fruit

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Atlantis92

Re: fruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 16:47

Appels en wortels doen het altijd goed. Sommige zeuren idd wel een beetje over wat wel en niet mag! Geef ze gewoon geen rare dinge..

En idd een beetje muesli erdoor vinden ze altijd heerlijk!

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 16:49

Het is niet zozeer een kwestie van wat wel en wat niet mag, het is meer het idee dat je een paard wil verwennen met snoepjes en fruit e.d, terwijl een paard dit niet nodig heeft. Mijn paard wordt net zo blij van een paar biksjes, als van een een fruitsalade.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 16:50

nee biks is gezond. je wilt niet weten wat voor een t*ring zooi ze daar weleens in gooien. en in de natuur gaat een paard niet op zoek naar biks, bij mijn weten.

Atlantis92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 16:54

Nee haha!

Maar om appels en wortels te geven is toch helemaal niks erg mee?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 16:55

Nee, in de natuur gaan ze op dit moment dood van de honger, door de vele sneeuw!
Wat is dit nu weer voor onzin. De meeste paarden leven al jaren op biks en doen het goed daarop. Trouwens, musli vind je ook niet in de natuur.

Atlantis92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 16:57

Nee klopt ook.

Het maakt toch ook allemaal niet uit..
In de snoepjes zit ook vanalles, zal ook niet zo super zijn denk ik..

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 16:57

nee dat bedoel ik ook. Als jou paard wild word van een appel geef hem gewoon die appel. heel of in stukjes lekker belangrijk, want ze gaan hem echt niet heel doorslikken.

Dood van de honger? Jouw paard zal misschien dood gaan, maar die van mij gaat wel op zoek naar wat eetbaars hoor.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 17:01

We hadden het over: in de natuur! Niet over jouw of mijn goedverzorgde paarden, of ze nu biks, musli of een fruitsalade krijgen.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 17:03

die paarden zullen ook echt wel wat vinden en zo niet zijn er teveel grazers. Dus ja die gaan dood, maar zo werkt de natuur na eenmaal.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 17:11

Oke, zijn we het in elk geval eens over het feit dat in de natuur niet alles beter is.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 17:12

idd

wandaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 17:32

Yviertje schreef:
Ik vind sommige wel een beetje zeuren wat wel en niet kan/mag. Die van mij mag alles proeven als ze denkt dit lekker te vinden (en daar bedoel ik echt alles wat eetbaar is voor mensen uitgezonderd medicijnen enz.). Vind ze het lekker krijgt ze nog een beetje, vind ze het niet lekker spuugt ze het uit. En die van mij heeft donders goed door of iets giftig is voor haar dus dan zal ze het uitspugen.

Ben ik het mee eens! :)
Het komt niet vaak voor dat ik op stal echt iets (anders dan paardensnoepjes) eetbaars heb, maar mocht ik wat hebben dan mag hij er ook wel van meegenieten hoor

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 18:19

Wat lekkers geven, doet vooral de eigenaar een plezier en wat is daar mis mee? Als je ze niet zoveel of vaak wat geeft dat ze baggervet of akelige schooiers worden, dab heb ik er geen moeite mee hoor.

Vroeger gaven mijn zusje en ik de ponies altijd de eerste oliebollen die m'n moeder had gebakken. Vonden ze lekker en vooral wij vonden 't leuk. Bij m'n paarden ook geprobeerd, maar die vinden het maar vieze dingen. Oliebollen zullen niet zo gezond zijn, maar dat zijn ze voor ons ook niet.

Dat verslikken in een stukje appel zie ik ook niet zo. Een kleinere wortel kan dan ook gevaarlijk zijn. Maar als iemand een stukje appel wel eng vindt om te geven, doe 'ie dat toch niet? Een schrok-op hond kan ik me wat bij voorstellen, een schrok-op paard krijgt imo gewoon te weinig (en dan ruwvoer).

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 18:37

Tuurlijk mag een paard af en toe wel wat lekkers hebben, ik doe wat dat betreft ook niet moeilijk.
Waar ik me aan stoor is het feit dat TS een fruitsalade wil maken, aangezien de snoepjes op zijn en moeders morgen geen boodschappen gaat doen.
In dit geval is iets lekkers dus geeen traktatie meer, maar een levensbehoefte. Dat vindt ik te ver gaan.

xxmarinthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 18:47

nynke55 wat zeur je?
het is gewoon voor een tussendoortje voor als k kom of weg ga je moet niet denken dat ze s'ochtends en s'avonds geen biks muesli en hooi krijgen -.-

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 18:51

Al geeft ze elke dag zo'n fruitmix, dat moet ze zelf weten. Als daarnaast ook gewoon te eten krijgen, big deal.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 19:30

@Nynke, de TS is 13. Wat ik juist positief vind, is dat ze zo zorgzaam is en op zoek gaat naar een alternatief. Ze voelt zich verantwoordelijk (de snoepjes zijn op, moeders doet geen boodschappen en dus op zoek naar andere verwennerij). Natuurlijk is die verantwoordelijkheid op een ander niveau dan jij en ik die hebben. Maar zijn we niet allemaal daar begonnen? Ik ben m'n de-eerste-oliebollen-van het jaar-zijn voor m'n pony-tijd niet vergeten hoor. Toen was ik ook 12 of 13.

@TS, als jij het leuk vind en je pony lekker, dan verwen je hem/haar gewoon. Nodig zal het niet zijn. De meeste paarden of ponies hebben echt niet meer nodig dan goed hooi of voordroog. Bij veel paarden is brok, muesli, granen noem maar op ook grote flauwekul en vooral verwennerij door volwassenen. Heb je al geprobeerd of je pony een oliebol lekker vindt? (sorry, mijn weemoed naar m'n jeugd.)

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 19:41

Ja, ik ga ook gewoon door met zeuren hoor. :D
Er is niks mis mee, dat TS goed voor haar paard wil zorgen en als ze fruitsalades voor haar paard wil maken, prima.
Maar als zei het een noodzaak vindt, dat haar paard wat lekkers moet krijgen, dan vind ik, dat ik haar best wel even mag vertellen dat dat niet hoeft. De meeste paarden worden toch al overvoerd en dat daar even op gewezen wordt, nou ja, dan maar gezeur.
Als ik dan ook maar even terugdenk aan de tijd dat ik 13 en ponygek was, toen werd mij ook verteld dat ik de paarden geen snoepjes moest voeren.

xxmarinthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 20:53

omg ik vind het geen noodzaak?
ik wil alleen maar wat lekkers voor mn paard hebben
moet je niet doen net als of tie er dood van gaat?
marion71
haha kan ik morge wel is proberen ja.xdxd
maar is dat niet slecht ofso??

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 20:05

Pff wat een problemen worden er hier gemaakt over een beetje fruit zeg..
Mijn paardje geef ik elke dag wortels, heb per week een zak van 20 kilo voor haar. Verder krijgt ze regelmatig appels en manderijnen en af en toe wat bruin brood. Ze is hier ook echt gek op.

Ook vul ik vaak de voerbal met wortel, appel en manderijnen. Deze moeten dan in kleine stukjes anders kunnen ze er niet in en uit.
Dus die voerbal zou ook verboden moeten worden, is natuurlijk levensgevaarlijk met al die kleine stukjes... :Y)

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 21:11

mijn paarden krijgen vaak banaan manderijn appel en kiwi

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 21:13

mijn paard krijgt trouwens elke 1 januari appeltaart!
dit doe ik al sins me 13e.
dan is ze jarig en ze vind het heerlijk

happy_horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 21:57

haha mijn verzorgpony vreet werkelijk alles!! :P
banaan mandarijn peer pepermunt appels peen noem maar op!! :D

boku

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 22:13

hehe! mijn paarden zijn ook dol op fruit,brood of pepermunt! ^^
ik vind het alleen niet zo verstandig om ze dat elke dag te gaan geven want dan gaan ze het als vanzelfsprekend zien.
ik gebruik het liever als beloning als ze iets goed doen. dan zijn ze ook zeer gemotiveerd en is het leuk voor ze als ze moeten werken. een training sluit ik altijd af met iets dat ze goed kunnen en niet mislukt, vb bij springtraining eindigen met een lagere sprong zodat deze ook zeker goed gaat, en daarna krijgen ze iets lekkers. als er dan minder leuke dingen moeten gebeuren, zoals hoefsmid of DA krijgen ze achteraf altijd iets lekkers, dan vinden ze het veel minder erg en zijn ze de volgende keer braver omdat ze weten wat er volgt als ze braaf zijn.
moest ik ze altijd zoiets geven zouden ze het niet meer associeren met hun gedrag. want dan zouden ze zelfs iets krijgen als ze lastig zijn of niet meewerken, en zo gaat het bij mij niet.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 11:39

Nou, mijn poown laat zn eten rustig voor wat het is als ik met een mandarijntje sta hoor :+

En als ze iets niet lusten zie je t snel genoeg, die van mij gaat dan met zn hoofd heel erg ''knikken'' zeg maar, je ziet iig heel duidelijk dat ie t maar niks vindt :')