Staart uitdunnen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

AnkeVivaldi

Re: Staart uitdunnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 19:14

Bravura: Het is meer het idee of het vaker voorkomt, omdat ik het hier verder niet echt hoor. Hoor wel dat mensen manen etc. uitdunnen maar de staart verder nog niet over gehoord. Bokt is natuurlijk landelijker en vraag me af of het ergens anders wel wordt gedaan..

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:18

En je zadel? Heb je al eens een goede intructeur op je paard laten rijden om je paard aan te voelen, waar het mogelijk aan schort? Een paardentandarts? Noem alles maar op waar een dier op kan reageren. Wat doet je pony aan de longeerlijn zonder zadel/hoofdstel? Hoe draagt hij de staart als hij in het land loopt? Als er ook maar een manier is waar hij een dragende staart laat zien, moet je toch een oorzaak vinden als hij niet draagt. En bij een dragende staart zal een paard met dikke staart ook wel eens de staart tussen de benen hebben.

Als de staart tussen de benen raakt, wat is dan volgens jou het probleem daarbij? En dan niet zeggen dat het rommelig staat, want als dat het enige is, zijn er duizenden ruiters ongelukkig met hun rommelige paard.

Ik zit al jaren tussen de paarden en heb nog nooit iemand gehoord over staart uitdunnen en het nut er van. ;)
Laatst bijgewerkt door Bravura op 22-12-10 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

AnkeVivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 19:22

Bravura: toevallig is er eergister weer naar het zadel gekeken door zadelpasservice van Divoza en die zij dat die prima lag (heeft ook erg zachte kussens en is redelijk nieuw)
Eigenlijk laat ze nooit een dragende staart zien tenzij ze erg fris is. Reden kan dan nogal gek lijken maar het staat gewoon erg gespannen, vluchtig en slordig..

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:24

Ts, uitdunnen zou ik niet aan beginnen. Maar wat je wel kan doen, is de staart circa 5 cm korter knippen, zodat de staart net over de hak komt.
Dit kan schelen. Of had je dit al geprobeerd?

AnkeVivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 19:25

Setteke: toevallig net gister geprobeerd en later gereden, heb de staart inderdaad zo'n 5 cm afgeknipt maar het helpt niet :o

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:26

AnkeVivaldi schreef:
Bravura: toevallig is er eergister weer naar het zadel gekeken door zadelpasservice van Divoza en die zij dat die prima lag (heeft ook erg zachte kussens en is redelijk nieuw)
Eigenlijk laat ze nooit een dragende staart zien tenzij ze erg fris is. Reden kan dan nogal gek lijken maar het staat gewoon erg gespannen, vluchtig en slordig..

Nu noem je het staat gespannen, vluchtig en slordig. Je paard/pony kan wel degelijk de staart dragen, dus waar ligt die oorzaak....
Misschien wel je manier van rijden.... Als er een probleem blijft bestaan, en alles wat het paard lichamelijk aan gaat is uitgesloten, zou ik het altijd bij mezelf zoeken.
Staarten worden echt niet uitgedund.....probeer dan de staart bovenaan eens bij te knippen, of in te vlechten, of 1 handbreedte onder zijn sprong af te knippen desnoods. Maar dan nog, als het paard de staart niet draagt en al laat je 3 haren in de staart over, het overkomt je gewoon weer. :+

AnkeVivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 19:31

Heb dan toch maar besloten de staart niet uit te gaan dunnen :P

Afbeelding
de staartwortel draagt ze hier wel.. maar de onderkant er wel tussen dus vind het nogal vreemd. Dit is wat ze erg vaak doet.

Maargoed de topicvraag ging dus over het wel/niet uitdunnen. Weet nu dus dat het nergens wordt gedaan en begin er dan dus maar niet aan.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:32

Ik ben bang dat het probleem niet weg gaat met het uitdunnen van de staart. ik heb een paard en een pony met ownijs dikke staarten, echt heel dik en vol. maar ik heb nooit problemen met staarten tussen de benen. Wel heb ik het eens eerder gezien. Dit was bij een paard dat heel slap was in zijn achterhand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:33

Fijn te lezen dat je het toch niet gaat doen :)

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:34

Gelukkig doe je het niet :)

Want heel veel mensen zijn jaloers op een paarden staart die mooi dik is!

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 20:24

Mijn paard heeft ook een mooie zware staart en daar gaat af en toe ook een stukje tussen zijn benen. Maar mijn paard draagt zijn staart écht, dus 10cm van zijn achterhand af, doordat hij over zijn rug loopt.

Ik vraag me alleen af waarom je een ostheopaat en een accapuncturist hebt laten komen en geen DA?

AnkeVivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 20:31

Omdat ik naar de rug wou laten kijken/behandelen en een dierenarts niet echt een masseur is voor zover ik weet.. en er mensen in mijn omgeving ook die mensen erbij halen ;)

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 10:15

Dierenarts observeert, contstateert en diagnostiseert. De DA heeft er niet voor niets jaren voor gestudeerd.
Deze DA hoort ook een fysio of accapunct. voor te schrijven indien nodig.
Als je een fatsoenlijke DA hebt zal die je gewoon doorsturen naar een derde partij indien nodig. In mijn eigen omgeving heb ik al een paar keer meegemaakt dat een masseur of kraker meer kapot maakt dan wat hij heelt, gewoon omdat deze een deel van de medische kennis mist.

AnkeVivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 10:48

Oke bedankt, ik ga het dan de dierenarts maar eens vragen :)

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 18:50

Kan je de staart niet invlechten als je gaat rijden?