laten

2 kilo per dag voor een haflinger veulen?
Dat is imo ook behoorlijk royaal, zoveel krijgen mijn warmbloedveulens nog niet.

Maar 150 per maand als je ze op een opfok zet ben je zeker kwijt.
Als je de mogelijkheid hebt ze thuis te houden kan het voor 75 per maand maar dan tel ik daar nog geen huur/onderhoud van weiland of stallen bijop.

Mienez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 23:24

De vraag over welk ras.. het zal een kwpn-er worden. Eentje met een goede bloedlijn, beweging en dressuur gefokt (goede ouders.) Voor dat mensen gaan reageren met 'dat wil nog niet zeggen dat het veulen ook goed is'.. dat weet ik;) Dat is het risico wat je loopt bij de koop van een veulen.

Nienke en Caroline: Ik zal morgen zeker een kijkje nemen, leuk!!:)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 23:25

Voor een euro of 60 moet je wel een fijn plekje kunnen vinden bij een boer waar je veulen met andere paarden samen kan staan. Daar komt dan strooisel, ruwvoer en krachtvoer bij. Alles totaal zit je vrij snel op 125 euro. Dan wormonderzoek en wormenspuiten. Dat is met een beetje mazzel (en goede stalhygiëne) zo'n 7,50 euro per maand. Hoefsmid is elke maand zo'n 12,50 (25 per 8 weken). Enten is zo'n 3 euro per maand.
Dus 150 euro in de maand ben je al snel kwijt voor een gezond veulentje.

Denk ook aan de kosten van castratie indien je een hengstveulen koopt. Die verschillen heel erg per dierenarts.
Met een jaar of 2,5 voor het eerst de tandarts laten komen.