Stalling bij particulieren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:59

Als er zo wat hooi overal ligt dat was het probleem niet eigenlijk :p Gewoon overal halsters, koorden en ginder een tok en daar een zweep en dan altijd zoeken en alles natgeregend pfff :p
Konden jullie niet hier komen huren nee? :p

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 12:04

Wij hebben inderdaad ook een voerschema 's ochtends de eigenaar 's middags zijn dochter en 's avonds doe ik het. Ik mag er altijd komen al is het vanavond om 10 uur. Ook de feestdagen is geen probleem hij is alleen en vind het wel gezellig

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 12:06

GaelleS schreef:
Wij hebben ooit onze boxen+weide verhuurt aan anderen.
Dus ik spreek als particulier :P
Mijn mama wilt het gewoon niet meer doen omdat we al teveel miserie hebben gehad.
Idd, zij woont hier en de mensen lopen hier dus voor de deur. Ze heeft ze allemaal buitengeschopt voor verschillende redenen. Die allereerste mensen dat het huurden waren gewoon gestoord (en mijn moeder is nogal open voor alles en iedereen) dus daar werd ook ongelooflijk van geprofiteerd, die mensen hebben hun hond en nog een andere berg spullen gedumpt en zijn er nooit meer achter gekomen (spullen voor paard, kasten, kleren echt alles xD) ... Een mevrouw pikte vanalles in huis en ik mocht babysit spelen voor de kleine, een ander meisje begon met mijn paard te knoeien als we niet thuis waren, mijn moeder heeft haar toevallig betrapt omdat ze vroeger thuis kwam...
En het is ook niet leuk als mensen nooit komen voor hun paard (als ge is op vakantie ging zorgden er wel graag voor maar het is geen 365 dagen vakantie:p), of alles laten rondslingeren...
Ik vind het wel jammer want nu heeft mijn paard geen vriendjes meer en een klein beetje extra centjes kunnen hier gebruikt worden.
We hebben dus nooit een contract opgemaakt. Met alles te betalen zat het eigenlijk wel goed...

Dus: leg alles terug waar het vandaan kwam, pak zelf u drinken mee ipv koelkast te plunderen enzo, gebruik ze niet als babysit, blijf van de andere paarden af, als ge niet kunt komen laat iets weten,... xD

Edit: Nog eentje, die begon te schoppen op een shetlander mijn moeder is ze bijna aangevlogen! De eigenaars van die shetlander dan hebben geholpen met de omheining maar hebben hun shetlander weggegeven want de kinderen deder er niks mee en een ander leuk meisje had een weide gevonden in haar buurt dus zij is ook weg. Er zitten er wel goede tussen hoor :P

Als ik dit zo lees dan liepen de mensen gewoon bij jullie in huis rond.
Zoiets moet je natuurlijk niet willen.
Er moet wel een duidelijke grens zijn tussen de paarden en het privedomein van de eigenaar.
Je kunt wel een enkele keer iemand binnen nodigen maar jullie woonkamer is geen kantine natuurlijk.

Wanneer een huiseigenaar/pensionbaas niet voldoende de baas is zijn er mensen die dit met alle plezier opzich willen nemen en alles gaan regelen. Ook voor goedwillende pensionklanten kan dit heel vervelend zijn.

GaelleS

Re: Stalling bij particulieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 12:15

Ja dat is ook zo. Moeder liet over zich heen walsen (scheiding enzo). En dan was het ergens genoeg. Nu moet er niemand meer komen, rust :p
Denk dat het makkelijker is om duidelijke regels op te stellen dan proberen vriendjes worden met iedereen :)

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 12:23

Ik sta ook bij particulieren, die mensen hebben helemaal niets met paarden en bemoeien zich ook eigenlijk nergens mee. Uit fatsoen vraag ik altijd wel toestemming als we grote dingen willen veranderen aan de stal of omheining, maar dat is allemaal geen enkel probleem. Ik laat ook alles netjes achter, vind het een beetje asociaal om rotzooi te maken bij een ander op zijn erf en dat scheelt ook wel veel.
Verder moet ik alles zelf doen: voeren, mesten, omheining, weiland en bak bijhouden. Mochten de paarden ziek zijn is er geen toezicht van hun kant, gelukkig ben ik er zelf minimaal 2 keer per dag zodat ik ze zelf in de gaten kan houden. Wel komen ze altijd kijken als ze iemand of een auto zien die ze niet kennen in de buurt van de paarden om zeker te weten dat het goed is, dat is wel heel lief van ze. En mochten ze ontsnapt zijn, dan krijg ik een telefoontje, want ze durven ze helaas niet zelf te vangen. :P

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 12:35

Ik sta ook bij een particulier met mijn paard en pony's.

Bij mijn paard kan ik naast het huis een weggetje op en kom dan achter bij de stallen. Ben dan wel bij de mensen achter het huis als het ware maar er zit heel veel ruimte tussen het huis en het gedeelte van de paarden en er is een hekje tussen. Er staan nog 3 andere paarden maar niet van de mensen zelf. Die hebben helemaal niets met paarden maar vonden het zonde om de stallen en de bak ongebruikt te laten.

Bij de pony's kom ik bijna helemaal niet voor het huis van de pension houder. het is 1 lange schuur met deuren aan beide kanten aan de achterkant bij de bak en parkeerplaats ziet niemand dat je er bent en heb je alle rust. De man heeft zelf ook 6 pony's er staan en het gaat al jaren goed.

ik kom bij allebei de penionhouders niet in het woonhuis trouwens. Maar de pensionhouders hebben gewoon alle privicy en merken bijna niet dat we er zijn.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 12:38

_AAASCHAAA_ schreef:

Bij mijn paard kan ik naast het huis een weggetje op en kom dan achter bij de stallen. Ben dan wel bij de mensen achter het huis als het ware maar er zit heel veel ruimte tussen het huis en het gedeelte van de paarden en er is een hekje tussen. Er staan nog 3 andere paarden maar niet van de mensen zelf. Die hebben helemaal niets met paarden maar vonden het zonde om de stallen en de bak ongebruikt te laten.

Bij de pony's kom ik bijna helemaal niet voor het huis van de pension houder. het is 1 lange schuur met deuren aan beide kanten aan de achterkant bij de bak en parkeerplaats ziet niemand dat je er bent en heb je alle rust. De man heeft zelf ook 6 pony's er staan en het gaat al jaren goed.

ik kom bij allebei de penionhouders niet in het woonhuis trouwens. Maar de pensionhouders hebben gewoon alle privicy en merken bijna niet dat we er zijn.

Jullie hebben dus gewoon echt de vrijheid.
Hoe is het met de andere pensiongasten en eventuele voerschema's?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 12:58

Ik staat bij een privé persoon, zij heeft twee paarden en vier stallen. Ik vul stal nummer 3 en er is nog een paard in stal nummer 4. Ik wil hier noooooit meer weg, zo fijn relaxed, ze zorgen ontzettend goed voor mijn paard( en mij ook hihi, krijg zelfs een warme maaltijd als ik rond etenstijd aan het vlechten ben of zo...)

Als er meer dan 5 paarden staan, noem ik het niet meer privé, maar toch een pensionstal. Vanaf 5 paarden ben je ook een paardenhouderij volgens de wet...

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 13:19

Afspaken over het reilen en zeilen is, naar mijn idee, het belangrijkste en evetueel in de loop van de tijd bijstellen. Ik heb mijn paarden aan huis staan, plus een paard van een ander. Inmiddels heb ik gemerkt dat de dingen die voor mij gewoon of vanzelf sprekend zijn voor een ander niet zo hoeft te zijn...

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 13:23

Loretta schreef:
_AAASCHAAA_ schreef:

Jullie hebben dus gewoon echt de vrijheid.
Hoe is het met de andere pensiongasten en eventuele voerschema's?

ik hoef eigenlijk nergens voor te zorgen, alle aandacht kan ik aan mijn paard besteden.
hij wordt 4x per dag gevoerd, paar keer per dag uitgemest en binnen en buiten gezet.
als ik het vraag worden ook dekens op of af gedaan (of doet ze het zelf al als ze het ook bij haar eigen paarden doet ;) )

kortom: niks te klagen en mijn paard is helemaal gelukkig daar!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 13:26

Ik sta ook bij een particulier, iemand die zelf een aantal merries heeft waar hij aangespannen mee rijdt en af en toe een veulentje bij fokt.
Ik ben de enige pensionklant, want in principe wil hij geen pensionklanten.
Ik heb mijn eigen hoekje waar ik mijn voer heb staan, zet mijn voer voor elke dag klaar en meestal voert hij dan mijn paard als hij de rest ook voert.
Als hij weg is voer ik ze.
Ik mest mijn eigen paard zelf uit en de door de weeks nog 1 stal extra, in het weekend doe ik alle stallen (7).
Ik verzorg/rijd ook meestal 1 van zijn paarden, voor de rest zijn er door de weeks andere bijrijdsters.

Ik kom in principe niet bij de mensen in huis, alleen aan de deur als ik iets moet vragen of bespreken.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 13:42

ik heb met mijn pony bij een particulier gestaan, waren met z'n 3en maar vond het geen succes!!

werd beloofd voll pension ,
pony kreeg veelste veel vette kuil en te veel brok/muslie , in overleg voer geprobeerd te minderen , werd weken later doodleuk verteld dat ie gewoon bleef voeren zoals ie het toen deed te veel dus want hij bepaalde het , mijn pony kreeg net zoveel als het kwpn paard naast zich

lag veelste weinig stro in , mijn pony lag op het beton op een gegeven moment begon zijn hele stal leeg te eten , en zat niet goed in zijn vel

moesten savonds zelf hooi voeren , werd zelfs nog gevraagt of we de weekenden over wilden nemen ,
1 meid deed al niet zoveel dus kwam alles bij mij en mijn andere stal genoot terecht dat escalleerde een aantal keer in felle ruzies waardoor de paarden ook erg nerveus van werden de sfeer was om te snijden - ook de thuis situatie werd er niet beter op

voorjaar werd de wei bemest en zuurstof overheen gegooit - vette wei dus - afgesproken dat ze iedere dag 30min erop mochten om op te bouwen - vaak me pony na 3 of 6 uur van de wei af moeten plukken helemaal tonnetje rond en flinke koliek omdat de stal eigenaar het was vergeten of er gewoon schijt aan had -

bak was erg zwaar en slecht , wel kwamen ze iedere dag ruim 4 uur buiten .. maar moest echt aan mijn pony denken en aan mezelf
geen was/poetsplaats
geen stalkast
2x per dag eten

betaalde 200,- pm

ik heb nog voor de herfst de keuze gemaakt om weg te gaan naar een pensionstal met 40 paarden ,
3 goede bakken waarvan 1 binnenbak met achterberg bodem
longeercircel
2 paddocks
iedere dag in de stapmolen ruim 45min
stallen dik dik opgestrooit
3x per dag hooi, beetje musli
ruime stalkast
3 was/poetsplaatsen warm/koud water
ruime stallen
zomerseizoen iedere dag op de wei
goede controle
wormenkuur word gedaan
en nu echt vol pension ;)
voor 280,- pm

pony is veel rustiger en zit veel beter in zijn vel - is binnen 5 maanden flink wat overtollige kilo's kwijt geraakt dankzij een normaal voerbeleid
heb veel minder te maken met de mensen ook al is het een vrij grote stal
rijd vaak op tijden dat er niemand is :D tussen 12:00 - 13:00

nee voor mij was een particulier vies tegengevallen ,
maar mischien heb ik gewoon pech gehad

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 20:18

kleinvosje schreef:
Als er meer dan 5 paarden staan, noem ik het niet meer privé, maar toch een pensionstal. Vanaf 5 paarden ben je ook een paardenhouderij volgens de wet...

Voor de mestwet en registratieplicht bij domeinen/landbouw? is het hobbymatig tot/met 7 paarden en tot 3ha is een klein bedrijf vrijgesteld van de MINAS.

Hier wordt bij de gemeente ook maximaal 7 paarden alshobbymatig gezien, alleen controleren zij dat niet echt.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 20:20

Daarom zei ik al :P Ik sta wel op een pensionstal... Maar toch is het heel anders dan mijn vorige pensionstal :j

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 20:24

joyce B schreef:
Hier wordt bij de gemeente ook maximaal 7 paarden alshobbymatig gezien, alleen controleren zij dat niet echt.

Ik kan het mis hebben, dacht 5 in mijn hoofd te hebben. Hier wordt 1 keer per jaar gecontroleerd, boerin vertelde me het toevallig gisteren dat ze weer geweest waren...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 20:29

het verschilt per gemeente hoeveel paarden. Heb begrepen dat in bepaalde gemeenten je maar 2 paarden bij huis mag houden zonder miliieuvergunning. Maar de landelijke regelgeving voor de mestwet is dus 7.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 20:45

Hier ook particulier en het enige wat ik eigenlijk anders zou willen is paarden bij mezelf in de achtertuin :D

De paarden staan daar trouwens niet echt aan huis dus dat scheeld qua privacy.
Ik hoef echt niets anders meer en mijn jongens hebben het er heerlijk naar hun zin.Hoewel het soms fijn zou zijn om iemand extra op het erf te hebben,vind ik de rust eigenlijk wel fijn.
We zorgen voor elkaars paarden waar dat nodig is en geen gezeur onderling.Roddelen ook geen last van maar dat had ik op de andere stallen ook niet.

Heb mij nooit bemoeid met "kliek-vorming" en ben altijd mijn eigen gang gegaan,hoewel ik nooit te beroerd ben geweest om iets voor een ander te doen.Ben niet zo'n kuddedier en om naar buiten te gaan heb ik ook niemand nodig.Tuurlijk is het gezellig als je met z'n 2-en naar buiten gaat en mensen waren ook altijd welkom om mee te gaan.
Vooral mensen die wat angstig buiten waren of een jong/angstig paardje hadden gingen zo af en toe graag met mij mee.Ben relaxte bosklosser en ervaren in het verkeer,groot plus-punt voor sommigen.

Toch vond ik de drukte altijd een groot min-punt,nu lekker geen last meer van :D Soms neem ik wel eens iemand mee maar dat gebeurd niet zo vaak,is dus ook geen enkel punt.
Op deze stal kom ik ruim 10 jaar en mijn stalhouder wil mij ook niet echt kwijt,hij kreeg laatst zowat een rolling toen ik over een eigen huis-met-ruimte-voor-mijn-jongens begon := Heb hem maar snel verteld dat mijn budget en mijn wensen nog niet echt met elkaar overeen komen :P :D

Voor zowel degene die ergens zijn paardje neerzet als degene die een stal verhuurd...het moet klikken vanuit beide partijen.Goede afspraken zijn belangrijk,ongeacht of de paarden achter je huis staan of niet.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 20:53

Ik heb bij een particulier gestaan, een boertje die twee stallen verhuurde. Hij woonde er echt tegenover en zorgde voor een aantal dingen, voeren en mesten ed moesten we zelf doen. Er waren veel voordelen (lage kostprijs, rustig, beetje je eigen zin kunnen doen want er waren geen sluitingsuren etc) maar de bemoeienis van het boertje werd mij uiteindelijk te veel. Hij was gepensioneerd, had de hele dag niets te doen, en van zodra wij op de weide kwamen stond hij daar. Hij bedoelde het goed maar had letterlijk op ALLES commentaar (bv de lengte van de staart van mijn paard :+ ) en ging zo ver om zelfs de boel met een verrekijker in de gaten te houden 8)7 Uiteindelijk, na twee jaar, ben ik daar weggegaan. Nu staat dit boertje wel zo bekend in het dorp en waren we op voorhand gewaarschuwd, het is dus echt een extreem geval! Maar ik heb er dus niet zo'n hele goede ervaringen mee.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 20:59

Solleke_Noah schreef:
Ik heb bij een particulier gestaan, een boertje die twee stallen verhuurde. Hij woonde er echt tegenover en zorgde voor een aantal dingen, voeren en mesten ed moesten we zelf doen. Er waren veel voordelen (lage kostprijs, rustig, beetje je eigen zin kunnen doen want er waren geen sluitingsuren etc) maar de bemoeienis van het boertje werd mij uiteindelijk te veel. Hij was gepensioneerd, had de hele dag niets te doen, en van zodra wij op de weide kwamen stond hij daar. Hij bedoelde het goed maar had letterlijk op ALLES commentaar (bv de lengte van de staart van mijn paard :+ ) en ging zo ver om zelfs de boel met een verrekijker in de gaten te houden 8)7 Uiteindelijk, na twee jaar, ben ik daar weggegaan. Nu staat dit boertje wel zo bekend in het dorp en waren we op voorhand gewaarschuwd, het is dus echt een extreem geval! Maar ik heb er dus niet zo'n hele goede ervaringen mee.

hmmzz heel herkenbaar :P , die van mij vond alles onzin hih en wilde zijn zin doordrijven ,, hallowww tis mijn paard ik bepaald uiteindelijk wat ie nodig heeft , hoeveel en niet hij ,,

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:11

Paardenstal ligt 10 meter van het woonhuis, ik zet mijn auto voor hun huis op het erf, moet langs de ramen om met het paard naar de bak te gaan, als ik op de poetsplek buiten sta kunnen ze mij zien etc etc. Eigenlijk nooit zo over nagedacht, zo is het nu eenmaal gegroeid. Huis staat er nog maar een paar jaar (of nou ja, alweer 7) en daarvoor was het heerlijk rust (heel apart deel van het erf, dus kwamen alleen mensen die alleen bij de paarden moesten zijn) Het wennen dat het woonhuis gelijk naast de stallen kwam, maar eigenlijk snel gewend. Ik ga niet voor de ramen rondspringen, ben of op stal of in de bak of buiten het erf bezig. Vanwege geloof zorg ik dat ik niet teveel poespas doe op zondag, neem dan ook vrijwel nooit mensen mee of zorg ik dat we iig niet daarvoor bezig zijn. Maar ik neem sowieso al weinig mensen mee. Ik ben de enige pension klant met 2 paarden, de andere 3 zijn van de staleigenaar. Ik voel mij absoluut niet (meer, was wel even wennen ;)) bekeken, en gaat eigenlijk prima zo. Wordt wel eens "bekeken" maar dat vind ik logisch, naast mijn vossen ben ik namelijk ook met zijn paarden bezig. Bemoeienissen heb ik geen last van, leven en laten leven en dat gaat prima :)

@ Solleke; oef, daar zou ik ook zijn weggegaan, dat is wel enorm irritant, en echt neits te doen als hij ook een verrekijker erbij pakte! Nee, dan zou ik ook niet fijn lekker kunnen genieten van mijn paarden.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:32

Ik sta particulier er staan nu 4 paarden, 3 van haar en 1 van mij, we zijn dus maar met z'n 2en dus als we ergens samen heen gaan moeten we zoiezo optijd terug om de paarden te doen maar dat is nou ook niet echt een groot nadeel, voor de rest is het fijn je weet wat je aan elkaar hebt, als zij niet kan doe ik alles, als ik er niet ben kan ik er op rekenen dat mijn paard krijgt wat die nodig heeft.
Opzich hoef ik niet voor hun huis langs naar mijn paard, maar gezien we altijd samen eten geven als het kan drinken en kletsen we altijd nog wat na. Tja ik zit dus dagelijks binnen, voor de rest is het allemaal heel fijn als ik wil dat ze meer/minder eten krijgt zou dat geen probleem zijn omdat je toch met minder paarden te maken hebt en het dus meer persoonlijk is.
Voor de rest heb je natuurlijk geen last van andere pensionklanten, vorige zomer was er wel een paard dat weidegang had, opzich niet zo'n big deal, weet nog wel dat ze toen aanboden om de paarden te doen omdat wij beide ergens heen gingen, nou nee, eerlijk gezegd houdt ik er niet van dat andere dat doen, gelukkig denkt ze daar het zelfde over dus gewoon optijd naar huis. Sinds de vorige pensionklant(aantal jaar geleden) vertrouw ik mensen echt mijn paard niet zomaar toe als het om eten gaat. Als de staleigenaar zelf niet kan dan regel ik zelf wel wat om het te doen.
De paarden staan wel bij hun aan huis dat vindt ik wel prettig dat er toch eigelijk veel toezicht is.
Minder luxe tja misschien maar opzich is het niet zo primitief, er is een verlichte buitenbak waar je dus altijd alleen bent nouja hoogstens met z'n 4 gezien het aantal paarden. Zadelkamer, wel geen officiele poetsplaats maar wel mogelijk om je paard eventueel tussen 2 touwen vast te zetten en plaats om je paard af te spuiten is ook wel te vinden.

Als ik ooit zou moeten verhuizen dan zou ik zeker naar een particulier gaan zoeken max 5 pensionpaarden, ik zou echt geen persoon zijn voor op een grote manege/pensionstal. Vooral om het feit hoe sommige mensen met hun paard omgaan dat kan ik niet aanzien en kan dan zelf eerlijk gezegd wel bitchie zijn, heb ik zelfs hier al een paar keer gezien met pensionklanten, no way dat ik daar dagelijks naar wil gaan kijken of dat mensen zich met mij bemoeien.

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:37

Ik heb mijn veulen net naar een particulier verhuist en het bevalt heel erg goed.. ik ben hun enige 'pensionklant' maar ze proberen me aan alle kanten te helpen! veulen komt veel buiten en speelt met hun veulen van dezelfde leeftijd zodat ze maatjes zijn.. ik kan hier ook blijven staan wanneer mijn paard ouder is.. hun hebben zelf 7 paarden van de leeftijd van veulen tot ouder paard.

vind het erg fijn dat je nu persoonlijk hulp krijgt en deze mensen ook goed mijn paard in de gaten houden. ook kan ik gewoon zelf bij haar stal komen (ze heeft een buitenstal) en hoef hun hiervoor niet lastig te vallen :) hun hebben twee gezellige dochters van mijn leeftijd en ik mag altijd langs komen of iemand meenemen en dat vind ik een heerlijk gevoel :)

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:45

Ik sta ook particulier. Nu staan er 5 paarden (twee eigen, en 3 pension). Ik vind het in 1 woord heerlijk, en mijn tinker ook. Ik heb mijn eigen "inrit" precies bij de stallen (stallen zitten aan een weggetje). De eigenaren wonen er pal naast, maar hebben geen last van mij. De eigenaren zijn hartstikke lieve mensen, die heel erg goed voor de paarden zijn, dus als ik niet kan wordt er super voor haar gezorgd. Ze gaan nog wel eens een weekendje of weekje weg (ik geef ze geen ongelijk), en dan nemen wij de verzorging over. Dit vind ik helemaal niet erg om te doen. Ik wou een paard, dus af en toe die verzorging erbij hoort gewoon ;) Qua stallingsgeld sta ik relatief goedkoop voor wat ze allemaal doen. De paarden worden binnen/buiten gezet, stallen worden uitgemest en ze voeren. Ze krijgen ook elke dag wel een worteltje oid in de voerbak :D Ik heb dan een verlichte buitenbak, poetsplek waar je ook kan wassen. Heb mijn eigen kast daar neer kunnen zetten, en een hartstikke mooi buitenrij gebied. De rust vind ik juist heerlijk, en als ik even onder de mensen wil komen rijd ik even langs een vriendin die een klein eindje verderop woont om te kletsen. Ik ben helemaal happy daar *D

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:48

Ik sta ook particulier, we zijn alleen met 2 pony's heerlijk vindt ik dat.
We moeten langs het huis de boer is vaak niet thuis maar op de akkers of bij zijn vader te vinden 2 boerderijen verderop.
Ik mis een beetje een bak, maar de paddock is groot genoeg om te longeren (10x30) de wei is niet groot maar ik heb toch 2 die vetzakken worden/zijn dus staan ze beperkt op het land. Heerlijk een inloopstal die ik in geval van nood kan delen in 2 boxen.

Er is stroom, we hebben zelf een puls laten slaan zodat ik niet voorzichtig hoef te doen met leidingwater en kan afspuiten waneer ik wil en hoelang ik wil.
Mestplaats aanwezig af en toe eens vragen om een grote aanhanger (zo mega ding voor achter de tractor) dan kan daar de mestplaats inhoud in en wordt gratis afgevoerd naar hun akker.
In geval van nood of zo slecht weer dat je er met de auto niet kan komen, even een sms met de vraag of hij zo lief is om even kuil/stro en water te geven. Is afgelopen tijd niet voorgekomen. Ik heb ook het voordeel dat ik bij hun kuil/hooi en stro kan kopen.

Ik hou duidelijk rekening met tijden. Ik kom niet graag voor 8 uur in de morgen aan of na 21.00 uur. Als we dat al doen weet de boer dat 1 pony iets mankeer en wij extra controle doen.
Ook kijk ik niet in de woning met langsrijden, ga niet naar binnen als het echt niet noodzakelijk is. We hebben een schrift op stal die de boer ook leest ik kan daar ook dingen in vragen.

Veranderingen ed doen we altijd in overleg. Verder houden we rond de stal schoon alsof het ons eigen erf is. Hierbij maakt het ons niet uit of het onze rotzooi is of van de boer. Langzaam aan wordt het netter en netter. De boer blij en wij happy dat we er mogen staan.

Ik heb verschillende soorten prive en maneges gestaan in mijn leven. Maar alleen op een terrein bevalt mij nog altijd het beste ook al betekend het dat je niet altijd op iemand kan terugvallen. Ik zelf heb ook een rothekel aan steeds andere meiden en mensen bij de pony's dit soms tot teleurstelling van onze verzorgster :P

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 23:09

ik sta ook vij particulieren.
Na vele pensionstallen en maneges echt een verademing.
Wij parkeren naast het huis op het erf.lopen dus altijd langs hun huis.
Ze vinden dat niet erg,juist wel prettig om een beetje te kunnen bijhouden wie er rondlopen.
Verder gaan we dan door het hek,het terrein op.
Ze hebben 8 stallen staan nu 7 paarden (3 van hun in eigen schuur) en 4 pension.
Ze worden gevoerd en buiten gezet, mesten doen we zelf.
Rijbaan paddock stallen en wei ligt allemaal achter het huis. Dus je wordt niet bekeken.
Verder zitten we eigenlijk ook dagelijks in de woonkeuken gezellig thee te drinken.
Ze komen altijd roepen voor 'koffie'tijd.

Verder worden ze 4x pd gevoerd,voer naar keuze hoeveelheid ook.
Stro mag je mits normaal gebruik pakken wat je nodig hebt.

En de buitenbak is goed verlicht.
Nee mijn paard heeft het daar toppie,zou niet anders meer willen