Wei /of stal

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

boooo

Re: Wei /of stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 17:42

Wij zijn gegaan voor wei. Zomers 24/7 en s'winters overdag paddock, s'nachts stal. Zoals Judith al zei.

@henkjan, dat doeloos vind ik ook nergens opstaan! :n Misschien heb je niet overal de beschikking over een binnenbak maar dat hebben ook niet alle maneges! En ik ben van mening dat de meeste paarden ook nog eens een stuk vrolijker zijn wanneer ze genoeg buiten komen, wat dus ook positief is voor de training!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 17:45

Een wei met schuilstal is naar mijn mening een wei met schuilstal. Anders had er gestaan wei met schuilstal en buitenbak. Of niet?

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 17:46

als de manege weidegang in de zomer en paar uur in de paddock in de winter minimaal dan zou ik voor de manege gaan. Is dat er niet zal ik een weiland met schuilstal kiezen

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 17:47

Dan heb ik het verkeerd begrepen!
Maar wat zit er dan bij de maneges?

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 17:48

Chaos schreef:
Een wei met schuilstal is naar mijn mening een wei met schuilstal. Anders had er gestaan wei met schuilstal en buitenbak. Of niet?

Vind ik een beetje een vreemde opmerking ;( Het gaat erom waar je je paard neerzet op stal of op het land. Er zijn natuurlijk ook paarden die overdag in een bak worden gezet als er geen andere mogelijkheid is. Maar omdat je paard dus buitenstaat zou er geen buitenbak aanwezig kunnen zijn? Beetje vreemd. Want dit kan wel. Dit is bij mij niet het geval ik moet 5 minuten lopen voor de buitenbak van de boer wat ik niet erg vind. En 2 minuten langer lopen en ik heb een ruime binnen, buiten en losgooibak van de rijverendiging waar ik lid van ben. Ik vind je opmerking dus niet helemaal kloppen :+ .

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 20:36

ZusJacobs schreef:
Henkjan schreef:
Als je (wedstrijdgericht) wilt rijden zou ik voor een manege gaan. Wil je je pony doelloos in een wei laten lopen zou ik voor de weide met schuilstal gaan.

Waar slaat dat nou weer op..
Onze paarden staan hier ''doelloos'' op de weide/paddock met schuilstal maar ook die kan ik intenstief trainen. En ook een weide met schuilstal kan een bak hebben etc.

Precies ! hahaha wat een opmerking HenkJan , Als ik hier op de plaatselijke manege kijk zie ik bijna alleen maar zgn sportpaarden opgehokt staan , alleen en stofvrij ingepakt , mogen een uurtje "sporten "per dag , dat vind ik pas doelloos en voor het paard supertriest .
Onze pony's staan altijd buiten , nu ook in 20 cm sneeuw en doen ook gewoon wedstrijden , compleet met teddyvacht
en ze doen niet onder voor een wedsrtijdpaard maar zijn wel 100 keer gelukkiger

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 21:35

Hangt ervan af wat je doelen zijn.
Als je recreatief wilt rijden en met je paard bezig
wilt zijn is weiland met schuilstal de beste optie.

Maar wil je veel wedstrijden gaan rijden en trainen
dan is het handiger om op een manege te staan.

Mijn paard staat om deze reden op een manege en het komt idd
wel eens voor dat de paarden niet naar buiten kunnen
ivm de gladheid. Dat is jammer, maar ik kan wel elke
dag trainen :) Bij gewoon weer komt mijn paard
trouwens elke dag ong. 6 uur buiten ;)

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 00:42

xApple schreef:

Waarom zou dat handiger zijn dan? Vanwege de ''meerdere'' mogelijkheden? (niet aanvallend bedoelt hoor :) )

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 01:27

judith370 schreef:
xApple schreef:

Waarom zou dat handiger zijn dan? Vanwege de ''meerdere'' mogelijkheden? (niet aanvallend bedoelt hoor :) )

Waarschijnlijk vanwege de faciliteiten, als je een winter hebt zoals nu sneeuw, ijzel alles bevroren is een binnenbak toch best wel een must als je serieus wedstrijden rijdt en door wil trainen. Het is niet onmogelijk om met een alleen een buitenbak of een weide waar je ook kan rijden door te gaan met trainen maar de meeste zijn toch wel slecht nu, en persoonlijk versta ik onder een wei met schuilstal ook alleen een wei met schuilstal en dus zonder verdere faciliteiten zoals een buitenbak, de beginpost is een beetje te vaag om er een goed oordeel over te geven net als de informatie wat de TS wil.

Daarbij staat een manege echt niet altijd gelijk aan 23/7 op stal. Er zijn vast manege's die ook veel weidegang/paddock bieden overdag weer of geen weer.

Persoonlijk zou ik ook als de manege genoeg weidegang biedt daar eerder gaan staan als dat je alleen een wei hebt en dus zonder buitenbak ik vind zelf dat een buitenbak echt wel een eis is als je een rijpaard hebt, nu kun je zeggen op loopafstand is er een maar ik weet niet of dat zo handig is, ligt natuurlijk geheel aan de afstand maar ik zou het prettiger vinden om een bak te hebben op de locatie zelf.

Serval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 01:47

Sinds wij naar Duitsland verhuisd zijn heb ik de 'sport' aan de kapstok gehangen. Serval staat sinds die tijd in een Offenstal met paddock. Welke beiden het afgelopen jaar geheel zijn vernieuwd en de paddock vergroot. Een wei vind ik niet noodzakelijk zolang je paard maar genoeg oppervlakte heeft om te bewegen. Doelloos rondstaan doet ze echter niet, ze is dagelijks op pad of aan het werk. Zelfs met dit weer!

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 11:15

judith370 schreef:
xApple schreef:

Voor mij is dat idd vanwege de meerdere faciliteiten. Ik heb 2 binnenbakken, 1 buitenbak.
Dus kan altijd trainen. En er worden ook officiele wedstrijden georganiseerd elke
maand dus voor mij is dit het handigst :) Plus dat er een wasplaats is met warm water
en een solarium. Dus kan ook altijd wassen als ie vies is voor een wedstrijd.

Maar ik snap ook wel dat het voor het paard
waarschijnlijk fijner zou zijn om 24/7 op de wei te staan, maar omdat ik toch veel
wil trainen/wedstrijden wil rijden doe ik dat niet. Als paardlief ouder wordt ga ik zeker
overwegen om naar een wei'tje te verhuizen :j

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 12:27

Oké dat snap ik :)

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 12:38

Ik wou dat ik de mogelijkheid van wei met schuilstal hier in de buurt heb!!!!
Ze staan bij mij nu zomers dag en nacht buiten maar in de winter niet omdat er geen schuilstal in de weide is....
En daarbij moet je ook maar genoeg weide hebben.
Krijgt ik het ooit bij huis (is toch wel een droom) dan wordt het stal-paddock-weiland zodat ze ook altijd buiten kan lopen!

Duis geef mij maar weide met schuilstal!!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 17:31

mirka1994 schreef:
Chaos schreef:

Vind ik een beetje een vreemde opmerking ;( Het gaat erom waar je je paard neerzet op stal of op het land. Er zijn natuurlijk ook paarden die overdag in een bak worden gezet als er geen andere mogelijkheid is. Maar omdat je paard dus buitenstaat zou er geen buitenbak aanwezig kunnen zijn? Beetje vreemd. Want dit kan wel. Dit is bij mij niet het geval ik moet 5 minuten lopen voor de buitenbak van de boer wat ik niet erg vind. En 2 minuten langer lopen en ik heb een ruime binnen, buiten en losgooibak van de rijverendiging waar ik lid van ben. Ik vind je opmerking dus niet helemaal kloppen :+ .

Waarom is dat een vreemde opmerking. Die van jou eerder namelijk. Als je mijn post terugleest, schrijf ik namelijk dat de weidegang júist belangrijk is! ;)
Daarom zal ik voor jou de OP nog even quoten:

Aurelie_x3_ schreef:
Wat zou ik het best doen ?
een wei met schuilstal of een stalling bv manege??
alle tips zijn welkom :D

Zoals je ziet vraagt de TS naar meningen en tips die háár situatie aangaan. Echter door de beperkte info die wordt gegeven schrijf ik wat ik schrijf. Hoe moet ik weten of de manege weidegang biedt, en hoe word ik geacht te weten of er een buitenbak aanwezig is.

Ik geef MIJN mening, en daar hoeft lang niet iedereen achter te staan. Ik vindt weidegang het allerbelangrijkste voor mijn paarden, maar 24/7 in een wei met schuilstal zul je mijn paarden NOOIT zien staan.

Daar komt bij: Dat de meeste weilanden waar men hun paarden 24/7 buiten kan zetten, er vaak geen extra faciliteiten aanwezig zijn. Vaak zelfs geen elektriciteit. Dus hulde aan de schuilstallen mét buitenbak, maar dat zijn er niet zo veel. Je schrijft het zelf al, jij hebt hem ook niet erbij zitten. ;)

Om nog maar toe te voegen, dat indien je het indoorseizoen wilt starten een binnenbak toch al wel een must-have is. In enkele gevallen kun je zonder, maar dan moet je een heeeeeul goede buitenbaan hebben.

Oja, kleine toevoeging: Het meest hilarische aan de zogenoemde "Paddock-Paradises" vind ik vooral dat ze prefereren dat het paard natuurlijk wordt gehouden. Dus veel looppaden ed, paddocks, verharding en een schuilstal. én dan? Helemaal niks. GEEN WEI. Heb dit nu al op meerdere natuurlijke stallen gezien, nou ik kan je vertellen dat IK dat dus echt sneu vindt.

Hier op Bokt adverteren ook een paar "natuurlijke stallingen". Nou, die stallingen zijn zo beperkt in hun faciliteiten dat ik liever mijn paard 's nachts op stal heb, overdag op de wei, en heerlijk kan rijden in mijn binnen- en buitenbak, en kan longeren in een cirkel. :))

Nogmaals, mijn mening, en die mag ik geven!

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 18:58

TS, heb je misschien dan wat meer info over de faciliteiten van bijde? :)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 19:10

het inderdaad afhankelijk van je eisen.

het liefst zie ik een paard in een wei met schuilstal. maar ik wil ook kunnen trainen, dus heb ook graag een bak ter beschikking.
laat ik nu een wei hebben gevonden met schuilstal, water en elektriciteit en een bak :) het bestaat dus wel.
er zijn ook genoeg mensen die een wei met schuilstal hebben en bijvoorbeeld rijden in de bak van een buurman.

maar er is in mijn ogen ook niks mis met een pensionstalling/manege waar je paard elke dag naar buiten kan. heb ik ook een hele tijd gestaan.
ben er pas weg gegaan toen mijn paard in de winter niet meer elke dag naar buiten mocht.

wat meer info over beide faciliteiten of over jou wensen is wel handig om een advies te kunnen geven

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 19:15

Een wei met schuilstal natuurlijk :)

Je zit dan alleen wel met het feit dat je er minstens één andere pony bij moet zetten (weidegenootje zoeken bijv.).

Als er geen bak bij zit, zou je kunnen kijken of er in de buurt particulieren of pensionstallingen zijn die wel een bak hebben die je kunt huren om in te rijden.

emr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 00:12

Wei met schuilstal! :)

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 13:29

Chaos schreef:

Vind ik een beetje een vreemde opmerking ;( Het gaat erom waar je je paard neerzet op stal of op het land. Er zijn natuurlijk ook paarden die overdag in een bak worden gezet als er geen andere mogelijkheid is. Maar omdat je paard dus buitenstaat zou er geen buitenbak aanwezig kunnen zijn? Beetje vreemd. Want dit kan wel. Dit is bij mij niet het geval ik moet 5 minuten lopen voor de buitenbak van de boer wat ik niet erg vind. En 2 minuten langer lopen en ik heb een ruime binnen, buiten en losgooibak van de rijverendiging waar ik lid van ben. Ik vind je opmerking dus niet helemaal kloppen :+ .[/quote]

Waarom is dat een vreemde opmerking. Die van jou eerder namelijk. Als je mijn post terugleest, schrijf ik namelijk dat de weidegang júist belangrijk is! ;)
Daarom zal ik voor jou de OP nog even quoten:

Aurelie_x3_ schreef:
Wat zou ik het best doen ?
een wei met schuilstal of een stalling bv manege??
alle tips zijn welkom :D

Zoals je ziet vraagt de TS naar meningen en tips die háár situatie aangaan. Echter door de beperkte info die wordt gegeven schrijf ik wat ik schrijf. Hoe moet ik weten of de manege weidegang biedt, en hoe word ik geacht te weten of er een buitenbak aanwezig is.

Ik geef MIJN mening, en daar hoeft lang niet iedereen achter te staan. Ik vindt weidegang het allerbelangrijkste voor mijn paarden, maar 24/7 in een wei met schuilstal zul je mijn paarden NOOIT zien staan.

Daar komt bij: Dat de meeste weilanden waar men hun paarden 24/7 buiten kan zetten, er vaak geen extra faciliteiten aanwezig zijn. Vaak zelfs geen elektriciteit. Dus hulde aan de schuilstallen mét buitenbak, maar dat zijn er niet zo veel. Je schrijft het zelf al, jij hebt hem ook niet erbij zitten. ;)

Om nog maar toe te voegen, dat indien je het indoorseizoen wilt starten een binnenbak toch al wel een must-have is. In enkele gevallen kun je zonder, maar dan moet je een heeeeeul goede buitenbaan hebben.

Oja, kleine toevoeging: Het meest hilarische aan de zogenoemde "Paddock-Paradises" vind ik vooral dat ze prefereren dat het paard natuurlijk wordt gehouden. Dus veel looppaden ed, paddocks, verharding en een schuilstal. én dan? Helemaal niks. GEEN WEI. Heb dit nu al op meerdere natuurlijke stallen gezien, nou ik kan je vertellen dat IK dat dus echt sneu vindt.

Hier op Bokt adverteren ook een paar "natuurlijke stallingen". Nou, die stallingen zijn zo beperkt in hun faciliteiten dat ik liever mijn paard 's nachts op stal heb, overdag op de wei, en heerlijk kan rijden in mijn binnen- en buitenbak, en kan longeren in een cirkel. :))

Nogmaals, mijn mening, en die mag ik geven![/quote]

Tuurlijk heeft iedereen recht op een mening. Maar het leek mij meer een feit dat als je paarden buiten hebt staan er geen buiten of binnenbak aanwezig kan zijn. Oke in mijn geval klopt dat (al vind ik het niet erg om er 7 minuten voor te moeten open maar oke dat terzijde) maar ik ken stallingen waar paarden buitenstaan en toch echt een degelijk buiten en binnenbak aanwezig is. Dat was even mijn punt dat het 1 de ander niet hoeft uit te sluiten. Wat je mening is waar je je paard het liefst hebt staan is voor iedereen anders. Maar ik wilde even rechtzetten dat als je paarden buitenstaan er dus geen binnen/butienbak aanwezig zou kunnen zijn..

Als ik dan kijk naar het verschil tussen manege en schuilstal denk ik o.a. aan het volgende:

Op maneges staan de paarden hele dagen op stal
Daar wordt over het algemeen voor je gevoerd en gemest
Er zijn manegelessen dus de binnenbak is elke dag/ avond bezet
Over het algemeen is er een binnen en buitenbak mischien wel meerdere beschikbaar
Komen dagelijks veel mensen over de vloer

Schuilstal geeft aan dat je paardje lekker buitenstaat dage en nacht met de mogelijkheid om te schuilen
Of er voor je gemest en gevoerd wordt verschilt
Of er een binnen en/of buitenbak aanwezig is scheelt
Of er veel mensen over de vloer komen op een dag verschilt per stal

Wij hebben een rooster onderling met voerbeuren en het binnen en buitenzetten van de paarden (de mijne zijn de enige die 24/7 buitenstaan). Maar ik voer de mijne lekker elke dag zelf. Dus als je paard bij een schuilstal staat met andere paarden en je moet zelf voeren dan kun je onderling natuurlijk iets afspreken.