Slowfeeder voor in stal: Ervaringen? Tips?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 13:05

Focussed schreef:
Nadita: Mijn paard is absoluut geen sloper, denk je dat die hem ook kapot krijgt?

Nee, dan zal de zak wel heel blijven. Het is een stevig model, gemaakt van PP band.
Onze pony is ook niet echt een sloper, maar als het op eten aankomt wel heel ongeduldig. Ze bewerkt de zak dus ook regelmatig woest met haar voeten :o
Maar ze doet zeker langer met haar hooi, dan het zo los in de stal geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 13:05

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 13:06

Funnyhorses wat is nou het punt wat je probeert te maken?

Mijn paard is te dik. Eet ie te veel dan staat ie straks met bevangenheid in de stal, is dat dan de oplossing???

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 13:07

funnyhorses schreef:
Focussed schreef:

Liever bezigheidstherapie dan een paard wat gefrustreerd is omdat ie zich zo verveeld, maar dat is mijn mening :)

Of een gefrustreerd paard wat niet genoeg binnen krijgt!
En tegen verveling heb je het zelf in de hand. ;)

Ze moeten er vaak even aan wennen. Ze kunnen geen grote happen nemen, moeten gewoon meer moeite doen om het hooi te pakken te krijgen.
Zelfs onze hyperaktieve overgekarakteriseerde pony kan er nu redelijk goed meer overweg.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 13:08

Lia_ schreef:
http://www.healthezhayfeeder.com
Ik heb deze en ben daar erg tevreden over.

Eten ze daar niet nog vrij vlot mee? Aangezien het hele grote openingen zijn?

nadita: Oh dat klinkt goed! Mijn paard is heel geduldig, ook met voeren. Ze heeft van de zomer ook in het land gestaan met een bak met gaas en daaronder hooi. Ze kon makkelijk langs de randen eten of m omschoppen dan viel er veel langs, maar ze stond heel rustig sprietje voor sprietje eruit te trekken door het gaas :')

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 13:08

Citaat:
denk niet dat een hooibak met betongaas handig is in stal... Heb jij ook de hooitassen gehad uit mijn link?

Uhm waarom niet, wij hebben dit systeem wel degelijk de stal.
Je zou het zelfs zo kunnen maken, dat ze een hele lange, maar smalle bak hebben om hooi te kunnen eten.

Maar heb ik ook de hooitassen uit jou link?????

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 13:08

Focussed schreef:

Mijn paard is te dik. Eet ie te veel dan staat ie straks met bevangenheid in de stal, is dat dan de oplossing???

Gaat het om het paard in je profiel?
Die is beslist niet te dik.
Verder is mijn punt toch duidelijk?Waarom denk je dat zulke atributen gesloopt worden door paarden?
Omdat ze er niet aan kunnen,niet kunnen eten op hun eigen tempo.
Beter is om dit met je stalbaas kort te sluiten en voor ander hooi te zorgen.
En tegen verveling kun je zelf een boel doen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 13:09

annebe schreef:
Citaat:
denk niet dat een hooibak met betongaas handig is in stal... Heb jij ook de hooitassen gehad uit mijn link?

Uhm waarom niet, wij hebben dit systeem wel degelijk de stal.
Je zou het zelfs zo kunnen maken, dat ze een hele lange, maar smalle bak hebben om hooi te kunnen eten.

Maar heb ik ook de hooitassen uit jou link?????

Ja, jij zei dat je de hooitas waardeloos vond. Dus ik vroeg me af welke jij had (die uit de link in mijn OP bijv.) :P

Bij een hooibak met betongaas zie ik echt een soort enorm iets voor me, dus misschien is mijn verbeelding niet helemaal goed. Heb je een foto?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 13:11

Er gaat er 's avonds een in de stal en die zijn 's morgens meestal nog niet leeg.
Moet wel zeggen dat mijn paarden geen overdreven eters zijn die in snel tempo blijven vreten tot het op is.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 13:11

Bak met betongaas erin lijkt me super link.
Effe maaien met een voorbeen en het leed is geschied.Dingen hoog ophangen gaat ook tegen de natuurlijke eethouding van het paard,is ook niet gezond.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 13:12

funnyhorses schreef:
Focussed schreef:

Gaat het om het paard in je profiel?
Die is beslist niet te dik.
Verder is mijn punt toch duidelijk?Waarom denk je dat zulke atributen gesloopt worden door paarden?
Omdat ze er niet aan kunnen,niet kunnen eten op hun eigen tempo.
Beter is om dit met je stalbaas kort te sluiten en voor ander hooi te zorgen.
En tegen verveling kun je zelf een boel doen.

In mijn profiel staan geen recente foto's. De meest recente is die hoofdfoto met bijschrift: 12 maanden op rust.
Inmiddels staat ze bijna 18 maand op rust, dus ik denk niet dat je daar goed aan kunt zien dat mijn paard wel of niet te dik is ;)

Mijn paard sloopt het niet omdat die het accepteert dat ze niet met een volle waffel eten kan. Sowieso doet ze dat al niet, het is geen schrokker. Ik heb al met mijn stalbaas overlegd maar hij houdt liever 1 lijn, aangezien hij anders al 5 andere pensionklanten kent die ook allemaal hun eigen hooi willen. En dan moet hij het gaan opslaan en 5 aparte hooikarren maken. Ik snap zijn punt ook wel ;)

Wat kan ik tegen verveling doen dan? Eten is het ultieme tijdsverdrijf, dus zo lang mogelijk eten lijkt mij de beste optie.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 13:12

Tja, het is voor sommige paarden momenteel heel lastig. Weing beweging, weinig of niet naar buiten.
En dan moet je ze toch een beetje bezig houden. En net zoals voor het paard van TS, die met een blessure staat en al wat te dik is, is het lastig om onbeperkt ruwvoer te geven.

Dan kan zo'n slowfeeder toch wel een bijdrage leveren aan de tijd dat ze bezig zijn met eten.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 13:15

Paard naar buiten doen bijv?Zet in de wei of paddock een speciekuip neer en doe daar hooi in.
Paarden die uit verveling staan te vreten worden idd te dik ja!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 13:15

Helaas geen foto's.

Bij beton gaas zijn de gaten kleiner dan dat er een shethoef in kan. Wij gebruiken deze bakken in 3 weilanden en een stal.
Bovendien zijn de bakken gemiddeld 50 a 60 cm hoog, hier gaat geen paard in maaien. En zitten allemaal vast aan een rail van kettingen, dus gaan mee naar beneden en kunnen niet zomaar uit de bak gehaald worden.
Grootste voordeel er word geen hooi meer geknoeid! En de paarden moet iets meer moeite doen om het hooi eruit te trekken.

Wat ik mij afvraag van de mensen die opmerkingen maken als " dit is gevaarlijk"e.d. Zijn jullie bekent met dit systeem of roep je maar wat het in het wilde weg omdat het JOU gevaarlijk lijkt?

Dit is de tas die gebruikt word [EA-CO] Hooitassen, EquiFyt voer en supplementen obv Chinese kruiden
Laatst bijgewerkt door annebe op 20-12-10 13:18, in het totaal 2 keer bewerkt

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 13:16

funnyhorses schreef:
Bak met betongaas erin lijkt me super link.
Effe maaien met een voorbeen en het leed is geschied.Dingen hoog ophangen gaat ook tegen de natuurlijke eethouding van het paard,is ook niet gezond.

Bak in de stal lijkt mij ook niet ideaal. Zowiezo neemt dat veel ruimte in, tenzij je een grote stal hebt en een hoebak maakt. Maar dan moet deze wel vastgezet worden aan de wanden, en zo hoog zijn dat ze paarden niet makkelijk met hun benen over de rand kunnen komen.
Zo'n zak is veiliger.

Ben het wel met je eens dat zo'n zak aan de muur/stalwand niet de ideale eethouding van een paard is, maar voor veel paarden zal het slechts een tijdelijke oplossing zijn. Dat lijkt me niet zo heel veel kwaad kunnen.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 13:18

funnyhorses schreef:
Paard naar buiten doen bijv?Zet in de wei of paddock een speciekuip neer en doe daar hooi in.

Paarden die zich vervelen omdat ze niets te doen hebben, gaan rare dingen uithalen.
Zoals mijn pony dat deed.
Dan kan je beter iets verzinnen zodat ze langer bezig zijn met eten en zich minder vervelen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 13:18

funnyhorses schreef:

Als je geen goede bijdrage aan de sfeer hebt in dit topic kun je beter niet reageren, je lijkt je er erg over op te winden geloof ik.... Het is de toon die de muziek maakt :)

Mijn paard kan helaas niet meer naar buiten. Ze staat nu gemiddeld een uur of 4 buiten, verdeeld over 2x. Als ik haar langer dan 1,5 a 2 uur buiten zet achtereen gaat ze rennen langs het draad tot ze eruit mag. Is ook niet bevorderlijk voor de pees, vandaar dat ik daar nu erg mee oppas. Als ik een speciekuip in de paddock zet met hooi is dat toch ook zo op? Wat is het verschil met eten tegen verveling uit een hooitas en uit een speciekuip?

Wat moet een paard anders doen om verveling tegen te gaan? Potje dammen?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 13:19

nadita schreef:
funnyhorses schreef:

Paarden die zich vervelen omdat ze niets te doen hebben, gaan rare dingen uithalen.
Dan kan je beter iets verzinnen zodat ze langer bezig zijn met eten en zich minder vervelen.

Precies en dan is buiten lopen de beste remedie. ;)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 13:20

Zo'n hooi bak voor in de stal neemt hooguit 30 cm breedte in en over de gehele lengte van een stalwand. Of een hoek in dit geval.
Vast zetten is wel van belang :)
Laatst bijgewerkt door annebe op 20-12-10 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 13:21

Focussed schreef:
funnyhorses schreef:

Als je geen goede bijdrage aan de sfeer hebt in dit topic kun je beter niet reageren, je lijkt je er erg over op te winden geloof ik.... Het is de toon die de muziek maakt :)

Mijn paard kan helaas niet meer naar buiten. Ze staat nu gemiddeld een uur of 4 buiten, verdeeld over 2x. Als ik haar langer dan 1,5 a 2 uur buiten zet achtereen gaat ze rennen langs het draad tot ze eruit mag. Is ook niet bevorderlijk voor de pees, vandaar dat ik daar nu erg mee oppas. Als ik een speciekuip in de paddock zet met hooi is dat toch ook zo op? Wat is het verschil met eten tegen verveling uit een hooitas en uit een speciekuip?

Ik wind me helemaal niet op,in tegendeel.
Maar wat jij wilt gaan doen is enkel symptoom bestrijding.
Beter is om voor meer beweging te zorgen zeker als je een paard hebt wat toch al een blessure heeft gehad dan is bewegen de beste medicijn.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 13:23

funnyhorses schreef:
nadita schreef:

Precies en dan is buiten lopen de beste remedie. ;)

Maar als een paard nu niet buiten kan of mag? Dan moet je toch iets anders verzinnen.
Ik laat mijn paarden nu echt niet buiten lopen. Het land stond half onder water voordat het ging vriezen, dus nu heb ik ijsbanen.
Ideale manier om je paard zijn benen te laten breken om ze daarop te laten lopen.

Paard van TS heeft een blessure en komt twee keer per dag eventjes buiten. Das al meer dan veel paarden (momenteel) hebben. Voor de rest moet je ze maar bezig zien te houden.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 13:24

funnyhorses: Hoe krijg ik haar in beweging dan?

Als ze in de paddock staat en ik voer hooi staat ze alleen stil bij het hooi. Als ik geen voer in de paddock leg staat ze stil totdat ze het zo zat is (meestal na een uur) dat ze als een gek langs de kant begint te rennen tot iemand haar eruit haalt (en dat is niet heel goed voor de pees).

Bedankt, ben het helemaal met jou eens nadita :j

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 13:27

funnyhorses schreef:
Focussed schreef:

Ik wind me helemaal niet op,in tegendeel.
Maar wat jij wilt gaan doen is enkel symptoom bestrijding.
Beter is om voor meer beweging te zorgen zeker als je een paard hebt wat toch al een blessure heeft gehad dan is bewegen de beste medicijn.

Tjee, daar gaan we weer....
So what, als het symptoombestrijding is. Het is toch maar voor tijdelijk?
Zou ik niet wakker van kunnen liggen hoor. Het gaat er toch om dat je paard zich goed voelt?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 13:27

Focussed schreef:

Als ze in de paddock staat en ik voer hooi staat ze alleen stil bij het hooi. Als ik geen voer in de paddock leg staat ze stil totdat ze het zo zat is (meestal na een uur) dat ze als een gek langs de kant begint te rennen tot iemand haar eruit haalt (en dat is niet heel goed voor de pees).

Stilstaan is wel goed dan?

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 13:28

Focussed schreef:

Wat je wel kan doen is op verschillende plaatsen het hooi neerleggen. Dan bewegen ze iig nog wat.
Ik kan mijn paarden momenteel ook niet op het land hebben, dus moet het met de uitloop en paddock doen. Ik leg ook op verschillende plaatsen hooi neer, dan lopen ze nog een beetje heen en weer ;)