Paardenstal met of zonder trailies?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Maristj

Re: Paardenstal met of zonder trailies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 16:47

interessant topic, volg ik ook even, blue-kim, dat lijken inderdaad wel goeie voorwanden, heb er zelf ook al zitten naartoe kijken om eventueel aan te schaffen..

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 16:47

wij hebben boxen met tralies en daarop gaas.
AfbeeldingAfbeelding

maar helemaal safe is dat ook niet, mijn paard heeft gesteigerd en is met de dekenklip vast gehaakt in het gaas en heeft 2.5 meter gaas los gerukt
klipje gelukkig stuk gegaan maar wel een paard met veel angst, gaat nu weer beter gelukkig.

overdag staan ze veel in de paddock en hebben veel contact en spelen veel.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 19:55

Als ik een muurtje van 1.40 als tussenwand zou hebben bij mijn paard, heb ik zwaar medelijden met degene die naast haar staat. Nu vliegt ze zelfs in een shaggo bui wel eens over de muur (2 meter) als haar buurvrouw erover heen kijkt :(:) Om maar te zwijgen over het trappen tegen de muur, de waterleiding van de muur slaan etc. Als dat muurtje lager was geweest, had ik niet willen weten wat er was gebeurd. wij hebben zelfs op die hoge muur nu een klein draadje gespannen zodat de andere niet over de muur kan kijken, zodat mijn merrie niet totaal gefrustreerd raakt. En het werk, mijn merrie lijkt eindelijk rust te hebben. Iig zijn er ook geen trapsporen meer op de muur bij gekomen (muur helemaal opgeknapt).

(oh en voor degene die nu gaan roepen; dan moet dat paard meer buiten want ze is zo boos in stal; buiten doet ze het net zo hard. Ze heeft nooit echt geleerd sociaal te zijn, kan niet echt zonder 'haar' kudde, maar in ene straal van 3 meter moeten ze ook niet komen...)

Maar toch is het wel ideaal, mits je sociale paarden hebt. Zelf zou ik dus wel tussen de stallen tralies (liever geen trailies maar iets anders) willen hebben. Van voren open lijkt mij heerlijk voor paarden, kunnen ze alles in de gaten houden, en is het ook niet gelijk zo'n gevangenis sfeer voor jezelf. Wij hebben spijlen van plafond tot grond, en dat is ook al heel open (krijgen voer voor stal). Toch fijn zo'n open wand van voren, kunnen ze alles goed in de gaten houden, contact maken met wie langs komt etc.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:31

Mijne staat echt helemaal open, vier lage ´muren´ dus veel contact met de buren en de koeien erachter.

Linda1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 23:29

Zamu schreef:
Ja dat bedoel ik Linda,

Momenteel staan er nu stallen met aan 3 kanten tralies naast elkaar. (deze worden nu niet gebruikt). Telkens als ik langs de stallen loop krijg ik een naar gevoel van deze hek werken. Zit er dus over na te denken, dat als ik die zou gaan gebruiken dit tralies aan enkel de voorzijde er af te halen. Zodat bv de paarden ieder geval niet bij elkaar in de stal kunnen kruipen. hihihi

Maar als er meerdere paarden zouden staan van andere eigenaren is het dan wel zo slim? Bij mijn eigen paardjes ben ik er heel tevreden over.

Het karakter van het paard zal hier ook wel mee te maken hebben en of er een veulen bij staat (dan is het niet slim)
Mijn paard staat in een stal, met twee muren tot het dak. Aan de kant binnen in de stal is het half open, alleen een gedeelte naast de voerbak is dicht. Aan de andere kant kan eventueel het luik open, waardoor ze naar buiten kan kijken. Ze kan ook alleen op stal blijven, maar dan krijgt ze een beetje hooi en staat de radio aan.
Mijn paard heeft een rustig karakter die van aandacht houdt.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 23:41

Ja, die halfopen voorwanden zijn zó mooi! Hebben wij ook naar gekeken toen we onze stallen lieten bouwen, maar dat was te duur. Overigens staat onze tralies zo dicht op elkaar dat de veulenhoefjes (Frieze veulens) er niet tussen passen.

Voor onze 2 kleine oude pony's hebben we 2 hele lage boxjes naast elkaar gemaakt. <3

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 23:58

Chaos schreef:
Ja, die halfopen voorwanden zijn zó mooi! Hebben wij ook naar gekeken toen we onze stallen lieten bouwen, maar dat was te duur. Overigens staat onze tralies zo dicht op elkaar dat de veulenhoefjes (Frieze veulens) er niet tussen passen.

Voor onze 2 kleine oude pony's hebben we 2 hele lage boxjes naast elkaar gemaakt. <3

Niet alleen mooi, maar ook nog erg effectief! ;)

Lekker preuts, niet alleen naar mooiïgheid kijken maar de werking :D

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 00:16

Effectief waren ze ook geweest.
We hebben onze huidige stallen zelf "ontworpen" dus idealer, effectiever en praktischer had het voor ons niet kunnen worden. :D

Dit zijn de merrie stallen. Die zijn iets van 3.5×4meter.

Afbeelding

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 00:18

Ik ben erg tevreden over mijn stal met tralies.
Onderste deel bestaan gewoon uit houten planken schotten en bovenste deel is tralies. Rondom, behalve de achterwand.
Heerlijke buiten boxen, veel frisse lucht, veel contact met buurtjes

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:58

Ik krijg het altijd een beetje benauwd als ik zie dat paardenniet over hun deur kunnen hangen om te buurten. Bijn paard vloog een ander paard aan als die langs liep. Nu staat mijn paard ineen enorme hoekbox met als tussenwand muur en tralies, achter- en zijwand steen. en voor de deur en open wand. Ziet en snuffelt zijn buur, kan de anderen zien en ruiken, en hoeft zich niet druk te maken als er een ander paard over de gang schuifelt.

Maar ik snap hel goed dat dit niet voor alle paarden geschikt is. Onze stalbaas heeft speciaal voor 1 paard een stal traliedicht gemaakt omdat dat beter vor haar was. Maar als ik haar daar zo zie staan, krijg ik zo'n opgesloten gevoel......

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 01:04

kimmie88 schreef:
Ik ben erg tevreden over mijn stal met tralies.
Onderste deel bestaan gewoon uit houten planken schotten en bovenste deel is tralies. Rondom, behalve de achterwand.
Heerlijke buiten boxen, veel frisse lucht, veel contact met buurtjes

Voorkant van de stal is bij de deur gewoon open.
Dat was ik vergeten te vermelden

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 01:15

ik heb mijn stallen zonder tralies,dichte wanden ertussen en aan de voorkant schuine kanten zodat ze kunnen snuffen enzo. ongelukken met tralies te over en velen met behoorlijke schade aan paarden. er zijn hiet al topics over geweest. ik herinner me er nog een van vorig jaar 2e kerst dag een drama heette die geloof ik.en ik heb ooit een paard ter revalidatie op stal gehad die had 6 u gevangen gezeten met zn hoef tussen de tralies..

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 01:15

bij ons staan de paarden allemaal in stallen met als achter wand een muur met een raam. die is zo gebouwd dat ie altijd open staat op een kier, dus s'winters is het kranten proppen :P
beide zijwanden zijn vanaf 1.40 ofzo tralies en daaronder stevig hout.
de voorkant is tralies, maar met een open stuk waar de deur zit. boven de gehele deur zti dus geen tralies.
de paarden kunnen door hoe de boxen geplaatst zijn wel aan elkaar ruiken enzo en elkaar zien door de tralies, maar niet bij elkaars eten of elkaar bijten. ze kunnen net niet bij elkaar.
een groot deel van de voorkant wordt overigens in beslag genomen door een flinke hooiruif.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 01:18

knollentuin schreef:
ik heb mijn stallen zonder tralies,dichte wanden ertussen en aan de voorkant schuine kanten zodat ze kunnen snuffen enzo. ongelukken met tralies te over en velen met behoorlijke schade aan paarden. er zijn hiet al topics over geweest. ik herinner me er nog een van vorig jaar 2e kerst dag een drama heette die geloof ik.en ik heb ooit een paard ter revalidatie op stal gehad die had 6 u gevangen gezeten met zn hoef tussen de tralies..

Ik hou ook echt niet van stallen met vanaf de grond aan tralies/spijlen. Lijkt mij dat ze dan bij een gekke sprong al meteen verkeerd fout zitten
Ik zeg niet dat het niet kan gebeuren met halverwege tralies, maar die kans is toch kleiner

gonnyvdz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 01:18

de stal van mijn pony's zijn 3 muuren en een halve muur maar ik heb der nog nooit gedonder mee gehad, en ze staan met zen 2en in de stal (2,5 bij 7/8 m ofzo)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 01:37

De twee paarden die in boxen staan, hebben de tralies dichter opeen staan dan gebruikelijk, zodat er geen hoef door kan. 1 muur met raam om naar buiten te kijken en 3 traliewanden, met aan de voorkant de bovenkant van de boxdeur vrij. De boxdeuren grenzen aan elkaar, dus ze kunnen ook snuffelen en kroelen.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:31

voorheen stond mijn pony op een stal met zeg tot de helft van die plastic planken en daarboven tralies.
Paarden vlogen elkaar eigenlijk nooit aan alleen als ze voer kregen.
Paarden die bleken niet naast elkaar te kunnen werd een oplossing voor gezocht door te wisselen van stallen.
Meestal kwam het nieuwe paard dan ergens anders te staan. Wisselen van stallen ging in overleg met eigenaren.
Bij een andere stal hebben ze wel de tussenschotten helemaal dicht dit i.v.m hengsten en merries op stal.
Je wilt natuurlijk geen nachtelijke ongelukjes haha, en tralies is dan gewoon veeeeel te frustrerend voor zowel merrie als hengst.
Als je alleen merries en ruinen hebt zou ik inderdaad voor open voorkanten kiezen en eventueel met zo'n plankensysteem dat als je toch een stal dicht moet maken je dit ook kunt.
Snap je het een beetje.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:40

aerdenhout1 schreef:
Ik zou nooit een stal met trallies willen, ik heb daar al zo verschrikkelijk veel ellende van gezien en gehoord.
Ik heb stallen met houten wanden die in een U profiel zitten. De planken ( hardhout) kan ik in geval van nood gewoon tussen het profiel uit halen.
Het gemak hiervan heeft zich al div. keren bewezen als een oud paard of een pony lag en b.v niet zelf meer overeind kon komen.
Maar het is ook makkelijk om een box tijdelijk veel groter te maken als een merrie drachtig is, dan maak je van 2 stallen 1 hele grote.
Ze kunnen elkaar wel zien over de schotten heen en via de buiten deur die altijd aan de bovenkant open staat.
Daarnaast komen ze elke dag een paar uur buiten in groepsverband, dus het sociaal contact hebben ze sowieso.

Ik kan daar helaas over meepraten.. Mijn paard brak zijn kaak op een stal met tralies toen hij tijdelijk in pension stond. En ja, dat waren stallen van een A-merk. Ik ken zelf nog 2 mensen die hetzelfde hebben meegemaakt en toen ik met mijn paard bij de dierenkliniek kwam vertelde die me dat hij gemiddeld 7 paarden per jaar had met dezelfde verwondingen. Gelukkig is alles goed gekomen met mijn paard, maar nooit meer tralies voor mij! :n

Ik heb thuis stallen van hout met een open gedeelte naar zowel buiten als naar elkaar toe. Maar inderdaad wel zo dat ze elkaar ook kunnen ontwijken. (op de dag staat de hele groep buiten)

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:10

Als ik een stal zou mogen ontwerpen zou het een dichte stal zijn met de voorkant open en dan een uitloop.
Zo kunnen de paarden naar binnen als ze rust willen en naar buiten als ze contact willen maken.
De stal moet minimaal 4x4 zijn en de uitloop 4x12.

Geen reclame, want woon niet in de buurt, maar deze stal lijkt me wel wat.
http://www.stal-equilibrium.nl/

xhipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:05

Wij hebben thuis stallen waarvan de zijdes tot de helft van hout zijn, daarboven tralies waar geen neus doorheen komt. Dan hebben we bij de voorkant aan de ene helft ook hout tot de helft en daarboven tralies waar ook geen neus doorheen komt. Er zit alleen een gat in waar het hooi doorheen kan, maar daar komen de paarden niet bij met hun benen. Dus dat gevaar hebben we niet. Aan de andere helft van de voorkant zit ook weer de helft hout met daarboven een weefrek voor de paarden die liever geen 'intiem' contact hebben met andere paarden en voor de paarden die juist liever 'intiem' contact hebben is dat weefrek eruit. De staldeuren waar de paarden eruit kunnen staan naast elkaar, zodat ze met de neuzen bij elkaar kunnen. Maar dat wel per 2, zodat ze bij het eten niet gestoord worden. Aan de achterkant zit een grote deur die in 2 delen is, het bovenste luik staat in de zomer 's nachts meestal open en in de winter dicht. Maar overdag tot voertijd staat de deur helemaal open zodat ze hun paddock in kunnen, waarachter een weiland ligt waar ze dus ook samen inkunnen. Maar dat kiezen we wel zelf uit. Dan hebben we ook het geluk dat de meeste paarden wel met elkaar kunnen.