binnen bak van 12 bij 30m ?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

tanjaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 20:49

playboysches schreef:
Als enige bak denk ik idd dat dit te klein zou zijn, maar voor in de winter lijkt me zo een bak voor erbij idiaal..! Als je de bak te klein vindt om in te rijden kan je hem altijd nog gebruiken om in te longeren, heb je in elk geval iets voor de winter maanden.

precies dacht ik dus ook.

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:51

pony of paard???

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:52

tanjaxx schreef:
ik heb verschillende paarden maar de grootste is dacht ik 1.63m de rest zijn D en E pony's
ik rij namelijk paarden voor iemand en dan vind ik het wel handig als ik ze gewoon door kan rijden in de winter.
en heb ook iederweekend wel concours en dan is het wel makkelijk als je ook door de week kunt rijden

Wij hebben een binnenbakje van 15x30 ongeveer. Met grote paarden (1.70m) vind ik het echt niet fijn, met de kleinere gaat het best. Het is niet optimaal maar het is vele malen beter dan niets doen een hele winter lang. Ik ben er iig heel blij mee. :j

edit: ik zie nu dat je loods maar 12 mtr breed is, dat is erg smal. Aan de andere kant, je rijdt voornamelijk met pony's. Wellicht dat het dan best te doen is. :)

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:53

Ik zou het als paddock/longeerbak nemen, voor in de winter :j Dan kan je altijd wel 'iets' doen met je paard. Maar om echt te rijden denk ik niet dat je er veel aan gaat hebben, want dat is echt klein (vooral smal, je onderschat die 12m denk ik echt, dat is wenden en direct terug wenden ;) )

Tody

Re: binnen bak van 12 bij 30m ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:56

Jee, ik vind hem als longeercirkel eigenlijk al te klein. 12 m is net iets meer dan een kleine volte! Dat is echt schadelijk voor de gewrichten.

ponygekje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:57

onze bak was 13 x 27. Met een d pony nog te doen, paard niet meer.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 21:00

Ik heb op een manege gereden waar ze een bak hadden van 12 meter breed, ging prima, ook met hele grote paarden, natuurlijk moeten ze er wel ff aan wennen. We reden er zelfs springwedstrijdjes in.
Als ik nu een plekje zou hebben van 12 x 20 zou ik al een gat in de lucht springen met zulke winters. Zou er dan ook gewoon in rijden. Natuurlijk moet je wel je training aanpassen.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 21:02

Tody, je hebt gelijk hoor, voor een cirkel is die idd al te klein. Maar je kan hier wel je paard tijdens de winter in los laten, rustige stap oefeningen doen enz. Ik zou hem zeker omvormen tot paddockje TS!

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 21:05

Lijkt me mooie oplossing tijdens winterse periodes waarin buitenbak niet meer begaanbaar is.

Longeren, losgooien, rustig rondje rijden.

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 23:05

Vroeger reed ik altijd op zo'n stuk.
Als er geen andere oplossing is, pas je je vanzelf aan.
Je zult waarschijnlijk niet alle oefeningen uitgevoerd krijgen, maar het zal wel ideaal zijn in deze winterdagen

Wadi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 23:12

Wij hebben ook een binnenbak van 13 bij 35 ongeveer en dat is ruim genoeg hoor :j

Ideaal voor eens eentje los te gooien, te longeren en te rijden.
Een sprongetje of 2 erin gaat ook perfect :)

Foto: Klik

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 23:16

Onze binnenbak/schuur is ook ongeveer 15 x 30 (ongeveer) en we rijden er gewoon in..
Het is prima te doen..en wat zijn we ook deze winter weer blij met ons binnenbakje...en de paarden ook want wij hebben geen gelegenheid om het hele spul nu buiten te laten lopen..

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 23:18

Vriendin van mij heeft ook een binnenbak van 12 bij 19 en daar kan ik mijn paard van 1,67 prima in rond sturen. Optimaal is het niet, maar altijd beter dan niets.
Tegenwoordig ga ik vaak naar de manege, want daar heb ik toch iets meer ruimte voor de oefeningen. Maar voor het beweging geven kan het prima.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 23:18

Tuurlijk kan dat, als je 't in zo'n bak kan, dan kan je 't op wedstrijd in een mega bak zeker!

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 23:20

lijkt me zelf wat krap met rijden.. maar voor de winter is het denk ik wel te doen. Wel egr leuk natuurlijk.. en handig ;)

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 23:23

Ideaal toch!

Als je niet in de buitenbak kan rijden, heb je altijd nog een klein bakje waar je in kan losgooien, longeren en rondjes kan rijden. Zou willen dat ik dat had voor in de winter.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 23:24

Falona schreef:
Karolien_ schreef:
Ikzelf zou in ieder geval geen grote bedragen investeren om de loods geschikt te maken als rijbak, in de zin van een goede bodem erin leggen of zo, omdat ik hem inderdaadalleen in geval van nood zou gebruiken als ik echt geen andere mogelijkheden had.

Dat bedoel ik dus. Kijk eens wat de kosten zijn om die loods geschikt te maken en wat de kosten zijn om je buitenbak winterproof te maken (extreme omstandigheden zoals deze winter daargelaten). Als die kosten dicht bij elkaar in de buurt liggen kan je beter investeren in die buitenbak winterklaar maken dan in een imo wel erg krappe binnenbak achtig iets.

Een buitenbak echt all-weather proof maken is duurder (zo niet onmogelijk) dan zand in een bestaande loods (mits hoog genoeg) opbrengen...

Ik heb bij mensen gereden die naast een vierkante grote springbak ook een smalle kleine bak hadden van 12 bij 28.
Je kon er met een paard prima in rijden, al was afwenden bij A of C wel wat kort de bocht om en bij een paard zonder balans is de galop wel wat spannend soms. Maar voor nood en als binnenbak bij slecht weer... Graag!!!
Zou het zeker doen!
Laatst bijgewerkt door joyce B op 07-01-11 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 23:24

Nou beter dan niks toch?! Ik ga er vanuit dat je er een normaal formaat bak bij hebt om bij beter weer te rijden.

Loves_Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 23:26

Opzich kun je het wel proberen,
je kunt altijd proberen en als het dan niet wil weet je het zeker.

Wij hebben ook een soort van binnenbak in onze loods.
En dat is wel heel handig, want kan nu gewoon thuis rijden.
Zonder naar de manege te hoeven of ergens anders heen.
Ik weet niet precies hoe groot onze binnen bak is geloof iets van 20 X 30.

nou moet ik er wel bij zeggen dat onze loods 60 X 30 is.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 23:26

och in deze periode zou ik nog blij zijn met een party tent :+

alleen heb je een paard van 180+ leert ie wel flink wendbaar te worden

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 23:27

Het is wat klein maar ik denk dat het erg handig is voor de wintermaanden! Beter een kleine binnenbak dan helemaal niet kunnen rijden ;)

simonvpret

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 01:21

Lijkt me een goede oplossing voor als het slecht weer is, sneeuw etc.
En ookal is het een beetje krap, beter iets dan niets.
Let wel op de ondergrond, als er een betonnen vloer in de hal ligt, dan is het een no go .

Natasja_ygor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 01:37

Voor de wintermaanden erg fijn lijkt mij ! Maar denk er wel aan dat je opervlakte iets kleiner word door de bakranden (als die erin komen) en de hoefslag :)
Maar zowiezo voor longeren/ losgooien zou het ideaal zijn :D

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 02:25

Is echt geen van jullie het er mee eens dat zoiets slecht is voor je paard? :?

Hoe wil je rechtrichten in zoiets? Of een keer de rug laten ontspannen? De achterhand een keer rechtstandig onder laten treden? Je controle op de rechte lijn? Verruimen?

Of wil ik nu zulke rare dingen?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 02:33

Je wil geen rare dingen, maar waarom zou dat op 40 meter wel kunnen en op 30 meter niet? Ik rij ook het liefst in onze 20x60 bak, maar dat is meer omdat daar geen hek omheen zit, dan om de ruimte. Het is vaak zat dat ik maar de helft daadwerkelijk gebruik. Voor rechtrichten hoef je trouwens niet rechtuit te rijden, maar dat is een andere discussie. ;)

Ik ga er overigens vanuit dat de TS deze bak alleen wil gebruiken als het weer niet toelaat de normale bak te gebruiken en dan heb ik het over extreem weer, niet over een beetje regen.