Verwaarloosd paard, achtergelaten door de eigenaar!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 16:58

Ik had begrepen dat je de mogelijkheid had hem op te halen. Jammer... verkopen zou ik niet doen, straks kom je daardoor in de problemen.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 16:58

Ah, ik had begrepen, dat je hem zelf wilde houden. in dit geval zou ik de staleigenaren aanraden om het paard te verkopen, zodra ze aan de wettelijke eisen hebben voldaan en zou ik me er verder niet mee bemoeien.

horsiegek

Re: Verwaarloosd paard, achtergelaten door de eigenaar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 16:59

Het liefst wil ik hem houden en hem verleasen, hij verdient het namelijk niet om in een handelscircuit terecht te komen. Hij heeft al genoeg moeten slikken.

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 17:00

horsiegek schreef:
Tot nu toe zijn ze er positief over maar ze willen wel zeker weten dat het juridisch goed in elkaar zit.
Maar de ene keer zijn ze enthousiast en de andere keer is er weer twijfel.
Beetje een ja/nee spelletje.

Ik denk dat ze vooral hun achterstallig geld willen, als jij hem meeneemt/overneemt en ze horen niets meer van de eigenaresse, dan kunnen ze naar hun geld fluiten ...

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 17:01

Ja misschien, maar als ik hem nu meenemen hebben ze er ook geen kosten meer aan, en geen gezeur meer.
Maar ik zie mezelf niet als degene die voor de kosten van de afgelopen 4 maanden moet opdraaien....

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 17:05

Heb je al contact opgenomen met de LID? Die komen absoluut kijken en je krijgt een brief met een dossiernummer. Een maand later kan je bellen hoe de stand van zake is. Ik heb dat ook gedaan en het werkt prima

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 17:10

Dat is toch onderdeel van de AID? Of ben ik nou gek?:P

0mandy0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 17:10

Je moet het jurdisch waterdicht hebben en dat betekend dat de staleigenaar actie moet ondernemen:
-Aangetekende brief sturen
-Daarin vermeldden welke kosten zij nog moet betalen aan de stal eigenaar.
-Zij deze bijv. binnen 2 weken moet voldoen of in termijnen gaat betalen.
-Erin zetten dat wanneer zij niet reageert en of niet betaald het paard aan de staleigenaar toebehoort en hij/zij het dier zal mogen verkopen.

Daarna kan jij dus het paard overnemen van de eigenaar, politie kan hier niets aan doen behoort tot een civiele zaak.

Heb precies hetzelfde meegemaakt op de stal waar mijn paard staat. Heb die mensen hierbij geholpen, pony staat nog steeds bij ons met een nieuw baasje en 3 hele lieve verzorgstertjes... :D

Voor vragen PB staat open....

Groetjes Mandy

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 17:11

een aantal x een aangetekende brief laten versturen door stalbaas met verzoek paard op te halen en anders met ingang van die en die datum is het paard weg.
alsa ik het zo hoor word daar toch niet op gereageerd.
geen reactie? paard inpakken en niet meer over banketstaaf.
ik zou het aan durven.....

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 17:13

Ik ga het proberen, morgen ga ik de staleigenaar een mail sturen met alle mogelijkheden, ik hoop dat er nog meer mogelijkheden voorbij komen.

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 17:15

0mandy0 schreef:
Je moet het jurdisch waterdicht hebben en dat betekend dat de staleigenaar actie moet ondernemen:
-Aangetekende brief sturen
-Daarin vermeldden welke kosten zij nog moet betalen aan de stal eigenaar.
-Zij deze bijv. binnen 2 weken moet voldoen of in termijnen gaat betalen.
-Erin zetten dat wanneer zij niet reageert en of niet betaald het paard aan de staleigenaar toebehoort en hij/zij het dier zal mogen verkopen.

Daarna kan jij dus het paard overnemen van de eigenaar, politie kan hier niets aan doen behoort tot een civiele zaak.

Dat is waarschijnlijk de goede manier van werken, maar hoe zit het dan met de paieren van het paard ??? Hoe kom je daaraan als de eigenaresse niet meer reageert ?

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 17:17

Als hij gechipt is, kan ik die dan niet "opnieuw" laten maken'? Of iig een paspoort?

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 17:18

Is er geen mogelijkheid om even eens een rondje met het paard te lopen? Zoals ik het nu begrijp staat ie al 4 maanden
opgesloten in een stal?

Krijg al medelijden als ik er aan denk. Nooit een schone stal.. geen beweging.. geen verzorging.

Zou als staleigenaar inderdaad ook oppassen dat zij niet strafbaar zijn. Dier is immers wel op zijn erf.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 17:20

Het paard komt er nog wel uit, iig dat zeggen ze. Zelf heb ik 'm nog niet zien lopen.
Het is nu natuurlijk ook spekglad, wat als hij valt, en DA nodig heeft? Wie gaat dat betalen?
(ik zou het wel weten hoor, maar ik heb daar nu niks over te vertellen)

0mandy0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 17:20

Ja dat is wel heel lastig wij hebben deze uiteindelijk laten opsturen en je kan ze natuurlijk gewoon gaan ophalen. Maar juridisch sta je sterk met een aangetekende brief, als je het paard zonder medeweten van de eigenaresse meeneemt dan ben je bezig met een misdrijf. Namelijk artikel 321 wetboek van strafrecht, verduistering.

Hij die opzettelijk enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort en dat hij anders dan door misdrijf onder zich heeft, wederrechtelijk zich toeeigent, word schuldig aan verduistering, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of geldboete van de vijfde categorie.

Hopelijk is het zo een beetje duidelijk....

Groetjes Mandy

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 17:21

Ik wil jullie trouwens allemaal even bedanken voor het meedenken, dit geeft mij al wat meer hoop!

0mandy0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 17:21

Horsiegek:

Nee dat kan dus niet, je kan wel kijken of er geen chip in zetten en er een nieuwe chip in laten planten!

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 17:22

horsiegek schreef:
Dat is toch onderdeel van de AID? Of ben ik nou gek?:P

Volgens mij ook, alleen heb ik altijd begrepen dat AID alleen ingrijpt bij bedrijven met dieren etc. dus niet bij prive-dieren. Als het dus een manegepaard was geweest wat er zo bij stond dan komt de AID in actie. Als het om privedieren gaat dan is de LID aan de beurt.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 17:23

0mandy0 schreef:
Horsiegek:

Nee dat kan dus niet, je kan wel kijken of er geen chip in zetten en er een nieuwe chip in laten planten!

Dat dacht ik al, anders wordt het verhandelen met valse papieren natuurlijk ook wel makkelijk

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 17:26

Het paard moet door de pensionhouder gevorderd worden, is een civiele procedure maar moet WEL via de rechtbank, officieel bevestigd worden. Daarna mag de pensionhouder het paard verkopen. Voor die tijd mag er met het paard niets gebeuren, zelfs niet van stal halen oid tenzij dit vooraf door de eigenaar schriftelijk bevestigd is of in de tijd dat zij nog kwamen ook de normale procedure was.

Persoonlijk zou ik gewoon bij de eigenaar langsgaan, vragen wat de bedoeling is met het paard en vragen of je het tegen een symbolisch bedrag mag overnemen.
Laatst bijgewerkt door Urielle op 31-12-10 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 17:27

Op de oude stal waar mijn verzorgpaard stond was ooit een welsh achter gelaten door de eigenaar. Ze hebben het paard gewoon gevoerd en uitgemest en na een jaar ongeveer hebben ze hem verkocht omdat de stallings kosten die de eigenaresse de stal verschuldigd was veel hoger was dan dat de pony zou opbrengen. Daar hebben ze nooit last mee gekregen zo ver ik weet. Volgens mij kun je deze dingen ook rechtelijk laten regelen.

0mandy0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 17:27

Wij hebben de papieren uiteindelijk na aangetekende brieven verkregen... Dus dat is de beste optie denk ik... Ik weet het het is moeilijk en vaak heb je er een hele lange adem voor nodig! Ik was zelfs zo gek om de pony bij ons op stal te ontwormen en eigenlijk helemaal bij te houden had ook medelijden...

0mandy0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 17:28

@ Urielle

Rechtzaak is niet nodig, mocht de oude eigenaar haar recht willen hebben moet je wel alles zwart op wit hebben... Anders maak je je schuldig aan verduistering!

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 17:30

Pff, jeetje ik moet echt veeeeeeeeeel gaan uitzoeken.
Ik hoop zo dat ik hem snel mee kan nemen, als hij daar nog lang moet staan is hij bij slager beter af ( sorry klinkt een beetje cru )

winnieloves

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 17:33

Je kan ook naar een advocatenbureau of rechtbank gaan en daar vragen wat ze erover weten. Hoe dit jurisisch vastgelegd kan worden. Mijn vader is rechter, ik zal vanavond eens vragen of hij hier iets over weet! Succes!