afwisseling.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:23

even hoi zeggen aan de tralies is toch niet hetzelfde :\

als jij zeker weet dat een paard echt wel genoeg heeft aan 'meestal' een half uurtje uit de box, dan is dat jouw idee natuurlijk. jouw knol, jouw manier van houden zeker?
wel niet komen zeuren dat ie ontploft bij het minste vallende blaadje, dat hij niet te stoppen is als je wilt rijden en plots boksessies begint te geven of dat hij binnenkort met blessureleed zit wegens te gek doen als hij plots buiten komt na zo lang opgesloten te hebben gestaan...

uzo

Re: afwisseling.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:26

het klinkt mischien raar maar als de omgeving het toelaat...een wandelingetje in de sneeuw! het landschap in de winter is prachtig en je paard zal er zeker van genieten!
grondwerk kan ook in een kleine binnenpiste
zet gewoon wat paraplutjes en zeilen en dergerlijke in de piste
veel succes!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:27

kynshiri schreef:
denk je echt dat het voor je paard geen verschil maakt dat ie die dag gewoon helemaal niemand of niets heeft gezien??
sluit jezelf eens een dagje thuis op zonder enige vorm van sociaal contact. lekker de hele dag op de wc zitten. een paard is ook een sociaal dier, dus zij hebben daar zeker even veel last van als wij; alleen kunnen zij het niet zeggen...

niet echt te vergelijken, dan moet je met een hele schoolklas allemaal in hokjes gaan zitten, en het liefst nog van verschillende leeftijden, uit verschillende landen, etc. Je hebt elkaar, maar zet dicht op elkaar en of je iemand leuk vind of niet, of iemand je kleineert (iemand die zich groot maakt kan er al voor zorgen dat jij je nietig klein voelt), etc. De enige verzetjes die jullie hebben zijn 3x per dag een maaltijd en verder heb je droog brood en water beschikbaar. Een dagje is niet zo erg, maar langere tijd... Kijk maar eens wat er in die huizen gebeurde, big brother enzo. JE ziet ook echt dat mensen zich soms willen afzonderen en bij sommige niet in de buurt willen zijn.

xxmarinthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 22:28

omg wat zeur je!
ik weet dat hij er genoeg uitkomt ik zeg toch neit dat hij er een half uurtje uitkomt ik heb ergens gelezen dat dat zo is weet ik veel of t waar is of niet,
mijn paard komt er minstends 2 uur uit en ik kan er niks aan doen dat ik met school niet 24 uur per dag bij hem kan zijn?
en ja dat weet ik zeker ja!
beter geef je advies inplaats van dat je gelijk loopt te zijken?
uzo :
ik denk dat t niet zo verstandig is want hij kent de omgeving nog niet en met die sneeuw is het spiegelglad overal ijs op de weg hier..
wel jammer maarja.
als de sneeuw weg is wil ik het wel is proberen op een rustige dag want hij is nog niet helemaal verkeersmak..
wel bedankt trouwens
Laatst bijgewerkt door xxmarinthe op 29-12-10 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:29

xxmarinthe schreef:
Anniick schreef:
je geeft aan dat hij balkjes doodeng vind, goede schriktraining dus!! ;)

verder paraplu's, zeiltjes, pionnnen, slingers, toeters..

zou los springen over een springbord dat hij ook eng vind ook kunnen of is dat miss gevaarlijk
maar dan wel met peesjes en strijklappen.

= dwang over iets waarvan hij aangeeft dat hij het niet vertrouws= als je het op de verkeerde manier doet niet goed voor jullie band en veel blessure gevoeliger als dag en nachtbuiten in een bevroren bak.

Anniick

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:30

Als die een springbord eng vind, zou ik eerst beginnen met hem eerst gewoon los zetten en hem zelf laten ontdekken wat voor een raar ding dat wel niet is. zo kan die er aan wennen.

Anniick

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:32

TS, kom op zeg! iedereen probeert je te helpen, niemand valt je aan, waarom doe je dan zo??
een bedankje kan er ook wel vanaf hoor..

edit: zie dat je je post al wat aangepast hebt.
Laatst bijgewerkt door Anniick op 29-12-10 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

xxmarinthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 22:33

oke bedankt ik zal het morge houden bij een balkje!
en dan een springbord halen en allemaal spulletjes van thuis meenemen (:
ik bedank ook degene die echt iets nuttigs geven inplaats van dat ze zeuren dat hij er niet genoeg uit komt want dat is wel zo ik kan er niks aan doen dat van de stal eigenaar ze niet in de wei mogen..
en mij lijkt het dat kynshiri me niet wilt helpen maar loopt te dwingen dat k elk uur van de dag bij hem moet zijn en dat hij er elke seconde uit moet.
Laatst bijgewerkt door xxmarinthe op 29-12-10 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:34

Of ga vrijheidsdressuur met hem doen of gewoon heel veel gaan lopen dat hij ook nog buitenlucht krijgt en zich niet verveeld want sommige paarden vervelen zich super snel ik ken het.

xxmarinthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 22:35

xmarlies96 schreef:
Of ga vrijheidsdressuur met hem doen of gewoon heel veel gaan lopen dat hij ook nog buitenlucht krijgt en zich niet verveeld want sommige paarden vervelen zich super snel ik ken het.

uhhm hoe kan ik hem dat leren?

danielleu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:36

Dat je tijdelijk niet kan rijden ivm het weer is niet erg... Wel belangrijk is dat je paard elke dag buiten komt het liefst met een paard erbij, en met veel ruwvoer. Voor verveling hoef je dan ook niet zo bang te zijn. ze vermaken zich samen dan wel!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:37

Kun je niet met iemand afspreken die in de ochtend komt dat die na afloop jou paard en zijn/haar paard even lekker buiten laat lopen, eventueel samen en dat jij dat in de middag doet?
dat breekt meer de dag en ookal is het maar 2x een half uur, toch iets.

Anniick

Marls

xxmarinthe schreef:
xmarlies96 schreef:

uhhm hoe kan ik hem dat leren?

Gewoon heel veel proberen, je hebt toch een kleine binnenbak? Daar kan het makkelijk in! :)
Er staan trouwens ook veel tips op internet.

xxmarinthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 22:38

maar k bedoel zegmaar met een zweep lukt het toch niet dan voelt hji zich aangevallen als hij t al niet kan onder t zadel dan zeker niet vrij?

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:40

Of de tip die ik ookal heb gegeven veel buitenlopen bijvoorbeeld elke dag een half uur, uur. Dan heeft hij ook buitenlucht en verveeld hij zich misschien minder snel. Ik zou in ieder geval heel veel met hem gaan doen dat hij niet veel op stal staat :)

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:40

xxmarinthe schreef:
maar k bedoel zegmaar met een zweep lukt het toch niet dan voelt hji zich aangevallen als hij t al niet kan onder t zadel dan zeker niet vrij?

Bij vrijheidsdressuur hoef je geen zweep te gebruiken hoor. Sommige mensen doen het wel. (maar misschien is het dan echt nodig) Je kan het gewoon aanleren met veel geduld en als hij het goed doet geef je hem een snoepje :)
Je bouwt dan bijvoorbeeld ook veel vertrouwen op met je paard.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:42

je snapt duidelijk geheel het punt niet... ik vind enkel dat hetgene waar je het paard het grootste plezier zou doen nu in de eerste plaats meer uit de box zou zijn. daarom stelde ik ook voor of je geen beurtrol kunt maken. dat kan ook betekenen dat iemand de paarden wat vroeger uit de box haalt en dat jij ze dan bv weer kunt binnenzetten later op de avond. jij wuift dat meteen weg alsof dat totaal niet nodig is, maar het blijft echt het makkelijkste om voor afleiding te zorgen voor je paard.
daar bovenop zou je dan inderdaad kunnen grondwerken of VD'en, maar ik spreek uit ervaring als ik zeg dat een paard dat net de hele dag opgesloten heeft gestaan vaak echt geen zin heeft om braaf trucjes te doen met jou of overdreven fel zal reageren wanneer hij dan plots schriktraining mag gaan doen...
je hebt ook hooinetten met kleine mazen, of brokjesballen en noem maar op, maar ook die dingen duren geen eeuwigheid en als je zo'n slimmerikken hebt als die van mij, dan weten ze na 2 dagen toch weer hoe ze zo efficient en snel mogelijk alles er uit krijgen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:43

een dagje op stal niet erg? Hoe zou jij het vinden om 47,5 uur opgesloten te zitten in een wc met tralies?

Sorry, maar ik denk dat je je beter kunt verdiepen in het wezen van een paard en zijn behoeften voordat je een dier aanschaft. Dan hadje ook een stalling uit kunnen zoeken waar men rekening houdt met de behoeften van een paard. Misschien heb je dan geen binnenbak, maar wel een paard dat gelukkiger is.

Als je zelf een dag geen tijd hebt om je paard beweging te geven, dan moet je zorgen dat iemand anders dat voor je doet. Dat manegepaarden er alleen uit komen om te rijden is vervelend voor ze, en niet diervriendelijk, maar manegepaarden lopen wel elke dag minimaal 2 uur in een les, met andere paarden.
Een priv'epaard wat niet los komt, wordt meestal maar een uurtje gereden, en krijgt dus nog minder beweging. Als je dan ook nog een dag overslaat, staat zo'n dier wel heel erg lang stil... Dat is niet gezond en daardoor gaat een paard zich ook vervelen.

Schriktraining betekent laten wennen aan allerlei dingen.
Dus als je paard bang is van balkjes, leg je allerlei balkjes neer en ga je erlangs lopen, er tussendoor lopen, er overheen lopen, laag,schuin hoog, op allerlei manieren.

Je kunt er een zeil overheen hangen, mikado van maken en daar doorheen lopen.

Je kunt oefenen met verkeersmak maken door op het erf te wandelen terwijl er auto's het erf op en af rijden, kijken bij een trekker die de bak sleept,of er achteraan lopen, samen met ander verkeersmak paard langs de weg wandelen en bij verkeer in de berm achter of naast het brave paard lopen. auto's zijn veel paarden wel aangewend. Groot landbouwverkeer en vrachtverkeer is vaak lastiger.

danielleu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:43

clickertraining is ook erg leuk om te doen. Verdiep je eens in wat boeken of op internet. Zoek iets wat je aan spreekt en leuk lijkt. Nu je niet kan rijden heb je misschien wat tijd over om wat speurwerk te doen, straks kun je weer rijden en heb je al gauw weer tijd te kort...

xxmarinthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 22:47

joyce B schreef:
een dagje op stal niet erg? Hoe zou jij het vinden om 47,5 uur opgesloten te zitten in een wc met tralies?

Sorry, maar ik denk dat je je beter kunt verdiepen in het wezen van een paard en zijn behoeften voordat je een dier aanschaft. Dan hadje ook een stalling uit kunnen zoeken waar men rekening houdt met de behoeften van een paard. Misschien heb je dan geen binnenbak, maar wel een paard dat gelukkiger is.

Als je zelf een dag geen tijd hebt om je paard beweging te geven, dan moet je zorgen dat iemand anders dat voor je doet. Dat manegepaarden er alleen uit komen om te rijden is vervelend voor ze, en niet diervriendelijk, maar manegepaarden lopen wel elke dag minimaal 2 uur in een les, met andere paarden.
Een priv'epaard wat niet los komt, wordt meestal maar een uurtje gereden, en krijgt dus nog minder beweging. Als je dan ook nog een dag overslaat, staat zo'n dier wel heel erg lang stil... Dat is niet gezond en daardoor gaat een paard zich ook vervelen.

Schriktraining betekent laten wennen aan allerlei dingen.
Dus als je paard bang is van balkjes, leg je allerlei balkjes neer en ga je erlangs lopen, er tussendoor lopen, er overheen lopen, laag,schuin hoog, op allerlei manieren.

Je kunt er een zeil overheen hangen, mikado van maken en daar doorheen lopen.

Je kunt oefenen met verkeersmak maken door op het erf te wandelen terwijl er auto's het erf op en af rijden, kijken bij een trekker die de bak sleept,of er achteraan lopen, samen met ander verkeersmak paard langs de weg wandelen en bij verkeer in de berm achter of naast het brave paard lopen. auto's zijn veel paarden wel aangewend. Groot landbouwverkeer en vrachtverkeer is vaak lastiger.

sorry hoor maar 47 uur?
beetje veel voor een dag toch?
en manege paarden worden uitgeput dat is gewoon zielig daarom verkopen mensen ook hun paarden niet aan manege's?
EN VOOR DE ZOVEELSTE X HIJ KOMT MEER DAN EEN UURTJE UIT ZIJN STAL=.=
oke dankje
danielleu:
wat is clickertraining??:$

kynshiri
oke ik begrijp je wel maar ik doe het toch op mijn eigen manier en ik zeg dat dit tijdelijk is dat ze niet in de wei kunnen omdat het gevaarlijk is op de zeeuwse bodem hier..
en ze mogen niet meer hooi dan dat ze al krijgen dan krijg je teveel aan eiwittten en vooral voor mijn meneer want die is daar al heel gevoelig voor..
Laatst bijgewerkt door xxmarinthe op 29-12-10 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt

danielleu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:48

[quote="kynshiri"]
daar bovenop zou je dan inderdaad kunnen grondwerken of VD'en, maar ik spreek uit ervaring als ik zeg dat een paard dat net de hele dag opgesloten heeft gestaan vaak echt geen zin heeft om braaf trucjes te doen met jou of overdreven fel zal reageren wanneer hij dan plots schriktraining mag gaan doen...

Denk hier goed over na!!

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:49

47 uur is in het geval dat jij een dag overslaagt en niet komt ;) dat zei je zelf dat dat wel eens voorvalt?

xxmarinthe

Re: afwisseling.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 22:52

weetje ik ben hier klaar mee al dat gezeur!
bah.
ik weet zelf heus wel of hij er genoeg uitkomt ik heb niet voor niets ook al veel ervaring het enigste waar ik om vroeg was afwisselingen om lekekr met hem te spelen enzo maar als dat teveel gevraagd is oke dan.
maar jullie moeten niet zeuren dat hij er niet genoeg uit komt
hij is 5 en heeft genoeg beweging en hij is bijna nooit druk dus daar al het niet aan liggen.

danielleu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:53

voer bij de zoekfunctie rechtsbovenin eens wat in; clickertraining, schriktraining of natural horsemanship. Zeeën aan info.... en lekker op je gemakje gaan lezen wat je aanspreekt.
Dan hoef je je ook niet te ergeren aan commentaar wat je krijgt....( waar je niet op zit te wachten)