Wat als je paard buiten staat in ''moerdijkbrand'' oid?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:35

Ik heb er gister ook aan zitten denken: Daar gaan alle naturals die hoog van de toren blazen dat een stal onzin is (xcuse me voor het hokjes plaatsen, wie de schoen past.....)
Vroeger stond mijn pony ook ergens 24/7 op een landje, maar wel met een schuilstal Mét deur :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:36

stef schreef:
Ik heb er gister ook aan zitten denken: Daar gaan alle naturals die hoog van de toren blazen dat een stal onzin is (xcuse me voor het hokjes plaatsen, wie de schoen past.....)
Vroeger stond mijn pony ook ergens 24/7 op een landje, maar wel met een schuilstal Mét deur :j

De mijne ook hoor stef.
Ja, ik ben voor natuurlijk je paard houden. Maar wel met mogelijkheid van een afsluitbare stal in verband met ziekte oid.
En komt nu dus ook goed van pas.
Natuurlijk ja, maar het moet wel leefbaar en veilig zijn.

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:39

De paarden stonden hier allemaal gewoon op stal. En veel meer kan je eigelijk niet doen.
Heb aan me ouders gevraagd of hij bij hun in de woonkamer mocht maar dat moch helaas niet ;(

Daihyo

Re: Wat als je paard buiten staat in ''moerdijkbrand'' oid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:43

Laatste nieuws:
www.crisis.nl
09:29 06-01-2011

Voorzichtigheid blijft geboden
In afwachting van definitieve meetgegevens wordt aan alle inwoners van de zuidpunt van het Eiland van Dordrecht (ten westen van de A16 en ten zuiden van de Amstelwijckweg) en het oostelijk deel van de Hoeksche Waard (de gemeenten Strijen en Binnenmaas) geadviseerd niet onnodig naar buiten te gaan, niet in de speeltuin te spelen, geen producten uit de moestuin te eten, het vee niet te laten grazen en de rampenzender RTV Rijnmond te volgen. Ook wordt de inwoners geadviseerd huisdieren niet langdurig buiten te laten. Ook voor overige gebieden in de regio zijn nog geen definitieve metingen bekend. Inwoners wordt geadviseerd berichtgeving op RTV Rijnmond in de gaten te houden en bij gezondheidsklachten contact op te nemen met de huisarts.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 19:18

Hoor zojuist op het nieuws dat het slootwater zwar verintreinigd is en van allerlei kankerverwekkende zooi zou bevatten, groententelers mogen spruitjes en prei niet oogsten, zwart laagje op gewassen en gras.
Wat ik zou doen: Subiet mijn paard van het land en op stal, dan maar meer rijden of zo, buiten staan is dan even geen optie, ook al zou ik natural zijn , dit risico maar even niet,,,

malo_kozo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 02:00

ElCamino: Mijn paard staat normaal elke dag van 07.00 tot 19.00/20.00 buiten in de paddock of op de wei maar nu staat ze toch echt binnen en blijft ook nog even binnen. Normaal vind ik mijzelf dan echt een dierenbeul maar ik wil echt niet dat zij die stoffen binnenkrijgt. Als ze op de wei of paddock staan is ook de enige drink mogelijkheid de sloot.

Zal een moeilijk jaar worden als we niets kunnen doen tegen die deeltjes, dan kunnen ze deze zomer het land niet op. Er kan niet gehooid worden dus dat zal ingekocht moeten worden uit een andere regio. Boer krijgt hier wrs geen schadevergoeding voor wat jaren geleden bij dioxine wel het geval was.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 19:40

Mijn pony staat alweer buiten.
Hij staat in Strijen, maar de wolk is er niet recht boven geweest.
Hij sloopte de stal en dat zou niet goed gaan. Was echt bang dat hij zijn benen kapot zou slaan.
Hij staat overigens wel op zand (uitloop en bak) en krijgt leidingwater te drinken.
We durfden dat wel aan. De wei gaan ze voorlopig niet op.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 19:48

stef schreef:

Goh, ik ben behoorlijk natural minded. Mijn paard staat 24/7 buiten zonder schuilstal (wel met struiken/bomen/riet e.d.), maar zou mijn paard in dat gebied staan, dan gaat hij meteen naar binnen, hoor, als het even kan. Ik sta sowieso op een plek, waar ik in geval van ziekte in elk geval een box kan huren. Dus ik vind je opmerking nogal laag, want ik denk dat de meeste naturals het beste voor hun paard willen (net als ieder ander, lijkt mij). OOK in geval van dit soort rampen. :j

En verder geloof ik geen moer van die 'geruststellende verhalen' dat er geen gevaarlijke stoffen e.d. zijn vrijgekomen. Ik heb te doen met iedereen die daar woont en/of hulp heeft verleend. Net als met alle dieren die in die omgeving staan of leven.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 19:51

Twiggy: er komen uitgebreide gezondheidsonderzoeken voor bewoners en hulpverleners/medewerkers. De deeltjes die ze in de lucht hebben gemeten zijn niet schadelijk, evenals de asdeeltjes.
Maar ze kunnen niet alles meten.
Ze gaan nu de chemische rotzooi in de sloten onderzoeken, plus een onderzoek naar wat voor stoffen er opgeslagen zijn en hoe dat samen en met hitte reageert.
Het is zeker nog niet over en hier wordt al gesproken over een chemische ramp.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 20:02

Amanda, ik kan me gewoon niet voorstellen dat met zo'n enorme brand met zulke smerige schadelijke chemische stoffen geen schadelijke ellende is voor de omwonenden/hulpverleners e.d. En al helemaal niet als er al gesproken wordt over een 'chemische ramp'. Ik zou allesbehalve gerustgesteld zijn als ik jullie zou zijn. Ik wens iedereen daar alle sterkte toe en laten we hopen dat het meevalt (al vrees ik het ergste).

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:19

Ik ben ook alles behalve gerustgesteld, maar meer omdat ik weet om wat voor stoffen het ga en niet blind de berichten geloof dat het allemaal geen kwaad kan. Ik vrees toch ook dat er meerdere hulpverleners met klachten gaan komen. Nee ik denk dat men belangrijke info verzwijgd zowel richting de getroffen gebieden als de nabije omgeving :n

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 23:15

Hier heb ik ook vaak aan zitten denken,
Maar een stal kun je toch niet hermetisch dicht doen. Ik heb een nood stal waar voor nood er wel twee in zouden passen, en ook heb ik een schuilstal die ik wel dicht zou kunnen doen door een balk. Maar dan komt de lucht er toch in. Maar wat zou ik dan met de rest moeten doen er staan er acht en zou er voor 4 stalling hebben. Ken genoeg mensen waar ik voor nood een paard neer zou kunnen zetten maar als de alarmsirenes af gaan dan ga je toch ook niet snel de deur uit. En de eigenaren van het land waar wij van pachten kunnen niets met de paarden.

Hopen dat het hier nooit gebeurd.

chantkyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 12:01

Ik had iets gezocht waar mn paard een nacht binnen kan staan.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 12:07

chantkyra schreef:
Ik had iets gezocht waar mn paard een nacht binnen kan staan.

een nacht?
daar red je het niet mee.. 1 nacht binnen is ook nog zo te regelen, al is het een garagebox bij wijze van.
maar dit is zoals het er nu uit ziet wel iets langdurigers..

diesuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 12:25

Ik en mijn paardjes wonen in de gemeente Moerdijk, gelukkig hebben wij geen last van de rook gehad wel ging het s'avonds vreselijk stinken en toen heb ik de paarden binnen gezet. Dat kan gelukkig (en anders had ik ze bij de buren gezet, die hebben boxen vrij) maar ja de deuren hebben behoorlijke kieren dus of het echt veel zin heeft gehad weet ik niet. Ik heb ze de volgende dag gewoon weer op de bak gezet waar ze altijd staan en van de zomer gaan ze gewoon de wei op, gelukkig drinken ze geen slootwater.

Ik kan me gewoon niet voorlstellen dat al die troep geen gevaar voor de gezondheid zou zijn, maar ja bewijs het maar eens.

karin

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 12:38

Jeetje zeg... Je moet je inderdaad druk maken om je eigen gezondheid, maar zeker ook om die van je paard. Voor de mensen in de omgeving, ontzettend veel sterkte. Ben erg benieuwd hoe lang dat graasverbod blijft. Voordat al die rotzooi uit de bodem is... Ik zou mijn paard toch niet graag in een weiland zetten daar in de omgeving...

En voor de ts: Toch proberen om in zo'n geval het paard binnen te zetten of in ieder geval voorkomen dat het dier daarna gras eet.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 14:42

Als mij dat zou overkomen, zou ik mijn paard in ieder geval bij een vriendin kunnen stallen. :) (ze heeft me laatst gezegd: als er ooit iets is waardoor je nergens heen kunt met loki, wij hebben zowiso nog een stal vrij!)
Dus daar ben ik echt heel blij mee :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 14:54

Twiggy2008 schreef:
stef schreef:

Dus ik vind je opmerking nogal laag, want ik denk dat de meeste naturals het beste voor hun paard willen (net als ieder ander, lijkt mij). OOK in geval van dit soort rampen. :j

Ach, het eerste geval van "ik laat mijn paarden maar buiten want ik kan nergens heen" is al bekend op bokt, dus wat is laag?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 15:03

stef schreef:
Twiggy2008 schreef:

Dus ik vind je opmerking nogal laag, want ik denk dat de meeste naturals het beste voor hun paard willen (net als ieder ander, lijkt mij). OOK in geval van dit soort rampen. :j

Ach, het eerste geval van "ik laat mijn paarden maar buiten want ik kan nergens heen" is al bekend op bokt, dus wat is laag?

Suggestie dan om dat 1ne geval met die persoon uit te pb-en en niet dat 1ne geval als waarheid te gaan spuien? Lijkt me van weinig nut :)

Vandaag op stal erover gehad, ze schijnen bezig te zijn met het realiseren van een of meerdere reservestalletjes :) stalhouder nog niet gesproken. Nogmaals, wij zitten nu oke hoor, maar ik denk dat het geen kwaad kan voor iedereen om hier eens over na te denken :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 15:08

dat 1e geval kwam pas na mijn opmerking, dus ik spui dat niet als waarheid. Het is enkel mijn kritische mening. En nogmaals, er zijn legio voorbeelden waardoor je paard ineens noodgedwongen naar binnen moet.
24/7 buiten helemaal geen probleem, maar dan wel met een afsluitbare schuilstal of een afspraak met een stal in de buurt. Maar goed, das mijn visie, zo zou ík het doen.
Dat mensen die het niet zo doen zich dan aangevallen voelen vind ik opvallend, want als JIJ vind dat je het goed doet, is er toch niks aan de hand?

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 15:09

ergens in een binnenbak.. stalgang desnoods ofzo waar die elkaar kennen samen kunnen staan.
afdak/kapschuur..

maar als er echt een gifwolk is.. kan je er zelf ook niet komen.
als je meteen word vergifitgd. zijn de paarden dieren buiten al overleden.

hoewel deze gleukkig niet dodelijk was (direct), vraag ik me af wat de gevolgen zijn in de toekomst.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 15:10

stef, zoals al eerder tegen je gezegd is
als een paard iets mankeert is daar plaats voor
maar als de complete kuddes naar binnen moeten is dat anders he :)

je geeft jouw ''kritische mening'' als zodanig weer dat al wat erbuiten valt voor jou onverantwoord en ''niet goed'' van die ''domme'' naturals.. dat is zonde

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 15:25

zo interperteer jij het naaltje, ik heb het nergens over domme naturals gehad.
Complete kuddes naar binnen moeten... ik weet niet wat je onder een complete kudde verstaat maar goh, als dat niet kan, heb je misschien paarden teveel?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 18:59

stef schreef:
Twiggy2008 schreef:

En dus???? Blazen alle naturals maar meteen hoog van de toren, volgens jou???? Ik denk dat je beter even naar jezelf kunt kijken, als je zulke rare opmerkingen maakt, waarin ik eigenlijk voornamelijk stemmingmakerij en gegeneraliseer proef. Niemand wil zijn dieren expres in deze ellende laten staan.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:04

stef schreef:
Complete kuddes naar binnen moeten... ik weet niet wat je onder een complete kudde verstaat maar goh, als dat niet kan, heb je misschien paarden teveel?

Welnee zeg, wat een flauwekul. Wat nuance kan ook voor jou geen kwaad!
Je kunt simpelweg niet met elk scenario rekening houden, want dan wordt e.e.a onbetaalbaar.

Ik vraag me uberhaupt af of een stalletje voor elk paard afdoende is. Alsof een gif/rookwolk daar niet binnendringt.