Nieuwe stal, beste stal ooit!!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 16:32

Mayflower_ schreef:
Ik heb niet de luxe zoals een binnenbak, stapmolen etc. maar ik sta wel op een héle leuke stal!

Faciliteiten:

- Box van 4X4 M
- Poetsplaats met koud water
- Élke dag weidegang, van 's morgens 8 uur tot 's avonds 5 uur. In een groot land met vriendjes. (In de zomer en winter!)
- Goede buitenbak met verlichting.
- Zelf uitmesten, maar stro zit bij de prijs in.
- Goede kwaliteit hooi van eigen land (zit bij de prijs in)
- Goede zorg voor de paarden, leuke sfeer op stal!

Hier betaal ik 135,- per maand voor. :)

Ik vind deze stal uit alle stallen die hier in dit topic worden genoemd het beste voor paarden en heeft een hele leuke prijs :D

Ik betaal zelf 170 voor 2 paarden en heb wei tot mn beschikking met schuilstal en een grote binnenbox :)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 16:33

Arabesk schreef:
en hoe lang komen de paarden per dag met elkaar los in een paddock of weide? :7

Dat vroeg ik me ook even af als je over de 300 betaal en ze kunnen niet minimaal heel de dag buiten winter en zomer vind ik niet dat je waar hebt voor je geld ;)

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 16:33

ik heb ze "aan huis" staan. 2 rijbakken, 1 van 17x 37 en de andere 17x 40 zijn. Daarnaast nog een paddock van 10 x 15. 1grote weide en 2 kleinere weides. Moet alles zelf doen. Hooi en stro ben ik ongeveer 2000 euro per jaar kwijt. Daarnaast ongeveer 30 euro aan krachtvoer per maand. (Gaat hier dan om 1 haflinger en 2 c ponies en 2 shets.)
Ik mis alleen de binnenbak op dit moment.
Heb leuke uitrij mogelijkheden.

zomers staan ze de 24/7 buiten en swinters komen ze er om 9 uur en en gaan tegen een uur of 5 weer op stal.
Laatst bijgewerkt door mhollander op 06-01-11 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Coeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 16:34

Illusion schreef:
Citaat:
Ik vind zeker niet dat eigen luxe gaat boven paardwaardig leven,
maar wat heb je eraan als je geschoren paard uren per dag in de kou en het nat staat, waar je geen binnenpiste ofzo hebt, dat kan voor die beesten zelf ook niet goed zijn hoor.
Als ze dan helemaal vol zitten met modder en mok, en beginnen hoesten, dan ben je er ook niet veel mee hoor.
Zoals ik ook al zei, er is een groot verschil tussen belgië en nederland hoor, jullie hebben ws heel veel ruimte en groen, maar hier is een goed stuk weide echt meer zeldzaam hoor.
Ik vind dat jullie trouwens nogal heftig reageren, ik heb voor een bepaalde reden mijn paard moeten verhuizen, en nu is hij zelf ook veel beter terecht gekomen hoor.
nu heeft hij ten minste een propere stal, en kan hij bij mooi weer wel meer naar buiten (op vorige stal was het elk paard max 1u/dag, en de wachttijden waren zo groot dat er momenten waren dat hij maar 1 keer per week op de wei kon)
dus ik denk echt wel dat hij nu ook veel beter terecht is gekomen, hij is gewoon heel vrolijk en rustig enzo (en ik heb geen haflinger of fries of fjord ofzo)
ik heb niks tegen die rassen, maar iok weet ook wel dat die niet gemaakt zijn om op te sluiten.

dus omdat jij jou paard perse geschoren wil hebben, kan hij/zij niet naar buiten? wie kiest er hier dan luxe boven het paard?
overigens kan een geschoren paard prima naar buiten mits hij genoeg heeft om zich warm te houden(dekens e.d.) en een goede schuilplaats. binnenpiste is ook alleen maar luxe voor de ruiter, het paard heeft daar niks aan.
paarden buiten houden heeft niks met mok/hoesten te maken, dat is de gezondheid van je paard en daar zorg jij ook mede voor. modder, tja wat moet ik daar nou van zeggen.. als je al te lui bent om je paard te poetsen dan weet ik 't ook niet meer.
GEEN EEN PAARD IS GEMAAKT OM OP TE SLUITEN.
echt, die argumenten van jou zeggen wel weer genoeg :z

ik begrijp trouwens niet waarom iedereen zo aanvallend doet?
ik kan er ook niet aan doen dat hier zo weinig weides in de omgeving te vinden zijn.
En het is echt niet zo dat ik luxe kies, boven mijn paard, en zeker niet dat ik te lui ben om te poetsen enzo, helemaaaaal niet!!
Mijn oude ruin en mijn zus haar volbloed staan 24/7 buiten, maar met dit weer is hun wei ook een modderpoel waardoor ze mok enzo krijgen...
en moest ik de kans hebben, zou ik hen ook in de winter naar binnen halen hoor.
Ik kan mij ook niet voorstellen dat mijn paard 24/7 buiten staan, ik hem dan af en toe uit de wei trek, hem in het zweet rijd, hij uren nat blijft en dan weer in een modderige wei gaat, en dat hij het nog leuk zo vinden ook?
Er is ook wel een verschil tussen mensen die alle tijd hebben om een hele namiddag met hun paard vanalles te doen en maar af en toe rijden enzo,
maar als je dagelijks heel laat van school komt (20.00u), dan nog op 2 plaatsen moet zijn (weide en stal), dan heb ik hier echt geen tijd voor om uren te wachten en uren te poetse'n en elke dag op 22.00u in de donker te rijden ofzo.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 16:34

@Sleeper: TS betaald niks, het is een wederdienst zij groomt in ruil dat haar paard daar mag staan.

mijn paard is ook geschoren en moest er geen ijs op de weide liggen dan ging ze minimaal nog 6u per dag buiten, vrieskou of niet, met de sneeuw is ze er ook elke dag uit geweest. Daarvoor heb je dikke dekens... Dus het is niet zo dat als je in België paarden hebt dat het "normaal" is om ze op stal te zetten...

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 16:35

psssst TS; modder is niet giftig, in NL niet en in BE ook niet hoor ;)
vind het zonde voor je dier. Ook in NL zijn plaatsen waar weinig ruimte is voor weiden. Net zoals in BE plaatsen zijn waar wel groen genoeg is en paarden dus wel gewoon buiten kunnen.
Het ligt niet aan het land waar je woont. Maar aan je instelling en je prioriteiten :) of die dan ''goed'' of ''fout'' zijn in het midden gelaten, maar geef je land de schuld niet :)

Coeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 16:36

mhollander schreef:
ik heb ze "aan huis" staan. 2 rijbakken, 1 van 17x 37 en de andere 17x 40 zijn. Daarnaast nog een paddock van 10 x 15. 1grote weide en 2 kleinere weides. Moet alles zelf doen. Hooi en stro ben ik ongeveer 2000 euro per jaar kwijt. Daarnaast ongeveer 30 euro aan krachtvoer per maand. (Gaat hier dan om 1 haflinger en 2 c ponies en 2 shets.)

Ik merk trouwens dat de meesten hier hun paarden aan huis hebben, dus zelf kunnen kiezen hoe lang hun paarden naar buiten gaan.
En de meesten hebben ook veel weides/paddocksd enzo bij hun stalling, wel hier in België is dit gewoon niet te vinden!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 16:37

Coeur schreef:
mhollander schreef:

Ik merk trouwens dat de meesten hier hun paarden aan huis hebben, dus zelf kunnen kiezen hoe lang hun paarden naar buiten gaan.
En de meesten hebben ook veel weides/paddocksd enzo bij hun stalling, wel hier in België is dit gewoon niet te vinden!

gut.. m'n collega stapt net naar buiten.
belgische collega, die nu naar d'r huis met paardjes gaat..

:n stop nou eens met excusen zoeken? zeg dan gewoon dat jij het voldoende vindt dat je paard zo staat en je daarvoor gekozen hebt.
maar maak er niet van of elke inwoner van Belgie z'n paard nooit buiten laat komen? :+

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 16:38

Komt je paard helemaal niet naar buiten op de weide zomers ts? Swinters gewoon in de paddock vind ik prima hoor. Niet iedereen heeft de mogelijkheid om de paarden ook swinters op de wei te laten.

Coeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 16:38

Naaltje schreef:
psssst TS; modder is niet giftig, in NL niet en in BE ook niet hoor ;)
vind het zonde voor je dier. Ook in NL zijn plaatsen waar weinig ruimte is voor weiden. Net zoals in BE plaatsen zijn waar wel groen genoeg is en paarden dus wel gewoon buiten kunnen.
Het ligt niet aan het land waar je woont. Maar aan je instelling en je prioriteiten :) of die dan ''goed'' of ''fout'' zijn in het midden gelaten, maar geef je land de schuld niet :)

ok akkoord, en natuurlijk weet ik dat modder niet giftig is :p
maar ik kan mijn paard toch moeilijk 200 km verderop zetten omdat daar meer land is en ze daar meer buiten kunnen?
daar ben je ook niks mee dacht ik zo he,
en ik ben echt wel lang en uitgebreid bezig met de verzorging enzo van ze allemaal, het is gewoon niet haalbaar om hem ook dan nog zo veel buiten te zetten (moet ik ook zelf doen)

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 16:39

Citaat:
ik kan er ook niet aan doen dat hier zo weinig weides in de omgeving te vinden zijn.
En het is echt niet zo dat ik luxe kies, boven mijn paard, en zeker niet dat ik te lui ben om te poetsen enzo, helemaaaaal niet!!
Mijn oude ruin en mijn zus haar volbloed staan 24/7 buiten, maar met dit weer is hun wei ook een modderpoel waardoor ze mok enzo krijgen...
Ik kan mij ook niet voorstellen dat mijn paard 24/7 buiten staan, ik hem dan af en toe uit de wei trek, hem in het zweet rijd, hij uren nat blijft en dan weer in een modderige wei gaat, en dat hij het nog leuk zo vinden ook?
Er is ook wel een verschil tussen mensen die alle tijd hebben om een hele namiddag met hun paard vanalles te doen en maar af en toe rijden enzo,
maar als je dagelijks heel laat van school komt (20.00u), dan nog op 2 plaatsen moet zijn (weide en stal), dan heb ik hier echt geen tijd voor om uren te wachten en uren te poetse'n en elke dag op 22.00u in de donker te rijden ofzo.

net als in NL heb je in Belgie ook buitengebieden waar wel groen te vinden is.
en modderpoel hoeft niet te betekenen dat ze mok krijgen, en van dat ''uit de wei trekken'' tja als jij denkt dat iedereen die zijn of haar paard wel weidegang gunt hun paard uit de wei trekken,nat rijden,en weer de wei in schoppen moet je dat vooral doen :z en of 't paard dat leuk vind? geen idee, maar 't zijn iig geen mensen die liever binnen bij 't kacheltje zitten.
overigens zijn de argumenten die jij nu noemt(laat uit school,weinig tijd enz.) allemaal jou problemen, niet die van je paard. en JIJ kiest daarom de luxe om hem maar binnen te houden zodat JIJ niet teveel tijd kwijt bent.
prima, ieder z'n manier. maar ga mij dan niet vertellen dat je niet de luxe boven je paard verkiest..

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 16:40

Coeur schreef:
mhollander schreef:

Hier zijn ze ook moeilijk te vinden hoor. En ik snap jouw ook goed. Denk dat je paardje nu helemaal nog niet zo verkeerd staat. Zijn genoeg paarden die het slechter hebben.

Ik heb ook jaren moeten zoeken naar deze plek. 10 jaar dacht ik wel. Heb nu gewoon puur geluk gehad dat ik dit kon huren voor nog geen 100 euro in de maand.

Coeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 16:41

mhollander schreef:
Komt je paard helemaal niet naar buiten op de weide zomers ts? Swinters gewoon in de paddock vind ik prima hoor. Niet iedereen heeft de mogelijkheid om de paarden ook swinters op de wei te laten.

tuurlijk komt die wel buiten!
ze hebben geen paddock, maar 4 kleine weides en op mn vorige stal mochten ze s zomers dus max 1u/dag buiten,
maar hier is geen regel over hoe lang ze buiten mogen.
Ik ben er net, dus ws komt die deze zomer ook wel enkele dagen per week een paar uur of halve dag buiten hoor.
Precies dat die nooit buiten mag.
En hij staat trouwens ook vaak los in de binnenpiste (gaat dan aan alles prutsen en heegt al 20 paar getten kapot gebeten)

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 16:42

Nou dan zou ik zeggen. Super plek zou ik zeggen

edit: wat zijn getten?????
Laatst bijgewerkt door mhollander op 06-01-11 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Coeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 16:43

[ik heb ze "aan huis" staan. 2 rijbakken, 1 van 17x 37 en de andere 17x 40 zijn. Daarnaast nog een paddock van 10 x 15. 1grote weide en 2 kleinere weides. Moet alles zelf doen. Hooi en stro ben ik ongeveer 2000 euro per jaar kwijt. Daarnaast ongeveer 30 euro aan krachtvoer per maand. (Gaat hier dan om 1 haflinger en 2 c ponies en 2 shets.)
[/quote]

En de meesten hebben ook veel weides/paddocksd enzo bij hun stalling, wel hier in België is dit gewoon niet te vinden![/quote]

Hier zijn ze ook moeilijk te vinden hoor. En ik snap jouw ook goed. Denk dat je paardje nu helemaal nog niet zo verkeerd staat. Zijn genoeg paarden die het slechter hebben.

Ik heb ook jaren moeten zoeken naar deze plek. 10 jaar dacht ik wel. Heb nu gewoon puur geluk gehad dat ik dit kon huren voor nog geen 100 euro in de maand.[/quote]

Ben blij dat toch iemand doorheeft dat hij op een goeie plek staat. :-)
Ja, je moet er idd toevallig een tegen komen ofzo, maar ik kan ook geen weides toveren eh ;-)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 16:43

Coeur schreef:
maar wat heb je eraan als je geschoren paard uren per dag in de kou en het nat staat, waar je geen binnenpiste ofzo hebt, dat kan voor die beesten zelf ook niet goed zijn hoor.
Als ze dan helemaal vol zitten met modder en mok, en beginnen hoesten, dan ben je er ook niet veel mee hoor.
Zoals ik ook al zei, er is een groot verschil tussen belgië en nederland hoor, jullie hebben ws heel veel ruimte en groen, maar hier is een goed stuk weide echt meer zeldzaam hoor.
Ik vind dat jullie trouwens nogal heftig reageren, ik heb voor een bepaalde reden mijn paard moeten verhuizen, en nu is hij zelf ook veel beter terecht gekomen hoor.
nu heeft hij ten minste een propere stal, en kan hij bij mooi weer wel meer naar buiten (op vorige stal was het elk paard max 1u/dag, en de wachttijden waren zo groot dat er momenten waren dat hij maar 1 keer per week op de wei kon)
dus ik denk echt wel dat hij nu ook veel beter terecht is gekomen, hij is gewoon heel vrolijk en rustig enzo (en ik heb geen haflinger of fries of fjord ofzo)
ik heb niks tegen die rassen, maar iok weet ook wel dat die niet gemaakt zijn om op te sluiten.

Maar meid ik zal je zeggen ik ben het met grote gedeeltes van je tekst eens niet elk paard vind 24/7 buiten fijn heb er zat gezien die je daar niet gelukkig mee maakt. Maar bv in de zomer lekker heel de dag en bv in de winter een aantal uren das ook fijn voor een paard vind ik :) Mijn veulens staan nu alleen overdags buiten en zomers gaan ze 27-7 buiten Maarja tis voor iedereen anders he ik doe het in elk geval op deze manier :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 16:44

getten zijn peesbeschermers :D

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 16:44

Ach mijn droom is nog steeds dat de paarden echt aan huis komen te staan, maar goed dit komt wel heel dicht bij. Het is 5 minuten fietsen van mijn huis. Ideaal

mhollander

Re: Nieuwe stal, beste stal ooit!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 16:45

maar die van ts komt zomers ook buiten en swinters regelmatig los.

Lanfir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 16:47

Wij zijn afgelopen jaar ook verhuisd naar een andere stal. En nog steeds super gelukkig hiermee:

Hier hebben we de volgende faciliteiten:
Zomer van 10-20 uur weidegang (wei is opgedeeld in 12 grote weides en ze worden iederen week verplaatst)
Winter van 11-17 uur in 1 van de buitenbakken met hooiplaats
3 buitenbakken (1 van 20*40 en 2 van 20*60)
Een mega grote cross wei
op 200 meter van de ingang van ruiterpaden
3 spuitplaatsen
alles word voor je gedaan, gevoerd, gemest en binnen en buiten gezet.

Echt een top stal voor het paard ze is helemaal opgebloeid sinds ze hier staat!

Mayflower_

shilady schreef:
Mayflower_ schreef:
Ik heb niet de luxe zoals een binnenbak, stapmolen etc. maar ik sta wel op een héle leuke stal!

Faciliteiten:

- Box van 4X4 M
- Poetsplaats met koud water
- Élke dag weidegang, van 's morgens 8 uur tot 's avonds 5 uur. In een groot land met vriendjes. (In de zomer en winter!)
- Goede buitenbak met verlichting.
- Zelf uitmesten, maar stro zit bij de prijs in.
- Goede kwaliteit hooi van eigen land (zit bij de prijs in)
- Goede zorg voor de paarden, leuke sfeer op stal!

Hier betaal ik 135,- per maand voor. :)

Ik vind deze stal uit alle stallen die hier in dit topic worden genoemd het beste voor paarden en heeft een hele leuke prijs :D

Ik betaal zelf 170 voor 2 paarden en heb wei tot mn beschikking met schuilstal en een grote binnenbox :)

Is het ook! :j Ik lever zelf liever wat in en dat mijn paard elke dag buitenkomt dan dat ik naar een stal ga waar de de ruiter veel faciliteiten heeft en er geen weidegang is voor een paard.

Jij betaald ook een prima prijs! :j En een eigen wei is helemaal fijn!

shilady

mhollander schreef:
Ach mijn droom is nog steeds dat de paarden echt aan huis komen te staan, maar goed dit komt wel heel dicht bij. Het is 5 minuten fietsen van mijn huis. Ideaal

Voor mij is het ook 5 min fietsen :P Ben ook tevreden hoe ze nu staan bij iemand thuis

Coeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 16:48

Ben het volledig met je eens,
mijne heeft ook last van staartschuren in de zomer, dus denk dat ik hem niet echt plezier doe met hem hele dagen in 30° buiten te zetten

Ladynette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 16:48

Citaat:

Zo te lezen ergens had jij een iets ouder paard(zeg het als ik het fout heb) maar waarom scheer je die dan? Neem aan dat als je die geschoren hebt wel dekens op doet? dan krijgen ze het niet koud buiten hoor.

Bij ons op stal zijn genoeg paarden geschoren en komen gewoon buiten. maar hebben wel lekkere dikke dekens op!

Zoals iemand anders ookal zei een hond sluit je ook niet een hele dag op en eruit halen voor even wandelen.

En als je paard begint te hoesten heb je hem niet de juiste dekens op om mee buiten te staan.

als het een fries een fjord of een shetlander of een Kwpn welsh of wat voor een paard is maakt niet uit elk paard heeft recht op een paar uur buiten te staan en goede beweging.

Bij ons op stal is het wel 1 en al luxe zowel voor paarden als voor de ruiters.
Paarden worden sochtends gemest en staan dan in de winter 3 uur op de paddock in de zomer van half 7 sochtends tot 4 buiten op het land. daarna komen meestal de eigenaren om de paarden beweging of training te geven.

ze staan in groeps verband dus altijd vriendjes ruime lichte stallen. stal is voorzien van binnen en grote buiten piste en 12 paddocks En mega veel weide.

dit is echt een luxe stal voor een juiste prijs.(287,50)
Enten gebeurt samen met de hele stal en de wormkuren hangen elke 3 maand voor de stal.
als er wat is met het paard word je meteen gebeld en als eigenaar van het paard niet te bereiken is word als het nodig is de DA al gebeld. moet je paar medicijnen hebben of iets anders en moet je zelf werken sochtends en het paard moet iets 2 keer per dag hebben kan eigenaar het toedienen aan het paard.

eigenaar (en de zoon) hebben zelf ook veel verstand van paarden dus weten als snel iets als er wat met het dier is.

wat willen we allemaal nog meer.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 16:50

Mayflower_ schreef:
shilady schreef:

Is het ook! :j Ik lever zelf liever wat in en dat mijn paard elke dag buitenkomt dan dat ik naar een stal ga waar de de ruiter veel faciliteiten heeft en er geen weidegang is voor een paard.

Jij betaald ook een prima prijs! :j En een eigen wei is helemaal fijn!

Ja maar ik ben zoieso ook geen ruiter die elke dag rijd dus dan is het voor mijn paarden ook sneu als ze dan ook nog heel veel binnen moeten blijven met energie teveel :P
Maarja heb nu 2 veulens dus rijden hoef ik nog lang niet aan te denken maar zowel voor veulens als volwassen paardjes is het fijn als ze heel de dag naar buiten kunnen of nog wat meer als het paard lastig binnen is :)