Tips gezocht; indeling stal

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

nina88

Re: Tips gezocht; indeling stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 21:00

Haha ja daar heb je gelijk in ;)
Maar ik vind het altijd zo moeilijk om me in te beelden hoe breed 2,5m in werkelijkheid is.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 21:03

En nog een vraag.. Ik wil ook graag een boiler voor warm water op de wasplaats.
Hoeveel liter heb je nodig, wil je 1 paard in zijn geheel kunnen wassen zonder halverwege met koud water te zitten? Iemand enig idee?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 21:05

Daar kan ik je niet meer helpen, ik was mijn paarden nooit :)

Wil je een idee krijgen hoe groot iets is leg dan wat stokken/balkjes neer in de afmeting die je denkt nodig te hebben en kijk of je dat te groot /te klein vind. Zet je paard bijv neer op een plek waar je met een stuk krijt een afmeting kunt tekenen en kijk of de daar mee uit de voeten kunt :)

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 21:18

Dat is een goede tip! Bedankt!

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 21:23

Houd voor de liter-inhoud van een boiler rekening met gemiddeld 120 liter.
Deze boilers hangen in een huis voor 3 personen die achter elkaar kunnen douchen.
Een boiler van 120 liter doet er ongeveer 2 uur over om het water tot 85 graden te verwarmen.
Jij hoeft je paard niet met 85 graden te wassen. ;)

ALS je een boiler neemt, zal dit een ophangruimte nodig hebben van ongeveer 70cm diepte, 70cm breedte en 140cm hoogte, inclusief onderstuk naar de kraan toe.
En ook hier weer een tip: de boiler heeft water toevoer nodig. :D
;)
EDIT: en ook een stopcontact.
Veiligste is om de boiler in te bouwen in een kast met deur waar de monteur makkelijk bij kan komen. :-)

nina88 schreef:
En nog een vraag.. Ik wil ook graag een boiler voor warm water op de wasplaats.
Hoeveel liter heb je nodig, wil je 1 paard in zijn geheel kunnen wassen zonder halverwege met koud water te zitten? Iemand enig idee?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 21:56

En als je de watertoevoer niet vorstvrij kunt houden moet je ook de boiler goed leeg kunnen laten lopen om vorstschade te voorkomen.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 22:10

Als je gas in de schuur hebt : een geiser is veel goedkoper.
Op marktplaats staan ze voor heel weinig.
Plus het energie verbruik, wil jij constant 120 liter water op 85 graden houden ?
Hoeveel uur per week gebruik je daadwerkelijk water ? voor 3 paarden denk ik dat je de kraan misschien 2 uur open hebt staan per week, 166 uur blijft hij water onnodig warm.

Poets/wasplaats van 2,5 meter is genoeg, ik heb jarenlang op een poetsplaats van 2,20 gestaan en zelfs daar had ik ruimte over met mn dikke haflinger :)

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 22:17

Peerke het is verdomd irritant als je MIS graait naar warm water. :j
TS geeft aan dat ze niet met een lege boiler wil komen staan als ze een paard gaat afspuiten of in zn geheel moet wassen.
Hoewel een boiler van 80 liter ook wel zou kunnen als je maar 1 paard hoeft te wassen.... Maar je gebruikt ook warm water als je bijvoorbeeld de tegeltjes van de wasplaats even wil afspuiten met heet water....

Geiser zou ik persoonlijk never nooit doen. Alleen al om de waakvlam die altijd moet blijven branden. Niet echt handig als er in een paardenstal of schuur veel stof en spinnewebben bij komen. ;-)
Een geiser wordt nog wel in Nederland gebruikt maar het wordt steeds minder en dat is onder andere om bovenstaande redenen. (en de gassen)

Peerke_ schreef:
Plus het energie verbruik, wil jij constant 120 liter water op 85 graden houden ?
Hoeveel uur per week gebruik je daadwerkelijk water ? voor 3 paarden denk ik dat je de kraan misschien 2 uur open hebt staan per week, 166 uur blijft hij water onnodig warm.

Poets/wasplaats van 2,5 meter is genoeg, ik heb jarenlang op een poetsplaats van 2,20 gestaan en zelfs daar had ik ruimte over met mn dikke haflinger :)
Laatst bijgewerkt door VDB op 20-12-10 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

marly22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 22:18

2,5 meter voor je poetsplaats is inderdaad genoeg, je solarium boven de poetsplaats hangen is dan helemaal handig zodat je die ruimte voor je zadelkamer/opslag kan gebruiken.
Verder is het misschien een idee om in je oude schuur de voorraad van kuil, vlas, brok etc. neer te zetten, dan hoef je ook niet elke maand nieuwe voorraad te halen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 22:18

Peerke_ schreef:

Bij een geiser moet je heel kritisch naar je ventilatie kijken.
Kan een boiler op een tijdklok? Dan hoeft die bv 's nachts al geen water warm te houden. Of neem er 1 die snel warm water maakt en zet hem alleen aan als je warm water nodig hebt.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 22:21

Nog een tipje: Boilers kan je ook huren voor een paar euro per maand bij je energie-leverancier. :-)
En de tip van Tamary is grandioos, dag en nacht stroom.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 22:22

Geiser zet je alleen aan als je hem nodig hebt :) met elektrische ontsteking gaan ze in een keer aan.
Er zijn zoveel stallen die ze gebruiken, wel zorgen dat ze niet van boven tot onder vol met stof zitten natuurlijk, maar bij wekelijks gebruik is het stof zo weg met die hitte.

Een snelwarmende boiler is ook een idee, alleen zit daar een kostenplaatje aan.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 22:34

mijn instuctrice heeft een bron waar het water uit komt om de paarden te wassen en dat water is normaal erg koud, zij heeft er iets tussen gezet zodat het water ongeveer 20/25 is als het uit de kraan komt. Ik zal eens vragen hoe zoiets heet of misschien weet iemand het hier wel . Je paard wil je toch ook niet te heet wassen?
Als je toch niet zoveel opslag nodig hebt vind ik de eerste tekening beter maar zou inderdaad de stallen 3x4 maken (muurtje van 1 meter metselen)
De zadels zou je naast elkaar aan de muur kunnen bevestigen op 1 meter hoogte en dan kan je nog 2 schappen erboven maken .Een dkenrek neemt wel redelijk wat ruimte in.
Laatst bijgewerkt door hesterve op 20-12-10 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 22:37

Normaal is dat wat er tussen zit om te verwarmen een boiler of geiser,
Met een thermostaat kraan kun je mooi de warmte instellen :)

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 23:27

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 23:34

Een geiser hóeft geen waakvlam meer te hebben (piëzo-ontsteking) en je kunt er ook een afvoer naar buiten op monteren. Ik denk dat het qua ruimte en kosten een goede vervanger voor een boiler is.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 14:03

Wat je ook kan doen om het paard onder het solarium te houden
ipv zo een schot is een ketting gebruiken, die je aan de achtermuur
en poetspaal vast kan klikken. Dan kun je de poetsplaats gewoon
over de hele breedte gebruiken. Als je dat niet ziet zitten is een
openklapbaar schot misschien een oplossing. Dat je die gewoon
open kan klappen tegen de achtermuur.

Boxen zal ik persoonlijk een meter verlengen. Iedere boxenboer kan
wel een meterstuk voor je maken. Ik heb gangpaden van 3.70/4.00m breed
en ik kan je vertellen. Het is geen grapje om die steeds aan te moeten
vegen. Een plafon boven je was/poetsplaats is handig. Dan kun je daar gelijk
je solarium aanhangen en daarboven een stopcontactenpunt maken voor
je radio en camera.

Een puntje waar je over na kan denken is een verwarming in je zadelkamer,
om het ontdooit te houden en het enigsinds vochtvrij te krijgen. In dat geval
is het makkelijk te combineren met een combi-ketel. Altijd warm water, maar kost
wel wat. Ligt eraan hoeveel luxe je wilt.

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 15:13

hoeveel balen vlas verbruik je per week?
uitgaande van je eigen schets kun je de merrie box en de wasplaats/solarium omwisselen en de zadelkamer tegenover de opslag plaatsen. als je hier een afsluitbare ruimte van maakt met een stevig plafond (hoe hoog is je schuur?) kun je daar een flinke voorraad balen vlas opslaan. en hoe groter je inkoopt hoe voordeliger je dit kunt doen.

als je inbezit bent van een vorkheftruck is dit een fluitje van een cent. alles op pallets en eens per maand een zooitje naar beneden halen.
dit wordt vaak op boerderiijen nog gedaan, maar dan met hooi opslag, de boeren slaan het hoog (en droog) op en wat ze noedig hebben gooien ze naar beneden.