Wie heeft zelfgemaakt rijbak omheining

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

helmab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 09:54

vind bij een bak waar je in rij moet je wel goed kijken wat je gebruikt en dat je het goed doe niet dat je met je voet er achter blijf hangen bijvoorbeeld ;) paalen schuin moet zoizo bij rijbak.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 10:26

Ja hoor palen schuin zetten is gewoon gelukt! :j Handigste is wel om dit met 2 man te doen.
Eerste stukje doe je recht boren zodat je wel een beetje een begin hebt. Dan probeer een klein stukje schuin uit te hakken met de boor (gewoon in de grond staan) en verder schuin boren.
Wij hebben ook een mal gemaakt zodat alle palen even schuin kwamen te staan.
Gewoon 1 rechte onder plank met daarop een plak in een haakse hoek. Dan de schuine plank er op zetten hoe schuin je de palen wilt hebben
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 13:03

deflin schreef:
oh, vindt die laatste ook wel mooi qua hoogte, wat voor lengte palen heb je gebruikt Shanna?

Volgens mij 3 meter. Zit een flink stuk onder de grond, ik zal het even na vragen/ meten.

joyce B

Re: Wie heeft zelfgemaakt rijbak omheining

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 13:51

dat van die mal is een handige tip! Moeten wij ook maar gebruiken als we straks opnieuw gaan omheinen...

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 14:34

ik heb gewoon drie lagen lint. ik heb isolatoren van gallagher, waarmee je met een schroefje het lint strak vastklemt. zo schuift het niet tussen de isolatoren door en slijt het niet zo snel. je kunt het lint zo ook mooi strak spannen, ze zijn wel duur helaas.
mijn palen staan gewoon recht. het was in eerste instantie ook niet de bedoeling dat het een bak zou worden, maar eigenlijk stoort het me helemaal niet met rijden.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-JLEQAHIY.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-GWA6FHCB.jpg

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 18:11

Alleen snap ik de werking van de mal niet, maar zal wel aan mij liggen. Scheef boren lukte mij iig voor geen meter.

Mijn palen waren trouwens 210 cm volgens mij. Helemaal niet zo lang dus, en de omheining zelf was dan uiteindelijk 1,40 hoog. Was ook een ponybakje, wij hadden/hebben geen paarden ;)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:49

mijn palen zijn 2 meter en de omheining is 1.30 m.
ik heb wel een paard, maar vind het hoog genoeg zo :j

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 20:17

vind drie linten wel het mooist, maar denk eigenlijk zelf dat ik aan twee genoeg heb, heb er alleen maar paarden in :) Dat van die mal is idd een goede tip.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 21:07

Safiera schreef:
Alleen snap ik de werking van de mal niet, maar zal wel aan mij liggen. Scheef boren lukte mij iig voor geen meter.

Je boort eerst een stuk recht naar beneden en daarna ga je pas schuin.
Als je gat diep genoeg is zet je de paal er in en zet je de mal er naast. Natuurlijk de rechter kant op de grond.
Je moet dus ook wel zorgen dat de ondergrond zo recht mogelijk is. Daarna sla je de paal met een moker verder de grond in zodat deze stevig staat.
Deze sla in in de grond onder de hoek van de mal die er achter staat. Snapje?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 11:55

Eh, ja. Geloof dat ik het wel een heel klein beetje begin te begrijpen :o?

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 21:34

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 23:09

De palen zijn inderdaad in totale lengte 3 meter, maar aan 2,5 hadden we ook wel al genoeg gehad. Is minder diep graven haha!

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 23:34

Wij hebben de rijbakomheining ook zelf neergezet, maar is al jaren geleden dus de exacte hoek en kosten ed. heb ik geen idee meer van.

http://i106.photobucket.com/albums/m246/christa_luesink/8%20maart/IMG_0587.jpg

Wij hebben de hele omheining van hout gemaakt, palen staan schuin. Geplaatst om de 2,5 meter, dat was het makkelijkst ivm het makkelijk kunnen bestellen van planken van 5 meter lang. Bovenste plank zit gelijk met de bovenkant van de paal, zodat je in geval van vallen niet op een paal 'gespiest' wordt.
De hoeken van de bak zijn niet scherp, maar schuin zeg maar (zie foto). Dat hebben we gedaan omdat we dat een mooiere oplossing vonden. Daarnaast zit je niet zo te klungelen met de bevestiging van de planken in de hoeken.
Wij hebben de palen laten zagen van een houten vangrail die niet meer gebruikt werd. En de planken zijn aangekocht. Kosten heb ik geen idee van. We hebben geloof ik gecreosoteerd hout gebruikt.
Planken hebben we bevestigd in een soort baksteen-verband. Dus als de bovenste rij met een hele plank begint, dan de onderste met een halve plank.

Verder is het ontzettend meegevallen qua werk. Palen zetten hebben we met 3 man in een dagje gedaan. En de planken bevestigen in 1.5 dag met 2 man. De poort is er later ingezet, laat dat nu ook nog een dagje hebben geduurd.
Ben overigens ook heel tevreden. Nu achteraf had de laagste rij planken wat lager mogen zitten voor mijn ieni mini shetlandertje (die ik nog niet had toen we het aanlegden), dan had ik hem met een wat geruster hart ook los kunnen laten in de bak. Hij is er nog nooit onderdoor gegaan, maar als hij op zijn knieën zou gaan zou het hem kunnen lukken. Haha. :)

miepmier26

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 09:08

Wij zijn bezig om de boel op orde te zetten, dus ik volg dit even. Leuk dat er zoveel foto's bij staan. En die mal is een supermiddeltje, ik zal het vananvond eens aan mijn man laten zien (die mag het werk doen :+ )

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 10:36

Wij hebben gecreosoteerd hout gebruikt (via van de reep, kun je op googelen) ronde palen. Je kunt idd het beste de mal gebruiken die hier al eerder staat maar wij hebben de palen niet zelf gezet maar iemand erbij geroepen die een kraantje met trilplaat erop heeft. Die drukt de palen er zo in (we zijn bij mijn vader met ruim een hectare omheining inclusief bak van 20x55 meter twee dagen bezig geweest, toen was alles klaar met uitzondering van de poorten dan) Ik denk dat je met een uurtje of 2/3 klaar kunt zijn (met het kraantje) de rest kun je dan zelf doen. Malletje voor de schuinte en hoogte van de palen maken, malletje voor de leggers (handig want dan kun je de bovenste legger eropschroeven (idd baksteenmodel, zie hierboven) malletje erop zodat je de onderste legger op de mal kunt leggen en schroeven maar :+ ) en een stok voor de afstand tussen twee palen. Echt, na de eerste paal en het uitleggen van een lint zodat je wel rechtgaat, gaat dat als een trein.

Qua kosten weet ik niet meer zo snel wat dat was, Van de Reep was echt niet duur (voor hout) maar een kraantje is wel de moeite waard, palen erin zetten met een grondboor zou ik niet echt vrolijk van worden. (we hebben dus voor de helft zelf gezet 8-) )

Wel oppassen met gecreosoteerd, als je het zet met zon verbrand je snel je gezicht (dus zonnebrand!) en gebruik handschoenen die je daarna weggooit. (paarden zitten er dus ook niet aan en het ziet er netjes uit)

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 18:14

nou ik heb inmiddels mijn rijbak klaar ;) een 4 cm brede band op de bovenste en de middelste en onderste een 1,5 cm lint. lijkt echt super en kan er weer een tijdje tegenaan :)

Nu wil ik de rest van mijn land ook in dit lint zetten ;)

Bertc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 17:56

Een mal om palen allemaal even schuin te krijgen is een oplossing, dit vereist wel dat de mal elke keer waterpas wordt neergezet.Een simpelere oplossing is gebruik maken van twee draden , elk de lengte van de kant van de bak en twee palen. Span draad1 over de grond over de volle lengte(Basislijn).Hierlangs boor je de gaten steeds aan dezelfde kant van de lijn, de palen staan dan automatisch strak in een rij. De tweede draad span je weer over de volle lengte (zelfde kant) op de hoogte van de koppen van je palen alleen een beetje uit het lood bv 20 cm naar de buitenkant van de bak. Deze draad moet goed strak staan, je lijnt nu de koppen van de palen uit op de hoogte en (in het midden checken ivm doorbuigen draad) van de draad en ze staan perfect in een rij en in de juiste hoek.
Om de palen schuin te krijgen kun je inderdaad schuin boren, zoals hierboven beschreven. Een andere oplossing is een ruimer gat boren waardoor je de paal kan kiepen(hij is dan ook makkelijker te corrigeren dan in een schuin geboord gat) Nadeel is dat in eerste instantie de paal wat instabieler staat. wel het gat goed rondom vullen en aanstampen.