wat doe je met je paard met vuurwerk?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Chann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:39

ze gaan s'avonds altijd op stal. nu dus ook. alleen met een extra plukje hooi en ietsje hardere radio.
ze zijn sowiezo niet bang. als er een knal is gaat het echt zo: BAM-?huh?- hoofd omhoog-KAN JE DAT ETEN?-nee- verder eten. haha ofzoiets.

HighFly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:41

mijn paarden staan op stal met wat extra hooi en ik kijk nog even bij ze rond 12 uur. overdag zet ik ze wel gewoon buiten

IrisKris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:42

Hier krijgen ze om 10 voor 12 uit voorzorg wat plakken hooi en de muziek blijft aan.. Hebben verder niks bijzonders meegemaakt als je zelf maar rustig blijft denk ik.

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:43

Chann_ schreef:
ze gaan s'avonds altijd op stal. nu dus ook. alleen met een extra plukje hooi en ietsje hardere radio.
ze zijn sowiezo niet bang. als er een knal is gaat het echt zo: BAM-?huh?- hoofd omhoog-KAN JE DAT ETEN?-nee- verder eten. haha ofzoiets.

ja bij mij was dat ook altijd zo, maar na de zoveelste honderd duizend knaller en weet ik veel wat voor illegaal vuurwerk werd ze het toch wel spuugzat :(:)

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:43

santana67 schreef:
Hij krijg geen vuurwerk!

_O- zelfs geen sterretjes ? :+

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:46

freespirit schreef:
santana67 schreef:
Hij krijg geen vuurwerk!

hahaha !

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:48

dominiquesr schreef:
xEline schreef:
kimberley gaat op stal, vorig jaar kon ik haar niet meer aaien in de stal omdat ze bij elke knal ongeveer tegen het dak aan stond

ach.. wat zielig !

Jaa dat is echt sneu als er dan een knal komt schrokt ze zeg maar :(:)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:54

mijne gaan gewoon overdag naar buiten en savonds op stal zoals altijd maar dan licht en radio aan voor 12uur ga ik altijd nog wat hooi geven tijdens vuurwerk ga ik altijd even kijken en als ergste over is nog wat hooi erin alles uit en is het goed

voorddel was dat mn oude pony mn fries geleerd heeft dat het niet eng is en de fries heeft vorig jaar mn jonge geleerd

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:55

freespirit schreef:
santana67 schreef:
Hij krijg geen vuurwerk!

:+ die met het aansteeklont is ook mooit trouwens... _O-

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 00:41

Zo heb ik een horror-nieuwjaars-vuurwerk-waar gebeurd-verhaal:

Een kennis van mij had zijn paard in de wei lopen op nieuwjaarsavond zoals elk jaar. Deze wei met stallen huurt hij samen met een kennis die een fries heeft. De fries stond samen met zijn paard in de wei. Naast de wei staat een huis waar ze normaal geen vuurwerk afsteken, echter deze nieuwjaarsnacht werd er wel vuurwerk afgestoken. Ook was het erg mistig die nacht. De volgende ochtend vond die kennis van mij de fries en zijn paard dood in de wei, samen liggend tegenover elkaar. Er was helemaal niets te zien aan de paarden, geen wonden, breuken, niks. Er is autopsie gedaan op de fries om te ontrafelen wat er precies gebeurt was. Daar kwam uit dat ze waarschijnlijk in de mist en door het vuurwerk in paniek in volle galop met de hoofden tegen elkaar aan zijn aan geklapt. Dus het ene paard kwam van links, de ander van rechts en zijn full speed tegen elkaar aan gelopen. Ze waren waarschijnlijk op slag dood.....

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 00:46

astridklomp schreef:
Zo heb ik een horror-nieuwjaars-vuurwerk-waar gebeurd-verhaal:

Een kennis van mij had zijn paard in de wei lopen op nieuwjaarsavond zoals elk jaar. Deze wei met stallen huurt hij samen met een kennis die een fries heeft. De fries stond samen met zijn paard in de wei. Naast de wei staat een huis waar ze normaal geen vuurwerk afsteken, echter deze nieuwjaarsnacht werd er wel vuurwerk afgestoken. Ook was het erg mistig die nacht. De volgende ochtend vond die kennis van mij de fries en zijn paard dood in de wei, samen liggend tegenover elkaar. Er was helemaal niets te zien aan de paarden, geen wonden, breuken, niks. Er is autopsie gedaan op de fries om te ontrafelen wat er precies gebeurt was. Daar kwam uit dat ze waarschijnlijk in de mist en door het vuurwerk in paniek in volle galop met de hoofden tegen elkaar aan zijn aan geklapt. Dus het ene paard kwam van links, de ander van rechts en zijn full speed tegen elkaar aan gelopen. Ze waren waarschijnlijk op slag dood.....

Jeetje wat afschuwlijk :oo :(:)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 11:30

Gewoon laten staan, is vorig jaar ook goed gegaan. We geven ze gewoon een bult hooi en ze blijven met z'n drietjes op de paddock. Zijn geen van allen paarden die graag op stal staan, is alleen maar extra stress.

Gewoon alles zo normaal mogelijk, dan blijven ze rustig. Er is alleen wat geknal enzo. Meestal gaan ze dan achterop de paddock staan, daar is het rustiger. De voorkant is aan de kant van de straat (woonwijk)

lottex

Re: wat doe je met je paard met vuurwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 14:38

Mijn shet staat buiten met een inloopschuilstal & voor het vuurwerk waren we aan het overwegen om deuren aan de schuilstal te zetten, zodat we haar die nacht zouden kunnen opsluiten.
Maar een paar maanden geleden was er eens heel de nacht vuurwerk in ons dorp & ik ben enkele keren opgestaan om te kijken of ze niet bang is

Maar nee hoor; ze stond gewoon rustig te grazen :)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 17:12

mijn veulen staat snachts op stal en overdag buiten,dat houd ik gewoon zo.
mijn merrie,s staan gewoon dag en nacht buiten en dat word met oud en nieuw niet anders.

die van mij reageren gelukkig helemaal niet op vuurwerk en daarbij staan ze bij iemand ver achter het huis waar niemand anders kan komen....

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 17:15

Op stal met extra voer en de radio iets harder aan :j

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 17:39

Mijn paarden zijn zowiezo 'snachts altijd binnen.
Met oudjaarsnacht laten we het licht langer aan en de radio wat harder.
Wij wonen op een buitenstreekje van een klein dorp, er wordt hier niet zoveel geknald.

Voorgaande jaren nooit last gehad van bange of gestresste paarden.

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 17:46

De mijne gaan op stal met de deur dicht en lampen aan.Mijn fjord en shetje van dochter geven er niks om maar de shetlander van mijn zoontje word helemaal gek.Dus doe het speciaal voor haar.Meestal voer ik dan ook wat hooi om 11 uur zodat ze flink honger hebben en ook wat te knabbelenen.Vorig jaar werkte dat heel goed.

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 17:46

Hier staan de paardjes ook zoiezo binnen, ook met oud en nieuw. Gelukkig zijn er niet zo heel veel huizen in de omgeving, en anders liggen ze ver genoeg dat de paarden niet bang worden van de knallen.
ook nog nooit last gehad van bange paarden

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 17:50

We hebben de luiken dicht, de lampen aan en de radio wat harder dan normaal. Flinke plak hooi er bij. Nieuwjaarsmiddag gaan ze er weer even uit, in de ochtend knalt het nog teveel.
Zeker met die bikkelharde grond (hier ligt geen sneeuw) neem ik geen risico.

EmmaGonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 17:51

Mijn paard gaat lekker op tijd naar binnen, dot hooi erbij, licht blijft aan en de radio..
En paps gaat even kijken rond uurtje of 12

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 18:00

poown staat 's nachts altijd binnen, en de stal is 10 minuten met de auto van de stad en het dorp, dus zo veel last zullen ze er niet van hebben. beestjes krijgen een extra pluk kuil, kunnen ze lekker rustig eten en niet denken aan de herrie :)

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 18:02

De paarden staan bij ons op stal met 's avonds het licht aan (lichtflitsen van buiten zijn dan minder fel te zien) en de radio staat wat harder dan normaal ;)

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 18:03

ik sluit me paard op in een stal van 1x3, dan kan die alleen vooruit blijven kijken, zet hem aan een ketting vast, kan die zich niet bezeren.. dan kan die zich niet bewegen ;)

haha, neehoor die van mij staat lekker buiten met 24/7 hooi/water en zoekt het maar lekker uit wat die doet, hij kan zijn schuilstal in of gewoon lekker buiten blijven staan :D

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 18:06

Mijn Welsh a merrie en shetruintje staan normaal altijd 24/7 buiten met beschikking tot schuilstal. Op oudjaarsdag, eind van de middag, sluiten we ze op in stal. De hele stal wordt dan hermetisch dichtgetimmerd; boven hebben we namelijk een kleine hooiopslag, en ik moet er niet aan denken dat er perongeluk 1 pijltje de stal in komt terwijl mijn pony's geen kant op kunnen. Stal heeft wel een klein laag deurtje, maar voor dan wordt het bovenstuk ook dichtgetimmerd.

Verder blijft het licht aan en gaat de radio flink hard.

De Welsh a merrie heb ik pas sinds afgelopen september in mijn bezit; ik heb dus geen idee hoe die gaat reageren.... Vind het wel eng en zit ook wel in twijfel, het is namelijk een héel nieuwsgierig beestje, bijna tot het nerveuze aan toe. Als ze op stal staat en ze ziet of 'hoort' voor haar gevoel wat buiten, dan schiet ze meteen naar de deuropening om te gaan kijken wat er aan de hand is.

Ik heb geen idee hoe ze er op gaat reageren als ik haar alle zicht ontneem, juist omdat ze eigenlijk graag alles wil zien.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 18:07

Die van ons blijven gewoon buiten, ging vorig jaar ook prima! :)