Hooiruif "in" de stal die geen plaats inneemt

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 16:01

Het idee vind ik super, zeer creatief! Ik zou het ding alleen wel veilig maken: zoals al eerder geschreven kleinere mazen en de bovenkant afwerken. Ik zou het in geen geval zo laten, levensgevaarlijk! Als er een trap tegen verkocht wordt, kunnen hoeven er zeker wel doorheen. En een bovenlip dat aan die uitsteeksels blijft hangen... brrr, het idee!
En een paard dat er 15 jaar goed mee omgegaan is, zegt niets. 1 paard wat uithaalt is genoeg voor flinke ongelukken.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 16:20

Isabonny schreef:
Slap gaas? Het is betonijzer! Dat buig je niet met je blote handen.
De maasweidte gaan we nog eens onder de loep nemen.

Een paard is echter loeisterk, die kan zelfs het ijzer van een box verbuigen. Die draait zijn hoefje ( ;-) ) echt niet om voor draadstaal. Verstandig dat je er nog eens naar kijkt, het is natuurlijk jammer om het weer te moeten veranderen nu alles al af is, maar laten we hopen dat je er dan tenminste nooit spijt van hoeft te hebben dat je het hebt laten zitten. Nogmaals; het is een superhandig ontwerp!!

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 16:22

wauw, echt super bedacht !!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 16:31

paars schreef:
Isabonny schreef:
Slap gaas? Het is betonijzer! Dat buig je niet met je blote handen.
De maasweidte gaan we nog eens onder de loep nemen.

Een paard is echter loeisterk, die kan zelfs het ijzer van een box verbuigen. Die draait zijn hoefje ( ;-) ) echt niet om voor draadstaal. Verstandig dat je er nog eens naar kijkt, het is natuurlijk jammer om het weer te moeten veranderen nu alles al af is, maar laten we hopen dat je er dan tenminste nooit spijt van hoeft te hebben dat je het hebt laten zitten. Nogmaals; het is een superhandig ontwerp!!

Daarom schreef ik ook over gaas. Ik zie wel dat het betonijzer is, maar voor een paard is dat als gaas. Paarden zijn zeer sterk.

utleta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 19:56

DubbelDun schreef:
@utleta : hoe hoog zou wel veilig zijn denk je... ik heb een hengst gekend die presteerde het om met de voorbenen over de zijwand te gaan hangen (op 2,20 dus).
Hoger is onnatuurlijk en geen oplossing vwb veiligheid, kleinere mazen wel.
die van mij slaat niet zoo hoog umm ik denk op een 1.20/30 of zoo

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 20:44

roosie10 schreef:
De ruif hoger plaatsen maakt niet uit als ze gaan rollen. Beentjes gaan toch omhoog!
En lager is een natuurlijkere houding om te eten. Het principe vind ik wel goed zo.

Hoger is voor ons niet handig. Dan kom je niet meer bij de bovenkant waar je het hooi in moet gooien.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 20:54

Dat is handig,
Oke er kan altijd wel wat gebeuren, 5 bij 5 is minder risico maar er is toch altijd een risico.
Met een hooinet zoals dubbeldun kunnen ze alsnog vast blijven zitten ( als ze ijzers hebben )
ik was er een keer bij toen dat gebeurde, gelukkig had iemand een mes in zn zak!

Hilbrand

Re: Hooiruif "in" de stal die geen plaats inneemt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 21:00

ik vind het idee erg goed , maar inderdaad de maaswijdte moet kleiner .

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 22:04

DubbelDun schreef:
Afbeelding

Dit hebben wij ook sinds kort op stal gemaakt, echt ideaal!!

bartjeminoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 22:32

vind het wel goed over nagedacht maar lijkt me niet fijn eten voor het paard, maar kan ook aan mijn liggen hoor :) en idd voor de hoeven maar dat kan makkelijk vervangen worden ;)

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 14:56

Paard heeft geen problemen ermee om het hooi eruit te krijgen. Hoeft geen rare beweging te maken om het eruit te trekken. Er steekt altijd wel wat door de tralies heen en als ze eraan trekken, dan komt er automatisch al weer wat nieuw mee wat tussen de tralies blijft steken.

Dit was overigens anders met de geplastificeerde draad die we er voorheen in hadden.
Die had dus van die rechthoekige openingen van een 6 x 2 cm en de mannen hadden de draad met de lange zijde (6 cm) horizontaal gehangen. Gevolge hiervan was, dat beide paarden hun hoofd scheef hielden om gemakkelijker het hooi tussen de sleufjes uit te trekken. Die 2 cm breed was gewoonweg te smal. Al was het voordeel dat ze er daardoor wel langer over deden.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 17:09

Ik hebzelf ook van die vierkante hooinetten in mijn stal hangen, werkt perfect.
Maar ik vind dit ook een zeer creatieve oplossing.
Paar verbeterpuntjes, maar verder top.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 17:18

Ik vind het heel creatief bedacht.
Maar zeker niet veilig.
Ik ken twee grote paarden die ook vast gezeten hebben met hun hoef in betongaas. Bij de ene liep het niet goed af, die is afgemaakt, omdat hij door het vastzitten en proberen op te staan zijn voorbeen (waarmee hij door het gaas heen zat) gebroken heeft.
De andere was wezen maaien met het voorbeen en bleef met de takken van het hoefijzer achter het betongaas zitten. Deze trok vervolgens het betongaas helemaal los en had overal wonden omdat hij met het betongaas aan zijn been bleef hupsen totdat het los ging. Dit paard is helemaal hersteld.
Ik zou mijn eigen paarden eerlijk gezegd voor geen goud in jouw stal zetten...

Kortom...ik zou het idee verder uitwerken en iets bedenken dat veiliger is dan dit.
Onderschat niet welke krachten er vrij kunnen komen als een paard een keer maait of slaat met een been. Of...zoals jij ook al suggereerde: als ze liggen en opstaan, of rollen...dan kan er zo maar een hoef door die 10 x 10 heen schieten, terwijl je dat niet voor mogelijk hield.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 17:50

Isabonny, ja mijn lipizaner is met de gehele hoef (11 bij 12 cm) door het gaas gekomen, dat inderdaad verbogen was. Omdat mijn paard heel gelukkig altijd in panieksituaties heel rustig blijft (hij is nu bijna 22 jaar) heeft hij zeker uren gestaan met zijn been omhoog houdend met ijzeren gaas eraan vast. We hebben het er rustig het gaas araf gezaagd. Zou dit bij mijn andere paarden zijn gebeurd, denk ik dat ze in nu in de hemel zouden zijn. Ik zou je absoluut aanbevelen 5 bij 5cm gaas te gebruiken. Wij gebruiken nu hooinetten trouwens

_Caro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:16

Ik vind het -mits kleinere mazen- een zeer handig idee,
praktischer om hooi in te steken dan zo'n zak (waar ik trouwens ook al paarden met een hoef heb weten inhangen enz)
verder, voor mijn "hooiruifmanenschuurder" zou dit wel ideaal zijn :Y)

En voor de mensen die denken dat ie veel moeite moet doen;
als je goed kijkt is de hooibak schuinaflopend, dus dat hooi valt volgens mij vanzelf tegen het gaas ;)

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 23:05

Beide paarden hebben geen ijzers, dus daar kunnen ze al niet mee blijven vasthangen.
Maar zoals gezegd...we gaan kijken of we bij de Boerenbond of anders een Bouwmarkt, betonijzer met kleinere mazen kunnen uithalen. Zo moelijk is het nu ook weer niet om dit aan te passen. Je schroeft de bak lost, haalt het gaas ertussen uit, zet er ander tussen en schroeft het weer vast. Het gaas zit er gewoon tussen geklemd.

En idd Caro, we hebben de voerbak een schuine kant gegeven zodat het hooi vanzelf tegen het betonijzer aanzakt. Paarden hoeven dus niet hun snoet door het gaas te duwen om er aan te komen.
Het hooi zakt vanzelf naar beneden (uiteraard) en onderaan zit de houten wand dan ook tegen het betonijzer aan, zodat ze ook als er nog maar een beetje hooi onderin de ruif zit, hier toch gemakkelijk aankomen.

Ben toch blij dat ik dit topic gestart ben. Dan wordt je tenminste op nog wat veiligheidspuntjes gewezen *D .

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 00:15

Wij hadden losse hooiruiven die buiten de box hingen, dus boven het hout, vond het ondingen, ik heb ze weg gehaald, nu hebben ze een mooie opening waar ze met het hoofd uit kunnen hangen.. haha

Ik vind het idd met rollen ed. wel wat eng..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 00:22

Mijn vorige paardje is een keer met zijn onderkaak/tanden blijven hangen in betongaas van 10x10.
Ik zou daarom ook voor een kleinere maat gaas kiezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 00:35

wat handig!!
Ik zit er ook mee, heb een grote containerstal voor 2 paarden, en die maken er ook een enorme bende van. Ik heb niet de mogelijkheid hetzelfe te maken als jij dus ik ga denk ik zo'n hooinet van 3 bij 1 bestellen!
Heb wel een ruif trouwens, die heeft mijn ene paard eigenhandig uit de stal gesloopt en hij neemt giga veel ruimte in en de hoeken zijn scherp..

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 09:57

Voordeel van kleinere maaswijdte is ook dat ze veel langer bezig zijn met het oppuzzelen van het hooi.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 11:14

@TS: Als je geen oplossing kunt vinden met kleinere afmetingen kun je ook dubbel betongaas er tegenaan doen, waarbij je het zo dubbel doet dat het ene vak op de helft van het andere vak zit. Dan verklein je het zo. Begrijp je wat ik bedoel? Beetje lastig uitleggen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 11:15

Overigens zou ik het betongaan niet alleen klemmen tussen wand en ruif, maar wel degelijk vastzetten aan de wand.
Hierdoor zit het toch ook net wat 'vaster' als er een grote kracht op komt.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 11:41

polly2 schreef:
@TS: Als je geen oplossing kunt vinden met kleinere afmetingen kun je ook dubbel betongaas er tegenaan doen, waarbij je het zo dubbel doet dat het ene vak op de helft van het andere vak zit. Dan verklein je het zo. Begrijp je wat ik bedoel? Beetje lastig uitleggen.

Yep, ik begrijp wat je bedoelt :7 . Ook een idee idd

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 11:43

DubbelDun schreef:
Overigens zou ik het betongaan niet alleen klemmen tussen wand en ruif, maar wel degelijk vastzetten aan de wand.
Hierdoor zit het toch ook net wat 'vaster' als er een grote kracht op komt.

Hij zit nu ook vast, links en rechts is de ruif eromheen geschroefd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 11:44

OK, dan kan het er idd niet tussenuit komen :)