De afrastering van een wei

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 01:24

Ik heb op mij huurweide eerst goedkoop electrisch koord van Agradi, merk Ako, daaronder van Agradi duurder wit koord rood en wit, en dan daaronder voor een goede geleiding een aluminium draad. Die kan je niet alleen gebruiken vind ik want die knapt echt super vlug. Maar hij geleidt goed en is niet gevaarlijk wanneer je paard er in hangt.
Op mijn eigen weide zou ik net hetzelfde doen en de prijs is niet torenhoog. Ik gebruik houten palen van 10 cm diameter die ik in de grond laat duwen met een kraan.

Koord is redelijk dik en bevat 6 geleidingsdraden.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 01:31

anneliesdj schreef:
Wat bedoel je precies met stroomdraad? Van dat dunne koord?
Dat heeft meestal een lagere trekkracht dan lint ;)

nee dikke ijzerdraad

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 01:36

wij hebben houten paaltjes, met witgeverfde ijzeren 'buizen' om en om met schriklint, dus onderaan een buis, dan een schrikdraad, dan weer een buis, dan weer schrikdraad. Kunnen ze goed zien, kunnen ze niet doorheen kruipen, doorheen lopen gaat veel lastiger met dat metaal :Y)
paarden eten er niet van, paaltjes geteerd aan de onderkant dus gaan lang mee, er word volgens mij om het jaar geschuurd en opnieuw geverfd, vorig voorjaar zijn alle paaltjes vervangen.

ik heb nog nooit een paard gehad/gezien die door het hek heen gegaan is, of is vast komen te zitten. paarden kunnen de buizen ook niet zo makkelijk slopen als houten hekwerk. de paaltjes eten ze niet aan omdat aan de bovenkant schriklint zit. Het afsluithek is een gewoon stevig metalen hek met een sluiting als hieronder, met een extra ketting er om.
Afbeelding

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 01:37

ik zelf heb rondom gelukkig heras hekwerk staan, dus gewoon gaas met daarboven op 1.60 en 1.80 hoogte (helaas) prikkeldraad... gelukkig heb ik een braaf paard, en ondervind die er geen last van...
maar als ik een nieuw stuk weiland zou moeten afzetten, dan zou ik het net zo doen als onze buren het hebben... die hebben ongeveer 2 meter paal boven de grond zitten.... helemaal onderaan een gladde ijzeren draad, daarboven lint, daarboven weer gladde draad, en daarboven weer lint... (misschien zelfs nog zo'n laag*maar dat weet ik niet zeker meer*)
dat is echt ideaal... zij heeft een paard staat wat overal over-en doorheen springt, maar die heeft dat nog niet geprobeerd in de wei...
het ziet er niet lelijk uit, en de paarden blijven er goed achter... en is veilig... uiteraard staat er een flinke tik stroom op...

houten omheining zou ik echt never nooit niet voor kiezen, ik heb namelijk hier een beestje staan, wat lekker aan hout knaagt... alles gaat eraan, van de deur tot omheining, tot weidepalen...
eet het compleet op!
paard is voorzien van wilgentakken, maar blijft het doen,..
dus daar zou ik nooit voor kiezen.... ook is het moeilijk mocht er iets kapot zijn, het even snel te maken... normale draad of lint kun je nog aan elkaar knopen... maar hout dan moet het meestal van paal tot paal vervangen worden.. dat vind ik toch een nadeel...
en zoals al eerder genoemd, moet er vaak ook een vergunning worden aangevraagd, en is het erg duur... allemaal redenen waarom ik daar niet voor zou kiezen..

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 01:44

Sinds een maandje staat mijn paard aan huis. We zijn nu bezig met zijn bak. We hebben hier geen producten te koop voor afrastering.
Dus zetten gewoon hout twee balken met tussenpaaltjes. Als het klaar is zal er een foto's van maken. Omdat mijn ventgraag van hout houdt zetten we betonijzers erop. Anders vreet hij zijn bak op. Voor zijn stal( die straks niet meer dicht gaat, maar zal dienen als schuilstal) hebben we kippengaas gebruikt. Zeer effectief, alleen een rotkarwei om het erop te zetten.

Zamu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 12:27

Gezien de omstandigheden van dit moment hebben we besloten om 2x 40mm band te plaatsen. 1 onder 1 boven in en in het midden rubberband(beoband). Dit band zit er al op en is nog goed. De rest moet er af omdat het koort (soort touw) is en ik daar alleen maar slechte verhalen over hoor. Gezien we ongeveer 650 meter moeten overbruggen met zo min mogelijk budget doen lijkt dit voor zowel de paarden als de portemonnee een goede keus. (betere ideeën zijn nog welkom we beginnen in februari)

Deze zomer willen we de paaltjes gaan vervangen en kunnen dan nog evt. verbeteringen gaan aanbrengen. Het mooiste op langer termijn zal zijn een houten omheining. Maar is nog te bezien of dat mag.

Ben heel blij met jullie reacties!

Ik blijf alle post volgen.........................

Delphi2

Re: De afrastering van een wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 12:39

bij www.weidezaun.info kan je erg voordelig isolatoren enzo bestellen, scheelt erg veel geld met de o.a. agradi enzo.

Zamu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 12:45

@Delphi2,

Het is idd wel 5 euro goedkoper met het merk "excellent" (ook online) is er iemand bekent met beide of 1 van de 2 merken?

Bedankt voor de tip!

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 12:59

Welke Excelentl bedoel jij? Bij Weidezaun leveren ze spullen van AKO, die hebben ook een excellent lijn, misschien dezelfde?

AKO wordt o.a. ook bij agradi verkocht, maar in Duitsland bestelle is dus veel voordeliger.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 15:34

Zamu schreef:
De rest moet er af omdat het koort (soort touw) is en ik daar alleen maar slechte verhalen over hoor. Gezien we ongeveer 650 meter moeten overbruggen met zo min mogelijk budget doen lijkt dit voor zowel de paarden als de portemonnee een goede keus. (betere ideeën zijn nog welkom we beginnen in februari)

Als je het met zo min mogelijk budget moet doen zou ik niet zomaar dat koord eraf halen, watvoor verhalen hoor je daarover?
En watvoor koord is het precies? Ik heb ervaring met zowel dik als dun polyester koord en geen van beide echt slechte ervaringen mee, de dunne is alleen wel slecht(er) zichtbaar dus dat zou ik alleen gebruiken icm breed lint.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 15:35

Zamu schreef:
@Delphi2,

Het is idd wel 5 euro goedkoper met het merk "excellent" (ook online) is er iemand bekent met beide of 1 van de 2 merken?

Bedankt voor de tip!

Als het om isolatoren gaat zou ik zeker niet van die lintisolatoren nemen die zo'n clipje hebben wat dichtgeklikt moet worden, ik heb met meerdere soorten ervaring en vind het echt vreselijk ondingen, ook die van Gallagher.
Ik zoek even een plaatje van wat ik bedoel.
Edit; deze echt niet doen, vreselijk in gebruik en gaan in no-time stuk.
En heb ook een andere gebruikt waarbij boven en onder schroefjes waren, lijkt op deze maar was een ander merk geloof ik, was ook niet praktisch in gebruik.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 15:42

ik heb die van gallagher die je dicht met klikken en dan met een schroefje vastzet. ik vind ze persoonlijk erg fijn. heb er eerder in dit topid een link van geplaatst.

Zamu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 18:11

anneliesdj schreef:
Zamu schreef:
De rest moet er af omdat het koort (soort touw) is en ik daar alleen maar slechte verhalen over hoor. Gezien we ongeveer 650 meter moeten overbruggen met zo min mogelijk budget doen lijkt dit voor zowel de paarden als de portemonnee een goede keus. (betere ideeën zijn nog welkom we beginnen in februari)

Als je het met zo min mogelijk budget moet doen zou ik niet zomaar dat koord eraf halen, wat voor verhalen hoor je daarover?
En wat voor koord is het precies? Ik heb ervaring met zowel dik als dun polyester koord en geen van beide echt slechte ervaringen mee, de dunne is alleen wel slecht(er) zichtbaar dus dat zou ik alleen gebruiken icm breed lint.

Het lijkt op springtouw en ik heb me laten vertellen dat het niet knapt en heel gevaarlijk is. Die persoon waar ik dit van hoorde gebruikte het nooit meer en heeft nu hout met een heeeeeeel dun schrikdraadje omdat dat snel knapt. Ik hoorde vreselijke verhalen aan over hele nachten vast gewikkeld zitten met stroom er op enzo. Ik wil hier ook gast paarden op kunnen zetten en deze persoon zei dat als ik dit koort er op heb ze hier niet zou staan.

Zal ik er morgen een foto van plaatsen kunnen jullie het zien wat ik precies bedoel.

Momenteel staan mijn eigen paardjes gewoon buiten er is genoeg ruimte(4500m2 per veld) en ze zijn volwassen en rustig genoeg. Maar ik hoor vooral veel spook verhalen over paarden die door draden heen rennen etc.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 22:17

Is dat wel koord wat ook gebruikt wordt als afrastering?
Is het zoiets als dit? Bestaat ook in groenrode versie; http://gallaghershop.nl/product_info.ph ... ucts_id=90

Maar vergis je daar niet in hoor, lint heeft ook een heel hoge trekkracht, dat trekt een paard niet stuk, koord heeft meestal een lagere trekkracht en snijd minder.
Als je daar bang voor bent kun je er ook van die 'draadsnijders' tussen zetten, is een speciale beveiliging, klein dingetje wat je op de draad zet en de draad doorsnijd als er een bepaalde druk op uitgeoefend wordt, is dus een stuk veiliger.

Overigens valt dat best mee met door de draad gaan, dat doen eigenlijk alleen paarden die geen ervaring hebben met stroomdraad en dat zijn dus eigenlijk altijd veulens en die krijgen het wel goed aangeleerd van mama. Zolang je er maar goed stroom op zet en het draad zichtbaar is hoef je niet zo bang te zijn, dan blijven ze er wel af.

Zamu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 00:28

Het lijkt een beetje hier op.............
Afbeelding

Maak morgen wel een foto van de situatie nu 8-)

Ze had het over als ze gaan rollen naast het draad of bokken en dat soort dingen :?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 00:36

dat dikke koord trekken ze inderdaad niet stuk en het snijd.

van breed lint krijgen ze over het algemeen een soort van brandwonden en wordt de huid eraf geschuurd, maar het snijd niet de huid in.

mijn merrie die altijd keurig van de draad blijf ook al staat er geen stroom op heeft het afgelopen week voor elkaar gekregen om bij de uitgang in de draad terecht te komen.
geen idee wat er gebeurd is (misschien de eerste bokkensprongen nadat het eindelijk was gaan dooien en ze weer fatsoenlijk kon rennen in de wei?), maar de onderste draden waren los en lagen helemaal de wei in getrokken.

ik was heel blij met mijn veel te dure poortgrepen waar het lint doorheen gerijgt is ipv geknoopt. ik heb dit al meerder keren vervloekt omdat de hond zijn poten wel eens niet optilt en dan dus het lint lostrekt als hij erachter blijft hangen, maar nu was ik er heel erg blij mee. het lint was gewoon uit de poortgreep getrokken als het waren en ook uit de isolatoren getrokken. alles was nog heel, het paard, het lint, de isolateren en de poorgrepen :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 01:12

loulou schreef:
van breed lint krijgen ze over het algemeen een soort van brandwonden en wordt de huid eraf geschuurd, maar het snijd niet de huid in.

Dus wel.
Het is echt een misverstand dat lint veiliger is, zoals gezegd heeft lint een hoge trekkracht (dus breekt niet snel) en het kan echt afschuwelijke wonden maken, als ze het strak trekken snijd het door vlees en pezen alsof het een scherp mes is.
Dat dikkere koord snijd lang niet zo erg omdat de druk veel beter verdeeld wordt, lint vouwt in elkaar als je het aantrekt en wordt op die manier echt scherp.

Als je het zo bekijkt is imo de meest veilige afrastering beoband, het is zwaar en veert niet terug waardoor ze er nauwelijks in verstrikt kunnen raken en doordat het dik is en niet buigbaar wordt de druk verdeeld mochten ze er toch in komen.
Maar mooi vind ik het niet en stroom kun je er ook niet op zetten, dus moet je er alweer draad of lint langsmaken.

Rollen en bokken moet je je niet druk om maken, rollen pal langs de draad doen ze alleen als je weide maar 3 meter breed is of als daar de enige droge plek is. Bokken doen ze ook wel ergens anders, paarden weten best dat er stroom op de draad staan en dat ze er ook tegenaan kunnen komen als ze erlangs bokken.
Rollen en bokken pal langs de draad heb ik echt nog nooit gezien en ik heb al véél paarden gehad, ik vind het een beetje bangmakerij.
Maar als je voor jezelf gaat beginnen heb je toch wel enige paardenervaring, dan weet je dit soort dingen toch wel?

Edit; ziet er vreemd uit dat koord wat je hierboven laat zien maar is het niet zoiets als wat gallagher ook heeft? Dus kunststofkoord met geleiders erdoor?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 14:56

De treksterkte, ook wel breuklast genoemd is voor lint en draad/koord afhankelijk van de dikte en ook de kwaliteit/prijsverhouding zal er wel wat mee te maken hebben :)

Lint 20 mm = 90 kg - 125 kg
Lint 40 mm = 200 - 290 kg

Koord 2-3 mm = 90 kg
Koord 6-8 mm = 350 - 750 kg !!

Hoe dunner het materiaal hoe eerder het zal breken, waarbij dunner materiaal ook eerder zal snijden.

Dik koord breekt dus niet, maar als er stroom op staat en het paard raakt er met een been in verstrikt zal hij net zolang trekken om vrij te komen tot het been is afgesneden (van zeer dichtbij meegemaakt).
Breed lint zal minder snijden en heeft een lage breukgrens.

Voor lint en dun koord zijn er ook snijdoosjes te koop, voor dik koord zijn die er niet.

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 18:09

anneliesdj schreef:
Als het om isolatoren gaat zou ik zeker niet van die lintisolatoren nemen die zo'n clipje hebben wat dichtgeklikt moet worden, ik heb met meerdere soorten ervaring en vind het echt vreselijk ondingen, ook die van Gallagher.
Ik zoek even een plaatje van wat ik bedoel.
Edit; deze echt niet doen, vreselijk in gebruik en gaan in no-time stuk.
En heb ook een andere gebruikt waarbij boven en onder schroefjes waren, lijkt op deze maar was een ander merk geloof ik, was ook niet praktisch in gebruik.

Die klipjes heb ik er ook opzitten, maar bij mij zit er nog wat van rubber tussen. Werkt perfect, maar je moet de lint er niet meer afwillen halen of strakker trekken, wat werkt voor geen meter omdat 't te strak er tussen zit. Die klipjes met die schoeven is ook niks. Als die verweren krijg je ze niet meer los gedraaid.

Ze zitten er dan ook al meer dan 15 jaar op en zijn nu echt op. Vogels gaat ook aan dat rubber trekken wat er tussen zit.

Wat ik op internet tegen kwam. http://www.agrarfachcenter.de/
Zelfde producten als bij Agradi, maar dan voor minder.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 18:28

DubbelDun schreef:
Breed lint zal minder snijden en heeft een lage breukgrens.

Sorry maar dat klopt echt niet, heb je nog nooit gezien wat er met lint gebeurd als je het ergens omheen wikkelt en strak trekt?

Die 200-290kg die jij noemt geld misschien voor goedkoop lint maar van bv Gallagher heeft echt een véél hogere breukgrens, dat trekt een paard maar met moeite stuk en dat is dus nadat het been stuk is.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 18:44

bij een kennis staat van dat nieuwere paardenafrastering. geweldig spul!

om het ijzerdraad zit dan zon witte kunstof(?) rand zodat je bijna nooit draadwonden hebt.
als ze het al slopen gaat het meestal bij de palen los. zit met pinnetjes in de palen die je er ook zo weer in doet en vast timmerd. geen idee hoe het heet.

hout is veelste veel werk. kwa onderhoud.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 19:03

Hout / buizen / Beoband / Heras hekwerk e.d. is allemaal wel leuk , maar je hebt dan alsnog stroom ervoor nodig om het hek tegen schurende / duwende / knagende paarden te beschermen :P

Dan kun je beter direct stroomdraad nemen...is nog een stuk betaalbaarder ook :)

Ik heb hier de palen voorzien (van onder naar boven) van :

- oranje dun schrikdraadje op 25 cm
- bruin schriklint 40 mm op 50 cm
- oranje dun schrikdraadje op 75 cm
- bruin schriklint 40 mm op 100 cm

En dan weer zo'n 25 cm hoger (bovenop de palen) nog een dun oranje schrikdraadje.
Hoogste pony hier is 145 cm dus dat is meer dan hoog zat , en de vele draadjes waren vooral voor de Shet die overal tussendoor klom , hier bleef ze goed achter :)

Ziet er ook heel netjes uit , van een afstandje zie je alleen de 2 bruine linten , ziet er heel subtiel uit en niet zo verstorend in het landschap als die verschikkelijk lelijke witte linten die vaak nog klapperen en gedraaid zijn , en die verschrikkelijke witte prikpaaltjes enzo :=

Zie : http://www.boomloosrijden.nl/boomloosri ... ken-11.jpg

http://www.boomloosrijden.nl/boomloosri ... 2010-2.jpg

http://www.boomloosrijden.nl/boomloosri ... 0aug-4.jpg

http://www.boomloosrijden.nl/boomloosri ... 0aug-5.jpg

Ik vind zelf voor lint de beste isolatoren gewoon goedkope klik-isolatoren (zonder rubbertjes erin !) afgewisseld met die isolatoren die je aanschroeft.
Je doet dan om de zoveel palen / meter een aanschroef-isolator waarmee je het lint zo strak mogelijk vastzet , en tussen die aanschroef-isolatoren functioneren de goedkope gewoon prima , die hoeven het lint alleen maar op zijn plek te houden. Je hoeft niet elke 3-5 meter je lint met zo'n dure isolator vast te zetten , dat is echt zonde geld :o

Ik bestel ook altijd in Duitsland bij Weidezaun , prima spul en eindelijk voor een beetje een fatsoenlijke prijs , want wat is die meuk allemaal duur zeg !

Let trouwens ook op dat je geen lint-isolatoren neemt met uitsparingen voor koord ofzo , want die beschadigen je lint. Zoals die van PEL , waardeloze dingen zijn dat. Zijn trouwens ook geschikt voor 60 mm breed lint en dat werkt echt verrot :o

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:35

Hilbrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 21:17

Wij hebben rond het hele weiland een omheining van zwaar schapengaas van 1 meter en vastgemaakt op palen om de 2 meter .Op een hoogte van ongeveer 30 cm hebben we een stroomdraad en ook 10 cm. boven het gaas een stroomdraad (Gallagher). De stroomdraden geleiden door lange isolatoren zodat ze op ongeveer 20 cm. van het gaas langslopen .Het gaas hebben we wel nodig voor 1 van onze shetten die niet achter stroomdraad is te houden .Die zet gewoon haar borst er tegenaan en loopt door , stroom of geen stroom.Om te voorkomen dat ze over het gaas heen kunnen hangen hebben we de bovenste schrikdraad aangebracht .We hebben er 3 shetten en een tinker lopen en hebben nog nooit problemen gehad .Gaas is duur , maar gaat bijna een leven lang mee .

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 21:55

@Hilbrand": hoe dik is 'zwaar schapengaas" ??
Het gaas wat ik ken is zo dun met zulke enge vierkantjes dat ik daar echt geen paard achter wil hebben.