Zaagsel of vlas?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

juut2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 13:13

Maar dan maak je de koeklaag toch kapot? en krijg ik gaten in de bodem...
sylva schreef:
juut2011 schreef:
Voor wie vlas gebruikt....
Ik doe er elke week 3 balen in en haal elke dag de ballen eruit (soms 2x)
De onderlaag heb ik laten liggen (flinke koek) maar ik heb een paard staan die kuilen graaft in zijn stal.
Gek! het ene paard is altijd schoon en de ander na 2 dagen vies.

Men zegt dat ik gul ben met de vlas... dat 3 balen per week veel is? (ook duur..per paard dus € 22,50- per week)
Gebruiken jullie net zo veel? vind dat het gaat stinken na 3/4 dagen

Ik doe elke dag ook het natte eruit en kan uit met 2 balen, als mn stal helemaal leeg gevuld zou worden, paard staat dan royaal in het zaagsel. Daarna per week 1 baal. Dat het gaat stinken klopt wel als je de urine er niet uithaalt. Misschien eens proberen en kijken of het je scheelt. Lijkt me idd duur dan.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 14:44

Mijn pony staat op haar huidige stal op vlas (al 5 jaar) en dat vind ik zelf het lekkerste werken. Stro geeft inderdaad onnodig veel afval (volume) en vlas is veel zuiniger. Ik pak 2x per week een kruiwagen vlas uit de container (losgestort vlas) en dat is voldoende. Ik haal dan ook maar 2x per week de (eventueel) natte plekken weg, door de stal "om te keren": ik schep en draai deze om. Dan ligt het droge vlas onder en het natte kan ik dan met de drollenwipper weghalen, zonder (te veel) schoon vlas weg te doen. De andere dagen haal ik alleen de drollen weg en trek ik de zijkanten en de rest van de stal recht. ;)

Anoniem

Re: Zaagsel of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 14:48

Wij hebben zaagsel,
de verkoper vertelde ons dat vlas vaak stoffiger is.
Maar de paarden doen het er perfect op,stallen zijn heerlijk schoon en niet zo'n natte bende als wat het was met stro :)
Ik haal elke dag de drollen en vieze plekken er uit,schuif het schone zaagsel tegen de wand zodat de vloer kan drogen,vlak voordat de paarden op stal gaan zaagsel verdelen en wat schoon zaagsel erbij & de stal is weer helemaal schoon.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 19:17

juut2011 schreef:
Maar dan maak je de koeklaag toch kapot? en krijg ik gaten in de bodem...
sylva schreef:

Ik doe elke dag ook het natte eruit en kan uit met 2 balen, als mn stal helemaal leeg gevuld zou worden, paard staat dan royaal in het zaagsel. Daarna per week 1 baal. Dat het gaat stinken klopt wel als je de urine er niet uithaalt. Misschien eens proberen en kijken of het je scheelt. Lijkt me idd duur dan.

Ik doe het al jaren zo en merk niks aan mn stal :D Juist doordat je de urine weghaalt heeft de amoniak in de urine geen kans om de bodem aan te gaan vreten en ik vind het voor het paard ook beter. De luchtwegen kunnen ook geirriteerd raken van een zogenoemde aangekoekte laag. En mn paarden zijn schoner en stinken totaal niet naar zaagsel. Je moet ze wel in een royale stal aan zaagsel zetten en consequent het natte en de drollen eruit halen dagelijks. Dan werkt t voor mij iig echt top. Mn zaagsel wordt pas na een week wat gelig, doordat ze telkens op schone staan. Daarna ligt het er na een week weer zodanig bij dat er weer een baal bij kan en zo gaat het voort. Persoonlijk ondervind ik altijd alleen maar nadelen aan de aangekoekte laag.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:33

Wij hebben ook vlas in onze stallen en bevalt goed! We hebben er een hele dikke laag in liggen van misschien wel 5 - 10 cm. We halen dagelijks mest eruit en 1 keer per week natte plekken. Strooien iedere week 1 à 2 balen bij afhankelijk van hoeveel nodig is.

Voordeel van dikke laag is dat niet koud is voor paarden ( staan in een buitenstal) en krijgen geen kapotte plekken door op zacht bedje te liggen.. Ook glijdt dit helemaal niet wat eerder hier wel werd gezegd

Zelf vind ik stro ook wel mooier en fijner maar idd veel afval!

Zanora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:42

ik heb mijn paard ook op vlas staan ( eet stro op) wilde liever zaagsel( eigenlijk alleen vanwege het mooie kleurtje, maar moet zeggen gaat wel erg stinken) maar mag hier niet op de mesthoop. Bovendien is vlas hier goedkoper scheelt geloof ik 2 euro per baal. neem veel vocht op! we hebben dikke laag erin liggen, halen elke dag drollen en natte plekken eruit en ong 2 balen per week erin.

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:44

Stro is vooral ook leuker voor je paard...

Op een stro stal hebben ze wat te knabbelen en doen... Als ik hier op stro mocht staan en opslag had had ik dat ook direct weer gedaan. Zeker nou het vroeg donker is gaat hij al om 16.00/17.00 naar binnen en pas rond 10 of 11 weer naar buiten en heeft hij weinig te doen op stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:45

Zanora1 schreef:
ik heb mijn paard ook op vlas staan ( eet stro op) wilde liever zaagsel( eigenlijk alleen vanwege het mooie kleurtje, maar moet zeggen gaat wel erg stinken) maar mag hier niet op de mesthoop. Bovendien is vlas hier goedkoper scheelt geloof ik 2 euro per baal. neem veel vocht op! we hebben dikke laag erin liggen, halen elke dag drollen en natte plekken eruit en ong 2 balen per week erin.

Wij hebben helemaal geen last van de stank van zaagsel :n
Stro stonk bij ons enorm,dat absobeerd niet,dat was gewoon heel vies,soms was de vloer helemaal nat van de urine als ze 's nachts binnen hadden gestaan.
Dat werd een smeerbende.
Vandaar dat we voor zaagsel zijn gegaan
We willen bij het paard er matten onder doen,bij de pony misschien,dat bespaart veel werk bij uitmesten (voor mij) en het kost veel minder zaagsel.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-01-11 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:48

maar als er lagen urine in je stal blijven staan is er gewoon ook constructief gezien iets niet goed....

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:22

Mijn pony staat op zaagsel. Er gaan gewoon 2 pakken zaagsel in de stal, en dan haal ik elke dag de mest eruit. De natte plekken haal ik er eens in de zoveel tijd uit als het te erg wordt.
Hij staat erg lange tijd op die 2 pakken. (schone pony op stal).

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:30

per baal kost zaagsel/houtkrul of vlas mij hetzelfde.
Vlas is droger te houden dan zaagsel, omdat het meer vocht kan absorberen. Helaas eet mijn paard proper vlas en ik vind het veel te glad, wanneer je nieuw bijstrooit.

Dus ik meng 1pak zaagsel met 1 pak vlas. op deze manier eet mijn paard het niet en is het niet glad.
ik haal dagelijks de mest eruit en wanneer de plasplek zichtbaar wordt haal ik deze eruit wat zo elke 3-dagen is. De put vul ik op met wat ik "loshark" in het midden van de stal en trek van buiten naar binnen proper vlas/zaagsel naar het midden toe.zodat ze altijd proper ligt.
Ik strooi dus wekelijk 2 balen gemengd en die strooi ik langs de buitenrand omhoog zodat ik steeds wat proper naar het midden kan trekken. het midden blijft 1 vast tapijt...

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 19:04

Ik vind dat jullie de vlas maar duur betalen. Kost hier 4,50 per pak. Zaagsel volgens mij 6 Euro (en dat geeft veel meer stof dan vlas).

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 19:36

Hier staan de paarden ook op vlas en bevalt uitstekend! Stallen blijven veel droger dan bij zaagsel of houtkrullen. Wij mesten 3x per week en gebruiken per week gemiddeld zo'n 1,5 baal.

Nikita98

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 20:10

Mijn pony staat ook op vlas. Heeft paar jaar geleden op zaagsel gestaan.
Zowel het zaagsel als het vlas was van Plospan en nooit last gehad van stof enzo. (ik hoor vaak mensen over dat de bodembedekking erg stoft)
Plospan staat ook wel bekend om dat het zo weinig stoft.

Maar ik geef toch de voorkeur aan vlas. De onderlaag van de vlas is een koek, de bovenlaag hou ik 'los' door elke dag de drollen eruit te halen. 1x in de week haal ik de natte plek (waar het vlas rood is) weg en hark dan eerst de bodem vlak. Je moet alleen niet de hele bodem omscheppen, dan neemt het niet meer zoveel vocht op dan als je hem laat 'aankoeken'. Als ik klaar ben met recht harken gooi ik 1 baal vlas erin. De stal blijft t/m 6 dagen schoon en wit. De laatste dag komen de natte plekken er een beetje door, maar dan hark ik er gewoon schoon vlas overheen.