eerste paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sanso

Re: eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 00:40

nou een paar ik denk wel wat meer HAHA

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 00:42

sanso schreef:
IMJ schreef:
Zou persoonlijk toch voor een wat meer gangbaar maatje gaan :D!
Ze eten meer, schijten meer, lastig met poetsen en opzadelen ivm de hoogte (en hoofdstel indoen als ie niet wil *en ziet vliegtuigje spelen voor zich ;-)).

Ken je veel Shires dan?

Mocht je het dan echt persé willen, zou ik wel gaan voor één die goed beleerd en doorgereden is. Zodat je straks niet met een ongeleid projectiel in de vorm van een tank rondvliegt..

ze eten niet meer hoor alleen meet hooi maar ze mogen niet te veel eiwitrijk voer dat is zelfs slecht voor ze ;)

Tuurlijk, tis een koudbloed met een hele grote buik!

Maar hoeveel Shires ken je in je omgeving?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 00:44

Wat ik nog goed weet, van toen ik voor het eerst mijn eigen paard kreeg, dat het een jaar duurt voor dat je echt je paard kent. Ook al ga je er dagelijks mee om, zoals ik. Ik merk het nu ook weeer aan mijn shetlander, die ik er nu sinds een paar maanden bij heb, ik weet nog niet wat ik precies aan haar heb.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 00:44

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 00:45

IMJ schreef:
Ze eten meer, schijten meer, lastig met poetsen en opzadelen ivm de hoogte (en hoofdstel indoen als ie niet wil *en ziet vliegtuigje spelen voor zich ;-)).

Daarbij is het denk ik ook lastiger om een Shire op de trailer te zeggen. Qua totaal gewicht kom je ook wat anders uit, of is dat geen probleem? Ik heb zelf weinig ervaring met paarden in trailers...

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 00:45

sanso schreef:
IMJ schreef:

Ken je veel Shires dan?

Mocht je het dan echt persé willen, zou ik wel gaan voor één die goed beleerd en doorgereden is. Zodat je straks niet met een ongeleid projectiel in de vorm van een tank rondvliegt..
ze eten niet meer hoor alleen meet hooi maar ze mogen niet te veel eiwitrijk voer dat is zelfs slecht voor ze ;)

Tuurlijk, tis een koudbloed met een hele grote buik!

Maar hoeveel Shires ken je in je omgeving?

op het moment 1(niet heel goed) maar ik ken er veel van vroeger ;)

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 00:47

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 00:48

eilleen333 schreef:
IMJ schreef:

Daarbij is het denk ik ook lastiger om een Shire op de trailer te zeggen. Qua totaal gewicht kom je ook wat anders uit, of is dat geen probleem? Ik heb zelf weinig ervaring met paarden in trailers...

we hebben een mercedes en een grote chrysler dus dat zit wel goed!!

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 00:52

Met shires? Wel contacten/kennisen met shire ervaring ja ;) en zelfs al een grote tinker is ontzettend sterk.
Begrijp me niet verkeerd ,maar bij mijn eerste pony zocht ik een Andalusier of een Fries met temperament en zo groot mogelijk ogend (naja iig dat ie groot oogt)
Had vooral oog voor Hengsten/ruinen (niet penny droom van zwarte hengst ,maar ik ben gewoon meer geneigt nar hengsten/ruinen en heb echt een hekel aan hengstigheid :+
heb nu een forester merrie met een behoorlijke scheut temperament ,maar niet erg groot (iig niet te groot) en waar ik zonder zadel mee cross en etc ,terwijl het ohz serieus werk een pittige pony is ;)

Je moet niet zoveel op ras uitgaan en je eeerste paard een shire is gewoon te veel van het goede ;)
Tinker of Merens 'das leuk :) (tinkers met snorrenzijn leuk joh :') )

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 00:54

oke misschien kom ik wel thuis met een arabier weet ik veel HAHA
en heb idd ook een grote hekel aan hengstigheid!!

Flappie30

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 00:56

hou je er ook rekening mee dat de meeste trekpaardrassen qua beengestel niet zo lang mee gaan als de warmbloeden, tinkers, fjorden, etc... ? Een belgisch trekpaard bv is vaak al "afgeschreven" voor de "sport" op zijn 15 jaar... Ernaast zijn je kosten voor behandeling bij ziekte ook veel hoger bij een shire daar deze gewoon veel meer medicijnen moeten krijgen. Misschien ook wel zaken om rekening mee te houden ? En je mag dan wel een chrysler of mercedes hebben, maar denk niet dat elke shire zomaar qua hoogte alleen al, in een normale trailer past... Succes nog met je beslissing !

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 00:57

ja dat is waar en we huren een trailer van de manege(er zitten een paar hoger bij!!)

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 00:58

Flappie30 schreef:
hou je er ook rekening mee dat de meeste trekpaardrassen qua beengestel niet zo lang mee gaan als de warmbloeden, tinkers, fjorden, etc... ? Een belgisch trekpaard bv is vaak al "afgeschreven" voor de "sport" op zijn 15 jaar... Ernaast zijn je kosten voor behandeling bij ziekte ook veel hoger bij een shire daar deze gewoon veel meer medicijnen moeten krijgen. Misschien ook wel zaken om rekening mee te houden ? En je mag dan wel een chrysler of mercedes hebben, maar denk niet dat elke shire zomaar qua hoogte alleen al, in een normale trailer past... Succes nog met je beslissing !

en wat bedoel je met afgeschreven?
want het is voor gewoon recreatief rijden :D

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 01:00

ooh voor de sport staad erbij sorry

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 01:02

ik vind dat je als je eerset paard , nog helemaal geen ervaring met eigen paarden zeker GEEN shire moet nemen
Ik wil ook graag een P.R.E hengst ,maar dat doe ik toch ook niet als eerste paard?
straks is het paard weer de dupe door de eigenwijze mens die moest en zou een shire.
Shires eten ontzettend veel hoor...en idd medicijnen.

meisje je eerste paard ,doe nou niet zo eigenwijs en kies voor een kleiner paardje zoals een Merens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 01:03

Een shire of dergelijk trekpaard moet op jonge leeftijd snel groeien om op de hoogte te komen wat hij als volwassen paard is. Daardoor raken botten/spieren en pezen sneller uitgeput en houden ze het minder lang vol dan bijv. een shetlandertje. Ze worden ook niet heel oud,passen niet allemaal in een trailer ( :') ) en je komt er (bijna ) niet op (nouja,ik dan met mijn 1,55 :') ) ,Da kost meer geld,e.d.
Ik zou als ik jou was niet opzoek gaan naar kleur of ras,maar naar karakter.
Ik was op zoek naar een leuke Fries,kwam thuis met een Oldenburger X Selle Français en een shetlander :')

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 01:13

wat ik mij afvraag he er zijn veel reactie's over geen shire die zijn de sterk wel heeft ze de lengte er voot heeft leeftijd met kracht te maken en sins wanneer moeten wij paarden rijden op kracht??? nou ik kan je vertellen ik heb een paardje van 156 en zelf die kan ik vaak/soms niet houden het blijven paarden of je nou een shet of een trekpaard hebt ze kunnen allen even sterk zijn...

of ik heb het volkomen verkeert ik vind gewoon dat TS moet gaan voor een paard dat ze graag wil en een klik mee heeft iemand die een hond zoek smeer je toch ook geen ezel aan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 01:15

ship schreef:
wat ik mij afvraag he er zijn veel reactie's over geen shire die zijn de sterk wel heeft ze de lengte er voot heeft leeftijd met kracht te maken en sins wanneer moeten wij paarden rijden op kracht??? nou ik kan je vertellen ik heb een paardje van 156 en zelf die kan ik vaak/soms niet houden het blijven paarden of je nou een shet of een trekpaard hebt ze kunnen allen even sterk zijn...

of ik heb het volkomen verkeert ik vind gewoon dat TS moet gaan voor een paard dat ze graag wil en een klik mee heeft iemand die een hond zoek smeer je toch ook geen ezel aan...

Maar als een shet het op een rennen zet kun je hem nog enigzins houden,dan ben jij met je (ik pak even een voorbeeld) 50 kg tegen de 175 kilo van die shet meer als op de 1000 kilo van die shire.
We geven haar alleen tips,wij zouden haar echt niet tegen kunnen houden,het is haar geld.
Maar we geven alleen tips zodat ze straks niet enorme spijt heeft en zit met een enorme shire die ze niet aankan.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 01:43

ook ik zou niet snel voor een shire gaan, je bent pas 14, het zou best kunnen dat je later toch graag wat wedstrijdjes wilt rijden(misschien endurance als je van lange buitenritten houd), dan kom je met een shire niet ver, terwijl je met een tinker/haflinger/merens nog wel mee kunt doen..

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 01:48

Jemig, wat een vooroordelen over Shires hierzo zeg, wat een onzin.
Ik heb ervaring met beiden, zowel merries als hengsten, en over het algemeen vind ik Shire's toch net iets makkelijker te hanteren, ze zijn echt zo lief en meewerkend, en vooral gevoelig. Daar waar een Tinker echt kan drammen zal een Shire toch maar braaf zijn. En geloof me, sterk zijn is een onzin, zelfs een TinkerVEULEN heeft mij omver kunnen trekken afgelopen najaar, en ik moet zeggen, dat gebeurd me niet zomaar. Een paard heeft een enorme kracht in zich, en het ligt vaak aan het karakter en opvoeding of ze die tegen of met je gebruiken, en zeker niet aan de grote. (Denk maar een een C/D-pony die een wagen met 3 personen makkelijk kan trekken...)

Vraag me ook af waarop gebasseerd wordt dat je als jong meisje met een Shire minder goed wedstrijden zou kunnen rijden?

TS, wat leuk dat je een eigen paardje gaat krijgen!
Ik heb sinds ruim een maand een eigen Tinker, maar ik heb wel al tijdenlang intensief verzorgd/bijgereden en dat scheelde een hoop, ook omdat ik van eigenaren (van de Tinkers en Shires, ik kom daar nog steeds) een heleboel heb geleerd en nog steeds leer. Mijn verwachtingen waren niet veel anders dan dat het tot nu toe is, maar het kan snel veranderen, ik heb nog nooit een DA hoeven bellen oid, hopelijk hoef ik dat ook nooit, maar als je een eigen paardje hebt ben je daar wel verantwoordelijk voor.

De kosten hangen heel erg af van wat je wilt. Momenteel betaal ik alleen stalling en brokken. Maar als het weer beter is wil ik gaan lessen, en wie weet zo nu en dan een wedstrijdje, extra kosten dus. Buiten het paard om heb ik nog best een boel moeten aanschaffen, zadel, hoofdstel, dekens kreeg hij mee, halsters had ik al, borstels had ik ook al. Zadelsteun, hoofdstelhaken, voerbak en noem zo maar op. Stalgeld is zolang je paard gezond is de grootste vaste last, maar ook dat hangt erg af van de omgeving waar je woont en vooral wat je wensen zijn. Mijn paard hebben is heel goedkoop, gelukkig. Ik ga volgende maand naar een nieuwe stalling, in de winter 90,- incl. brokken, in de zomer 60,- incl. brokken. Ik heb dan alleen weiland en buitenbak (met springmateriaal), maar ik mag 2x per week gratis gebruik maken van de binnenbak 50 meter verderop, en ik heb het bos en de heide vlak om de hoek.

Over de aanschafkosten, tja, een van de Shiremerries van de fokkerij is nu drachtig, als ze een merrie krijgt gaat een van de bereden Tinkermerries weg, paard met leuke afstamming en erg veelzijdig en makkelijk, eigenlijk de perfecte Tinker zo ongeveer,ook leuk voor de fokkerij. Als het een hengstje wordt gaat het veulen weg en mag de Tinkermerrie blijven. Qua opbrengst maakt het niet uit, die Tinker zal waarschijnlijk voor ongeveer evenveel geld de deur uit gaan dan het Shire-hengsteveulen. Dus wat dat betreft zou ik voor een grote Tinker gaan. Als je wedstrijden wil gaan rijden ook, een beetje Shire past namelijk niet zo goed in een gewone trailer :+
Laatst bijgewerkt door Caily op 05-01-11 01:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 01:50

sanso schreef:
mang schreef:
hmm ik zou als 14 jarige geen shire kopen.
zie mezelf daar nou nog niet echt mee lopen.

ik ben wel 1.76 ;)
je moet me dus niet op een welsh zetten _O-

Dus? Ik ben 1,82 meter en mijn IJslander krap 1,35. De stokmaat is het probleem niet. Als je lange benen hebt is een paard van model picknicktafel wel heel handig ;)

Let sowieso op dat je een gezond, geduldig, braaf (is niet automatisch sloom) paard koopt. Het is je eerste paard. Je zult veel fouten maken.

Kosten varieren enorm, het ligt er maar net aan wat voor luxe en kwaliteit je wil en in welke regio je woont. En over de voor- en nadelen: in de winter in het donker in een storm wakken hakken in de drinkbak is niet leuk. Maar in de winter door een besneeuwd bos galopperen op je eigen paard zeker wel. Modderen met een blessure of koliek, of erachter komen dat je stalling en je smid toch niet zo goed bevallen, is gewoon niet tof. Maar als bij je allereerste wedstrijdje je eigen lieve, stoere ros enorm zijn best doet omdat hij het zo leuk vindt als iedereen naar 'm kijkt. Of als er ineens iets klikt, dat je iets nieuws probeert en hij begrijpt het, of als hij ineens niet meer wegrent als hij het niet snapt maar op jou wacht omdat hij jouw aanwijzingen wil... dat is onbetaalbaar <3

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 04:13

idd wat kosten betreft, gebruik de zoekfunctie (zoveel topics over) echter het aller beste is gewoon informeren bij stallingen/weides in de buurt wat de kosten zijn, want in de randstad is 300 euro per maand voor een stal goedkoop en hier is dat extreem duur.

Da kosten enzo ben je natuurlijk altijd kwijt, en de spullen die je nodig hebt en eventueel kapot gaat (zadel/poestspullen enc)

ik heb meerdere verhalen gehoord van mensen die jaren droomden van een eigen maar nu nooit meer een nieuw paard willen als hun huidige paard/en er niet meer zijn, die het niet meer zo leuk vinden en voor hun het dus tegen valt.

Ik echter kan me dat niet voorstellen, zeker is het vaak duurder dan gedacht, vooral als ze opeens veel ziek zijn (dan ben je zo 1.000 euro kwijt als niet meer)maar kan me dus niet voorstellen dat het mij OOIT zou tegenvallen, heb nu vaker paarden 5 dagen in de week als niet meer verzorgt, in morgen als eigenaar later komt, of volledig. incl mesten/rijden/verzorging enc

het is me nooit teveel geweest, zeker ben ik soms liever eens een dagje thuis, maar eenmaal daar vergeet ik de tijd.
mijn verlangen word ook alsmaar erger en ondragelijker...dus ik denk dat ik eindelijk de rust vind die ik nodig heb als ik een eigen heb.

houd er wel rekening mee dat je steeds meer huiswerkt krijgt, vriendje en eventueel een bijbaantje, vele verliezen dan uiteindelijk toch het oog of tijd voor hun paard waardoor verzorgsters komen (ik vind niet erg, daardoor vind ik namelijk een paard :D) maar tis wel iets waar je over moet nadenken.

Afhankelijk van waar je hem stalt (volpension/half of helemaal niet) is het dier ook meer afhankelijk van je en is het dus lastiger tot onmogelijk om een dagje thuis te blijven als je eens echt geen zin hebt of ziek bent..

en idd tuurlijk kan je een voorkeur hebben met kleur, maar uiteindelijk gaat het om de klik, het karakter moet je aanspreken! dus verbaas je niet als je opeens met een paint thuis komt of een mengelmoesje :P

koop dus niet ALLEEN op kleur en ben eerlijk tegenover jezelf, en ga voor die wat goed voelt! ook als de kleur dan toch niet was wat je zocht

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 09:54

Ik heb ervaring met shires.
Een shire is groot, breed en lomp maar vaak braaf en gevoelig. *D Ze groeien nog tot een jaar of 6 door dus echt intensief rijden/ trainen kan daarna pas.
Het formaat van 180cm of meer is gewoon wat lastiger en daarnaast is het gewicht van een volwassen shire 800 - 1100kg ook niet altijd makkelijk.
De staart/ manen en sokken vragen meer verzorging dan bij een gewoon paard.

Al met al is een shire wat duurder in onderhoud/verzorging dan een normaal paard.
Aanschafprijs: ca € 2000,- voor een veulen van 1/2 jaar. Een bereden shire van een jaar of 6/7 kost al snel € 6000,- of meer.
Shires zijn sobere rassen en eten vooral veel hooi/ gras en kunnen bij beperkte arbeid vrijwel zonder brokken.
Wormenspuit: 1,5 per keer.
Hoefsmid: vindt er maar eens een €50 voor bekappen (ijzers is € 140)
Zadel & hoofdstel = te krijgen bij enkele speciale winkels maar weinig keus. Een goed zadel ca 1000,- of meer en hoofstellen ca. 100,- of meer.
Dekens: 215 past vaak in lengte maar in breedte/ omvang niet. Hebben in de winter geen dekens nodig en kunnen prima tegen kou.
Huisvesting: 24 uur buiten met een altijd droog stuk paddock/weiland en een schuilstal en onbeperkt hooi. Een shire stal moet wat groter zijn, maar vooral stevig een stal van 4 x 3,5 meter kan prima. De shire kan 's nachts prima op stal, maar sluit ze niet 23 uur per dag op. De wanden bijvoorbeeld moeten wel shire wat kunnen hebben qua gewicht als een shire even zijn kont gaat schuren tegen de stalwand. En je zult meer moeten uitmesten dan bij een kleiner paard in dezelfde stal. Immers de stront productie is ook naar formaat. De stalhouder zal ook meer vragen voor het stalgeld verwacht ik.
Je kunt in een standaard paardentrailer meestal geen shire kwijt vanwege het gewicht/formaat van de shire en de constructiesterkte van de trailer. Je moet dus al een flinke auto hebben die 2000kg kan en mag trekken.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 10:10

Wat leuk dat je je eigen paardje krijgt van je ouders!
Of het nu zo verstandig is.... je gaat nog naar school, straks studeren, ik heb menigeen paard te koop zien staan in verband met de drukte rondom de studie. Maargoed, als jij zegt dat je alles geregeld hebt, dan zal dat wel goedkomen.

Wat ik ervaren heb, is dat wanneer je op zoek gaat naar een paard, je vaak op foto's (uiterlijk) af gaat, in het echt blijken de paarden heel anders over te komen dan dat je zelf verwacht.
Het paard kiest als het ware jou uit en niet andersom.
Ik ben bij veel verschillende wezen kijken (of had willen kijken), arabier, kwpn, tinker, ik wilde liever geen wit, makkelijk paard, je kent het wel, en wat is het geworden: Een Tinker-kruising met een handleiding die zoek is, hahah. Alles behalve een makkelijk paard dus.

Verder moet je je niet vergissen in de tijd dat je aan elkaar moet wennen, elkaar moet leren kennen. Dat heeft bij ons zeker een jaar lang geduurd en we zijn er nog niet.

En ja, de kosten, het is maar net waar je je paard hebt staan enzo.
Ik heb altijd voldoende geld op mijn spaarrekening staan voor onverwachte dierenartskosten (een paar duizend zeg maar, je weet immers nooit). Ik moet verder bijna alles alleen doen, mijn paard staat bij een oudere vrouw die zelf niet veel meer kan. Er gaat dus ook veel tijd in zitten.

Als je veel naar buiten wilt met je paard moet hij misschien ijzers onder, ga maar uit van minimaal 80 euro in de 6/7 weken.
Dan heb je nog ontwormen, inentingen, en dan nog álles wat er omheen komt:
zadel, hoofdstellen (ja want aan een heb je nooit genoeg ;) ), halster, touwen, dekjes (die heb je ook altijd mee dan 1 nodig, al is het maar voor de heb ;) ), beschermers, evt, dekens, rijkleding (die slijt inderdaad veel sneller) enz....

Zo dat was een heel verhaal, succes met je keuze, ik zou je adviseren om lekker veel rond te gaan kijken, ook bij paardjes die je misschien in eerste instantie niet zou kiezen.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 11:03

ship schreef:

idd en het is zelfs nog helemaal niet zeker!! ;)