Openingstijden op stal

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 15:26

Bij mij zijn er geen openingstijden op stal. Je mag ten allen tijde bij je paard komen als je dat wilt.
Op mijn vorige stal mocht je op zondag niet komen. Behalve bij ziekte van je paard.
Dit vond ik echt niet fijn, want de staleigenaar deed de paarden ook niet naar buiten. Stonden ze de hele dag op stal. Hij voerde ze dan alleen maar.
Dat had te maken met zijn geloof, geloof ik, dat je er op zondag niet mocht komen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 15:27

Dat vind ik wel sneu... als je dan op zondag dicht bent.. wat ik best begrijp... zorg dan wel dat ze buitenkomen en neem daar ook de verantwoording voor...

Echt no way dat mn pony hier straks 24 uur per dag binnenstaat hoor....

mieske schreef:
Komen de paarden dan wel uit de box als de stalling dicht is op zondag ?
Want in Urk, waar ik een keer bij een paard ging kijken voor te kopen, stonden ze gewoon zondag de hele dag op stal tot maandag de eigenaren van de paarden weer kwamen :=

Ja ze gaan gewoon naar buiten.
Geen enkel paard hoeft te wachten op de eigenaar... hij zet alles sochtends na het voeren altijd buiten.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 15:30

Voor degenen bij wie de stal op zondag dicht is, komen jullie paarden die dag wel buiten?
Dat lijkt me juist zo onhandig voor de stalhouder, op zondag dubbel werk omdat de eigenaren niet komen..
-edit- ik zie het antwoord al :)

Volgens mij hangt het er ook van af hoe de staleigenaar met sluitingstijden om gaat. Ik heb op een stal gestaan met openingstijden waarvan de eigenaar ook echt agressief werd als je 1 of 2 minuten na sluiting weg ging. (ben ooit in paniek zonder sleutels weggerend, tja, dan kun je dus je huis niet in :') ) Sluitingstijden zijn in principe prima, maar je moet wel een stalhouder hebben die bij ziekte etc uitzonderingen kan maken..

Gelukkig heb ik nu geen sluitingstijden, kan lekker om 22u nog rustig mijn paardje doen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 15:32

Bij de stal waar ik sta met de pony vanaf woensdag, is dit geen extra werk voor de staleigenaar.

Hij doet dit altijd, elke ochtend.
Ik hoef alleen maar te komen om te rijden zeg hij :+

uitmesten, voeren, buiten&binnenzetten,losgooien alles doet hij zelf.

Ik vind het allemaal wel prima. :+
Ik kom lekker elke dag naar mn pony die dan al buiten heeft gestaan, lekker rijden, longeren of gewoon lekker wat anders doen.

Als er iets belangrijks is, ziekte o.i.d dan kan je uiteraard wel op zondag terrecht... daar zijn ze niet moeilijk in!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 15:34

Jolliegirl schreef:
Pardon??

Hij wordt gewoon gevoerd, buitengezet, en uitgemest op zondags ;)
Dus even dimmen met je gebrul.

Jeetje jij pardon???.

Moet je het maar goed beschrijven dat doe je niet dus wek je die indruk. Helaas zijn er stallen die dit doen.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 15:35

Voor mij zou het ook een reden zijn om niet naar die stal te gaan of een andere stal te zoeken. Mijn vorige stal was de regel dat je tot 22:00. Maar heel moeilijk werd er niet over gedaan. Beide keren dat mijn merrie moest veulen mocht ik daar gewoon slapen en als je om wat voor reden dan ook later was deden ze niet moeilijk.

De stal waar ik nu sta, zijn volgens mij helemaal geen openings tijden. Vaak zitten we nog met zijn alleen laat te kletsen inclusief de stal eigenaar. Ook in het weekend geen tijden. De paarden krijgen wel elke dag om vaste tijden eten. En dat is 4 keer per dag. Ze worden elke dag uitgemest alleen op zondag niet dan alleen op gestrooid, stal eigenaar wil ook wel eens wat leuks doen met zijn eigen paarden en gezin.

Een stal waar je in het weekend of maar tot een uur of 18 mag komen of helemaal niet, zou ik nooit gaan staan. Ik werk in een winkel dus moet vaak op zaterdag tot 17:30 werken. En zondag is juist mijn vrije dag dan wil naar mijn pony kunnen en lekker wat met haar doen.

RianneH

Vind wel dat sommige mensen een beetje weinig rekening houden met de staleigenaar zelf. Ik kan mij sommige tijden best voorstellen, hoewel ik me niet overal in kan vinden.
Toen ik op een grote pensionstal werkte (70paarden) begon ik 8 uur 's ochtends en was de laatste voerbeurt tussen 22.30 en 23.00. Kantine was nog vaak langer open, maar het is toch wel heel fijn als je niet nog allemaal mensen in de stal hebt lopen.
Je ligt ook niet lekker te slapen wanneer er om 23.00 nog mensen komen en je er maar van uit moet gaan dat alles goed afgesloten wordt.
En bedenk, de volgende ochtend staan de mensen om half 9 al weer op de stoep om hun paard te doen.

Ik denk dat het er ook van af hangt hoe groot de stal is. Met weinig mensen is zoiets als openingstijden toch prettiger te regelen.
Wel moet je er als staleigenaar rekening mee houden dat het natuurlijk geen 9-5 leven is, dus in de weekenden vind ik 15.00 wel heel vroeg..

Jolliegirl

Prisca: Of jij moet niet direct conclussies trekken en het normaal vragen....

Maar nu weet je het, ze komen godzijdank elke dag eruit.
Anders was ik niet naar die stal gegaan, ben zelf fel tegen stalpaarden.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 15:36

Ik heb op meerdere manege's gestaan...en gelukkig nergens sluitingstijd.

Ik betaalde meer dan genoeg stalgeld. Meer dan de huur van mijn eigen huis. Dus wil ik kunnen rijden wanneer ik wil.

Op een stal waar ik stond deden ze er 1 keer moeilijk over toen ik om 11 uur aan kwam om te rijden.

Maar andere keus was er niet.

Overdag de hele middag les, en na het eten gingen de eigenaren met de jonge paarden bezig. Nou daar wil je echt niet tussen rijden, heb namelijk een hengst in mijn nek gehad....en mijn paard werd er ook krankzinnig van als er paarden langs denderden zonder stuur. Andere pensionklanten werden er ook niet blij van, maar de meesten konden in de ochtend rijden, maar dat was voor mij niet mogelijk.

Daarna nooit meer moeilijk gedaan! Als ik om 1 uur ging rijden(avonddienst) dan kwamen ze even kijken wie er was, en dan was het geen probleem.

Bedrijf of niet, ik betaal er genoeg voor. Wil dus kunnen rijden wanneer ik wil. Vind het al heel wat dat ik rekening moet houden met de lesklanten...
Zondag rust heb ik al helemaal geen boodschap aan, moeten ze maar geen bedrijf met dieren nemen en stallen verhuren.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 15:37

Om 11 uur savonds nog gaan rijden vind ik ook niet echt 'je van het'...
Ik vind dat die paarden savonds gewoon lekker rust hebben....

En snachts om 1 uur rijden???
Dan slaap ik.... :z
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 03-01-11 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 15:38

Ik heb een keer toen ik tijdelijk op een manege stond met m'n paard ook zoiets meegemaakt.
Het was op zondag mooi weer, en ik kwam 's ochtends om 9 uur op stal om een buitenritje te maken.
Kreeg ik een sneer van de manegehoudster dat de manege op zondag pas om half elf open ging.
Het mocht dan voor die ene keer maar ik moest er voortaan wel aan denken!

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 15:40

Geen openingstijden, en ik vindt het heerlijk!
Ook geen aangepaste tijden met feestdagen ofzo. Ik kan wanneer ik wil naar mn paard en zeker met mijn onregelmatige diensten werkt dat super.
Zou niet anders meer willen.

Stephanie_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 15:40

Hier ook dezelfde openingstijden als TS (m.u.v. zondag tot 16.00). Erg vervelend moet ik zeggen! Ik werk door de weeks en eer ik op stal ben is het al een uur of 8 's avonds. Dan zit een beetje aanklooien met je paard er niet meer in. Vlug op- en afzadelen en maar hopen dat je paard geen off-dag heeft, want je hebt geen tijd om je probleem af te werken. Lang uitstappen vanwege zweten zit er al helemaal niet in. Daarbij komt dat de lessen meestal tot 8.30 of 9.00 duren, dus je moet er maar voor zorgen dat je je losrijden, trainen, uitstappen en afzadelen binnen 30 minuten doet. Ik moet daar wel bij zeggen dat we een tweede (kleine) binnenbak hebben, maar deze wordt 's winters nog al eens bezet door losgooien en longeren. 's Zomers zijn er bakken genoeg.
Mocht je vroeger of later komen dan zullen ze heus niet moeilijk doen, zolang het niet dagelijks gebeurd.
Laatst bijgewerkt door Stephanie_W op 03-01-11 15:44, in het totaal 2 keer bewerkt

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 15:41

wauw.. zondag rustdag voor 't paard...
ik zou zo'n stal toch niet willen voor de mijne..
Beest heeft ma t/m za al rustdag omdat ik dan stage heb/werk en dus ivm reistijden pas in het donker daar ben. Die zondag is net werkdag voor hem :P

Mijn stalhouder heeft weinig last van ons daar geloof ik. Heb ook nog nooit wat over openingstijden gehoord.. Kijk als je 'n kantine hebt en die gooi je buiten die tijden dicht, dat is te snappen..
Als ik van oud op nieuw naar stal had gewild mocht dat ook, als ik vanavond om 11uur daar kom aankakken om m'n paard een kus te geven is dat goed :)
Ik vind die vrijheid toch wel een must hoor.. Ook als ik bedenk ''mooi weer! rondje rijden!'' en in de ochtend om 6uur opzadel.. :+:

Jolliegirl

Re: Openingstijden op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 15:42

Naaltje, daar kun je dan de stalling op aanpassen he, op je zoekcriteria..
Als ik alleen zondags had gekunt, had ik deze stalling ook niet gekozen... :)

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 15:44

Jolliegirl schreef:

En snachts om 1 uur rijden???
Dan slaap ik.... :z

In de winter als ze verplicht op stal moesten reed ik elke dag, of longeren uiteraard.

Als ik moest werken tot 12 dan was ik 00.30 uur ongeveer thuis.Even eten en dan rijden.

Voor die tijd rijden was geen optie i.v.m. les, en 's ochtends slaap ik. En ik ben niet van plan vroeg mijn bed uit te komen omdat de staleigenaar niet wil dat ik zo laat nog kom.

En rustdagen voor paarden vind ik flauwekul.

Gemiddeld paard van tegenwoordig loopt 1 uur per dag....nou daar wordt hij echt niet meer of minder van(jonge paarden buiten beschouwing).
De werkpaarden van vroeger die van 6 uur 's ochtends tot 5 uur 's middags voor de ploeg liepen te zwoegen hadden een rustdag nodig.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 15:46

RianneH schreef:
Vind wel dat sommige mensen een beetje weinig rekening houden met de staleigenaar zelf. ..

Mhh ik betaal meer als genoeg voor de stal om ook in de mij redelijk mogelijk tijden te komen die die zo worden klemgezet zodat ik niet met plezier naar mijn paard kan ga ik naar een andere stal.

Als stalhouder kies je voor dit vak en weet je dat je altijd mensen op je terrein hebt lopen die rommel maken, herrie maken enz.. als je dit niet aankan moet je het niet gaan doen. Op een stal ben ik vertrokken omdat de stalhouder alleen maar aan het klagen was is niet echt leuk voor de sfeer. Je voelt je dan niet echt welkom daar vind ik echt dat je daar teveel geld voor betaald.

Staltijden moet je zo bekijken dat het voor iedereen haalbaar is voor zowel thuis als werkende mensen. Paarden vinden heus wel hun rust.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 15:46

maar, voorheen kon ik zowat elke dag, behalve zondag, die hield ik vrij voor m'n vriend. (tot we gingen samenwonen :P )
maar dan zou je door zoiets je paard moeten verhuizen..
Stel dat ik ipv op zaterdag werken op zondag zou gaan werken, en de stal zou op zaterdag vroeg dicht zijn...
dan blijf je aan het zoeken na verschillende gebeurtenissen lijkt mij? :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 15:47

Ach ik vind een rustdag wel fijn... lekker geen gekloot bij die pony... lekker gewoon een dagje niets doen, lekker op het land..
Hij krijgt van mij tussendoor ook wel dagen dat ie niets hoeft te doen.

En voor de staleigenaar is het ook fijn... Hij heeft zoveel paarden te rijden elke dag, dagje niets aan je kop is ook fijn.
En mensen die het er niet mee eens zijn, zoeken maar andere stalling hoor :P

Maar om 00.30 uur nog alle lampen aan en rijden... nee da's niet mijn ding.
Zou ik zelf ook niet willen als ik een stalling heb, snachts is het rust en dan hoor je niet op stal rond te lopen. Maar dat is dan weer mijn mening, net als jouwe is dat je rustdagen flauwekul vind.

Dat is waar Naaltje.
Ik ben blij dat ik de perfecte stal heb gevonden, all inclusive,2 km bij mijn stageadres vandaan + binnenbak voor maar 215 euro. ideaal!
Pony komt woensdag, dus dan zullen we zien hoe het allemaal gaat lopen. heb er al het vertrouwen in.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 15:50

Jolliegirl schreef:

Meestal kan ik niet anders. Als je chauffeur werkt tot 6 uur, die ook nog eerst wil avondeten. En dan nog samen 5 paarden moet rijden die op twee verschillende stallen staan. Probeer dat maar eens te bolwerken voor 21 uur.

En het is niet zo dat ik iedere dag zo laat op een paard zit, maar gewoon het feit van sluitingstijden staat me tegen. Het idee dat ik niet met mijn paard kan doen wat ik wil, dat ik MIJ moet aanpassen en in bochten wringen om naar MIJN paard te gaan.
Als zondag sluitingsdag zou zijn of maar open tot 18.00 zou ik nooit op wedstrijd kunnen, zou ik nooit een dagje naar zee kunnen gaan, zou ik nooit een lange luie zondag kunnen spenderen aan het urenlang tutten en kroelen, zou ik in de zomer nooit een rustige avondrit kunnen maken,...

40something

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 15:51

Bij de manege bij mij om de hoek kan ik gewoon om half 6 's ochtends rijden als ik dat wil (en ik sta er niet eens gestald), de bakdeur van 1 binnenbak is altijd open. Zolang ik het licht maar netjes achter me uit doe en de muziek niet keihard aan doen ze nooit moeilijk. Rijden of losgooien kan tot 's avonds laat, vaak zitten er nog wel mensen in de kantine dus dan kun je ook gewoon je gang gaan. En als je het vraagt is er nog meer mogelijk (pensiongasten).

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 15:52

@Naaltje

Klopt eis van mijn nieuwe stal was toen ook veel buiten en ook op zaterdag en zondag avond kunnen rijden. Heb 2 kleine kinderen en ben overdag liever bij hun. Nu heb ik de ruimte om savonds een keer te rijden :D.
Vind het heerlijk alle rust dan.

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 15:54

dat lijkt me echt heel erg vervelend als er op stal sluit en openingstijden zijn, ik ga zo vroeg en zo laat als ik wil, haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 15:55

Ik heb ook op een stal gestaan die zondags gesloten was hoor, nooit last van gehad behalve maandag een extra vieze stal om te mesten :P
Verder hanteerde die stal geen openingstijden, heb er vaak zat in het weekend om 1 uur snachts nog gezeten ;)

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 15:56

De pensionstal waar wij staan is open van 07:00 tot 23:00 iedere dag. Vind ik erg ideaal!

Zulke vroege sluitingstijden zoals in de OP vind ik persoonlijk nogal onhandig, je moet toch bij je paard/pony kunnen komen wanneer je dat wil/kan? Dat is voor mij wel belangrijk geweest toen ik op zoek was naar een pensionstal. Natuurlijk is het voor mij nóg idealer als ik bij wijze van spreken om 3 uur 's nachts nog zou kunnen gaan, als ik me zorgen maak ergens over of als ik paranoide ben in het algemeen. Maargoed, een eigen huis met stal zit er nog even niet in ;).
En ik snap het ook als een staleigenaar ervoor kiest om de stal 's nachts te sluiten, je wil niet zomaar iedereen over je erf hebben lopen. Het is dan 9 van de 10 keer iemand die je stal huurt, maar straks is het iemand met kwade bedoelingen ofzo en dan heb je dat niet door. Naast dan dat het misschien nachtrustverstorend is. Ook voor de paarden lijkt het me niet lekker als te pas en te onpas het licht aan en uit gaat.

Verder vind ik het meer dan prima op deze stal, ik weet dat er goed voor de paarden gezorgd wordt en dat er op ze gelet wordt, dus +:)+