stallen met uitloopjes

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

vloer stal + uitloop

A) Betonplaten in stal, zand buiten.
21 (29%)
B) Betonplaten en stro in stal, klinkers buiten.
51 (70%)

Totaal aantal stemmen: 72

Suzzy_3

Re: stallen met uitloopjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 13:29

Zo van die klinkers waarmee ze vluchtheuvels en dergelijke mee maken op straat, zouden die goed zijn? Want zo hebben we er nog een deel liggen (hebben onze koer, 200m², daarmee volgelegd, en nog een deel over)

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:16

Ik denk dat het niet uitmaakt welke klinkers je gebruikt, alleen zijn sommige klinkers vrij glad, als ze een beetje nat of bevroren zijn, die zou ik er dus niet inleggen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:18

Dat zijn vrij stroeve tegels toch? Denk dat dat wel moet kunnen. Zelf heb ik betonnen koeroosters ervoor. Die kon ik voor een prikkie kopen en omdat de tegels zo zwaar zijn ligt het als een huis.

davy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:06

blue_kim schreef:
met klinkers meot je dus wel goed kijken welke klinkers je neemt, want sommige kunnen juist erg glad worden met nattigheid.
Ik zou eerder gaan voor gewone stoeptegels of stelconplaten.
En dan zou ik in de stal vlas of zaagsel doen, dat lopen ze toch iets minder makkelijk naar buiten dan stro.

Je moet van die rechthoekige straatklinkers nemen. Best zelfs 2de hands. Voordeel deze zijn goedkoper en zijn ook ruwer aan de bovenzijde (dus minder snel schuiven)

suze2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:32

wij hebben een uitloop met stelcomplaten werkt heel goed het is makkelijk schoon te houden

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 22:11

Ik zou ook voor gewone stoeptegels gaan ja. Ligt toch wat beter dan klinkers denk ik ;)

96Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 22:31

Ik zou voor A gaan, dan krijg je meer een soort paddock ideetje, en dan kan het paard ook lekker rollen zonder dat het op die harde klinkers hoeft te liggen? ;)

kappa2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 22:34

Ik heb ook uitloopstalletjes en ik vind het ideaal zoals ik ze heb. Ik heb een stal met stro erin, dan een verharde uitloop ( gewoon betonplaten) en dan een stuk zand. Blubberig wordt het niet en het zand veeg ik gewoon het zand gedeelte weer in hetzelfde doe ik met het stro. De betonplaten waren wel een beetje glad met de vorst maar met strooien is het ook geen probleem.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 22:36

Klinkers worden denk ik heel glad in de winter ;)

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:37

Bij de stal waar mijn paard staat is de paddock verhard met klinkers. In de groepsloopstal ligt een dikke laag stro (potstal). De paarden kunnen ook nog kiezen of ze naar de 'winterwei' gaan (dat wat er nog van over is..)
Als het glad dreigt te worden dan laat de stalhouder de mest liggen zodat er een stroeve laag ontstaat.
De paarden letten echt wel op, als ze merken dat het glad is zijn ze een stuk voorzichtiger.
Het valt mee hoeveel stro er naar buiten gelopen wordt, je kunt het natuurlijk ook iedere dag weer terug vegen als je met de stal bezig bent.

Ik neem aan dat je paarden overdag in een wei oid komen, dat ze niet continue op het beton staan.
Voor de hoeven is het goed als de paarden regelmatig op een verhard stuk staan en lopen.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:09

Wij hebben in de stallen klinkers, erbuiten hebben we grote tegels en daarom heen gewoon grond. Je kan het in mijn profiel zien.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 20:48

Op mijn nu huidige stal hebben we een box met daaraan een uitloopje. Sommige mensen hebben gewoon klinkers erin liggen, maar bij die van mij is het zand. Waarom zand nou die van mij slaap dus liever buiten dan warm en droog in zijn box met stro. O ja hij blijf dus ook gewoon buiten door pitten als de regen met bakken uit de lucht kom vallen.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 21:56

Als je buiten zou verharden dan evt. stoeptegels, wel goed kijken dat je de ruwe versie hebt. Ik heb er enkele gladde tussen zitten, is echt een groot verschil. Of evt. beton storten met een heel ruw oppervlak.
Verharden buiten lijkt me in elk geval de beste oplossing, goed voor de hoeven en schoon te houden in de winter. (Ik neem aan dat deze oplossing voor de winter is en dat ze in de zomer in de wei kunnen?)

BerkelBende

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 13:39

Beste dierenvrienden,

Ik heb 2 shetlanders die binnenkort naar een ander weiland gaan verhuizen.
Ik ben van plan op het stuk "winterland" voor een deel betonplaten van 2 x 2 te leggen, zodat ze als het erg nat is op droge ondergrond kunnen staan. Wat zal een goede oppervlakte zijn: 40 vierkante meter plus 10 vierkante meter uitloop die ze nu al uit het stalletje hebben of 60 vierkante meter plus 10 vierkante meter uitloop die ze nu al uit het stalletje hebben? Ik maak het liever niet groter dan nodig is.
Maakt het wat uit of ik deze platen met of zonder ijzeren omranding neem?
En heeft er ook iemand enig idee wat die platen ongeveer kosten?

Groeten
Ria

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 23:20

hoe groter hoe beter denk ik zo, het winterland wordt toch enkel modder.

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 23:24

TJolieke schreef:
Als je buiten zou verharden dan evt. stoeptegels, wel goed kijken dat je de ruwe versie hebt. Ik heb er enkele gladde tussen zitten, is echt een groot verschil. Of evt. beton storten met een heel ruw oppervlak.
Verharden buiten lijkt me in elk geval de beste oplossing, goed voor de hoeven en schoon te houden in de winter. (Ik neem aan dat deze oplossing voor de winter is en dat ze in de zomer in de wei kunnen?)

Ja inderdaad, in de zomer zou de stal+uitloopje voor 's nachts zijn, en overdag op de wei. En in de winter altijd in het uitloopje+stal, want het is hier super natte grond.
Had ook liever dat ze in de winter in een grote zandpiste kunnen, maar dat zit er momenteel nog niet in.