Verwarmingsdeken voor buitenbak

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 23:16

meeste bakken hebben een toplaag van een paar centimeter. die mag je toch niet diep lostrekken, alleen oppervlakkig glad trekken. dan maakt het dus niks uit. ben wel benieuwd of die bak nu ook nog goed te rijden is.

Mitch2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 23:17

Er bestaat inderdaad een verwarmde deken. Een vrouw bij mij op stal heeft deze ontwikkeld. De stal is opgeheven dus ik moet even gaat zoeken waar je haar kunt bereiken.
Groetjes

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 23:26

joyce B schreef:
een heteluchtkanon kun je ook op de grond richten :P

Verwarmingsbuizen lijkt me niet handig als je de bak wilt los kunnen trekken. Maar misschien met een bak met verschillende lagen wel een optie omdat je de onderlaag dan toch niet los mag trekken?

Met verwarmen of zo'n zeil zul je eerst de sneeuw moeten ruimen (sneeuwschuiver?/scheppen met zijn allen?), en dan pas het zeil verwijderen of verwarmen. Dan krijg je gelijk veel minder smeltwater en kun je de bak langer en beter blijven gebruiken.

We hebben de oplossing! :D

Nee, maar het gaat niet om mijn bak... zoals ik eerder ook al gemeld heb is de bak net nieuw aangelegd, dus daar gaat niks aan veranderen.

Mitch2004 schreef:
Er bestaat inderdaad een verwarmde deken. Een vrouw bij mij op stal heeft deze ontwikkeld. De stal is opgeheven dus ik moet even gaat zoeken waar je haar kunt bereiken.
Groetjes

Bedankt, ben heel benieuwd! :)

Ik ben alleen wel bang dat dit veel te duur gaat worden en het dus eigenlijk al geen serieuze optie meer is...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 01:46

xMariekee schreef:
Zout is bij ons op stal al geen optie... strooimachines zijn ook niet goedkoop en wij hebben op stal net een nieuwe bak en ik hoef er niet op te rekenen dat die helemaal wordt omgeploegd om verwarmingsbuizen aan te leggen :P
Ik ga sowieso wel even na of zo'n simpel zeil over de bak een optie is, zal toch al wel wat schelen denk ik!

Maar weet niemand meer over zo'n verwarmingsdeken?

Kunstmeststrooier heeft vrijwel elke boer en kan je perfect zout mee strooien. Een bak is maar zo klein dat je het zelfs met de hand nog af kunt, zeker als het om een longeercirkel gaat.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 01:56

Hoor wel is over een zijl over de grond.
Wel zorgen voordat het gaat vriezen dat je bak glad is, en al het sneeuw wat er dan op valt
kan je er dan zo afhalen, en dan vriest je bak ook niet zo makkelijk vast.

Of gewoon met een trekker de bak proberen om te ploegen

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 02:32

Je kunt natuurlijk ook een heteluchtkanon onder het zeil door laten blazen, dan hou je de warme lucht een beetje vast he...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 02:42

Zout lijkt me niet zo'n goed plan voor de bodem en voor de paardenhoeven..
Zo'n ''deken'' klinkt ''ideaal'', maar volgens mij verkijk je je er flink op.. Dan is het goedkoper en makkelijker om in de buurt een binnenbak te zoeken en die te huren wanneer je wilt gaan rijden ;)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 10:42

ShamalArabs schreef:
Je kunt natuurlijk ook een heteluchtkanon onder het zeil door laten blazen, dan hou je de warme lucht een beetje vast he...

maar dan moet je er wel steeds bij blijven. ik zou tenminste zo'n ding niet laten draaien en ondertussen naar huis gaan.
het klinkt leuk maar ik vrees dat het niet echt gaat werken.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 11:56

Anne_GTI schreef:
Kunstmeststrooier heeft vrijwel elke boer en kan je perfect zout mee strooien. Een bak is maar zo klein dat je het zelfs met de hand nog af kunt, zeker als het om een longeercirkel gaat.

Maar strooien gaat bij ons al niet, zoals ik al een paar keer heb gezegd...

Shanna schreef:
Zout lijkt me niet zo'n goed plan voor de bodem en voor de paardenhoeven..
Zo'n ''deken'' klinkt ''ideaal'', maar volgens mij verkijk je je er flink op.. Dan is het goedkoper en makkelijker om in de buurt een binnenbak te zoeken en die te huren wanneer je wilt gaan rijden ;)

Ik reed ook een tijd in de binnenbak, maar de enige geschikte hier in de buurt is 10 euro per keer en dat loopt nu toch wel behoorlijk op.
Daarbij komt ook dat het veel tijd kost met de trailer iedere keer weg...
En nu is het terrein daar zo slecht en om van dat terrein af te komen moeten we een heuvel met ijs op. Gisteren geprobeerd met een lege trailer en we liepen al helemaal vast. Na een half uur kwamen we weg, maar dit is dus zeker niet mogelijk met een paard erin... |(

india

Re: Verwarmingsdeken voor buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 12:46

nou proef op de som genomen,
en alle dekkleden die ik kon vinden in het midden van de bak gelegd, waar met longeren mijn paard het moeilijk heeft,
de zon piept een heel klein beetje door de wolken dus wie weet,
als die plek lukt, haal ik bij de boeren buren wel een groot stuk ,
heb nu 10x5 en 3x2 neergelegd

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 12:59

india schreef:
nou proef op de som genomen,
en alle dekkleden die ik kon vinden in het midden van de bak gelegd, waar met longeren mijn paard het moeilijk heeft,
de zon piept een heel klein beetje door de wolken dus wie weet,
als die plek lukt, haal ik bij de boeren buren wel een groot stuk ,
heb nu 10x5 en 3x2 neergelegd

Ben benieuwd of het werkt!
Maar moet niet eerst de sneeuw weg zijn voordat je de kleden neerlegt?

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:08

de sneeuw zou sneller smelten door de kleden,
maar dan moet er wel zon op staan.......

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:20

loulou schreef:
haha ja zo'n kanon moet toch wel zo'n twee vierkante meter kunnen verwarmen als je hem naar beneden richt. dus een stuk of 20 kanonnen is geen overbodige luxe wil je de bak helemaal verwarmen :D

Ooit zo'n kanon van dichtbij gezien en ervoor gestaan?

Daar kun je zeker wel een bak mee ontdooien en snel ook!
Als je er een beetje over nadenkt kun je één of twee kanonnen gebruiken en die 2 of 3 keer verplaatsen, dan moet je er wel bij blijven want zo'n industrieel ding met een beetje vermogen heeft je bakgrond zo ontdooit.
Een zeil erover lijkt me een nog beter idee, als je dat zo kunt maken dat je het zeil strak kunt trekken op 30-40cm boven de grond kun je er de hete lucht onderdoor blazen en hoef je het kanon dus niet (zo vaak) te verplaatsen, zou nog beter werken als dan de onderste 40cm van de bakrand dicht zijn.
Denk eigenlijk dat je daarmee goedkoper uit bent dan met zo'n verwarmingszeil.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:44

ja ik weet echt wel wat een heteluchtkanon is. ik woon in brabant en daar bouwen ze carnvalswagens in koude loodsen ;) :D

en toch heb ik er m'n twijfels bij dat je met zo'n ding een bak kunt ontdooien. een zeil erover zal wel schelen, dan kan de warmte niet omhoog. maar zonder zeil blaas je de warmte gewoon de lucht in.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 14:38

Je kunt ze naar beneden richten ;)
En er zijn ook industriele kanonnen met een diameter van een meter of meer, als je die op vol vermogen aan hebt kun je er op 10 meter afstand maar net voor staan, dan kun je daar zeker wel een bak mee ontdooien, je moet ze alleen wel veel verplaatsen.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:36

Haha, nou lijkt me ideaal als het zou bestaan! :D