Paard doet halster uit in stal, hoe op te lossen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 23:44

Spytgnieskje schreef:
Halster kan heus wel om in de box. Bij ons op het werk hebben alle paarden een halster om dag en nacht en er is nog nooit wat gebeurd. Als je gewoon van die standaard dichte boxen hebt is er echt niks waar ze achter kunnen blijven hangen.

Dan hebben jullie vreselijk mazzel. Ik ken zelf al persoonlijk 3 mensen die de les op de harde manier geleerd hebben. Vriendin van mij d'r veulen en twee kennissen een volwassen paard, opgehangen aan hun halster in een gewone standaard stal.
Flinke stalhouder die het voor elkaar krijgt dat ik mijn paard een halster om laat houden in stal. Als hij er niet accoord mee zou gaan dat ik hem af doe (is hij bereid de gevolgen op zich te nemen als ik em om houd en er gebeurt wat?) dan ben ik weg. Heel simpel (of eigenlijk zou ik helemaal niet bij zo iemand op stal gaan staan om mee te beginnen, dat zijn dingen die je vooraf checkt voor je ergens op stal gaat staan...)
Zelfs bij mijn getraumatiseerde, niet te pakken paard ging het halster af, ik kwam gewoon zelf 's ochtends 't paard buiten zetten en 's avonds weer binnen zetten, totdat hij het accepteerde dat m'n stalhoudster het deed.

Juist bij zo'n paard wat veel schuurt is het risico van vast blijven hangen extra groot...

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 23:44

xTamay schreef:
Maar als ze dan het halster afkrijgt, dan heeft het ook geen nut om hem aan te houden of ben ik nu gek? :+

mijn gedachten _O- dan heeft die stalhouder er toch nog niks aan. mijn paarden staan altijd zonder halster. binnen en buiten. gaan van en naar de wei met een touwtje om de hals. (gewoon halsertouw niet vastknopen maar gewoon aan twee uiteinden vasthouden) ze zijn gewoon goed opgevoed en moeen gewoon luisteren op die manier. alleen met poetsen staan ze soms vast.

BlueStar

Re: Paard doet halster uit in stal, hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 23:52

Misschien gaat de staleigenaar ook accoord met een riem(koeienband) om de nek?
Dan ben jij van het halsterprobleem af, en de eigenaar heeft nog iets om in geval van moeten te kunnen vastgrijpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 23:53

Een koeienriem is niet voor niets voor koeien.. Ik zou dat niet graag bij mijn paarden om de hals doen, al helemaal niet op stal..!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 23:59

Als je wil kan ik je wel enkele foto's mailen van wat er met een jong paard is gebeurd door vast te blijven hangen met een halster hoor. Heeft maanden geduurd eer dat weer genezen was. Godzijdank is beessiie geen trauma's eraan gaan overhouden en ook niet kopscuw geworden, en zie je er nu niks meer van.

Ik daarentegen heb nu wel een serieus trauma als ik eraan terugdenk hoe die eruitzag...Sedertdien geen halsters meer om, niet op stal, niet in het land, enkel om te poetsen en ook niet meer vasthangen met halster enkel om de hals als je hoofdstel aandoet...

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 00:01

Als mijn paard op stal haar halster moet omhouden dan ben ik weg.
Er kan zoveel ellende mee gebeuren, nee hoor op mijn oude stal checkte ik alle paarden en deed ik ze allemaal af...

Marisjuuuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 00:05

Lekker een andere stalling opzoeken!

Ik ging echt niet mijn paard de heledag met halster om in stal laten staan, als er brand uit breekt dan doe je met een halstertje om ook niets hoor..

Wat nou als je paard zich ophangt?
Daarbij komt dat als er brand uit breekt.... de eigenaar de paarden echt niet 1 voor uit van stal naar het land brengt bijvoorbeeld.. Maar gewoon de stallen open zet en ze er uit jaagt..

Wat dan als je paard vast komt te zitten?

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 00:13

Shanna schreef:
Een koeienriem is niet voor niets voor koeien.. Ik zou dat niet graag bij mijn paarden om de hals doen, al helemaal niet op stal..!

De halsriem voor koeien is in mijn ogen wat anders dan een nekriem, maar misschien bedoelen we wel hetzelfde. Ik bedoel echt een riem om de nek (markeringband voor runderen) en niet om de hals. Deze kan je dus vast of strak maken dat het niet over de oren heen gaat en niet naar beneden glijd.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 01:27

Jeetje, wat vervelend dat je een halster om MOET van de stalbaas.
Ik zou met hem overleggen naar een evt andere oplossing.
Dit is natuulijk geen doen voor jou emn je paard.
Je paard laat merken dat hij echt geen halster om wilt in stal.

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 01:31

Mijn eerste gedachte wees blij !!
Ik zou mijn ponys nooit een halster om doen op stal. Heb teveel horror verhalen al gelezen hier.
Jammer dat je stalbaas er anders over denkt. Bij brand ga je ze echt niet allemaal via het halter naar buiten brengen, dan jaag je ze naar buiten, met of zonder halster dat lijkt me op dat moment totaal niet belangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 01:41

BlueStar schreef:
Shanna schreef:

De halsriem voor koeien is in mijn ogen wat anders dan een nekriem, maar misschien bedoelen we wel hetzelfde. Ik bedoel echt een riem om de nek (markeringband voor runderen) en niet om de hals. Deze kan je dus vast of strak maken dat het niet over de oren heen gaat en niet naar beneden glijd.

We bedoelen inderdaad hetzelfde. En je paard kan zijn/ haar nek er echt mee breken!
Hoevaak schuren paarden wel niet langs de voer/ drinkbak, het hoeft maar 1 keer fout te gaan.. En gezien TS niet eens weet hoe haar paard de halsters afkrijgt, en wat mij belangrijker is dat het paard de halsters KAPOT krijgt..
Zoals ik al zei is dat voor een paard vrijweg onmogelijk om een halster kapot te krijgen als deze al af is. Dit moet dus gebeuren bij het af gaan van het halster.
Als je een koeienband zo strak doet dat die geen kant op kan, kan die dus ook niet afglijden in geval van nood. Zo'n band heb je ook niet even snel kapot gesneden, needankje dat risico is mij te groot. Daarbij, probeer een paard in een panieksituatie maar eens bij een halsband te grijpen.. Onmogelijk!

Ik zou gewoon het halster aflaten op stal, of er in elk geval achter komen hoe de halsters af en kapot gaan voor je je paard opgehangen in de stal vind..

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 01:42

Een van de eerste dingen die je leert met grondwerk: HALSTERS AF IN DE STAL!
En dat is niet voor niets, er gebeuren te veel ongelukken mee.
En dan over brand: Lonan zegt het goed: naar buiten jagen.
Overigens moet er aan een halster ook nog een halstertouw.. nou, dat schiet bij brand dan ook niet op.
Halsters hangen altijd aan de staldeuren, met halstertouw er aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 09:38

Kan hier niet zoveel aan toevoegen, idd halster af op stal. Het is onveilig om een halster om te laten op stal, er zijn al afschuwelijke ongelukken mee gebeurd (heb het zelf gelukkig nooit meegemaakt, maar er zijn hier op Bokt verhalen over.....).
Wij doen op stal halster af in de box, halster af als ze buiten staan. Halster gaat alleen om als ze mee moeten lopen, en op de plek van bestemming ook direct weer af.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 09:53

Vind het een beetje raar dat een staleigenaar verplicht een halster om te hebben op stal.
Er zijn ook andere manier, dat je snel bij een halster kan.

Mijn halster hangt altijd op dezelfde plek aan mijn staldeur.
Als het nodig is, kan hij zo gepakt worden.

Is dat geen optie.
Dat is beter dan je paard met halster op stal laten staan en de kans hebben dat hij/zij zich eraan ophangt.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 12:38

Zowel op stal als in de weide hier geen halsters om. :n De gevaren zijn bekend, waarom riskeren? :)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 12:46

Ik snap het ook niet hoor. De kans dat er brand uitbreekt en de kans dat je paard blijft hangen zijn er maar daar zijn oplossingen voor. Heb ze beide ook al een keer meegemaakt dus weet hoe ernstig het kan zijn. Voor brand maak je een noodplan, en als de staleigenaar meent dat hij in een brandende stal ieder paard aan het halster de stal uit kan geleiden dan heeft ie een draadje los, sorry maar dat lukt hem echt niet! Stallen opengooien en zorgen dat ze de wei op kunnen rennen is de enigste oplossing om zo snel mogelijk alle paarden uit de stal te hebben.
Halster aanlaten in de stal.. hierdoor heeft een vriendin van me door anderemans fouten haar paard verloren.
Dus ben blij voor je dat je paard nog nooit ergens achter is blijven hangen.
Ik zal toch eens met je staleigenaar gaan praten want de oplossing die hij bedacht heeft zal in de realiteit niet werken!

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 12:47

Misschien toch even goed met de stalhouder praten, de kans dat er brand komt is zo veel kleiner dan dat je paard vast blijft zitten aan het halster. Wij hebben trouwens ook alle halsters af, die worden om gedaan met binnen/buiten zetten en in de stal weer af.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 13:20

Poeh, wees blij dat ie zn halster afkrijgt..zoek maar eens hier op bokt, afschuwelijke verhalen van paarden die zichzelf opgehangen hebben..en ik ken dr ook 1.
Als je stalhouder zo enorm bang is voor brand, moet die ervoor zorgen dat ie een veilig gevoel krijgt, door daar acties in te ondernemen, overal brandblussers etc op te hangen, preventie te doen etcetc..want die kans is zoooveel kleiner, dan dat een paard zich verwond of ophangt met een halster om.
Als iedereen er nou voor zorgt dat het halster aan de deur hangt, dan moet dat genoeg zijn denk ik zo.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 16:23

PP --> VSW

Spytgnieskje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 20:05

Francis schreef:
Spytgnieskje schreef:
Halster kan heus wel om in de box. Bij ons op het werk hebben alle paarden een halster om dag en nacht en er is nog nooit wat gebeurd. Als je gewoon van die standaard dichte boxen hebt is er echt niks waar ze achter kunnen blijven hangen.

Dan hebben jullie vreselijk mazzel. Ik ken zelf al persoonlijk 3 mensen die de les op de harde manier geleerd hebben. Vriendin van mij d'r veulen en twee kennissen een volwassen paard, opgehangen aan hun halster in een gewone standaard stal.
Flinke stalhouder die het voor elkaar krijgt dat ik mijn paard een halster om laat houden in stal. Als hij er niet accoord mee zou gaan dat ik hem af doe (is hij bereid de gevolgen op zich te nemen als ik em om houd en er gebeurt wat?) dan ben ik weg. Heel simpel (of eigenlijk zou ik helemaal niet bij zo iemand op stal gaan staan om mee te beginnen, dat zijn dingen die je vooraf checkt voor je ergens op stal gaat staan...)
Zelfs bij mijn getraumatiseerde, niet te pakken paard ging het halster af, ik kwam gewoon zelf 's ochtends 't paard buiten zetten en 's avonds weer binnen zetten, totdat hij het accepteerde dat m'n stalhoudster het deed.

Juist bij zo'n paard wat veel schuurt is het risico van vast blijven hangen extra groot...

Ik snap wel dat het veiliger is om het halster binnen af te laten. Ik zou het zelf ook willen. Maar bij ons in de boxen is er echt niks waar ze aan kunnen blijven hangen. En hun eigen hoef oid er tussen stoppen lijkt me ook onmogelijk (ik weet het.. ongeluk zit in een klein hoekje). Ik heb ze in het land juist liever af omdat daar meer dingen zijn waar ze achter kunnen blijven hangen. Weidepaaltjes/afrastering enz.

Het enige wat ik kan bedenken is inderdaad of af, of vast vlechten. Maar dan gaan z'n manen er waarschijnlijk wel aan.

bartjeminoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 22:38

ik zou het halster aflaten, zou het bij de mijne niet eens willen dat het halster omblijft. het is ook niet veilig om dit te doen als jou pony het halster toch elke keer afgooit want als hij erin gaat staan ofso ben je verder van huis.

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 22:46

Wat een verstandig paard heb jij!! :+
Inderdaad gewoon aflaten op stal.
Wel zo veilig.

Jaydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 01:19

Gewoon aflaten in stal dat halster, hang hem wel voor de staldeur, mocht er brand zijn of wat dan ook....
En trouwens bij brand e.d neem 1 braaf paard mee naar de bak en gooi de de rest los, volgt braaf hoor, ook zonder halster !

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 01:23

Oei... 2 dagen terug nog een in memoriam topic gelezen over een veulen dat zichzelf had opgehangen...
Ik zou toch echt proberen te praten met de staleigenaresse.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 01:24

Geen halster om in stal. Wel zo veilig.....
En in geval van calamiteiten zoals brand mag je tegen de staleigenaar zeggen dat hij je paard zonder halster de stal uit mag jagen...:D