help! luchtzuiger met wonden door de band!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:28

meelanor schreef:
De kans is grote op koliek omdat veel paarden die luchtzuigen ook last kunnen hebben van maagzweren. Maar eigenlijk geven de maagzweren meer kans op koliek dan het luchtzuigen.

Maagzweren schijnen alleen bij veulens darmproblemen te geven (ontstekingen net na de maaguitgang die voor koliekverschijnselen zorgen). Maagzweren bij volwassen dieren hebben normaliter volgens mij geen koliek tot gevolg.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:33

Eerst zorgen dat je paard zijn basisbehoeften vervuld heeft. Dus die op het plaatje van arabesk.
Daarbij ook zorgen dat je paard echt geen maagzweer heeft, dus da laten komen.

En tja het schijnt soms inderdaad niet over te gaan, dan is het een verslaving geworden waar ze net als sommige mensen niet meer vanaf geraken, heel triest. Daarom is voorkomen beter dan genezen, ieder paard zou moeten leven zoals arabesk steld, al die basisbehoeften moeten gewoon vervult worden. (En nee natuurlijk dwing ik niemand om paardlief 24/7 buiten te zetten maar iig een paar uur.)

delerium

Re: help! luchtzuiger met wonden door de band!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:44

Voor (mn het medische aspect) van luchtzuigen kun je hier terecht:
[MD] centraal topic over luchtzuigen Een topic bomvol tips, kenners en ervaringsdeskundigen.
Omdat dit topic eigenlijk ook fijn loopt wil ik er niet zomaar een slotje op gooien, idee om het open te laten en verder voort te borduren op hoe de stalling en weidegang zo optimaal mogelijk te maken voor luchtzuigers?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 09:11

Gelukkig nieuwjaar!

Ik was even op vakantie en zie dat Arabesk al een bericht van mij heeft opgevist.
Dat staat op de vorige pagina en dat meen ik uit de grond van mijn hart.

Ik heb ook een luchtzuiger. Mijn Lan is gaan luchtzuigen omdat ze moederloos veulen is. Ze zoog behoorlijk lucht en sabbelt op haar tong als ze gegeten heeft. Toen ik haar kocht had ze een luchtzuigband en ik wist niet beter.

De band moest strak want anders werkte hij niet. Er ontstonden wondjes. Maar de kenners zeiden: "bontje ertussen, de band kan niet af, want dan krijgen ze koliek en gaan ze dood". En omdat Lan mijn eerste paard was en ik niets van luchtzuigen wist, deed ik dat braaf.

Tot Lan niet meer at. Dus ik met haar naar de kliniek. Waar na een inwendige inspectie bleek dat ze enorme inwendige wonden had aan haar strottenhoofd. Van de luchtzuigband.

Die heb ik in de bak gegooid (ik wilde hem niet verkopen om niet een ander paard aan te doen wat Lan nu had). Haar wonden zijn genezen. Maar het heeft wel geleid tot een vergroeiing aan haar strottenhoofd waardoor ze één stemband verlamd heeft. Het klonk als cornage in die tijd, maar het is gelukkig bij haar weer zo goed gekomen dat ze er geen last van heeft.

En ik ben me gaan verdiepen in luchtzuigers. In die tijd (een jaar of 10 geleden) waren de eerste berichten dat luchtzuiger maagklachten hebben. Er waren experimenten met Rennies. Die ben ik Lan toen ook gaan geven. Dat in combinatie met minder brok, vaker over de dag, weidegang de hele dag en voor paarden die daar happy mee zijn 24/7 buiten werkte heel goed. Lan ging minder zuigen.

Inmiddels kwamen er middelen op de markt die de maag minder zuur maakten en niet zo duur waren als Rennies. Bijvoorbeeld: pronutrin, Settelex en maagcompositum. Ik ben haar uit eindelijk maagcompositum gaan geven. Dat werkt!
Pronutrin ook trouwens, maar dat is erg duur in het gebruik.
Ik heb ook een maagonderzoek laten doen om zeker te weten dat de zweertjes weg waren. Dat was zo volgens de kliniek. En ik heb een luchtzuigplek gemaakt in de stal zodat ze haar tanden kon beschermen. Luchtzuigers krijgen niet meer koliek dan andere paarden, ze nemen het niet over (en Lan heeft het haar veulens heel goed voorgedaan, terwijl die niet zijn gaan zuigen, er staan paarden al jaren naast en tegenover haar die niet zijn gaan zuigen). Ze heeft een superconditie en in de wei zuigt ze niet (wei met paaltjes met lint ertussen).

Ik zet haar 's nachts op stal omdat zelf aangeeft dat fijner te vinden (ze had vroeger stalling met uitloop en stond 's nachts uit eigen keus altijd binnen). Ik rij er 25 km voor terwijl er stalling om de hoek is, maar ik vind het belangrijk dat ze naar buiten kan, niemand vindt dat ze de band om moet en niemand loopt te zeuren dat hun paarden het overnemen. Dat soort stallen zijn er!! Je moet alleen even zoeken.

Succes.

Enneh.. band af doen hoor, die brengt alleen ellende en lost niets op.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 17:54

Ik zie dat Anya al heeft gereageerd. Maar op internet is heel veel info te vinden!

Arabesk schreef:
Ik vind zo'n band regelrechte dierenmishandeling en ik vind dat die banden verboden zouden moeten worden. Het paard is verslaafd geraakt omdat het onder miserabele omstandigheden gehuisvest stond en z'n stress probeerde kwijt te raken. Eenmaal verslaafd is het lastig afkicken en kun je alleen maar het luchtzuigen zoveel mogelijk beperken door zoveel mogelijk te voldoen aan de basisbehoeften van je paard.

AfbeeldingAfbeelding

Hoe verklaar een luchtzuigende pony die altijd in de kudde heeft gelopen en nog nooit een stal van binnen heeft gezien dan?

Het steekt wel wat ingewikkelder in elkaar dan het maar onder dierenmishandeling te schuiven. Dus ik zou me eerst eens beter verdiepen in de zaak voordat je zulke uitspraken plaatst

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 18:29

Zo'n band helpt het probleem niet te verhelpen dus ik zou hem niet meer omdoen als ik jou was.. verdiep je er eens in waarom je paard luchtzuigt.
Probeer hem zoveel mogelijk te voorzien in zijn basisbehoeften zoals weidegang, ruwvoer enz enne...andere paarden nemen het echt niet over, dat is een fabeltje!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 18:33

WinBinChes schreef:
Ik zie dat Anya al heeft gereageerd. Maar op internet is heel veel info te vinden!

Arabesk schreef:
Ik vind zo'n band regelrechte dierenmishandeling en ik vind dat die banden verboden zouden moeten worden. Het paard is verslaafd geraakt omdat het onder miserabele omstandigheden gehuisvest stond en z'n stress probeerde kwijt te raken. Eenmaal verslaafd is het lastig afkicken en kun je alleen maar het luchtzuigen zoveel mogelijk beperken door zoveel mogelijk te voldoen aan de basisbehoeften van je paard.

AfbeeldingAfbeelding

Hoe verklaar een luchtzuigende pony die altijd in de kudde heeft gelopen en nog nooit een stal van binnen heeft gezien dan?

Het steekt wel wat ingewikkelder in elkaar dan het maar onder dierenmishandeling te schuiven. Dus ik zou me eerst eens beter verdiepen in de zaak voordat je zulke uitspraken plaatst

Hoe zit het dan verder met die pony? Ga je veel op wedstrijd, rijd je veel, hoe is je rijkunst m.a.w heeft het dier stress ?
Pijn kan ook stress opleveren(zadel wat niet past, scheef gereden paard etc etc).
Hoe zit het met de voeding? Te eenzijdig voedsel of wellicht zuur kuilgras lijkt mij ook niet gezond voor de maag. Zie maar de berichten dat paarden niet tegen het kuil kunnen...ze groeien bijna dagelijks.

Voor mij zijn er genoeg factoren te verzinnen waardoor een paard maagzweren kan krijgen en daardoor kan gaan luchtzuigen.

Maar ik denk dat de huidge huisvesting en de manier van voeren wel de grootste veroorzaker is.

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 18:40

Die van mij is in de universiteit in Utrecht gaan luchtzuigen... Hij krijgt absoluut geen band om! Ik denk maar zo: ík rook een sigaretje, hij neemt een hapje lucht!' Verslaafd is verslaafd... ik heb er geen problemen mee hoor!

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 18:56

charissiej schreef:
Ik denk maar zo: ík rook een sigaretje, hij neemt een hapje lucht!' Verslaafd is verslaafd... ik heb er geen problemen mee hoor!

Haha:-)

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 21:14

om nog even een stukje aan te vullen over een luchtzuigband,de meeste paarden met zo'n band om kunnen niet meer helemaal plat gaan liggen met hun hoofd en kunnen dus hun remslaap die ze iedere 24 uur,10 minuten hebben niet meer doen (ze kunnen uiteraard wel nog slapen! maar niet helemaal plat liggend omdat de band in de weg zit) en krijgen hierdoor nog meer problemen die zich kunnen uiten in agressie,onhandelbaar gedrag etc. omdat ze hun vaste slaap missen.
Dit probleem kan zich ook pas na 2 jaar voor gaan doen en vaak kan niemand vertellen waar het probleem zit omdat niemand hier verder aan denkt ;)

Dus snel die band afhalen!

Blijft hij zuigen,wat vaak het geval is,zorgen voor een zacht stukje waar hij deze behoefte kan doen aangezien luchtzuigen voornamelijk slecht is voor de tanden en zo kun je haar tanden sparen ;)

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 09:38

wauw, bomvol reacties! geweldig is bokt toch.

oke, nu mijn reactie.

1.de band is af en blijft af, dat is nummer 1.

2.ik heb gemerkt dat ze niet heeeeeeeeel veel zuigt!
(voornamelijk tijdens en na het brok eten) niet tijdens het ruwvoer.

3. we voeren der echt mega veel hooi en we hebben ook een hooinet op gehangen, dat vind ze echt heel leuk! :D

4. ik hoorde van een vrouw dat je ook sambal op de voerbak rand (daar zuigt ze op) en op de waterleidingen (zitten aan de muur van de stal) kan smeren.
want dat kan geen kwaad maar ze vinden het natuurlijk super heet en vies.

5. ze is na haar 4 dagen bij ons, verenigd met Misty! de kleine A pony waar ze vroeger altijd mee samen stond. en ze vond het geweldig!

6. het heeft gedooid dus ze kunnen weer lekker in de bak rennen en doen! (nog niet in de wei want dan rennen ze het helemaal kapot.... :( )

en eehhh... tja.

ohja, nu nog een paar vragen:

7. wat kan er nou precies gebeuren als ze wel zuigt????
8. heeft het nu om een pot composium? van de groene os te kopen? tegen maagzweren toch!?
9. weten jullie wat dingen die ik als afleiding in de stal kan gooien?
iemand kwam op het idee om lege flessen (cola, sinas etc.) aan stro touwtjes te hangen haha! :+
er hangt nu een liksteen & een hooinet.

echt super bedankt allemaal!

verder zou ik geen rede weten, ze komt genoeg buiten, genoeg ruwvoer, en ben nu zo veel mogelijk aandacht aan het geven en leuke dingen doen.
gister heeft ze voor het 1st alleen vast gestaan en dat deed ze heel goed! lekker gepoetst enzo <3
nu het gedooid heeft ga ik ook binnenkort beginnen met longeren, dit zal ze denk ik ook heel leuk vinden!

ps. willen jullie als je reageerd, het nummer ervoor zetten?!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 10:24

Kijk dat is goed om te horen!

Als ze luchtzuigen kan het eigenlijk alleen kwaad voor de tanden. Dus maak een luchtzuigplek, die je afdekt met zeil of rubber. Dan slijten de tanden niet. Sambal kan natuurlijk, er is ook zoiets als cribox, maar als je een fijne luchtzuigplek maakt doen ze het daar.

Maak die plek iets lager, dan trainen ze ook de bovenhalsspier i.p.v. da ze een onderhals kweken.
Colaflessen heb ik voor mijn ruin in de stal hangen (dat is de niet luchtzuiger). Hij is er de hele dag mee bezig.

Maagcompositum geef je ter ondersteuning van de maag. Als ze een gevoeliger maag hebben, zoals veel luchtzuigers dus hebben.

Succes!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 10:34

als ze voornmelijk luchtzuigt na het eten van brok zou de oorzaak inderdaad weleens in de maag kunnen zitten.
Door het eten van granen en krachtvoer wordt het zuurgehalte in de maag erg hoog,dit komt omdat dat soort voer zich niet goed vermengt met het maagzuur.Het klontert even heel simpel gezegt.
Misschien eens je hele voerschema veranderen en granen en biks verbannen?
Meer vezels....zoals lucerne en geweekte pulp...dat zit ook nogeens vol met calcium,calcium zorgt voor de neutralisering van het maagzuur.

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 10:39

@anya, ja goed he! het gaat ook heel goed met der! hm.. hoe zou ik een lage zuigplek kunnen maken? er hangt of zit niks laag in de stal..
wat kan ik op hangen?
bijvoorbeeld gewoon een soort van beugel met rubber eromheen?! en die aan de muur monteren haha.

@geerke, ja tijdens en na het krachtvoer! voornamelijk, dit valt mij het meeste op.
ik weet niks van lucerne en pulp, hoe geef je dat, hoeveel geef je, waar koop je het etc?

en over het groene os middel: zou dit evt. goed zijn?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 10:45

ja dat kan heel goed. En dat moet naast de plek zijn waar ze brok krijgt. Want ze nemen de makkelijkste plek. Een beugel is een goede oplossing. Ik heb een half open stal dus ik heb de stal aan de voorkant afgedekt met zeil (3 lagen die ik zo om de twee weken vervang). Maak het eromheen vast met strotouwtjes. De beugel moet wel voldoende stevig zijn en voldoende dik. Ze hangen er wel op natuurlijk. Misschien kun je zoiets laten lassen.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 10:51

zuigen na biks is inderdaad wel een teken aan de wand dat er maag problemen spelen.
mijn vriendin heeft een zuiger en reageerd ook sterk op krachtvoer en/of snoepjes.
haar paard heeft het minste last als ze havens zonder haver voert,misschien voor de jouwe ook een tip?
ik zou zeker een maagcompositum geven.
grote kans dat het verminderd en niet geschoten is altijd mis.....
verstandig dat je die ****band af hebt gedaan,ondingen zijn het!

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 11:01

is het een idee om de brok even helemaal weg te laten, of te vervangen door een goede musli?

Hier voer ik al een hele tijd geen brok meer, veel hooi, altijd wat stro beschikbaar en een beetje musli, behalve paarden die extra zorg nodig hebben, tot voor kort hadden we nog een veulen lopen die zijn moeder bijna helemaal opdronk ;), dus zij kreeg extra musli bijgevoerd.

Een paard kan prima zonder brok, als je maar voldoende goed ruwvoer geeft!

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 11:06

we geven muesli haha!

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 14:10

ow oke, ik dacht ergens brok gelezen te hebben, sorry.

hoeveel musli geef je dan? ik zou na aanleiding van jou verhaal, even een tijdje geen musli meer geven en alleen hooi.

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 14:11

echt puur en alleen hooi?
is er dan niet iets anders ipv. de muesli? wat wel goed is...

ik geef 2 x half per dag.

mvandenbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 17:12

Kim90 schreef:
het was op een metalen hek.

Ik zou wel de voorkeur hebben om hem een band om te doen, zodat hij niet de hele dag voor dat hek gaat staan en lekker gras gaat eten en doen.

edit: hij deed het op stal ook, was gewoon vriendjes met de andere paarden.

een band slaat nergens op schijnt geen moer te helpen heb ook een merrie die het al 15 jaar doet, die band kreeg ze plekken van toen wij haar hebben gekocht hebben we hem afgedaan. lucht zuigen heeft geen gevolgen. het fabeltje dat ze er koliek van krijgen is ook niet zo. en het kan een gewoonten zijn geworden door ooit stress te hebben gehad, ze doen het of altijd of nooit maar een paard kan het niet op de ene plek wel doen en op de anderen plek niet.

veulens nemen het wel eens over, maar weten niet waarom en die doen het dan ook de rest van hun leven.
nogmaals:
het kan geen kwaad,
een band help niet,
of ze doen het nooit of altijd,
en als paarden het echt willen kunnen ze het zelfs in de lucht zonder paaltje of iets dergelijks,(doet die van mij ook)

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:28

ik zou de band lekker af doen ik had een verzorg paard en die had ook een band om tegen lucht zuigen en hij kreeg ook hele erge wonden
ik heb toen lekker de band er afgehaald en niet meer omgedaan en ben hem veel meer hooi gaan geven

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 19:30

edit: ik heb de band ook al af hoor! :)

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 22:11

mvandenbos schreef:
een band slaat nergens op schijnt geen moer te helpen heb ook een merrie die het al 15 jaar doet, die band kreeg ze plekken van toen wij haar hebben gekocht hebben we hem afgedaan. lucht zuigen heeft geen gevolgen. het fabeltje dat ze er koliek van krijgen is ook niet zo. en het kan een gewoonten zijn geworden door ooit stress te hebben gehad, ze doen het of altijd of nooit maar een paard kan het niet op de ene plek wel doen en op de anderen plek niet.

veulens nemen het wel eens over, maar weten niet waarom en die doen het dan ook de rest van hun leven.
nogmaals:
het kan geen kwaad,
een band help niet,
of ze doen het nooit of altijd,
en als paarden het echt willen kunnen ze het zelfs in de lucht zonder paaltje of iets dergelijks,(doet die van mij ook)

Ik zei toch ook niet dat hij op stal niet deed en in de wei wel :? hij deed het overal, en het kwam niet door gemene vriendjes of andere omgeving. Hij voldeed op dat moment aan de eisen van arabesk's uitleg en het luchtzuigen werd niet minder.
Ik zou denken, als je paard de hele dag in het land staat te luchtzuigen en je doet een band om, dan kan dat niet meer en gaat hij wat anders doen ipv de hele dag bij het paaltje/hek staan in het land, dat zou ik als voordeel van de band zien.
Dat ze niks lichamelijks krijgen van luchtzuigen was mij al bekend.

DinkieToy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 22:32

Handig dat ik dit topic tegen kom..
Sinds begin april heb ik een merrie die ook luchtzuigt..
Ik kreeg er een band bij en heb deze dus braaf omgedaan zoals me verteld werd..
Tja, ik ben een leek in die dingen en had me er verder niet echt in verdiept *sorry :) *
Maargoed, onze vorige stalling voldoet aan alle eisen die Arabesk eerder liet zien :)
Ze stond samen met haar beste vriendinnetje overdag buiten(9-5) , s'nachts lekker op stal (winters)
Onbeperkt gras en veel hooi..
Biks kreeg ze al bijna niet..
Veel afwisseling qua rijden/longeren/vhd etc etc..
Nu staan we op een andere stalling en voldoet het ook aan alle eisen..
Ze staat overdag grotendeels buiten met andere paardjes, heeft in de wei kuil liggen en krijgt binnen ook zo'n 6x per dag kuil..
Krijgt s'avonds een paar brokjes biks voor het idee en na het rijden krijgt ze vaak muesli zonder haver en suikers.. van Pavo, Nature's best(? Geel met groene zak)

Buiten op de paaltjes zuigt ze, als ze gewoon in de wei staat te grazen, als ik net heb gereden en haar in het land zet, of als ze net haar kuil oid op heeft..
Binnen doet ze het sowieso nadat ze haar eten op heeft of 'gewoon' als het haar uit komt, denk ik dan :)

Mijne heeft sinds gister ook wondjes onder de band, en was ook al aan het twijfelen om 'm wel of niet af te doen.. Maar die gaat dus (als de stalhoudster m'n sms ontvangt) zometeen per direct af.. en anders vanaf morgen..

Er is alleen tot nu toe nog niks wat ze leuk vind om mee te spelen..
Heb al meerdere malen een Jollybal in de stal opgehangen, maar daar speelt ze niet mee..
Likstenen heeft ze altijd in de stal hangen, daar vermaakt ze zich ook wel mee..
Ballen speelt ze los ook niet mee..
Dat flessenidee kan ik nog wel eens proberen.. maar er is niet veel wat ze verder leuk vindt.. Dus als er nog iemand tips heeft?!
In de stal heeft ze een plastic voerbak.. (Een rechthoekige met omgebogen bovenrand) Is dit zacht/veilig genoeg om op te luchtzuigen voor als de band af gaat? Of kan ik nog beter iets anders maken?

Sorry dat ik zo veel vragen stel, maar zoals ik al zei ben ik hier echt een leek mee, zal het topic op Medisch ook nog eens doorlezen!

Bedankt voor alle info zo ver :)